PDA

View Full Version : de "overslaande stem" op gitaar.



Kitaarhiero
25 juli 2002, 21:52
vanmiddag ge-oefend met het combineren van two-handed tapping en gewone licks (zwak punt van me), en ontdekte daarbij een leuk trucje:

in een blueslick in A (rond de 5e fret [1e of 2e positie?] drukte ik de G-snaar op, bij de 7e fret en tegelijkertijd deed ik een hammer-on met m'n rechter middelvinger op de 12e fret. dit gaf het effect van een overslaande "stem". daarna eindeloos mee geëxperimenteerd, en uiteindelijk bereikte ik m'n doel, de combinatie van tapping en normaal spelen...
Nu vroeg ik me verder af, is de "overslaande stem" al vaker gedaan of heb ik vanmiddag rond half 6 een unieke ontdekking in gitaartechniek gedaan?

NB. De tap voor de overslaande stem is dus een enkele hammer-on op een opgedrukte snaar en geen wiedelewiedele.

Eddie van Halen
25 juli 2002, 22:21
Heb ik ook bij toeval 'ontdekt', ongeveer een half jaar geleden. Maar ik heb vorige week een live .mpg'tje gedownd van Eruption, en daar doet EVH ook zoiets:

Gsnaar|--7b(1/4)-t12--p7b(1/4)-t12--|

dus de D op de G snaar (fret 7) bend je ongeveer 1/4, dan tappen op de 12e fret.

Meestal ontdek ik zulke dingen uit verveling. Het aanslaan met m'n tremolo-bar heb ik ook 'ontdekt' omdat ik niet wist wat ik moest spelen. Ik haalde m'n tremolo arm eraf en toen begon ik een beetje op m'n snaren te 'hameren'. Later las ik op het forum dat Steve Vai dit ook doet/gedaan had op een optreden.

Ook leuk: Met je tremolo arm tegen de snaren aan drukken als hij 'in' de brug zit geschroefd. Wel met een flinke schep distortion. Ieuwieuwieuw!!!

Kitaarhiero
26 juli 2002, 18:14
hmpf... van Halen doet het heel anders :razz:

Ik sla de kwart en vervolgens de kwint aan, doe een hamer-on op de septiem (een octaaf hoger) terwijl ik de kwint een hele toon opduw, zodat infeite de kwint dus overslaat naar het octaaf.

sebass
26 juli 2002, 18:47
Is dat niet gewoon een artificial harmonic? Je doet in ieder geval wel hetzelfde wat je met je linker hand doet is daarbij verder niet van toepassing, je kan doen wat je wilt.

sebass
26 juli 2002, 18:49
Oh ja weet je wat ik ook leuk vind de een gefrette toon aanslaan de tremolo helemaal naar beneden duwen en dan pinchen en de tremolo omhoog laten komen, dat geeft pas een cool effect, moet je eens proberen.

Kitaarhiero
26 juli 2002, 19:39
Op 2002-07-26 18:47, schreef sebass:
Is dat niet gewoon een artificial harmonic? Je doet in ieder geval wel hetzelfde wat je met je linker hand doet is daarbij verder niet van toepassing, je kan doen wat je wilt.


nee nee, het is echt een hamer-on, want bij een harmonic fret je niet echt, dan hou je alleen je vinger op de snaar.

sebass
26 juli 2002, 20:41
Aha. Ja dat ken ik ik doe ook wel eens een vibrato en als je dat een beetje fanatiek doet fade hij over in een boventoon echt prachtig vind ik dat alleen het lukt niet altijd. Je duwt als het ware je snaar door het fretbord.

Thomasvv
27 juli 2002, 00:20
Op 2002-07-26 18:49, schreef sebass:
Oh ja weet je wat ik ook leuk vind de een gefrette toon aanslaan de tremolo helemaal naar beneden duwen en dan pinchen en de tremolo omhoog laten komen, dat geeft pas een cool effect, moet je eens proberen.

Is dat de Satriani-wieieieieieieieuw?

sebass
27 juli 2002, 10:58
Ja dat kan best hij doet het ook in ieder geval.

Kitaarhiero
27 juli 2002, 11:52
Ik heb geen whammy bar op m'n gitaar...

BrianMay
3 augustus 2002, 18:00
Moet je maar eens naar Eddie z'n 316 solo luisteren, daar zit een gheel stuk in waar ie alleen maar tapt met bends.

Kitaarhiero
3 augustus 2002, 18:27
maar dat zijn snelle taps, zoals in wiedelewiedele.

ik heb het over een geplande langzame tap. Ik bedoel Tudu-IEP-dadu

sleep_to_saturate
19 augustus 2002, 15:29
Da's toch een heel standaard truukie? Je bedoelt toch dat de boventoon er dan even doorheen klinkt?

ESPGuitarFreak
16 oktober 2002, 20:56
vraagje: ik krijg t niet echt voor elkaar om n harmonic te tappen, wat doe ik dan fout..?

ik maak n hele snellekorte tap alleen ik krijg geen harmonic...:S reacties graag!

Ibanez
17 oktober 2002, 15:17
Op 2002-07-27 00:20, schreef Thomasvv:


Op 2002-07-26 18:49, schreef sebass:
Oh ja weet je wat ik ook leuk vind de een gefrette toon aanslaan de tremolo helemaal naar beneden duwen en dan pinchen en de tremolo omhoog laten komen, dat geeft pas een cool effect, moet je eens proberen.

Is dat de Satriani-wieieieieieieieuw?
Nee dat doe volgens mij met een gewone pinch op losse e snaar en dan de tremolo omhoog halen... kweet het niet zeker.