PDA

View Full Version : topkam vervangen bij Les Paul



marcelthijssen
31 maart 2005, 18:01
test

marcelthijssen
31 maart 2005, 18:02
Ik heb laatst de topkam vervangen van m'n epiphone les paul.
Deze was iets minder hoog dan die er opzat, dus ik heb er wat strookjes plastic onder gelijmd. Het probleem is dat ie nu niet meer fatsoenlijk te intoneren is.

Wat kan ik hieran doen???


marcel

Raytheman
31 maart 2005, 21:11
Da's wel vreemd want intoneren is niets anders dan het langer of korter maken van een snaar dmv het verschuiven van het brugzadel. Je topkam is statisch...
Overigens is het wel beter voor de klank om een topkam uit 1 stuk te nemen.
Succes :)

Mattia
31 maart 2005, 21:57
Nou, nee hoor. De topkam heeft wel degelijk invloed op je 'in tune' spelen in de lagere posities. Wees er zeker van dat de nieuwe kam recht tegen de toets aan zit, haaks, dus niet naar voren of naar achteren gekanteld. Als de snaren niet laag genoeg zijn 'ingesneden', dan wordt de snaar duidelijk 'scherp' als je 'm gaat fretten op de eerste, tweede, derde fret..

marcelthijssen
31 maart 2005, 23:27
wat is dan beter: de gleufjes wat dieper maken of 't kammetje onderop wat afschuren??

marcel

Mattia
2 april 2005, 10:22
Moeilijk. Ik zou zeggen gleufjes dieper als je 't gereedschap ervoor hebt. Kan zijn dan niet alle snaren de hoog zitten, immers. De gleuven moeten alleen dieper, niet breeder. Makkelijke 'tip' om te kijken of ze op de goede hoogte zitten: snaar fretten op de 3de fret, en kijken hoeveel ruimte er zit tussen de gefrette snaar een de top van de eerste fret. Er moet een piep klein beetje tussen zitten, niet meer. Zeg maar een business card, of een iewat dik stuk papier.