PDA

View Full Version : Mechanieken...



nopster
30 maart 2005, 17:27
Vorige week heb ik een nieuwe hals gekocht voor mijn strat, nu moet ik nog kijken voor de mechanieken...

Welke zijn zowat de betere (beste): Kluson, Gotoh, Schaller, ... ? :???:

En waar koop ik ze het goedkoopste? :wink:

Aca Ilic
30 maart 2005, 17:40
Bekijk eens de website van Vox Humana uit Vlaardingen , daar heb je keuze zat voor redelijke prijs.
En denk aan diameter van de gaten voordat je iets gaat bestellen.

mvg
Alex

nopster
30 maart 2005, 19:04
Bekijk eens de website van Vox Humana uit Vlaardingen , daar heb je keuze zat voor redelijke prijs.
En denk aan diameter van de gaten voordat je iets gaat bestellen.

mvg
Alex

thx!

Aca Ilic
30 maart 2005, 19:57
geen dank

greetz
Alex

groovyB3
30 maart 2005, 20:59
Als je snaren vervangen geen kutklus vindt zou ik gaan voor de Gotoh's. Ligt er natuurlijk wel aan of het gat in je headstock 8 of 10mm is. Kluson's zijn 8mm, alle overige 10mm.

Vrijwel al mijn gitaren waar eerst Klusons opzaten heb ik de gaten van uitgeboord naar 10mm en er Gotoh's opgezet. Vind ik vele malen fijner stemmen dan Klusons.

Als je gaten 8mm zijn en je besluit er Gotoh's op te zetten, boor de gaten dan uit op deze manier:
Gebruik boortjes van 8,5; 9; 9,5 en 10mm dikte. Begin met 8.5 en boor naar links ipv naar rechts. Als je naar rechts boort heb je een grote kans dat je kop scheurt. Naar links boren betekent wel dat je boortje erg warm wordt dus boor em ook niet in 1 keer door. Gebruik dan de 9mm boor etc. etc. Als je het zo doet kan er weinig misgaan.

Snuiter
30 maart 2005, 21:20
Ik ben erg te spreken over Gotoh, geen ervaring met de andere merken.

Negative K3 fan
30 maart 2005, 21:20
Als je snaren vervangen geen kutklus vindt zou ik gaan voor de Gotoh's. Ligt er natuurlijk wel aan of het gat in je headstock 8 of 10mm is. Kluson's zijn 8mm, alle overige 10mm.

Vrijwel al mijn gitaren waar eerst Klusons opzaten heb ik de gaten van uitgeboord naar 10mm en er Gotoh's opgezet. Vind ik vele malen fijner stemmen dan Klusons.

Als je gaten 8mm zijn en je besluit er Gotoh's op te zetten, boor de gaten dan uit op deze manier:
Gebruik boortjes van 8,5; 9; 9,5 en 10mm dikte. Begin met 8.5 en boor naar links ipv naar rechts. Als je naar rechts boort heb je een grote kans dat je kop scheurt. Naar links boren betekent wel dat je boortje erg warm wordt dus boor em ook niet in 1 keer door. Gebruik dan de 9mm boor etc. etc. Als je het zo doet kan er weinig misgaan.

Dat zou eigenlijk in de faq moeten :)

nopster
31 maart 2005, 08:52
Als je snaren vervangen geen kutklus vindt zou ik gaan voor de Gotoh's. Ligt er natuurlijk wel aan of het gat in je headstock 8 of 10mm is. Kluson's zijn 8mm, alle overige 10mm.

Vrijwel al mijn gitaren waar eerst Klusons opzaten heb ik de gaten van uitgeboord naar 10mm en er Gotoh's opgezet. Vind ik vele malen fijner stemmen dan Klusons.

Als je gaten 8mm zijn en je besluit er Gotoh's op te zetten, boor de gaten dan uit op deze manier:
Gebruik boortjes van 8,5; 9; 9,5 en 10mm dikte. Begin met 8.5 en boor naar links ipv naar rechts. Als je naar rechts boort heb je een grote kans dat je kop scheurt. Naar links boren betekent wel dat je boortje erg warm wordt dus boor em ook niet in 1 keer door. Gebruik dan de 9mm boor etc. etc. Als je het zo doet kan er weinig misgaan.

Na je uitvoerige uitleg ga ik de klusons laten vallen. :o