PDA

View Full Version : beginners vraagje buizen electronica



appelmoes
31 maart 2005, 17:34
ben een beetje aan het verdiepen in buizen electronica, hoe kan je nou aan een schema(eindtrap) zien of het klasse a is, de single end (champ) snap ik wel, maar het verschil tussen een Vox (klasse a toch ??) en een fender (klasse ab) zie ik niet. ik heb electronica kennis MTS nivo maar nooit buizen techniek gehad die leraren vonden torren en flip floppen belangrijker...

ChrisMW
31 maart 2005, 18:11
Eigenlijk kun je dat alleen zien door de ruststroom en de plaatspanning te meten...

Tegenwoordig wordt de term klasse A gebruikt voor zgn. cathode-biased versterkers. Bij de eindbuizen zitten de cathodes aan massa of kleine meetweerstandjes als het klasse AB is en dezelfde cathodes zijn via een ( grotere ) weerstand naar massa aangesloten als het zgn. klasse A is. Veel kleinere tweed Fenders zijn ook cathode-biased.

Wat voorbeeldjes;
fixed-bias:
- '59 tweed 5F6A Bassman
- bf/sf TwinReverb, SuperReverb, Deluxe Reverb
- JTM45, 50 en 100 Watt Marshalls
cathode-bias:
- Fender 5E3 tweed Deluxe
- Matchless versterkers
- VOX AC30

appelmoes
31 maart 2005, 18:41
thanx weer wat geleerd, nu kan ik weer verder

Negative K3 fan
1 april 2005, 16:21
maar eigenlijk is een vox ac30 dus niet class A aangezien class A inhoudt dat de de volledige stroom altijd loopt (of iig tijdens de gehele cyclus). en dat is niet het geval bij een vox.

appelmoes
2 april 2005, 10:12
maar eigenlijk is een vox ac30 dus niet class A aangezien class A inhoudt dat de de volledige stroom altijd loopt (of iig tijdens de gehele cyclus). en dat is niet het geval bij een vox.
maar waarom klinkt een vox dan anders ?
op die Queen live cd's hoor je duidelijk dat clean naar overdrive wat alleen maar kan met klasse a ,klasse ab heeft namelijk nog een crosover vervorming volgens mij , of komt het door de el 84 buis.
of ben ik nu een leek

nicoverduin
2 april 2005, 11:28
dat laatste :-D :-D :-D :-D :-D
NIco

Negative K3 fan
2 april 2005, 12:03
maar eigenlijk is een vox ac30 dus niet class A aangezien class A inhoudt dat de de volledige stroom altijd loopt (of iig tijdens de gehele cyclus). en dat is niet het geval bij een vox.
maar waarom klinkt een vox dan anders ?
op die Queen live cd's hoor je duidelijk dat clean naar overdrive wat alleen maar kan met klasse a ,klasse ab heeft namelijk nog een crosover vervorming volgens mij , of komt het door de el 84 buis.
of ben ik nu een leek

op tone-lizard.com staat er een mooi artikel over

de vox sound is een combinatie van el84s, een circuit zonder terugkoppeling (heel belangrijk! daar zit het hem in dat ze zo geleidelijk aan oversturen en een organische sound hebben, ipv een steriele sound), de reeds besproken kathode bias op de eindbuizen,vox versterkers hebben een ander fase draaier circuit en de alnico blue speakers spelen ook een belangrijke rol.

De buizengelijkrichter en zgn. class A zeggen weinig over de toon, want ook al is hij niet class a, hij dissipeert in rust al wel 80-90% van het vermogen geloof ik en dat betekent ook dat er dus weinig sprake is van 'sag' door de buizengelijkrichter.

PeeVee
3 april 2005, 13:49
verschil tussen een Vox (klasse a toch ??) en een fender (klasse ab) zie ik niet.
Beiden class AB push-pull. De Vox is cathode biassed, de Fender is fixed bias. Vaak wordt de manier van biassen verward met de klasse van eindtrap, ik weet eigenlijk ook niet waarom. Ik vermoed omdat SE eintrapjes vaak "eenvoudig" zijn en daarom ook vaak cathode biassed. Je kunt een Fender amp ook gewoon cathode biassen maar dat maakt 'm geen klasse A.


ik heb electronica kennis MTS nivo maar nooit buizen techniek gehad die leraren vonden torren en flip floppen belangrijker...
De klasse instelling is bij torren niet anders volgens mij en het heeft verder niets met de manier van biassen te maken. Je kunt ook een fixed bias klasse A amp hebben of een cathode biassed push-pull amp. Een klasse A amp kan volgens mij niet anders zijn dan een single ended versterker; of (b.v. in geval van stereo) een aantal SE versterkers in één doosje. Hoeft natuurlijk niet 1 buis te zijn; kunnen er meerdere in parallel zijn.

PeeVee
3 april 2005, 13:59
maar eigenlijk is een vox ac30 dus niet class A aangezien class A inhoudt dat de de volledige stroom altijd loopt (of iig tijdens de gehele cyclus). en dat is niet het geval bij een vox.
Klopt helemaal...


maar waarom klinkt een vox dan anders ?
op die Queen live cd's hoor je duidelijk dat clean naar overdrive wat alleen maar kan met klasse a
Hoe kom je daar nou bij? Overigens schijnt Brian May in de studio vaak een klein DIY ampje te hebben gebruikt dat de bassist John Deacon voor hem in elkaar geknutseld had.


klasse ab heeft namelijk nog een crosover vervorming
Als het niet mooi in balans is wel maar dat heeft verder niets te maken met de vervorming die jij bedoelt.


of komt het door de el 84 buis.
of ben ik nu een leek
Combinatie van factoren. Een VOX AC30 is niet klasse A, laten we dat voorop stellen. Er is wel een wezenlijk verschil tussen fixed en kathode biassed; die laatste manier wordt ook wel "self biassed" genoemd; het grappig is dat de eindbuis zichzelf eigenlijk bijregelt. Als hij hard moet werken zal er veel stroom door de buis lopen dus ook veel spanning over de kathode weerstand vallen wat de kathode dus relatief erg positief maakt. Dit zal de werking van de buis "afremmen" (bias wordt a.h.w. teruggeregeld want het stuurrooster wordt relatief veel negatiever). Juist als de buis niet hard hoeft te werken loopt er weinig stroom dus valt er weinig spanning over de kathode weerstand; kathode is dan veel minder positief dus stuurrooster relatief gezien ook veel minder negatief t.o.v. kathode, m.a.w. heel warm/heet gebiassed. Als er dus zacht wordt gespeeld "krikt" ie zichzelf op; als er hard gewerkt moet worden regelt ie zichzelf terug... In normale taal zou de ja COMPRESSIE noemen... Heerlijke sponzige soepele feel... EL84 buisjes laten zich graag en efficient kathode biassen; de fabrikant kan dan goedkopere trafo's gebruiken want neg. voorspanning winding is niet nodig, en je krijgt ook nog eens fijne compressie van kathode biassing. Zonder negative feedback loop breken de buisjes bovendien er lekker geleidelijk op, geeft mooie even harmonischen... Hmmm... zou bijna zin krijgen in zo'n AC30 ;-)

Ik denk dat een groot deel van de Queen sound overigens ook in Brian's vingers zit... had je daar ook aan gedacht?! ;-)

Negative K3 fan
3 april 2005, 14:12
peevee> een kathode bypass cap zou dat effect toch drastisch verminderen? is het dan niet zonde om een dikke cap eroverheen zet??

appelmoes
4 april 2005, 17:01
in een el84 amp zit dus als ik het goed begrijp een ander soort type trafo(die tussen speaker en eindtrap) is dat dan ook de reden dat dit soort ampjes goedkoper zijn? neem nou de Peavey classic serie

nicoverduin
4 april 2005, 17:36
in een el84 amp zit dus als ik het goed begrijp een ander soort type trafo(die tussen speaker en eindtrap) is dat dan ook de reden dat dit soort ampjes goedkoper zijn? neem nou de Peavey classic serie
Een trafo met een SE (single ended) trap is beduidend kleiner in blik en koper. Dus goedkoper. De voedingstrafo moet minder leveren dus ook goedkoper. Het aantal knoppen (volume, tone etc) is bij bijv. de AX84 minder als bijv. een Peavey classic met daarbij de reverb, tremolo etc etc.

Tenslotte blijft gelden "alle waar naar zijn geld". M.a.w. je hebt goedkope en dure onderdelen. Dat vertalld zich meestal (dus niet altijd) naar de kwaliteit van de onderdelen. En onderschat de kosten van een kast niet. Dat is vrij arbeidsintensief (=duur).

Nico

PeeVee
4 april 2005, 21:00
in een el84 amp zit dus als ik het goed begrijp een ander soort type trafo(die tussen speaker en eindtrap) is dat dan ook de reden dat dit soort ampjes goedkoper zijn? neem nou de Peavey classic serie
Neen, je haalt weer dingen door de war. Voor een SE (klasse A) amp is inderdaad een ander soort output trafo nodig als voor een balans / push-pull output trafo. Ik neig zelfs te zeggen dat goeie SE trafo's voor wat hogere vermogens duurder zijn. Vergeet nu dat SE en klasse A en de relatie naar EL84.

Een buisje dat je kathode biassed heeft geen negatieve voorspanning op het stuurrooster nodig, daarom heeft de VOEDINGSTRAFO een wikkeling minder en hoeft die feitenlijk alleen hoogspanning (ong. 300 VAC) en een gloeispanning (ong. 4.5 VAC) te hebben. Da's goedkoper en ook makkelijk om te maken ja. EL84-jes laten zich graag en efficient kathode biassen en het klinkt nog lekker ook, wat wil je nog meer... Pik in het is lente ;-)

PeeVee
4 april 2005, 21:03
peevee> een kathode bypass cap zou dat effect toch drastisch verminderen? is het dan niet zonde om een dikke cap eroverheen zet??
Ja en nee... denk er maar eens goed over na... bij veeel herrie (geluid) en bij weinig (of geen).

PeeVee
4 april 2005, 21:05
Een trafo met een SE (single ended) trap is beduidend kleiner in blik en koper. Dus goedkoper.
Volgens mij is een SE OT voor laten we zeggen een enkele 6L6 ong. even groot als een PP OT voor een paartje 6V6-jes toch? Een goeie SE trafo is volgens mij duurder maar zal ook wel beetje de audio hype zijn die de prijzen opdrijft. Ik weet er het fijne niet van dus zie bovenstaande maar als een vraag i.p.v. een statement ;-)

(Effe een lekker plaatje erbij, gewoon voor de fun)
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/g6114r01.jpg

hadv
4 april 2005, 22:05
de titel is "beginners vraagje"
herehere, ik denk niet dat de inhoud deze lading nog dekt
overigens wel interessant, daar niet van

Froggie
16 april 2007, 17:32
Ik denk dat een groot deel van de Queen sound overigens ook in Brian's vingers zit... had je daar ook aan gedacht?! ;-)

Jazeker, en de duurdere Vox AC 30 BM heeft de Celestion Blue speakers erin,
dat maakt een wereld van verschil.

Hier enige specificaties.

VOX AC30BM Brian May

Cabinet: Custom built AC30 2 x 12" combo using Baltic birch plywood fitted.

Chassis: Steel/Aluminium chassis finished in red paint and white silk-screen legend

Internal speaker: Celestion/VOX Alnico Blue 12" 15 Watt loudspeakers

Valve/tube complement: 2 x 12AX7/ECC83, 4 x EL84 and 1 x GZ34 valves (tubes)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Groove Factory

bert k
16 april 2007, 18:32
Hoi Froggie, welkom op het forum!

Een tip: check voor je post atijd ff de datum van de vorige post. Je reageert nu op een topic van twee jaar geleden.... Ik denk dat de meesten die discussie al vergeten zijn.:)