PDA

View Full Version : Opname met zangmicrofoon en pickup in Cool Edit



AcousticFreak
31 maart 2005, 14:04
Hallo daar,

Ik ben echt een leek op het gebied van opname. Kwam in het verleden niet verder dan een cd opnemen met een simpel goedkoop mono microfoontje.
Ik ga vanmiddag een Shure SM58 kopen, in combinatie met een 'simpel' behringer mixertje (op aanraden van bert k, thanks). Ik heb al een highlander pickup in mn gitaar zitten. Hoe krijg ik het nou met mijn Cool Edit programma voor elkaar om die dingen mooi in stereo te krijgen als ik ze tegelijk opneem? Het lijkt me dat zo'n mixer het dan automatisch omzet naar gitaar links en zang rechts o.i.d. Beetje simon & garfunkel effect...

Iemand tips?

bert k
31 maart 2005, 15:05
Ha! Dat had je gedacht! Niets gaat automatisch in het leven...

Twee stappen: Ten eerste, zet op de mixer je microfoon helemaal links met de panpot, en de gitaar helemaar rechts. Omgekeerd mag ook, maakt niet uit. (de panpot is de eerste pot boven de fader.) Sluit de uitgamg van de Behrelul aan op de line-in van je computer.

Stap 2: In cool edit ga je naar het multitrack scherm. In het vakje links van iedere track zie je een knop 'rec1'Druk je op, komt een menuutje. Daar staat waarschijnlijk stereo aangevinkt. Dit verander je in 'linker kanaal'. Zelfde bij track twee, maar dan rechter kanaal kiezen.
Hij maakt nu twee aparte wav's inplaats van een stereowav. Die twee wavs kan je nu netjes mixen en exporteren met mixdown.

AcousticFreak
31 maart 2005, 18:44
Woehaaaah!!! Helemala geen ruis meer!! :D

Wat een verschil met dar goedkope micje dat rechtstreeks in m'n geluidskaart zat! Ben al bezig met dat links-rechts gebeuren! Aan allerlei equalizer knopjes aan het draaien! Whaa mijn eerste mengpaneeltje!! :lol:

Tis een wonder dat alleen gelijk werkt. Ze zang komt alleen nog niet boven de gitaar uit... en zit snel in het 'rode' en kraakt. Misschien de gitaar dan een stuk zachter?

Ik pruts weer snel verder! Thanks Bert :)

AcousticFreak
31 maart 2005, 21:58
Hier een testliedje:

http://www.sjorsonline.nl/mp3/time.mp3


Heb het idee dat het wat dofjes klinkt. Afstelling? (Zit een reverb overheen, 'concert hall light')

Wel zonder ruis! :)

bert k
1 april 2005, 00:01
Sooooo!!! Netjes, man! Zeker voor een eerste opname. Mooi liedje, mooi gespeeld ook. Dat gaat helemaal goed komen. (En nu in de multitrack een tweede gitaartje erbij... :D )

AcousticFreak
1 april 2005, 00:08
Hoe werkt dat nou in die multitrack? Kan ik daar ook direct opnemen? Of moet ik steeds dingen importeren?

Trouwens.. geheimpje.. tis nie de SM58 geworden maar een of andere 'Superlux' instrumentmicrofoon (condensator)
Klinkt heel behoorlijk en scheelt bakken geld! (39,-)

Iets anders nog meneer König... je repareert instrumenten lees ik op je site... ik wil iets op m'n gitaar hebben om de 5e en 7e positie aan te geven. Géén plakkertjes.. is dat iets om zelf te doen of moet ik een pro inschakelen?

hadv
1 april 2005, 00:23
He Jim "acousticfreak" croce
mooi gedaan hoor
was dat 1 take, dan dubbele complimenten, waren het er 2 dan nog steeds prima-de-luxe
imho was de geluidskwaliteit zeer goed, zeker voor een eerste keer
verbeteren wordt bij jou een kwestie van met kleine stapjes aanpassen tot je het hebt zoals je het wilt

AcousticFreak
1 april 2005, 00:31
Tja had natuurlijk wel ff wat testopnames zitten maken voordat deze erdoor ging. Best leuk om eens aan allerlei knopjes te draaien. Ben eigenlijk alleen een volumeschuifje gewend. :o Daarnaast heb ik ook de nodige ervaring met opnemen met de cheap-ass speelgoedvoorganger... (die nu diep in de vuilnisbak ligt!!) :-D In de microfoon zingen is bagger en er te ver vandaan ook. Ik had de apparatuur nog geen 2 uur, dus een goed begin.....

Ben eigenlijk gewend dat iets het nooit gelijk doet. Vooral bij m'n pc. Het viel mee deze keer. En toch heb ik het idee dat het wat dof is. Misschien de trebble wat omhoog schuiven?

Misschien dit nummer maar eens spelen op die 2e meeting in april :)

x.studio
1 april 2005, 02:07
Zeer netjes gedaan en gespeeld voor een eerste keer met je nieuwe gear. Ik denk trouwens dat je er verstandig aan gedaan hebt om voor akoustische opnames een condensator te nemen i.p.v. een sm58.

AcousticFreak
1 april 2005, 14:20
Nou.. deze is iets te hard opgenomen geloof ik.. jammer

www.sjorsonline.nl/mp3/wickedgame.mp3

Leuk speeltje die mixer :lol:

bert k
1 april 2005, 14:50
Voor thuis is een condensator erg prettig, zeker voor zang. Op het podium is het niks, maar dat geeft niet.

Multitrackscherm kan je zo in opnemen. Eerst het goeie kanaal scherp zetten met de rooie R links van de track, dan beneden op record drukken.

Ik doe wel instrumenten repareren, maar dat zijn blaasinstrumenten, saxen en klarinetten en zo. Ik zou Fred Dons eens vragen hier op het forum, die doet dat inlegwerk.

AcousticFreak
1 april 2005, 15:50
Eerst het goeie kanaal scherp zetten met de rooie R links van de track

kijk! dat zijn van die kleine dingetjes.. :P


Het houdt niet op!! nog 1!!! nog 1!!!! :lol:

www.sjorsonline.nl/mp3/blos.mp3

'Blos' van Harry Sacksioni

hadv
1 april 2005, 23:36
Nou.. deze is iets te hard opgenomen geloof ik.. jammer

www.sjorsonline.nl/mp3/wickedgame.mp3

Leuk speeltje die mixer :lol:

yep, zit een krakje in