PDA

View Full Version : Zelf biassen, hoe doe je dat?



Heintje
30 maart 2005, 00:39
Ik krijg binnenkort een Hot Rod Deluxe Laquered Tweed amp en wil deze zo goed mogelijk laten klinken. Nu heb ik gehoord dat de eindbuizen in de fabriek te koud zijn gebiassed, of zoiets. Ik wil graag zelf deze amp/buizen biassen. Hoe doe je dat? Wat heb je nodig? Bestaat er duidelijke Nederlandse literatuur over dit onderwerp? Ik heb op deze site veel gelezen over biassen, maar geen duidelijke antwoorden gevonden. Ik wil graag een duidelijk en helder antwoord.

Negative K3 fan
30 maart 2005, 13:38
als je hem wilt biassen moet je ergens een bias probe (of iets dergelijks) zien te scoren, deze kun je in de sockets pluggen tussern de buis en buisvoet. Daarmee kun je voltages en dergelijke mee aflezen en zien wanneer je in het juiste gebied zit.

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar gerrekat op het forum (onder andere) doet het ook zo.

Heintje
30 maart 2005, 14:10
Daarmee kun je voltages en dergelijke mee aflezen en zien wanneer je in het juiste gebied zit.


Oke duidelijk, maar hoe kun je dan de juiste Bias instellen als de buizen bijvoorbeeld niet de juiste waarden aangeven?

Heintje
30 maart 2005, 14:11
als je hem wilt biassen moet je ergens een bias probe (of iets dergelijks) zien te scoren, deze kun je in de sockets pluggen tussern de buis en buisvoet. Daarmee kun je voltages en dergelijke mee aflezen en zien wanneer je in het juiste gebied zit.

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar gerrekat op het forum (onder andere) doet het ook zo.

dejohan
30 maart 2005, 16:07
Heintje, je hebt twee keer geluk!

Ten eerste: Bij een Hot Rod Deluxe heb je zo'n bias probe die Negative K3 vernoemt niet nodig, daar zit al zo'n bias circuitje in (zo'n 1m weerstand die ergens over gebrugd wordt zodat je in mV kan aflezen van er in mA gebeurd, blabla voor techneuten). Je hebt enkel een gewone multimeter nodig.