PDA

View Full Version : Zelf biassen, hoe doe je dat?



Heintje
30 maart 2005, 00:39
Ik krijg binnenkort een Hot Rod Deluxe Laquered Tweed amp en wil deze zo goed mogelijk laten klinken. Nu heb ik gehoord dat de eindbuizen in de fabriek te koud zijn gebiassed, of zoiets. Ik wil graag zelf deze amp/buizen biassen. Hoe doe je dat? Wat heb je nodig? Bestaat er duidelijke Nederlandse literatuur over dit onderwerp? Ik heb op deze site veel gelezen over biassen, maar geen duidelijke antwoorden gevonden. Ik wil graag een duidelijk en helder antwoord.

Negative K3 fan
30 maart 2005, 13:38
als je hem wilt biassen moet je ergens een bias probe (of iets dergelijks) zien te scoren, deze kun je in de sockets pluggen tussern de buis en buisvoet. Daarmee kun je voltages en dergelijke mee aflezen en zien wanneer je in het juiste gebied zit.

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar gerrekat op het forum (onder andere) doet het ook zo.

Heintje
30 maart 2005, 14:10
Daarmee kun je voltages en dergelijke mee aflezen en zien wanneer je in het juiste gebied zit.


Oke duidelijk, maar hoe kun je dan de juiste Bias instellen als de buizen bijvoorbeeld niet de juiste waarden aangeven?

Heintje
30 maart 2005, 14:11
als je hem wilt biassen moet je ergens een bias probe (of iets dergelijks) zien te scoren, deze kun je in de sockets pluggen tussern de buis en buisvoet. Daarmee kun je voltages en dergelijke mee aflezen en zien wanneer je in het juiste gebied zit.

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar gerrekat op het forum (onder andere) doet het ook zo.

dejohan
30 maart 2005, 16:07
Heintje, je hebt twee keer geluk!

Ten eerste: Bij een Hot Rod Deluxe heb je zo'n bias probe die Negative K3 vernoemt niet nodig, daar zit al zo'n bias circuitje in (zo'n 1m weerstand die ergens over gebrugd wordt zodat je in mV kan aflezen van er in mA gebeurd, blabla voor techneuten). Je hebt enkel een gewone multimeter nodig.

Ten tweede: ik moet je het hele bias gebeuren hier niet zitten uitleggen want er is een geweldige site waar het biasen van een Hot Rod Deluxe met naald, draad en foto staat uitgelegd!
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html
En meer bepaald hier:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html#letsdoit


Als je nog extra hulp nodig hebt laat dan iets weten.

dejohan
30 maart 2005, 16:12
Heintje, je hebt twee keer geluk!

Ten eerste: Bij een Hot Rod Deluxe heb je zo'n bias probe die Negative K3 vernoemt niet nodig, daar zit al zo'n bias circuitje in (zo'n 1m weerstand die ergens over gebrugd wordt zodat je in mV kan aflezen van er in mA gebeurd, blabla voor techneuten). Je hebt enkel een gewone multimeter nodig.

Ten tweede: ik moet je het hele bias gebeuren hier niet zitten uitleggen want er is een geweldige site waar het biasen van een Hot Rod Deluxe met naald, draad en foto staat uitgelegd!
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html
En meer bepaald hier:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html#letsdoit

Als je niet goed weet op welke waarden te Biasen: tussen 68 en 78 mV zit je meestal wel goed. Let wel:te hoog biasen is verschrikkelijk slecht voor je amp, te laag niet. En raak in je amp niets aan wat je niet moet aanraken, er zitten dodelijk voltages in, ook als hij af staat.

Als je nog extra hulp nodig hebt laat dan iets weten.

dejohan
30 maart 2005, 16:20
Hierboven staat een foutje en ik krijg het niet verbeterd:
tussen 60 en 75 mV zit je wel goed met te biasen (en niet 68 tot 78).

Negative K3 fan
30 maart 2005, 21:29
hmm dejohan, die 60 en 75 is misschien wel waar voor de HRD (neem ik aan), maar dat is absoluut geen vaste waarde die altijd opgaat, het hangt van de buizen af, van de anode spanningen, van de versterk class etc.

Maar de algemene regel is om op 60 - 70 % van de maximale dissipatie te biassen, de maximale dissipatie is afhankelijk van het buistype en wordt aangeduid in Watts, het is het voltage op de anode vermenigvuldigd met de stroom die loop van de anode naar de kathode.

die bias probe/aansluitpunten op je HRD geven de spanningsval over de kathode ohm weerstand aan, aangezien U=I*R is dat bij een weerstand van 1 ohm dus gelijk aan de stroom die er loopt. De stroom die er loopt moet je afstellen dmv een potmeter (binnen in of aan de achterzijde van je amp) die het bias voltage regelt.

Heintje
31 maart 2005, 00:41
Wat kost eigenlijk biassen van dit soort amps? En bestaan er nog betrouwbare techneuten die dit goed kunnen?

Ik denk namelijk niet dat ik het ooit zal begrijpen, tenzij iemand het in Nederlands stapvoets uitlegt.

dejohan
31 maart 2005, 01:08
hmm dejohan, die 60 en 75 is misschien wel waar voor de HRD (neem ik aan), maar dat is absoluut geen vaste waarde die altijd opgaat, het hangt van de buizen af, van de anode spanningen, van de versterk class etc.

Maar de algemene regel is om op 60 - 70 % van de maximale dissipatie te biassen, de maximale dissipatie is afhankelijk van het buistype en wordt aangeduid in Watts, het is het voltage op de anode vermenigvuldigd met de stroom die loop van de anode naar de kathode.

die bias probe/aansluitpunten op je HRD geven de spanningsval over de kathode ohm weerstand aan, aangezien U=I*R is dat bij een weerstand van 1 ohm dus gelijk aan de stroom die er loopt. De stroom die er loopt moet je afstellen dmv een potmeter (binnen in of aan de achterzijde van je amp) die het bias voltage regelt.

Ja het zijn richtlijnen. de Hot Rod meet rouwens over de twee buizen. Dat geeft dus zo'n 30tot 35 mA per 6L6GC's, wat zelden te hot kan zijn.

dejohan
31 maart 2005, 01:09
Wat kost eigenlijk biassen van dit soort amps? En bestaan er nog betrouwbare techneuten die dit goed kunnen?

Ik denk namelijk niet dat ik het ooit zal begrijpen, tenzij iemand het in Nederlands stapvoets uitlegt.

Geen idee, als je de amp wil brengen wil ik het wel voor je doen, maar ik woon in Antwerpen.

Heintje
31 maart 2005, 09:53
Geen idee, als je de amp wil brengen wil ik het wel voor je doen, maar ik woon in Antwerpen.

Antwerpen is wel heel ver weg. Ik dacht meer aan het oostelijk deel van Nederland. Ik ben wel eens bij ene Peter van Weelden geweest, ik denk dat het in Apeldoorn was. Hij wekte bij mij weinig vertrouwen. Hij zat ontzettend neagtief te doen over Fender, en was niet in staat een klein probleem op te lossen. Oke Fender is een k.tmerk, wil ook niemand hebben, ik had het moeten weten!

Is er misschien iemand anders in oost-Nederland, of noord-west Duitsland, die dit aankan?

dejohan
31 maart 2005, 10:47
Nu echt heel moeilijk is het niet hoor:


Voorbereiding: draag schoenen met rubber zolen, en doe dit bij voorkeur niet in de kelder (keldervloer gelijd electriciteit, en dat wil je niet).
Dit heb je nodig: een multimeter en een schroevendraaier. Een goedkope multimeter kan je in van die goedkope knutselzaken kopen voor zo'n 10-15 €. Daar meet je volt enzo mee.

Je moet je amp vanachter open schroeven, de amp opzetten (echt opzetten NIET in standby, je gitaar NIET inpluggen en alle knoppen dichtdraaien) en enkele minuten laten opwarmen, het bias test point en het instelpotje vinden (zie foto's op die site). ZORG DAT JE NIKS VANBINNEN AANRAAKT.

Dit is de Bias Test point, je vindt hem op de hoek van het printplaatje waar de grote buizen aan vasthanger, net boven de linkse buis. Er staat daar ook "Bias test point" op het printje:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/images/Bias/BiasTestPoint.jpg

Dit is het blauwe instelpotje, dat vind je op de grote printplaat van je amp, ergens in het midden vanonder.
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/images/Bias/BiasPot-5WResistors2.jpg


Dan neem je een multimeter en zet hem op 'DC', op de hoogste waarde . Neem de zwarte kabel van je multimeter en hang hem ergens aan het ijzeren gedeelte van het chassis (bijvoorbeeld 1 van de gaatjes waar het achterpaneel in vastgeschroefd zat).
Neem de rode kabel van je multimeter en zet hem op het bias test point. De multimeter zal waarschijnlijk '0.0' aangeven. Stel de DC waarden lager is, tot je iets te zien krijgt: bijvoorbeeld .60 of 65.0 (de waarde maakt nu nog niets uit, als je maar iets te zien krijgt dat tussen de 40 en de 80 ligt).
Nu draai je het blauwe instelpotje zo totdat je een waarde van 68 te zien krijgt (kan er dus uitzien als 0.68 of 68, afhankelijk van je instelling op je mutimeter). Met de klok mee=omhoog, tegen de klok=omlaag.

Maak de multimeter los, schroef je amp dicht en je bent klaar.

Zo moeilijk is het niet hé? Als je je ongemakkelijk voelt, kan je misschien iemand die een beetje een techneut is je laten helpen.
Er kan niks misgaan, zolang je er op let NIETS aan te raken dat je niet moet aanraken.


Lees in ieder geval dit toch nog maar eens na, en kijk goed naar de foto's. Gebruikt desnoods een woordenboek.
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html#letsdoit

Heintje
31 maart 2005, 14:44
GEWELDIG, dit is wat ik wou!!!

DEJOHAN je verdient een lintje, ik zal Bea een brief sturen en je voordragen.

Ik krijg de Amp eind april, ik zal met de grootste voorzichtigheid 1 en ander bekijken en eventueel bijstellen.

Nogmaals bedankt!