PDA

View Full Version : Wiring



groovyB3
30 maart 2005, 22:49
Ik ben bezig een Stratje in elkaar aan het flanzen en de config wordt HSS. Nou heb ik een PAF'je gekocht en daar komen 3 draden uit. 1 wit, 1 zwart, 1 rood. Hoef ik die rode alleen maar te gebruiken als ik em zou willen splitsen? Dus gewoon wit naar de switch en zwart naar de pot en verder niets?

Bobbel
30 maart 2005, 22:57
je hebt alleen de witte en de zwarte nodig... als ik het goed heb dan is de zwarte voor de switch...

groovyB3
30 maart 2005, 23:01
De zwarte? Weet je het zeker?

Heb verder geen ervaring met humbuckers, maar bij single coils is het zo dat ze zwarte naar de onderkant van de vol. pot gaat en de witte naar de switch.

Jeroenvanhulsteijn
30 maart 2005, 23:26
Bij sommige humbuckers is het zo:

red=humbucking
white=single coil
black= ground

Negative K3 fan
30 maart 2005, 23:39
wow! eerst de rockacademie nu humbuckers :o!!!1 :D

BartL
30 maart 2005, 23:42
:o :o :o

Die strat is vast niet van jou hè sash? :-?

groovyB3
31 maart 2005, 12:47
Jawel :razz:

Maar nou weet ik nog steeds niet hoe ik em moet wiren :D

Luigi
3 april 2005, 09:40
3 draden? Uit de meeste hb's komen er vier... :???:

Jeroenvanhulsteijn
3 april 2005, 11:14
pak een snoer, plug het in je versterker. Houd zwart tegen de shaft en rood tegen tip en tik op de 2 coils van de pickup. Als ze allebei herrie geven dan zal dat wel humbucker mode zijn. Denk ik...

Of probeer de trial&error methode :)

Shaggy
3 april 2005, 11:19
3 draden? Uit de meeste hb's komen er vier... :???:

ik dacht ook dat splittable humbuckers 4 draadjes hadden

bert k
3 april 2005, 19:43
Het kan wel met drie. Dan kan je niet meer serie/parallel schakelen, maar dat is niet zo'n ramp.
De spoelen zijn met elkaar in serie verbonden, en vanaf die verbinding komt een draadje, de coiltap.
Je kan op drie manieren de pup met een amp verbinden, twee manieren klinken als single, en de derde als humbucker.

piezo
9 april 2005, 08:48
Jawel :razz:

Maar nou weet ik nog steeds niet hoe ik em moet wiren :D

Ga eerst met een multimeter na welke 2 draadjes samen de hoogste gelijkstroomweerstand opleveren. Die geven dan de seriestand. Monteer het element zonder het derde draadje te gebruiken en ga na of het met het aqndere element niet uit fase staat in de middenstand. Zonodig de 2 aansluitingen dan omdraaien. Vervolgens het derde draadje via een schakelaar aan aarde of aan "hot" koppelen, afhankelijk van de spoel die je in de "single coil" stand aan wilt hebben.