PDA

View Full Version : Verschillen tussen topkammen



Negative K3 fan
30 maart 2005, 21:34
ik ben benieuwd (vooral door die gozer die het had over messing topkammen) wat iedereen nou als verschil ervaart tussen topkammen.

ik ben nogal geobsedeerd door topkammen omdat ik er vaak ruzie mee heb, in een heeeeleboel gitaren die ik in mn handen heb gehad blijven de snaren steken in de topkam wat echt een brom van frustratie kan zijn. Dit merk je bijvoorbeeld als je een flinke bend maakt waardoor de snaar in een keer ontstemd is, als je dan een keer de snaar een beetje indrukt achter de topkam is hij weer gestemd. Verkeerd ingevijld ofzo? ik heb het minder bij nieuwe snaren, maar zelfs bij vers (in de gitaarwinkel) afgestelde gitaren heb ik het...

maarja, we hebben dus:
-plastic (kut dus neem ik aan...)
-been (heb ik op een van mn gitaren, leuk, maar niet echt bijzonder??)
-graphtech (zit op mn agile, maar daar blijven de snaren net zo hard in steken gvd, ziet er wel mooi uit :))
-messing (benieuwd)
-locking (hieraan zit ik te denken, ik wil nl. een richwood aanschaffen -sorry- en daar kan best een locking nut op, ben ik van al het gezeik af!)
-anders?

wat is ieders ervaring met dit soort gedoe?

Cubensis
30 maart 2005, 21:43
op de Pearl gitaar die ik had (nu in het bezit van RS-Rik) zaten messing zadeltjes en een messing topkam, werkte prima....

Fenderstrat
30 maart 2005, 21:43
k heb een benen topkam, maar k stamp altijd wat potlood fijn en strooi er dan wat in, nooit last van ontstemmen of van die "ploings". Overigens is het wel belangrijk dat de topkam goed uitgevijlt is, kwestie van ff naar een goede gitaarwinkel brengen

Rubenios
30 maart 2005, 21:49
locking en klaar

Javaca
30 maart 2005, 21:50
Probeer eens een rollernut.

http://www.flapter.com/hirofumi/photos/Guitars/dscf4453.jpg

Danny Marcovich heeft ook topkammen van Mammoetivoor, heeft de klankeigenschappen van hout, en is wat vettig, dus het smeert een beetje.

Negative K3 fan
30 maart 2005, 22:02
owja rolling, helemaal vergeten! ook nog een optie natuurlijk!

Maniaaaak!!
30 maart 2005, 22:08
In mijn ervaring klinkt messing wat helderder (is dat een woord?) bij open akoorden. Ander voordeel van een messing nut is dat je hem niet zo vaak hoeft om te wisselen als bijvoorbeeld een grafieten nut.

vinni
31 maart 2005, 00:27
Heb ook Graphtech op mijn Vigier....
Nou.....de snaren blijven er net zo hard inhangen!

Zeker met een beetje bending lijkt het wel of het hard slijt.

Als iemand hier de oplossing voor heeft?
Ik hou me aanbevolen!

Vinni

vinni
31 maart 2005, 00:29
Oh ja....een nieuwe nut.....misschien moet ik daar wel aan gaan denken.

Maar dan slijt-ie wel snel....Nou ja...de Frets (zeker de lagere) op mijn Vigier zijn na 1,5 jaar ook redelijk ingesleten/afgeplat.


Vinni

Orpheo
31 maart 2005, 00:58
and what about earvana compensating nut?

RS-Rik
31 maart 2005, 01:12
Messing werkt wel, maar het blijft metaal en daarom moet je een beetje oppassen als je de snaren erin legt, doe dat met beleid.

Ik heb het hier dus over de eerdergenoemde Pearl.

Bij mn andere gitaar is de nut van plastik, meestal frot ik ze er daar pas in als de snaar al een beetje onder spanning staat (anders floept ie er telkens uit)

Mattia
31 maart 2005, 09:56
Als het blijft hangen, is er iets mis met de sleufjes. Punt. Een goed gesneden topkam, of het nou bot, graphtec, ivoor of metaal is moet gewoon normaal kunnen functioneren. Metaal en bot slijten minder dan graphite of ivoor (is niet allemaal even hard), en mijn standard keuze is bijna altijd bot. Of het moet wat slippen, zeg maar op een Tremolo gitaar, en dan is de keuze voor graphite redelijk snel gemaakt. Goedkoop plastic is gewoon te zacht, en flink kl*te, en de pesudo-bot materialen (Micarta, Corian, etc.) zijn de moeite niet echt waard.

Soms moet er iets van een graphite lube in (potlood werkt, maar niet al te goed; er zijn droge glijmiddeldingen, graphite-basis, zonder siliconen, zonder rare toevoegingen in de trant van WD40 die misschien zouden kunnen werken, maar ik heb 't nog nooit nodig gehad). De snaren moeten in niet al te diepe gleufjes zitten; vooral de dikkere moeten er niet iets meer dan half insteken; je wil niet dat 't los springt bij een flink bend, maar het moet gewoon *net* blijven zitten.

butters
31 maart 2005, 11:06
op mijn ibanez artist zit er een topkam die voor de helft been is en de andere helft messing. (ik denk dat die messing zorgt voor een betere sustain , maar ben niet zeker)

marc_o
1 april 2005, 11:07
gewoon op al mijn gitaren graphtech en echt nooit stemmingsproblemen. Wat een vreemde verhalen hoor ik hier allemaal zeg. Ga naar een goede gitaarbouwer en zeg hem met welke snaren je speelt. Je kunt niet verwachten dat een standaard topkam ineens een setje 0.11 pikt, daar issie namelijk niet voor gemaakt. Klooi zelf niet aan, maar geef dat beetje geld aan een vakman....dat is het echt waard.
Heb vroeger ook een rollernut gehad, maar die dingen sleten gewoon in en werkte niet meer na 3 jaar, ook vervangen door graphtech, en voila, probleem opgelost.

AutoStatic
1 april 2005, 11:39
+1
Ik heb zelf nooit problemen, met geen enkele van mijn gitaren. En gebruik gewoon de nuts die standaard op de gitaren zitten. Zijn bijna allemaal van plastic, eentje van been. En van graphite lube had ik totdat ik deze draad las nog nooit gehoord.

Stratman70
1 april 2005, 13:31
Een topkammetje van been of graphtec werkt goed genoeg bij mij op mijn strats en ik geef ze er flink van langs met de tremolo. Geen probleem.

Negative K3 fan
1 april 2005, 15:29
die van mij blijft echt hangen, het zou ook aan de verroeste snaren kunnen liggen, want bij nieuwe snaren is het verschijnsel duidelijk minder, maar met flinke bends blijven ze er te vaak echt hard in steken, echt jammer.

Negative K3 fan
1 april 2005, 15:30
die van mij blijft echt hangen, het zou ook aan de verroeste snaren kunnen liggen, want bij nieuwe snaren is het verschijnsel duidelijk minder, maar met flinke bends blijven ze er te vaak echt hard in steken, echt jammer.