PDA

View Full Version : Gitaar mee als handbagage



Strat uber alles
29 maart 2005, 18:16
Hallo

Ik hoop strax te slagen en ga dan met
mien pa naar London, en ik ga daara
zeer waarschijnlijk een Fender Strat kopen
maar kan ik die dan meenemen als
handbagage in het vliegtuig
?

groeten

Gertjan

kev1n
20 mei 2005, 21:40
ga je naar london met het vleigtuiG!!? :o

2 min in het vliegtuig ofso :P

het kan denki k niet mee als handbagage, maar wel in het bagage ruim, maar dat zou ik niet doen als ik jou was

ik zou van te voren even informeren.

deedee
20 mei 2005, 23:14
1 uur en een kwartier vliegen, heel grappig. In Londen is het 1 uur later, dus op je horloge (als je hem in londen weer gelijk zet) is het een kwartiertje vliegen :-D

Mischa den Haring
20 mei 2005, 23:42
Kheb een goeie tip voor je: hals losschroeven van de body! En dan in een grote tas meenemen als handbagage, krijg je tenminste geen gezeik. Vaak doen ze namelijk moeilijk over gitaren omdat ze te lang zijn dan toegestaan. Vooral met Easyjet: altijd gezeik. Misschien heb je mazzel als je met een andere maatschappij vliegt maar hals losschroeven is geen risico lopen. :strat:

imlikeajungle
21 mei 2005, 06:21
Ik vloog niet zo lang geleden met Singapore Airlines (zogezegd de beste ter wereld, blabla) en mijn gitaar kon niet mee in de cabine. Moest in het ruim. Ik was erop voorzien en had de case goed ingepakt, alles is goedgekomen.

Reken er maar niet op dat ze meemag!

Fvddungen
21 mei 2005, 09:26
[quote="deedee"]1 uur en een kwartier vliegen, heel grappig. In Londen is het 1 uur later, dus op je horloge (als je hem in londen weer gelijk zet) is het een kwartiertje vliegen :-D[/quote
Een uur vroeger zelfs.]

Baker
21 mei 2005, 10:09
moet je vanuit London een invoerrechten en btw en dat soort gein betalen? Vanuit de states iig wel.. ik weet het ook niet precies, maar hier zijn al heel erg veel topics over geweest! gebruik de zoekfunctie!

bat
21 mei 2005, 10:15
Volgens mij is er gewoon vrij goederenverkeer binnen de EU. Toch?

Franc
21 mei 2005, 10:39
invoerrechten hoeft niet nee

handbagage: hangt af van de mij waar je mee vliegt.

Ga je met KLM? Cityhopper? Die vliegtuigen zijn vrij klein (vanaf Rotterdam zelfs ERG klein) en soms moet je zelfs je handbagage bij de Gate of Ramp afleveren (Gate Delivery). Dan is het wel handbagage en komt het wel in het ruim, maar met beleid dus (en niet op de band gepleurd bij het inchecken).

Kwestie van vragen bij de balie. Ze hebben in een vliegtuig altijd hoekjes en gaatjes waar spullen inkunnen als je toch iets hebt dat niet past (hoeft niet eens erg groot te zijn -neem maar eens een dikke laptoptas mee in een Fokker 50 :-? ) Stewardessen aan boord zijn meestal een stuk makkelijker dan die achter de balie ;)

Flatcat
21 mei 2005, 13:59
hmm

wij gingen twee keer naar Brazilië

Zaventem-Lissabon
Lissabon-Sao Paulo

en terug, dus in totaal 8 vluchten waar we met drie (bas en twee gitaren) gewoon onze gitaar in die ruimte boven je hoofd mochten steken

groovyB3
21 mei 2005, 14:22
Als je toch een Fender Strat gaat kopen, schroef de hals eraf en stop de 2 delen in een tas. Dan kan ie mee met de handbagage, tenminste zo doe ik het.

robzilla
21 mei 2005, 16:45
Ik kon met zon Engelse maatschappij gewoon doorlopen en mn Gibson in het vak boven mn hoofd leggen :)

Bigfoot414
21 mei 2005, 17:42
Maar een Gibson is ook ietsje moeilijker uit elkaar te halen :D

Tupelo
21 mei 2005, 18:22
Maar een Gibson is ook ietsje moeilijker uit elkaar te halen :D

Dat valt wel mee, het in elkaar zetten is het probleem.

Robs
21 mei 2005, 19:26
Als je met Easyjet vliegt (ook de goedkoopste en de stipste overigens) is het geen enkel probleem: ik heb het al een paar keer gedaan.


Succes...

Mischa den Haring
21 mei 2005, 23:07
Ik heb helaas andere ervaringen met Easyjet. Tot twee keer toe ruzie gehad met stewardesses aan boord omdat ik mijn dure strat niet in de fragile care wilde stoppen. Na genante vertoningen ten overstaan van andere passagiers moest de ene keer de gitaar onder mijn hevige protest toch in de fragile care en de andere keer boden ze gelukkig de personeelslocker aan om de gitaar in te leggen. En dat terwijl de gitaar makkelijk in de gewone lockers paste. "Regulations sir, we're sorry". Gelukkig kwam mijn gitaar heel uit de fragile care, maar een jaar eerder heb ik met eigen ogen gezien hoe de flightcase van een van mijn collega's behoorlijk beschadigd uit de fragile care kwam. Bovendien komt die kar wat ze dan "fragile care" noemen gewoon naast de gewone lopende band te staan waar iedere mongool die eventueel kwaad in de zin heeft er iets uit kan meenemen als hij er eerder is dan jij. Maar ik denk dat ik net pech heb gehad oftewel jij mazzel. Ik vloog de ene keer naar Manchester en de andere keer naar Belfast, Ierland.

Annuh
22 mei 2005, 00:18
Ik heb het 2 weken geleden voor de vijfde keer gedaan en ik heb hem in een gewone gigbag aan de stewardess gegeven. Zij heeft hem veilig in zo'n kast in de ' vliegtuigkeuken' opgesloten, en na de vlucht heb ik hem weer terug gevraagd en voor de rest ben i nog nooit bij de douane gevraagd hoe ik aan de gitaar kwam etc. just act like a rockstar, and nothing will happen! :wink:

en als je zelfs vanuit amerika die de strengste controle heeft, uit de klauwe van de douane blijft...

flightcase
24 mei 2005, 14:15
Ik zou gewoon effe de desbetreffende Luchtvaartmaatschappij bellen en vragen of het toegestaan is de gitaar in de cabine mee te nemen heb ik ook gedaan toen we naar New York gingen, Ik heb daar een SG gekocht en ik had hier in Nederland alvast gebeld naar United Airlines of ik hem mee kon nemen in het Vliegtuig i.v.m de strikte veiligheids procedures tegenwoordig en ze zeiden dat het geen probleem was.
Dus op de terugvlucht gewoon mee genomen als Handbagage alleen jammer dat de Bagage rekken van een Boeing 777 niet groot genoeg zijn voor een Gitaar.
Maar gelukkig wees een vriendelijke Stewardess mij de kast van het personeel en daar kon ik hem mooi inzetten daarna vanaf Londen met British Midland naar Amsterdam en bij hun was het ook geen probleem daar kon hij wel mooi in het bagage rek van de Airbus A321.

flightcase
24 mei 2005, 14:16
Ik zou gewoon effe de desbetreffende Luchtvaartmaatschappij bellen en vragen of het toegestaan is de gitaar in de cabine mee te nemen heb ik ook gedaan toen we naar New York gingen, Ik heb daar een SG gekocht en ik had hier in Nederland alvast gebeld naar United Airlines of ik hem mee kon nemen in het Vliegtuig i.v.m de strikte veiligheids procedures tegenwoordig en ze zeiden dat het geen probleem was.
Dus op de terugvlucht gewoon mee genomen als Handbagage alleen jammer dat de Bagage rekken van een Boeing 777 niet groot genoeg zijn voor een Gitaar.
Maar gelukkig wees een vriendelijke Stewardess mij de kast van het personeel en daar kon ik hem mooi inzetten daarna vanaf Londen met British Midland naar Amsterdam en bij hun was het ook geen probleem daar kon hij wel mooi in het bagage rek van de Airbus A321.

flightcase
24 mei 2005, 14:16
Ik zou gewoon effe de desbetreffende Luchtvaartmaatschappij bellen en vragen of het toegestaan is de gitaar in de cabine mee te nemen heb ik ook gedaan toen we naar New York gingen, Ik heb daar een SG gekocht en ik had hier in Nederland alvast gebeld naar United Airlines of ik hem mee kon nemen in het Vliegtuig i.v.m de strikte veiligheids procedures tegenwoordig en ze zeiden dat het geen probleem was.
Dus op de terugvlucht gewoon mee genomen als Handbagage alleen jammer dat de Bagage rekken van een Boeing 777 niet groot genoeg zijn voor een Gitaar.
Maar gelukkig wees een vriendelijke Stewardess mij de kast van het personeel en daar kon ik hem mooi inzetten daarna vanaf Londen met British Midland naar Amsterdam en bij hun was het ook geen probleem daar kon hij wel mooi in het bagage rek van de Airbus A321.

flightcase
24 mei 2005, 14:26
Sorry voor de driedubbele post ging weer eens het een en ander verkeerd! :evil: :evil:
kan op een of andere manier mijn berichten niet verwijderen.

telecastermaster
24 mei 2005, 16:41
Ik heb me laten vertellen dat in de EU voorwerpen tot 1,25 meter en een gewicht van minder dan 8 kg, als handbagage meemogen. Gitaren vallen daar ook onder. Even goed nalezen in de voorwaarden. Als het erin staat en je gitaar eraan voldoet is het je recht om het als handbagage mee te nemen.
En verder: UK is natuurlijk onderdeel van de EU dus je hoeft volgens mij geen invoerrechten te betalen.

Mischa den Haring
26 mei 2005, 03:59
Volgens mij heeft iedere vliegtuigmaatschappij z'n eigen voorwaarden en wijken die onderling erg af of er moet sinds kort een algemene standaard voor zijn bedacht.. Check hun websites voordat je weggaat in het vervolg zou ik zeggen, staat er vast wel ergens op.