PDA

View Full Version : Opname met zangmicrofoon en pickup in Cool Edit



AcousticFreak
31 maart 2005, 14:04
Hallo daar,

Ik ben echt een leek op het gebied van opname. Kwam in het verleden niet verder dan een cd opnemen met een simpel goedkoop mono microfoontje.
Ik ga vanmiddag een Shure SM58 kopen, in combinatie met een 'simpel' behringer mixertje (op aanraden van bert k, thanks). Ik heb al een highlander pickup in mn gitaar zitten. Hoe krijg ik het nou met mijn Cool Edit programma voor elkaar om die dingen mooi in stereo te krijgen als ik ze tegelijk opneem? Het lijkt me dat zo'n mixer het dan automatisch omzet naar gitaar links en zang rechts o.i.d. Beetje simon & garfunkel effect...

Iemand tips?

bert k
31 maart 2005, 15:05
Ha! Dat had je gedacht! Niets gaat automatisch in het leven...

Twee stappen: Ten eerste, zet op de mixer je microfoon helemaal links met de panpot, en de gitaar helemaar rechts. Omgekeerd mag ook, maakt niet uit. (de panpot is de eerste pot boven de fader.) Sluit de uitgamg van de Behrelul aan op de line-in van je computer.

Stap 2: In cool edit ga je naar het multitrack scherm. In het vakje links van iedere track zie je een knop 'rec1'Druk je op, komt een menuutje. Daar staat waarschijnlijk stereo aangevinkt. Dit verander je in 'linker kanaal'. Zelfde bij track twee, maar dan rechter kanaal kiezen.
Hij maakt nu twee aparte wav's inplaats van een stereowav. Die twee wavs kan je nu netjes mixen en exporteren met mixdown.

AcousticFreak
31 maart 2005, 18:44
Woehaaaah!!! Helemala geen ruis meer!! :D

Wat een verschil met dar goedkope micje dat rechtstreeks in m'n geluidskaart zat! Ben al bezig met dat links-rechts gebeuren! Aan allerlei equalizer knopjes aan het draaien! Whaa mijn eerste mengpaneeltje!! :lol:

Tis een wonder dat alleen gelijk werkt. Ze zang komt alleen nog niet boven de gitaar uit... en zit snel in het 'rode' en kraakt. Misschien de gitaar dan een stuk zachter?

Ik pruts weer snel verder! Thanks Bert :)

AcousticFreak