PDA

View Full Version : Beginnen met gitaar spelen aanschaf en lessen



M.KOS
30 maart 2005, 15:17
Ik wil graag gitaar leren spelen een vriend van mij wil dat toevalig ook

Hierover heb ik een aantal vragen:

wat voor gitaar kan je het beste aanschaffen? Het lijkt me zonde om gelijk een dure gitaar aan te schaffen voor 200 euro en aangezien ik een arme student ben. Ik zie al akoestische gitaren in de winkel liggen tussen de 35 en 100 euro. Is het verstandig om daarmee te beginnen?

Hoe kun je het beste leren? Is het verstandig om samen op les te gaan met die kameraad of om alleen op les te gaan of zelfstudie te doen.

misschien belangrijk voor de aanschaf en de lessen mijn muziek smaak is rock oa dit soort nummers:

Sultan of swing, when the lady smile, sweet oh child, paint it black, stairways to the heaven, hotel California, etc.

Mattia
30 maart 2005, 16:25
wat voor gitaar kan je het beste aanschaffen? Het lijkt me zonde om gelijk een dure gitaar aan te schaffen voor 200 euro en aangezien ik een arme student ben. Ik zie al akoestische gitaren in de winkel liggen tussen de 35 en 100 euro. Is het verstandig om daarmee te beginnen?

Hoe kun je het beste leren? Is het verstandig om samen op les te gaan met die kameraad of om alleen op les te gaan of zelfstudie te doen.

misschien belangrijk voor de aanschaf en de lessen mijn muziek smaak is rock oa dit soort nummers:

Sultan of swing, when the lady smile, sweet oh child, paint it black, stairways to the heaven, hotel California, etc.

Uh, 200 Euro = goedkoop. Zeer goedkoop, zelfs. Je moet een beetje een redelijk geluid kunnen krijgen wil je het leuk vinden, en het moet ook nog eens goed bespeelbaar zijn. De helft van de nummers die je noemt zijn ook vooral electrisch gericht, dus je zou 'gewoon' meteen een electrische gitaar+versterkertje kunnen pakken, maargoed, da's weer een hele andere vraag.

Tip: ga tweedehands zoeken (marktplaats en dergelijke), en als je iets denkt te hebben gevonden, neem iemand mee die wel kan spelen zodat die je kan helpen bij het maken van die keuze.

angorawol
30 maart 2005, 16:52
Beste M.KOS, welkom bij de de gitaristen, je staat op het punt een goede beslissing te nemen.
Ik neem aan dat 200 euro voor jouw een ongelofelijk hoog bedrag lijkt, maar neem van mij aan, dat is echt goedkoop hoor. Laat ons zeggen dat je vanaf 300 ŕ 400 euro een redelijk instrument hebt. (Crafter, Arts & Lutherie, eventueel Seagull) daar kan je je volgens mij geen breuk aan vallen. Er bestaan al een boel threads hierover.

Zoek eventueel een tweedehands instrument (ik heb gisteren een tweedehands Yamaha gekocht voor 100 euro voor mijn zoon)

Starten met een instrument van 35 euro zou ik niet doen, die hangt sneller aan je muur dan dat je er probeert muziek op te maken. Maar de Stagg startersgitaren schijnen een goede reputatie te hebben.

Een paar lessen zou ik wel nemen, al is het maar om je gitaar te leren stemmen, en een paar basisakkoorden te leren. Zodat je je instrument leert kennen. Zelfstudie is uiteraard een vereiste, je zal het allemaal zelf moeten doen.

En het plezier dat je aan je hobby zal hebben, kent geen prijs.

Seagull
31 maart 2005, 15:05
Stagg gitaren zijn prima om mee te beginnen. Ik heb een half jaar op een Stagg western gespeeld van E 69. Nu heb ik een Seagull S6 omdat je toch verder wilt maar als je niet genoeg geld kun je best een Stagg kopen hoor.

kris555
4 april 2005, 11:26
ibanez heeft ook leuke gitaren om mee te beginnen vind ik. Ga anders eens wat sites af om te kijken wat je leuk vindt.

SBloke
26 april 2005, 18:02
ook erg fijne gitaartjes om mee te beginnen (kost je wel wat helaas...) zijn Ovation celebrity's

Bijkomend voordeel van deze gitaren is dat ze accoustisch erg goed klinken, maar ook nog eens versterkt uitstekend uit de verf komen.

Verder een redelijk vlotte hals voor een accousische gitaar, geen honkbalknuppel.. :roll:

Op marktplaats zie je ze met regelmaat voorbij komen.

Mark_B
26 april 2005, 18:18
Ik heb het 'instap' model acoustische gitaar van Richwood, waar ik zeer tevreden over ben. Ik heb er 70 euro voor betaald. Voor een beginner is het zeker een leuke gitaar om mee te beginnen gezien de prijs kwaliteit verhouding.

Edge
12 juni 2005, 20:27
Ik ben begonnen op een Granada gitaar van Feedback deze kost momenteel +/- €50 er zit zelfs een draagtas bij.
Wel heb ik er Hannabach 900 silver snaren opgezet, ik heb er nu een jaar les mee gehad en heb 4 weken geleden een Falú 102C gekocht.
Het eerste jaar heb ik er veel plezier van gehad en bewaar de gitaar zeker voor als ik op vakantie ga.

Trouwens, voor de beginner is het erg moeilijk om een gitaar te kiezen uit de grote hoeveelheid duurdere gitaren en als je zelf nog niet speelt is het nog lastiger om echt verschil te horen tussen een gitaar van €50 en een duurdere.

Have Fun.

:-D :-D