PDA

View Full Version : plaatsing amp op 't podium



marcelthijssen
29 maart 2005, 17:45
Probleem:
ik zet m'n amp op 't podium altijd op de grond of op 'n platte flightcase om zo op 't podium een lekkere sound te hebben met genoeg laag.
Maar, je kunt jezelf veel beter horen als je 'm hoger zet en op je oren richt; alleen zit je dan met 'n berg hoge tonen en een tekort aan laag.

Is hier een goede oplossing voor?

en hoe kun je dan je amp 'n beste afstellen, met je kop voor de speaker of als ie op de grond (wat lager) staat?

marcel

charlie45
29 maart 2005, 17:52
ik probeer meestal naar de drummer te blazen, en weg van de zangers. en dan een halve meter van de grond, zodat het niet recht mijn oren inblaast, maar ik het toch goed kan horen. en ik ga er niet te dicht naast staan.

het belangrijkste is dat ie niet recht naar de geluidsman blaast.. dan kan ie een beetje gelijkmatig geluid maken in de zaal.

je kan hem het beste afstellen zodat jij een lekkere sound waar je staat al je speelt.

marcelthijssen
29 maart 2005, 18:07
En de sound in de zaal is dan 't beste te regelen dmv plaatsing van de mic??? Of moet je daar nog veel rekening mee houden als je 'm afsteld voor je zelf...


marcel

zjanke
29 maart 2005, 18:32
Dit is de eeuwige strijd tussen de gitarist (zeker met buizenamp, die klinkt zo lekker als ie vol open staat) en de geluidsman. Hij moet bij jou lekker klinken, maar in de zaal mag ie eigenlijk niet rechtstreeks te horen zijn. Je moet vooral jezelf goed horen, het totaalbeeld is op het podium niet belangrijk! (wel erg prettig als het goed is). Tevens mag je je medemuzikanten niet storen, ook zij moeten vooral zichzelf goed horen.
Eigenlijk kun je dit het beste ondervinden door het te doen en oko eens te luisteren naar de geluidsman/vrouw. Zij kunnen niet rechtbreien wat een band verkloot, andersom wel. Het moet dus een samenspel zijn en dat is voor veel gitaristen erg lastig :D

Nicci
29 maart 2005, 19:03
ik zet mijn combo op een 12 inch speakerkast, aan de zijkant van het podium overdwars. op oorhoogte vind ik erg vervelend eerlijk gezegd. knalt zo in je oren . . . .
dus op die flightcase van je lijkt me een goed idee.

Wicked Willy
29 maart 2005, 19:04
Ik heb mun Multitone en mun 2x12 cabinetje staan naast me op 2 monitorstands. Zo hoor je jezelf perfect en kun je ook nog eens flink hard. Enige nadeel is dat het veel ruimte inneemt, dus het hangt wel van de grote van het podium af.

vester86
29 maart 2005, 19:05
vanaf de zijkant van het podium op jezelf richten, hoor je jezelf goed, zonder de rest en zeker de geluidsman niet te storen

marc_o
30 maart 2005, 12:42
Probleem:
ik zet m'n amp op 't podium altijd op de grond of op 'n platte flightcase om zo op 't podium een lekkere sound te hebben met genoeg laag.
Maar, je kunt jezelf veel beter horen als je 'm hoger zet en op je oren richt; alleen zit je dan met 'n berg hoge tonen en een tekort aan laag.

Is hier een goede oplossing voor?

en hoe kun je dan je amp 'n beste afstellen, met je kop voor de speaker of als ie op de grond (wat lager) staat?

marcel

Wanneer je over een PA speelt moet je je realiseren dat de microfoon daar hangt waar je normaal met je kop voor de speaker zou bevinden. Je krijgt niet meer laag door 'm op de grond te zetten, dit lijkt alleen maar zo omdat de hoogste tonen het eerst verdwijnen als je niet recht voor je versterker staat. Zonder PA kan het wel iets van verschil uitmaken op wat voor podium je staat, maar dit heeft meer met je gevoel te maken dan dat er daadwerkelijk een ander geluid uit je speakers komt.
Stel 'm dus af met je kop voor de speakers en denk aan je mids, want die moeten goed in orde zijn om gehoord te worden.

charlie45
30 maart 2005, 14:50
Stel 'm dus af met je kop voor de speakers

niet mee eens!

ten eerste: je oren werken niet helemaal hetzelfde als een microfoon, de richting gevoeligheid is anders, wat betekent dat je met kop voor de speaker een ander geluid hoort dan met een microfoon. dat heeft dus niet veel zin. met je oor voor de speaker klinkt het sowieso heel lelijk, misschien draai je het geluid wel lelijker.

qua EQ kunnen ze makkelijk compenseren op de tafel.

ik vind dus dat je gewoon je geluid kan afstellen zoals het in jouw oren lekker klinkt, op de plek waar je speelt.

marcelthijssen
30 maart 2005, 15:07
dat doe ik de laatste tijd ook.... dan hou ik 't daar lekker bij. Ga af en toe in de zaal wel checken hoe 't klinkt... (leuk zo'n wireless :-) )

thnx!

marcel

skanky
30 maart 2005, 16:13
Het lekkerste vind ik om de amp backstage voluit te laten blazen, en het geluid via de monitoren te horen. Het is lastig als je ook nog moet zingen om je op geluid dat van 2 verschillende kanten komt te concentreren. Dan komt de zang en je gitaar uit je monitoren.

Ik zou wel het personeel waarschuwen niet backstage te komen. :D

elysianguitar
30 maart 2005, 16:19
Ik speel op een Twin Amp met "tilt back legs". Ik zet 'm altijd gekanteld aan mijn rechterzijde en doe dat ook op de repetities altijd zo. Werkt voor mij ideaal. Als je dan op een optreden aankomt is de sound niet al te verschillend en kan je makkelijk de toonregeling wat aanpassen en "je sound" vinden. Werkt trouwens ook heel goed om je feedbacks te controleren en te sturen via je effectpedalen, na een tijdje ken je de afstanden en hoeken. En middentonen zijn inderdaad cruciaal om op een PA door de mix te "snijden". Ik check m'n sound vaak op verschillend posities tov de versterker. Verder hangt het er ook een beetje van af welke micro ze ervoor hangen, maar dat is dan weer de job van de technieker.
't Is natuurlijk veel cooler om twee gigantische speakertorens achter je te hebben staan, maar als je dan niet oplet help je de sound van de hele band naar de kloten. 't Is dus soms wat kiezen tussen "je cool" en "je sound".

marc_o
30 maart 2005, 16:45
Stel 'm dus af met je kop voor de speakers

niet mee eens!

ten eerste: je oren werken niet helemaal hetzelfde als een microfoon, de richting gevoeligheid is anders, wat betekent dat je met kop voor de speaker een ander geluid hoort dan met een microfoon. dat heeft dus niet veel zin. met je oor voor de speaker klinkt het sowieso heel lelijk, misschien draai je het geluid wel lelijker.

qua EQ kunnen ze makkelijk compenseren op de tafel.

ik vind dus dat je gewoon je geluid kan afstellen zoals het in jouw oren lekker klinkt, op de plek waar je speelt.

Dat mag.
Uiteraard bedoel ik niet dat je met je hoofd 3 centimeter van de speaker af moet staan maar meer dat je wel in de lijn van je versterker luistert, dus waar het geluid heen gaat, anders heb je echt niet wat je wilt. Je maakt van stront géén slagroom en de EQ en geluidsman kunnen maar zoveel doen als de apperatuur toestaat. Dus ik blijf erbij dat je toch moet luisteren wat er uit je speakers komt.

Nicci
31 maart 2005, 00:12
ik sluit me bij marc aan . . .
die microfoon pikt het geluid direct van de speaker op. misschien is dit niet exact hetzelfde wat je hoort als je er recht voor staat, maar dit komt wel het meest in de buurt.

ateng
31 maart 2005, 01:06
Stel 'm dus af met je kop voor de speakers

niet mee eens!

ten eerste: je oren werken niet helemaal hetzelfde als een microfoon, de richting gevoeligheid is anders, wat betekent dat je met kop voor de speaker een ander geluid hoort dan met een microfoon. dat heeft dus niet veel zin. met je oor voor de speaker klinkt het sowieso heel lelijk, misschien draai je het geluid wel lelijker.

qua EQ kunnen ze makkelijk compenseren op de tafel.

ik vind dus dat je gewoon je geluid kan afstellen zoals het in jouw oren lekker klinkt, op de plek waar je speelt.
Het heeft juist GEEN zin om je geluid af te stellen zoals het in jouwn oren klinkt vanaf de plek waar je speelt want dan zou je dus een microfoon op oor hoogte en precies waar jij sta moeten plaatsen. Voor je speaker staan en afstellen zoals je m wil hebben.

Mark S
31 maart 2005, 01:23
mmm, niet helemaal mee eens :-?

De positie van de microfoon voor de speaker is nl. essentieël voor het geluid wat er in de mix komt, de mic. naar de randen van de speakers toe geeft nl. een totaal andere sound. Ik sta zelf altijd een half metertje naast de 'straal' : dit maakt je sound wat smoother en minder direct. Deze opstelling is ook een noodgedwongen omdat ik ook nog zing en de geluidsmannen niet goed kunnen mixen als er teveel gitaargeluid met mijn stem meekomt. Sowieso is het toch al geen pretje om in je eigen 'herrie' te moeten zingen :lol:

ateng
31 maart 2005, 10:00
En waar en met wie ben je er niet mee eens???

Mark S
31 maart 2005, 11:23
Met de redenatie dat het geluid wat opgepikt wordt door de mic hetzelfde is als het geluid wat je hoort als je recht voor de speaker staat. (Dus met Nicci en Marc), jouw post was waarschijnlijk net iets eerder dan mijn antwoord)

charlie45
31 maart 2005, 12:07
Uiteraard bedoel ik niet dat je met je hoofd 3 centimeter van de speaker af moet staan maar meer dat je wel in de lijn van je versterker luistert, dus waar het geluid heen gaat, anders heb je echt niet wat je wilt. Je maakt van stront géén slagroom en de EQ en geluidsman kunnen maar zoveel doen als de apperatuur toestaat. Dus ik blijf erbij dat je toch moet luisteren wat er uit je speakers komt.

ok, ik was even bang dat je met je oor tegen je speaker ging hangen. ik ben het wel eens met wat je hier zegt.

ik bedoel te zeggen, de beste manier die ik weet om slagroom te maken is te zorgen dat ik zelf slagroom hoor. als ik zelf stront hoor is de kans groot dat het door microfoon ook niet best is.

overigens EQ ik mijn versterker bijna nooit.. in het midden klinkt ie fijn.

als ik tijd heb doe ik het op de volgende manier:
- stel mijn versterker af zodat ik een lekkere sound heb
- geluidsman achter monitortafel luistert met afsluitende koptelefoon af wat er uit de microfoon komt.
- ik beweeg de microfoon op zijn aanwijzing tot we een 'sweet spot' hebben gevonden
- geluidsman in zaal EQ'd het signaal zodat het door de house PA het best tot z'n recht komt.
eigenlijk dus zoals je het in de studio zou doen.

(maarre.. soms is er geen tijd, zet ik mijn versterker aan, knoppen in het midden, en iemand gooit een microfoon ergens in de buurt van mijn speaker en dan maar spelen)

marc_o
31 maart 2005, 14:26
Ja, haha, uiteindelijk komt dat laatste het vaakst voor.

Nicci
31 maart 2005, 16:28
en iemand gooit een microfoon ergens in de buurt van mijn speaker en dan maar spelen)

:D

en meestal klinkt het ook prima. elke keer als ik een opname terughoor, desnoods met een videocamera gemaakt, ben ik best tevreden over hoe het klinkt.

charlie45
31 maart 2005, 16:56
ja, het zijn relatief kleine verschillen.

het maakt veel meer uit of je met een fijne band speelt.