PDA

View Full Version : Omgaan met distortion



Jax
31 maart 2005, 07:29
Testa

Jax
31 maart 2005, 07:29
Hallo,

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar anders wordt hij maar even naar een ander deel van het forum gegooid :)

Ik speel meestal onversterkt als ik oefen, en tot nu toe was ik erg tevreden met deze manier van leren. Tot ik op dag dacht, kom, ik ken dit stuk nu zo goed, even wat distortion erover heen gooien. Maar toen ik dus over mijn versterker heen speelde, klonk alles opeens heel rommelig, met wat tonen die door elkaar klonken en gewoon algeheel kut. Moet ik gewoon meer oefenen met distortion om te gaan? Zijn er andere tips?

sickpunk
31 maart 2005, 08:26
kan zijn omdat je bij onversterkt spelen op een gitaar "minder"hoort, als je dit versterkt zal je veel mee horen. en zal het dus "rommeliger" klinken, maybe beter omdan gewoon dus meteen versterkt te gaan?

Jeroenvanhulsteijn
31 maart 2005, 08:42
ik speel liever onversterkt als ik iets wil instuderen. Dan hoor ik juist veel beter wat ik fout doe. Ik ben dan veel geconcentreerder, ook omdat het geluid zo zacht is.

Dus ik denk eigenlijk dat je slordiger speelt op het moment dat je veel distortion gebruikt. Distortion wil alles nog wel eens dichtsmeren, zodat je niet duidelijk hoort hoe de timing is. Je zou eens kunnen proberen een heel droge distortion in te stellen zonder (met zo min mogelijk) compressie. Of pak er een metronoom bij om je timing in de gaten te kunnen houden.

bert k
31 maart 2005, 09:45
Distortion is hoe dan ook een ander geluid. Als je er nooit mee oefent zal je ook niet leren om de klank onder controle te houden. Je techniek voor clean/onversterkt is heel anders, dus ik zou het afwisselen.

pimmetje
31 maart 2005, 11:46
Het kan liggen aan niet goed genoeg dempen.
Bij distortion gaan de niet goed afgedempte tonen sneller, meer en rotter meezingen dan bij volledig clean. Het wordt dan meer een brei en goed mogelijk zelfs een dissonante brei.

UnbrokenGuitarPlayer
31 maart 2005, 12:17
minder distortion gebruike?

deedee
31 maart 2005, 13:02
Het kan liggen aan niet goed genoeg dempen.
Bij distortion gaan de niet goed afgedempte tonen sneller, meer en rotter meezingen dan bij volledig clean. Het wordt dan meer een brei en goed mogelijk zelfs een dissonante brei.

bij distortion ga je alle noten door elkaar horen als je ze niet afdempt, als je clean speel komt de volgende noot eroverheen en hoor je de noot daarvoor niet meer. bij distortion nog heel erg.

deedee
31 maart 2005, 13:03
Het kan liggen aan niet goed genoeg dempen.
Bij distortion gaan de niet goed afgedempte tonen sneller, meer en rotter meezingen dan bij volledig clean. Het wordt dan meer een brei en goed mogelijk zelfs een dissonante brei.

bij distortion ga je alle noten door elkaar horen als je ze niet afdempt, als je clean speel komt de volgende noot eroverheen en hoor je de noot daarvoor niet meer. bij distortion nog heel erg.

enige oplossing afdempen, kan met links en rechts, wat bij die noot het beste kan. Dit gaat ondertussen bij mij nu automatisch, dus niet denken dat dat heel moeilijk gaat worden

deedee
31 maart 2005, 13:10
Het kan liggen aan niet goed genoeg dempen.
Bij distortion gaan de niet goed afgedempte tonen sneller, meer en rotter meezingen dan bij volledig clean. Het wordt dan meer een brei en goed mogelijk zelfs een dissonante brei.

bij distortion ga je alle noten door elkaar horen als je ze niet afdempt, als je clean speel komt de volgende noot eroverheen en hoor je de noot daarvoor niet meer. bij distortion nog heel erg.

enige oplossing afdempen, kan met links en rechts, wat bij die noot het beste kan. Dit gaat ondertussen bij mij nu automatisch, dus niet denken dat dat heel moeilijk gaat worden

deedee
31 maart 2005, 13:10
Het kan liggen aan niet goed genoeg dempen.
Bij distortion gaan de niet goed afgedempte tonen sneller, meer en rotter meezingen dan bij volledig clean. Het wordt dan meer een brei en goed mogelijk zelfs een dissonante brei.

bij distortion ga je alle noten door elkaar horen als je ze niet afdempt, als je clean speel komt de volgende noot eroverheen en hoor je de noot daarvoor niet meer. bij distortion nog heel erg.

enige oplossing afdempen, kan met links en rechts, wat bij die noot het beste kan. Dit gaat ondertussen bij mij nu automatisch, dus niet denken dat dat heel moeilijk gaat worden

Puppeteer
1 april 2005, 12:42
Wat overigens wonderen doet is het gebruik van een compressor. Trekt het volume van je gitaar glad hoe hard/zacht je ook aanslaat.

Daardoor wordt je geluid, distorted of niet, zowieso een stuk strakker.

Negative K3 fan
1 april 2005, 16:19
met distortion spelen is zeker weten anders en je moet daar echt mee leren omgaan

ik vind spelen met distortion stukken lastiger dan clean omdat je bij distortion al die bijgeluiden heel hard hoort en je heel netjes moet spelen en dingen af meot dempen. Altijd onversterkt oefenen en alleen live distortion gebruiken ben ik geen voorstander van en soms zie je ook wel van die 'beginners' die er met distortion echt helemaal niks van bakken en lekker doorgaan met hun barré akkoord brij terwijl de gain op tien staat.

moretel
1 april 2005, 23:44
Gewoon niet teveel distortion gebruiken, als je zacht speelt kan je er nog wel mee weg komen maar zodra je echt gaat blazen klinkt het gewoon beter met wat minder distortion.
Als je dan je aanslag aanpast en echt wat meer gaat hakken (Neil Young) klinkt en speelt het heerlijk.

Azrael
2 april 2005, 00:16
'k Vind distorsion moeilijker op snelheid maar distorsion is dan ook niet echt mijn ding. Ik erger mij vaak aan de klank dan :-D en dat bevorderd je spel niet.

el loco
2 april 2005, 09:04
Wat overigens wonderen doet is het gebruik van een compressor. Trekt het volume van je gitaar glad hoe hard/zacht je ook aanslaat.

Dan verneuk je dus echt je geluid. Je handen moeten het werk doen, niet een effect. Ik wil juist kunnen spelen met hard / zacht en veel / weinig vervorming. Dat haal je uit je aanslagtechniek!
Wat betreft het onder controle houden van distortion: hoe langer je speelt hoe beter het gaat. Veel doen dus...

taylor
2 april 2005, 10:44
ik oefen al jaren onversterkt,dit is gewoon beter omdat je hierdoor harder zult gaan aanslaan.en de fouten hoor je net zo goed hoor.

je moet daarnaast natuurlijk wel in band ofzo versterkt kunnen oefenen 1 of 2 keer in de week.

met distortion spelen vraagt zeker controle van je geluid(korte,strakke aanslag) het is eigenlijk het omgekeerde van clean spelen vandaar dat het moeilijk is............

Navar0x
2 april 2005, 15:54
ik vind juist dat als je solo's speelt met distortion dit veel beter is/klinkt dan clean, als je een foutje maakt hoor je dit bij solo's heel duidelijk in clean, bij distortion niet..

taylor
3 april 2005, 11:22
ja,als je een ton distortion gebruikt dan klinkt zelf nog ergens na als je je gitaar van een trap gooit :)

Negative K3 fan
3 april 2005, 12:00
ik vind juist dat als je solo's speelt met distortion dit veel beter is/klinkt dan clean, als je een foutje maakt hoor je dit bij solo's heel duidelijk in clean, bij distortion niet..

vind ik juist helemaal niet... maar echt een discussie kun je er ook niet over beginnen :)

edwinfe
11 mei 2005, 20:20
Je moet gewoon doen waar jij het meeste plezier mee beleeft. Dat is toch de essentie van muziek maken?

edwinfe
11 mei 2005, 20:20
Je moet gewoon doen waar jij het meeste plezier mee beleeft. Dat is toch de essentie van muziek maken?

Richwoodje
11 mei 2005, 21:43
Wat overigens wonderen doet is het gebruik van een compressor. Trekt het volume van je gitaar glad hoe hard/zacht je ook aanslaat.

Dan verneuk je dus echt je geluid. Je handen moeten het werk doen, niet een effect. Ik wil juist kunnen spelen met hard / zacht en veel / weinig vervorming. Dat haal je uit je aanslagtechniek!
Wat betreft het onder controle houden van distortion: hoe langer je speelt hoe beter het gaat. Veel doen dus...

ja inderdaad, John Frusciante heeft echt een kutgeluid door zn compressor :roll:

Soul Grinder
22 mei 2005, 13:18
Zo'n compressor haalt de dynamiek uit je geluid. Je moet er van houden, maar ik ben niet zo'n fan van een gladgestreken geluid.