PDA

View Full Version : Ken een toonladder... En nu??



Mauser
29 maart 2005, 16:34
Ik speel al ruim 2 jaar gitaar, en wil natuurlijk al een hele tijd lang solo's leren spelen :D Toen ik erachterkwam dat ik daarvoor toonladders moest leren, dacht ik: "Ja, daaagg.. Ik leer het wel met improviseren". Maar ja, daar kwam ook niet echt veel uit :D Dus ben ik toch maar wat toonladders gaan bestuderen... Ik las dus dat in de rock/metal vooral de pentatonische ladder gebruikt wordt... En die ken ik nu :D Maar hoe maak ik er in godsnaam een solo van? :???:

Bl44t44p
29 maart 2005, 17:33
(Snel) hammer-on's en pull off's, of tremelo / sweep picking enz.. En dan je toonladder afgaan. Vergeet bends niet, die klinken altijd tof (vind ik). Het hoeft niet altijd snel te zijn, zolang het maar met gevoel gespeeld wordt...

Luister eens naar Jimi Hendrix (bijv Voodoo Child of Little Wing) :)

ReinoutV
29 maart 2005, 17:58
Veel naspelen van solo's die je zelf mooi vindt. En dan niet allen de cijfertjes indrukken, maar ook weten welke noten je speelt. Welke noten moet je opdrukken bij welk akkoord om een gaaf effect te krijgen. Het kost heel veel tijd en heel veel moeite om een mooie solo te spelen, maar het is het zeker waard!

scholier
29 maart 2005, 18:34
Ikzelf ben ook begonnen met een toonladder, ik speelde eigenlijk de hele dag alleen die toonladders en begon er een beetje mee te kloten, soms ff een stokje van een andere solo er door heen gooien en een beetje benden een beetje meerdere noten tegelijk aanslaan een beetje vibrato en als je dat maar steeds meer doet gaat het steeds beter.

scholier
29 maart 2005, 18:35
Ikzelf ben ook begonnen met een toonladder, ik speelde eigenlijk de hele dag alleen die toonladders en begon er een beetje mee te kloten, soms ff een stokje van een andere solo er door heen gooien en een beetje benden een beetje meerdere noten tegelijk aanslaan een beetje vibrato en als je dat maar steeds meer doet gaat het steeds beter.

arno
29 maart 2005, 19:01