PDA

View Full Version : squier strat zelfbouw



hierophant
1 april 2005, 16:20
huj,
ik wil voor mijn squier strat (standaard, linkshandig) een nieuwe body maken, maar k heb ng een probleem. ik zou nog enkel moeten wete hoe ik het gat voor de neck, de elementen, en de de brug ondereen moet zette. k kan het moeilijk aftekenen he, dit lijkt mij onmogelek, heeft er iemand zo een plan ofzo, of tips hoe ik dit kan aftekenen?
merciekes
Pieter :lol:

harrie-beton
1 april 2005, 16:28
ik ben ook links en ken het problem.
wat ik gedaan heb is een rechtshandige gitaar opgemeten en die body nagemaakt. Hoe rekening met speling voor de brug.

echter, ik had duur hout gekocht (rock maple) en heb de gleuven laten frezen door een gitaarbouwer. Dat was toen 75 gulden.
Per gleuf is dat net zo duur als naar de hoeren gaan maar ik heb er al 9 jaar plezier van. Bijna 10.

Random_hero
1 april 2005, 16:29
Hoeren hebbne ook gleuven!

Raytheman
1 april 2005, 17:46
echt waar?

hierophant
2 april 2005, 11:01
oke, we houwe het nivo op peil è manne ;-) nu, da 'k links ben is niet zo'n probleem, maar gewoon de positie van de brug bepalen, mja da kan'k mss wel meten. maakt het eigelenlijk uit als men elementen ietsje afwijken van positie? iets zal het natuurlek wel doen, maar of dit erg is?

maple, dat is esdoorn? of essen..?

harrie-beton
2 april 2005, 16:08
maple = esdoorn.

Eerst de hals plaatsen en dan pas de rest uitmeten en boren en frezen maar.

harrie-beton
2 april 2005, 16:11
meer over het hout
http://www.bomengids.nl/esdoornfamilie.html


ik heb twee gitaren van:

http://www.fw.vt.edu/dendro/dendrology/wood/hard_maple.jpg

(hard maple)

hierophant
2 april 2005, 18:56
als ik amerikaanse esdoorn bestel, zit ek dan juist? Ik veronderstel van wel.. nu, ik heb op je site gezien (harrie beton) dat je n gitaar hebt gemaakt, waarvan de elementen gewoon in het hout zitten, zonder slagplaat. wat ik dus ook van plan was, maar ik zit met 3 enkele elementen en geraak er niet uit hoe ik ze er in krijg, met een zo klein mogelek gat te frezen.
..

Raytheman
3 april 2005, 09:02
On topic: Je neemt een rechtshandige stratbody ( of je leent er eentje van iemand.) en legt die onder een kopieerapparaat. Uitknippen en omdraaien klaar! Heb nu effe geen kale stratbody ter beschikking -wel eentje met badkuip uitfrezing- anders deed ik t effe voor je. Mocht je dat tóch willen: stuur maar een mailtje.

Fumi SG
3 april 2005, 10:13
badkuip uitfrezing?? :P

Raytheman
3 april 2005, 11:56
Een badkuipfrezing is een frezing waarbij in de halspositie een humbucker past en in de midden en brugposite 2 humbuckers naast elkaar. Een behoorlijk wak dus eigenlijk :D