PDA

View Full Version : EL34 of 6L6???



ateng
31 maart 2005, 10:18
Ik heb momenteel EL34 in mijn Laney VH100R zitten maar kan ook 6L6 buizen in doen. Er zit nl een biasschakelaar op zodat ik kan switchen tussen die twee type buizen. Ik weet niet hoe mijn versterker zal klinken als ik er 6L6 in zet en aangezien buizen nog al prijzig zijn (heb er vier nodig) is mijn vraag dus of er iemand ervaring heeft met die type buizen. Wat ik graag wil weten wat voor verschil er zit qua sound/karakter, welke buis het strakst klinkt enz.

Lacrymosa
31 maart 2005, 10:27
hoe klinkt die laney eigenlijk?
kan ie ook een beetje scheuren?
geschikt voor metal?

dejohan
31 maart 2005, 10:50
Ik denk dat 6L6 abrupter opbreken, en een meer opener geluid hebben, terwijl die andere geleidelijker beginnen te scheuren, meer een samengebald geluid hebben.

Maar zoveel weet ik er niet van, het kan zijn dat het niet klopt hoor.

ateng
31 maart 2005, 17:05
hoe klinkt die laney eigenlijk?
kan ie ook een beetje scheuren?
geschikt voor metal?
Hij kan een beetje boel scheuren. Het is echt een allround versterker maar voor metal zekers geschikt. Maar ik moet wel zeggen dat ie het mooist klinkt als je m een beetje vol uit zet. Hij gaat echt hard maar wel mooi hard.

Shaggy
4 april 2005, 18:17
Misschien type ik weer eens iets wat nergens op slaat maar het is mijn ervaring telkens weer dat 6L6 buizen clean een mooiere geluid geven.. of ligt dit waar aan de pre-amp lampen?

Negative K3 fan
4 april 2005, 23:01
wat ik je kan vertellen pover het verschil wat je het eerst zal merken.

6l6s hebben een stuk meer bas, dat valt imo best wel (het meest) op
6l6s hebben een iets 'glaziger' hoog, itt tot de crunchy hoge tonen van el34s
6l6s breken veel later op, dus el34s geven meer vervorming
6l6 klinken 'groter' terwijl el34s meer een crunchy geluid geven
el34s hebben een heerlijk mid/hoog mid, ideaal om te scheuren en goed gehoord te worden
el34s gaan uiteindelijk harder, ook al lijkt het dat 6l6 meer bas heeft en minder snel vervormt

ik heb zelf (misschien zoals je hebt gelezen) een voorkeur voor el34s, ik ben vooral iemand die vervormt speelt en van een crunchy geluid met veel bite houd. er is geen sprake van beter of slechter (ook op het gebied van clean, alleen kan ik me goed voorstellen waarom mensen 6l6s clean beter vinden), maar van een nuance verschil

denk er trouwens niet te zwaar over, het zal een duidelijk verschil maken, maar het blijft een nuance, wil je je geluid echt wat drastischer veranderen, dan zou ik op zoek gaan naar een andere speaker cab, die dingen maken wél een groot verschil.

ateng
5 april 2005, 00:02
wat ik je kan vertellen pover het verschil wat je het eerst zal merken.

6l6s hebben een stuk meer bas, dat valt imo best wel (het meest) op
6l6s hebben een iets 'glaziger' hoog, itt tot de crunchy hoge tonen van el34s
6l6s breken veel later op, dus el34s geven meer vervorming
6l6 klinken 'groter' terwijl el34s meer een crunchy geluid geven
el34s hebben een heerlijk mid/hoog mid, ideaal om te scheuren en goed gehoord te worden
el34s gaan uiteindelijk harder, ook al lijkt het dat 6l6 meer bas heeft en minder snel vervormt

ik heb zelf (misschien zoals je hebt gelezen) een voorkeur voor el34s, ik ben vooral iemand die vervormt speelt en van een crunchy geluid met veel bite houd. er is geen sprake van beter of slechter (ook op het gebied van clean, alleen kan ik me goed voorstellen waarom mensen 6l6s clean beter vinden), maar van een nuance verschil

denk er trouwens niet te zwaar over, het zal een duidelijk verschil maken, maar het blijft een nuance, wil je je geluid echt wat drastischer veranderen, dan zou ik op zoek gaan naar een andere speaker cab, die dingen maken wél een groot verschil.
Oké, thnx :)

Maar vervorming uit EL34 krijg je toch als je echt helemaal voluit speelt zoals die Marshall Plexi van vroeger. Ik haal mijn vervorming dus puur uit mijn voorversterker, krijg ik dan als nog een crunchy met bite of is dat alleen bij powertube distortion?
Als ik je quote lees dan gaat mijn voorkeur ook naar EL34.

Jimi Hendrix
5 april 2005, 00:06
Het verschilt nogal per versterkerbouwer.
Zo heeft Rivera enkele modellen met EL34's die ook een geweldig clean geluid hebben....

BartL
5 april 2005, 00:46
Het verschilt nogal per versterkerbouwer.
Zo heeft Rivera enkele modellen met EL34's die ook een geweldig clean geluid hebben....
Jup....ik heb er sinds vrijdag eentje; Rivera M100. Inderdaad een erg mooi clean geluid. Scheuren doet 'ie ook geweldig trouwens!

Negative K3 fan
5 april 2005, 08:54
wat ik je kan vertellen pover het verschil wat je het eerst zal merken.

6l6s hebben een stuk meer bas, dat valt imo best wel (het meest) op
6l6s hebben een iets 'glaziger' hoog, itt tot de crunchy hoge tonen van el34s
6l6s breken veel later op, dus el34s geven meer vervorming
6l6 klinken 'groter' terwijl el34s meer een crunchy geluid geven
el34s hebben een heerlijk mid/hoog mid, ideaal om te scheuren en goed gehoord te worden
el34s gaan uiteindelijk harder, ook al lijkt het dat 6l6 meer bas heeft en minder snel vervormt

ik heb zelf (misschien zoals je hebt gelezen) een voorkeur voor el34s, ik ben vooral iemand die vervormt speelt en van een crunchy geluid met veel bite houd. er is geen sprake van beter of slechter (ook op het gebied van clean, alleen kan ik me goed voorstellen waarom mensen 6l6s clean beter vinden), maar van een nuance verschil

denk er trouwens niet te zwaar over, het zal een duidelijk verschil maken, maar het blijft een nuance, wil je je geluid echt wat drastischer veranderen, dan zou ik op zoek gaan naar een andere speaker cab, die dingen maken wél een groot verschil.
Oké, thnx :)

Maar vervorming uit EL34 krijg je toch als je echt helemaal voluit speelt zoals die Marshall Plexi van vroeger. Ik haal mijn vervorming dus puur uit mijn voorversterker, krijg ik dan als nog een crunchy met bite of is dat alleen bij powertube distortion?
Als ik je quote lees dan gaat mijn voorkeur ook naar EL34.

ik denk dat je met de volume stand op 4 al duidelijk zult merken dat el34s vrij snel oversturen (vergeleken met 6l6).

Baker
5 april 2005, 11:53
Het verschilt nogal per versterkerbouwer.
Zo heeft Rivera enkele modellen met EL34's die ook een geweldig clean geluid hebben....

Mijn multitone met El34's heeft ook een geweldig clean...

Agent_Smith
5 april 2005, 22:19
EL34 is the way to go IMO. Maar uiteraard een kwestie van smaak en welk geluid je nastreeft.

vulvasonic
5 april 2005, 23:54
Wat zit er ook alweer in een Vox AC30? Een ander geluid zou ik voor m'n leven niet meer willen namelijk.... :)

Epic
6 april 2005, 11:44
Zit me opeens te bedenken... een versterker met een pre-amp en twee eindtrappen, 6L6 en EL34 met ieder een mastervolume.
Dit alles op een 4x12 cab, dus 6L6 op 2 speakers, en EL34 op de 2 andere.

bestaat dit al, of moet ik nu patent aanvragen ?

guhlenn
6 april 2005, 14:12
briljant. daar is nog nooit iemand op gekomen.

:roll:

:-D :wink:

Negative K3 fan
6 april 2005, 14:32
Zit me opeens te bedenken... een versterker met een pre-amp en twee eindtrappen, 6L6 en EL34 met ieder een mastervolume.
Dit alles op een 4x12 cab, dus 6L6 op 2 speakers, en EL34 op de 2 andere.

bestaat dit al, of moet ik nu patent aanvragen ?

het werkt waarschijnlijk te omslachtig en je gebruikt telkens maar de helft van de speakers wat zonde is

verder is het waarschijnlijk zo dat je bij dit soort grappen meestal 1 power amp kiest die vrijwel altijd het beste klinkt waardoor de andere niet wordt gebruikt en dat is dan ook weer zonde.

Ibanez RuleZ
6 april 2005, 14:48
Wat zit er ook alweer in een Vox AC30? Een ander geluid zou ik voor m'n leven niet meer willen namelijk.... :)

EL84's????


harrald

dejohan
6 april 2005, 15:11
Ja, natuurlijk is dit al eerder bedacht. Maar welke amps hebben dit. Rivera?

guhlenn
6 april 2005, 15:17
de road king van mesa bogie, maar ik denk dat hij bedoelt dat je deze tegelijk kan aansturen. Idg heb je gewoon een stereo poweramp nodig die beide typen accepteerd, die je weer naar believen aanstuurd.

Negative K3 fan
6 april 2005, 15:19
Wat zit er ook alweer in een Vox AC30? Een ander geluid zou ik voor m'n leven niet meer willen namelijk.... :)

EL84's????


harrald

el84s, maar de typische vox sound komt zeker niet alleen door el84s!

LordRiffenstein
6 april 2005, 15:32
de road king van mesa bogie, maar ik denk dat hij bedoelt dat je deze tegelijk kan aansturen. Idg heb je gewoon een stereo poweramp nodig die beide typen accepteerd, die je weer naar believen aanstuurd.

Road King kan 6L6, EL34 of combinatie doen en is per kanaal inschakelbaar.

guhlenn
6 april 2005, 15:34
eh ja, dat zei ik... soort van :lol: