PDA

View Full Version : Aanpassen van Ampex combo voor gitaar



birt
31 maart 2005, 15:25
een hele tijd geleden had ik een buizenversterkertje op het oog en nu heb ik em dus 8-)

deze dus:
http://reel2reeltexas.com/vinAd54Ampex620b.jpg
link met meer fotos en schema: http://ampex.hughescatalog.com/620/index.html

ik heb een standaard fender gitaarinput (jack met 1M en 68k weerstandjes) gemaakt die naar pin 1 van de eerste preampbuis (ef86) gaat.
ik heb de originele tape input gelaten zoals hij was.

nu vind ik em met het volume op max vrij stil en veel te bassig.
ik zou ook graag de XLR input die eraan is modden zodat ik em voor een micro kan gebruiken (voor mondharmonica)

kan iemand me helpen?

ChrisMW
31 maart 2005, 16:33
Hoi Birt

Belangrijk: kijk uit met hoge spanningen, zelfs na het uitschakelen kunnen er nog hoge spanningen op de elko's staan.

Zonder de versterker "stock" te horen en helemaal "in depth" te gaan;
- vervang R301(250k) door een 1M,log potmeter met eventueel een 47p condensator tussen de niet-geaarde aansluitingen ( meer helderheid )
- demonteer het draadje dat vanaf weerstand 302 en 303 en de pinnen 9 en 3 v/d 5879-buis naar het "compensatie netwerk" gaat ( hogere versterkingsfactor MAAR kans op losser laag zonder verdere mods, je zou dit ook schakelbaar kunnen maken )

Succes!

ChrisMW
31 maart 2005, 16:37
UPDATE!
"- demonteer het draadje dat vanaf weerstand 302 en 303 en de pinnen 9 en 3 v/d 5879-buis naar het "compensatie netwerk" gaat ( hogere versterkingsfactor MAAR kans op losser laag zonder verdere mods, je zou dit ook schakelbaar kunnen maken ) "

Het inwendige van dat netwerk staat niet in het schema en de toonregelaar werkt daar ook op... de toonregelaar zal HOOGSTWAARSCHIJNLIJK niet meer actief zijn met de bovenstaande aanpassing.

:lol:

birt
4 april 2005, 17:03
ik ben er aan begonnen maar aangezien ik geen 1M potmeter had wou ik dat compensatienetwerk uitschakelen.

het is echter zeer verwarrend aangezien er in tegensteling tot het schema een EF86 als eerste voorversterkerbuis gebruikt wordt welke een andere pinout heeft.

het signaal komt niet in pin 1 maar in pin 9.
pin 3 is verbonden met pin 8 en 2 en via een weerstand met aarding (die weerstand staat wel in het schema)
pin 8 is met een ,02 condensator verbonden met pin 1 en ook rechtsreeks met de schakelaar die geschakeld wordt met de externe speaker jack.

dus als ik het goed begrijp moet ik de weerdstand van pin 3 naar aarding onderbreken.
de condensator van pin 8 naar pin 1 onderbreken (want die maakt deel uit van dat compensatienetwerk)
de verbinding van pin 3 naar pin 2 onderbreken.

pin 2, pin 1 en pin 6 hangen met weerstanden aan hetzelfde punt.

dit is me heel onduidelijk
:-?

birt
5 april 2005, 20:59
woohoow, het lange draadje van pin 3 naar die switch doorgeknipt en succes!

ik mis echter nog de "bite" en hij mag wat strakker klinken.
beginnen met die cap op de volumepotmeter?


ow jah heefte r iemand een goed idee voor een 8" speaker? die JBL die erin zit kan het niet aan

birt
8 april 2005, 10:27
*BUMP*

birt
26 april 2005, 21:43
C306 (4uf) is op aanraden van chris vervangen door een 10uf.
de volumepot is een 1M geworden ipv de 250k.

nu zingt hij pas echt.
deze versterker gromt, blaft, zingt...
zware 'in your face' sound met veel definitie 8-)


ik denk dat ik em nu al liever hoor dan m'n marshall 2203 :oops:

Negative K3 fan
26 april 2005, 23:25
wat voor speaker zit er dan in? ook wel belangrijk natuurlijk

overstuurt ie ook een beetje?

birt
27 april 2005, 10:45
wat voor speaker zit er dan in? ook wel belangrijk natuurlijk

overstuurt ie ook een beetje?

hij overstuurt net heel mooi met de volumeknop op max.

ik heb em voorlopig enkel getest op een open back cab (lege VOX combo) met een mckenzie 70watt speaker.