PDA

View Full Version : kromme neck en olie



dejohan
1 april 2005, 09:44
Hoi,
Ik zit met een major probleem. Zo'n twee maanden geleden merkte ik dat mijn snaren (vooral de dikste) tegen de fretboard begonnen te kletteren. Ik heb de neck dan wat boller gezet, en het probleem was opgelost. Nu krijg ik deze week hetzelfde probleem, opnieuw aangepast, maar ik krijg het niet echt opgelost. Nu staat de actie echt hoog, en mijn brug ook, en toch blijft hij over de hele lengte van het fretboard kletteren bij het hard aanslaan.
De instelschroef zit bijna aan het einde (bijna er uit gedraaid).


Ik heb deze gitaar (zo'n USA reissue Fender met rosewood fretboard) nu zo'n 2 jaar, maar heb eigenlijk nooit de moeite genomen om hem te oliën, en onlangs las ik op een site dat net dit oliën voorkomt dat de hals onder invloed van vochtigheid gaat kromtrekken. Ik dacht ook dat er stond dat 'te vochtige' halzen bol gaan staan en te droge hol, of andersom, dat weet ik niet precies meer.

Nu om goed te zijn zou mijn hals nu dus een ietsje holler moeten zijn dan nu. Zou dit lukken door mijn gitaar extra droog (of extra vochtige) te leggen zodat de hals wat holler komt te staan, en hem dan te oliën en recht te zetten?
Of zou je mij iets anders aanraden?

Het zou leuk zijn dat enkel mensen die echt weten waarover ze het hebben antwoorden. Dus als je het niet zeker weet, gelieve dan niet te antwoorden.

dejohan
1 april 2005, 10:58
...

bert k
1 april 2005, 11:14
Ik denk dat dat alleen geldt voor Spaanse gitaren zonder trussrod. Die kunnen door vocht soms wel kromtrekken. Maar bij een Fender is de kracht van de trussrod veel groter dan van het hout.

Casey
1 april 2005, 12:06
Zit je hals body verbinding nog wel goed strak vast geschroefd ?

dejohan
1 april 2005, 12:12
Deze verbinding is idd niet superhard aangeschroefd aangezien het zo'n nitro finish is die snel barst, en ik wou hem niet beschadigen.

Kan dat er mee te maken hebben? En hoe gaat dat dan in z'n werk?

screamindemon
1 april 2005, 13:22
http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=tips&Node=5

lcvanderhelm
1 april 2005, 20:22
Ik denk dat het door de tremelo komt.Kijk maar eens goed naar wat de lage E snaar doet,als je aanslaat.Hij zwiept waarschijnlijk als een bezetene.Typisch een tekortkoming van de vintage fender tremolo,waar de mijne ook last van heeft .Wat nog eens versterkt wordt door de enkelspoelselementen,die alle bijgeluiden nog eens extra versterken. Ikweet ook geen oplossing,speel nu al op 011-049 snaren en het probleem is maar ietsje minder geworden

pol
4 april 2005, 09:08
dikkere snaren proberen idd, die moeten de hals wel iets holler trekken als die stand al redelijk ver uitgedraaid is.

ofwel zit je met uitstekende frets en moet je die es laten gelijkvijlen.

kijk es hoeveel spatie je hebt tussen de 7 de fret en de snaar als de eerste en de laatste fret ingedrukt zijn .

taylor
4 april 2005, 11:06
je zegt dat je al aan de stang heb lopen kloten,ik weet niet hoor maar misschien dat die geknapt is zodat er geen spanning meer op je hals staat??.

vandaar dat je snaren gewoon op het fret board liggen er is geen tegen druk meer van de stang.

bert k
4 april 2005, 12:00
Nee, dat klopt niet. Als de stang zou breken, dan zouden de snaren kracht uitoefenen zonder tegenkracht van de trussrod. Dan zou de hals juist superhol gaan staan, hoge aktie en geen kletteren.

groovyB3
4 april 2005, 12:28
Kan idd de tremolo zijn. Al mijn Strats hebben vintage bruggen en allemaal heb ik ze plat tegen de body aan staan dat de brug zo min mogelijk beweegt. Verder een set dikke snaren erop en ze spelen helemaal goed.

Neem verder gewoon ff een keer de moeite om je board te oliën. Geeft je board toch een gezonder kleurtje. En je hals moet toch echt stevig vast zitten. Vanwege de halsplaat zal je lak hierdoor niet cracken.

dejohan
4 april 2005, 12:41
je zegt dat je al aan de stang heb lopen kloten,ik weet niet hoor maar misschien dat die geknapt is zodat er geen spanning meer op je hals staat??.

vandaar dat je snaren gewoon op het fret board liggen er is geen tegen druk meer van de stang.

Ik kan wel een hals afstellen hoor.

Ik heb de hals ge-olied en ik denk toch dat het idd de trem was. Ik zal hem eens vastzetten.

Alvast bedankt allemaal!

taylor
5 april 2005, 10:29
o ja dan was net anders om foutje... superhol als de stang knapt.

ik heb wel eens gehad door vervorming van je toets(radius) dat de snaren erg gingen aanlopen,hoe dat komt weet ik ook niet precies maar het is wel te maken.

soms kunnen ze het bij(vlak) frezen, of anders nieuwe toets er op.

vulvasonic
8 april 2005, 13:08
Kan het niet gewoon te maken hebben met de hoek van de hals t.o.v. de body? Als die niet goed is, dan kun je draaien tot je een ons weegt, maar dan krijg je de gitaar nooit goed afgesteld.