PDA

View Full Version : Music Man 212-HD 130



mhmblom
31 maart 2005, 08:50
Hoi allemaal,

Wie van jullie kan mij wat meer vertellen over de Music Man 212HD 130, hoe staat het merk bekend? Heeft toevallig iemand ervaring met deze specifieke versterker? Is hij aan te raden, of is hij onbetrouwbaar?

Ik hoor het graag!

Toaster
31 maart 2005, 23:45
Hoi,


Ik heb een MM 130 one thirty (2x10 combo) en een MM sixty-five topje met 15 inch speakerkast.

Ik vind het hele lekkere gitaarversterkers.

Het zijn eenkanaals versterkers. Dus alleen clean. Op de meeste zit ook een reverb een een vibrato.
Je kunt met de voorversterker behoorlijk vervormen maar dat is géén lekker geluid! (das ook bekend bij deze versterkers) een randje is wel lekker bij deze bakken.

De klank lijkt op blackface fenders. En dat komt omdat ze ook gemaakt zijn door Leo Fender zelf.

Nadat hij weg was gegaan bij Fender. Is hij opnieuw begonnen met Music Man. Deze versterkers zijn dus van zijn hand. (en al zijn ervaring.)

Met name met een strat of een tele krijg je hier hele lekkere sounds uit.(single coil) Dankzij verschillende twee switches: bright/normal deep/normal kun je het geluid behoorlijk aanscherpen.

Zo gaat dus versterker van heel scherp: country
Naar wat donkerder Blues.
En gewoon ook heel lekker clean.

geweldig voor solootje (clean met een licht randje)
of voor het betere slagwerk (funk gaat lekker hiermee) (ska ook :wink: )
Let op dat je vooral met de mastervolume werkt.
wat betreft het volume/super geluid moeten ze toch wel een beetje hard. Maar dat geldt voor alle buizenbakken wel.

pedaaltjes lust ie ook heel goed.

Gibson lustie wat minder. maar klinkt ook gewoon goed.

Waar je bij deze versterkers op moet letten is dat sommige hybride zijn.
Dat wil zeggen dat de voorversterking transistor is en de eindversterking buizen. Maar je hebt ook volledig buizen versies. ik weet niet of het volgende een fabeltje is maar bij de type aanduiding van de versterker heb je twee verschillende bijv: One thirty volluit geschreven betekent buizen, en 130 in cijfers betekent hybride ( en van een later jaar)

Hybride doet bijna niks af aan de klank bij deze bakken.

De combootjes zitten zo in elkaar dat je ook een cabinet erop kan aansluiten. Dus ze zijn ook nog eens veelzijdig.

Je moet overigens Music Man amps niet verwarren of vergelijken met het huidige merk Music Man (gitaren) want dat staat behalve de naam er helemaal los van.

Op www.harmonycentral.com vind je uitgebreide recensies over je versterker.

Over de Music Man speakers die erin zitten ben ik niet helemaal tevreden...

Wat betreft betrouwbaarheid? Echt super goed. Maar buizen kunnen altijd kapot natuurlijk.

Een goeie prijs ligt om en nabij de € 500,- Maar je ziet ze ook voor minder en veel meer weggaan.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt.



Clapton heeft ook een tijdje over deze versterkers gespeeld.[/i]

mhmblom
1 april 2005, 07:01
@toaster

Heel erg bedankt voor je reactie! Heb ik zeer zeker wat aan! Zijn er nog andere die er ervaring mee hebben?

mhmblom
1 april 2005, 07:01
@toaster

Heel erg bedankt voor je reactie! Heb ik zeer zeker wat aan! Zijn er nog andere die er ervaring mee hebben?

matto
1 april 2005, 20:28
Een MM hd versterker is altijd hybride (transistor preamp en buizen power amp)
De oudere types met geschreven letters one thirty zijn meestal met een
12 ax 7 driver buis uitgerust, de nieuwere types hebben een transistor driversectie.
Ze klinken eigenlijk allemaal vooral clean en lichtvervormd erg goed.
Je kunt via de Ernie Ball Music Man site wel meer informatie vinden over MM versterkers.

Toaster
1 april 2005, 22:19
@ matto

Wat doet dat buisje dan precies??? is toch onderdeel van de voorversterker???

@ mhmblom

De versterker op gitaarmarkt is niet meer origineel. Hij heeft een rotan caster en de tolex is ervan af.

Daarom issie misschien wat goedkoper. maar voor de klank kun je zo'n bak altijd kopen. Jammer dat het pedaal erniet meer bij zit.

De 1 x 12 rp op marktplaats is ook een goeie hoor. Maar ik denk niet dattie het haalt qua klank bij de 2 x 12 wat betreft spreiding en dynamiek.

mhmblom
1 april 2005, 22:47
@ matto

Wat doet dat buisje dan precies??? is toch onderdeel van de voorversterker???

@ mhmblom

De versterker op gitaarmarkt is niet meer origineel. Hij heeft een rotan caster en de tolex is ervan af.

Daarom issie misschien wat goedkoper. maar voor de klank kun je zo'n bak altijd kopen. Jammer dat het pedaal erniet meer bij zit.

De 1 x 12 rp op marktplaats is ook een goeie hoor. Maar ik denk niet dattie het haalt qua klank bij de 2 x 12 wat betreft spreiding en dynamiek.

Hoe wist je dat ik achter diegene op gitaarmarkt zat :o :-D
Marreh, hij is al verkocht, dus het zit er sowieso niet in, maar het zijn denk ik hele mooie versterkers en aangezien ik het clean kanaal heel belangrijk vind, had ik er graag één willen beluisteren en eventueel willen kopen.., maarja...

mhmblom
1 april 2005, 22:47
@ matto

Wat doet dat buisje dan precies??? is toch onderdeel van de voorversterker???

@ mhmblom

De versterker op gitaarmarkt is niet meer origineel. Hij heeft een rotan caster en de tolex is ervan af.

Daarom issie misschien wat goedkoper. maar voor de klank kun je zo'n bak altijd kopen. Jammer dat het pedaal erniet meer bij zit.

De 1 x 12 rp op marktplaats is ook een goeie hoor. Maar ik denk niet dattie het haalt qua klank bij de 2 x 12 wat betreft spreiding en dynamiek.

Hoe wist je dat ik achter diegene op gitaarmarkt zat :o :-D
Marreh, hij is al verkocht, dus het zit er sowieso niet in, maar het zijn denk ik hele mooie versterkers en aangezien ik het clean kanaal heel belangrijk vind, had ik er graag één willen beluisteren en eventueel willen kopen.., maarja...

mhmblom
1 april 2005, 22:48
@ matto

Wat doet dat buisje dan precies??? is toch onderdeel van de voorversterker???

@ mhmblom

De versterker op gitaarmarkt is niet meer origineel. Hij heeft een rotan caster en de tolex is ervan af.

Daarom issie misschien wat goedkoper. maar voor de klank kun je zo'n bak altijd kopen. Jammer dat het pedaal erniet meer bij zit.

De 1 x 12 rp op marktplaats is ook een goeie hoor. Maar ik denk niet dattie het haalt qua klank bij de 2 x 12 wat betreft spreiding en dynamiek.

matto
3 april 2005, 12:26
@ matto

Wat doet dat buisje dan precies??? is toch onderdeel van de voorversterker???

.

Dat buisje is de driver en wordt ook wel eens de fasedraaier genoemd.
Simpel gezegd zorgt de drivertrap voor de koppeling tussen voor en eindversterker.
Omdat de meeste eindtrappen in AB klasse werken moet het signaal uit de voorversterker vanaf een bepaald niveau gesplitst worden om de helften van het signaal naar de eindtrap buizen te krijgen.
In de uitgangstrafo komen de signalen dan weer bij elkaar om de luidspreker te voeden. :roll:

ChrisMW
4 april 2005, 01:12
"vette Fenders" :wink:

De modellen met de 12AX7 voor de eindbuizen zijn echt ok. 'n Aantal jaren geleden heb ik 'n mod moeten ontwerpen voor 'n Canadese gitarist om wat meer gain/crunch te krijgen ( push/pull op de master en ook via 'n footswitch te bedienen ) en wat later heb ik hier in Nederland dezelfde mod met ook nog 'n wat meer Fender achtige reverb diepte gedaan.
Icm met 'n TubeScreamertje is het standaard model zeer veelzijdig voor blues en rock.

Mot er ook 'ns 1 scoren :wink:

Toaster
6 april 2005, 14:39
Dankjewel Matto, zeer technisch verhaal maar ik heb er weer een wetenswaardigheidje bij!

Mimasu
5 mei 2005, 15:38
Een MM hd versterker is altijd hybride (transistor preamp en buizen power amp)
De oudere types met geschreven letters one thirty zijn meestal met een
12 ax 7 driver buis uitgerust, de nieuwere types hebben een transistor driversectie.
Ze klinken eigenlijk allemaal vooral clean en lichtvervormd erg goed.
Je kunt via de Ernie Ball Music Man site wel meer informatie vinden over MM versterkers.

Hallo,

Even een aanvulling (laat me weten als het niet klopt, daar worden we allemaal wijzer van!)

Er zou het misverstand kunnen ontstaan dat alle MM versterkers met uitgeschreven naam (one thirty e.d.) een buis als fasedraaier hebben.
Dat geldt echter alleen voor de sixty five en de one thirty. De latere typen met uitgeschreven naam (One hundred en de One fifty) hebben geen buis. Ook de latere sixty five en de one thirty hebben geen buis (ik heb o.a. een late sixty five reverb top met nog wel het gat in het chassis voor de buis maar reeds een solid state fasedraaier).

Verder om op te letten (alhoewel smaken verschillen) ik vindt de oudste types o.a. beter klinken omdat er vaak 6CA7 eindbuizen in zaten. De RD en RP typen, en de 75 en 150 hadden heel kort 6CA7 waarna werd overgeschakeld op 6L6.

Het buitenbeentje is de RD50 die heeft weer een 12AX7 buisje, maar dan echt in de voorversterker.

Ik het er veel gespeeld en heb nu o.a. nog een sixty five reverb top met 15 inch basreflexkast, en een HD 212 one thirty.

Ik speel country. Daar zijn het prima versterkers voor. Echter, zeker met een telecaster, zijn wel heel erg clean. Dus helaas staan ze bij mij meestal in de hoek en gebruik ik bij optredens een 72'er twin reverb en bij mij thuis een 69'er Super reverb.
Let wel, het zijn uitstekende versterkers. Maar voor sommigen toch wellicht iets te clean en kil.

groeten
Leon Lemmers

joophobbema
31 mei 2008, 11:20
Foutje !!!

Leo Fender had niks maar dan ook niks met de Music Man versterkers van doen. Hoewel ze in vele opzichten lijken op Fender versterkers
was Leo alleen betrokken bij de ontwikkeling van Music Man gitaren.

Hij was een nieuw bedrijf begonnen, CLF research (staat voor Clarence Leo Fender Research) samen met George Fullerton en vandaaruit ontwierp hij gitaren en bassen voor Music Man zoals o.a. de Sabre en de Stingray.

Music Man was een bedrijf opgericht door 2 of 3 vroegere Fender Employees zoals o.a. Forrest White.

Nadat Leo onenigheid met Music Man had gekregen trok hij zich terug als
adviseur en ontwerper en startte in 1980 zijn eigen company G&L (George
Fullerton en Leo Fender) waarin ze gitaren bouwden die dezelfde hoge (zo niet hogere) kwaliteit hadden als toen hij Fender oprichtte.

Firebird
8 juni 2008, 01:05
Ik heb op dit moment een MM 112RD Fifty. Inderdaad met 2x 6L6 en 1x 12ax7 in de voorversterker.

Fijn bakkie, de mijne is uitgerust met een EV (wel een Force en geen 12L helaas). Gaat erg hard, clean klinkt sprankelend en het 'Limiter' kanaal heeft een lekker overdrive.

Dweezman
8 juni 2008, 23:11
210HD 130 ervaring, alhier. Clean en hard, pinnige 2x10". Met een Tele harsch en kil op hoge volumes. Zéér sterk in de mix, op 'normale' volumes zeer 'fenderish' clean, erg mooi.

skabouter
10 juni 2008, 11:36
ik heb een music man HD-130 top, met een 2x12 cab eronder. ik vind hem zelf geweldig, vooral de reverb en tremelo! clean is ook erg mooi, wel wat steriel misschien, maar echt goed clean, en heeft veel "body". oversturing zit er ook wel in, maar daar ben ik niet over te spreken. daar is die bak ook niet voor, voor de clean moet je het doen!
goed alternatief op Fender (zelfde bouwer). De MM amps zijn sws wat zeldzamer, en hebben denk ik een goeie vintage waarde.