PDA

View Full Version : Ken een toonladder... En nu??



Mauser
29 maart 2005, 16:34
Ik speel al ruim 2 jaar gitaar, en wil natuurlijk al een hele tijd lang solo's leren spelen :D Toen ik erachterkwam dat ik daarvoor toonladders moest leren, dacht ik: "Ja, daaagg.. Ik leer het wel met improviseren". Maar ja, daar kwam ook niet echt veel uit :D Dus ben ik toch maar wat toonladders gaan bestuderen... Ik las dus dat in de rock/metal vooral de pentatonische ladder gebruikt wordt... En die ken ik nu :D Maar hoe maak ik er in godsnaam een solo van? :???:

Bl44t44p
29 maart 2005, 17:33
(Snel) hammer-on's en pull off's, of tremelo / sweep picking enz.. En dan je toonladder afgaan. Vergeet bends niet, die klinken altijd tof (vind ik). Het hoeft niet altijd snel te zijn, zolang het maar met gevoel gespeeld wordt...

Luister eens naar Jimi Hendrix (bijv Voodoo Child of Little Wing) :)

ReinoutV
29 maart 2005, 17:58
Veel naspelen van solo's die je zelf mooi vindt. En dan niet allen de cijfertjes indrukken, maar ook weten welke noten je speelt. Welke noten moet je opdrukken bij welk akkoord om een gaaf effect te krijgen. Het kost heel veel tijd en heel veel moeite om een mooie solo te spelen, maar het is het zeker waard!

scholier
29 maart 2005, 18:34
Ikzelf ben ook begonnen met een toonladder, ik speelde eigenlijk de hele dag alleen die toonladders en begon er een beetje mee te kloten, soms ff een stokje van een andere solo er door heen gooien en een beetje benden een beetje meerdere noten tegelijk aanslaan een beetje vibrato en als je dat maar steeds meer doet gaat het steeds beter.

scholier
29 maart 2005, 18:35
Ikzelf ben ook begonnen met een toonladder, ik speelde eigenlijk de hele dag alleen die toonladders en begon er een beetje mee te kloten, soms ff een stokje van een andere solo er door heen gooien en een beetje benden een beetje meerdere noten tegelijk aanslaan een beetje vibrato en als je dat maar steeds meer doet gaat het steeds beter.

arno
29 maart 2005, 19:01
probeer ook op een goede manier verschillende toonladders aan elkaar te knuppen, of even wat uitstapjes te maken.

sneez0r
29 maart 2005, 19:16
Kijk eens naar Troy Stetina's Heavy Metal Lead Guitar deel 1 en 2. Stetina werkt ook vanuit die pentatonic toonladder en leert je daarmee puike solo's tevoorschijn toveren. Ook geschikt voor de shredheads.

Mauser
29 maart 2005, 21:16
Hoe zitten die solo's van (bijvoorbeeld) Slayer in elkaar? Ik hoor vaak dat ze niet veel voorstellen, maar vind ze wel vet.

LuukieRayVaughan
31 maart 2005, 20:46
Speel eens alle noten van een toonladder bijv. E , dan speel het E powerchord en verzin terplekke iets in je hoofd wat er wel vet bij past, dus improviseren met je koppie, onthoudt dat en ontcijfer het in noten die je op je gitaar speelt. Dat is mijn eigenverzonnen manier :P er zijn trouwens best vette licks uitgekome :D

djille
2 april 2005, 21:57
Kheb idd ook de Troy Stetina's Heavy Metal Lead Guitar deel 1 en 2 doorgewerkt en dat zijn inderdaad naar mijn idee goede boeken om rock/metal solo's mee te leren. Verder heb ik veel solo's nagespeeld. Meestal als ik zelf soleer dan jat ik wat van anderen (maar verander het wel een beetje) voeg er zelf wat aan toe en zo. Denk vooral goed aan diversiteit, dat vind ik iig altijd belangrijk. Dat kun je binnen 1 toonladder zelfs al bereiken door ritmewisselingen en variatie in speeltechnieken (palm mute, hammer ons, pull off's, bends, artificial harmonics etc...). Denk ook aan opbouw, climax en afbouw.

GuitarMaster
2 april 2005, 22:20
Ik denk dat een leraar je hier heel goed mee zou kunnen helpen (k ben hier zelf ook een tijd mee bezig geweest en heb t nu wel aardig onder de knie).
Voor de solo's van slayer heb je (denk ik) ook mineurladders nodig, ik ken hun muziek niet echt goed, maar over t algemeen wordt er in metal ook wel vaak frigisch (of hoe je t ook schrijft) gespeeld.

Soulflyhigh
3 april 2005, 17:32
De gitaristen van Slayer voegen ook heel vaak allerlei noten die buiten de toonladder liggen toe. Vergeet voor deze solo trouwens ook niet Tremolo effecten, tapppen en wah wah

wessel
4 april 2005, 16:54
Solo's van slayer vond ik een dikke pil om in te studeren. Ik heb niet echt het idee dat die gasten een normaal schema pakken oid.... Die heb ik noot voor noot erin gestamd. Solo's van metallica daarentegen speelde ik een paar jaar geleden en die vind ik wel een goed startpunt, eerst een beetje de overzichtelijke solo's pakken en later de snellere / moeilijke. Op Kill 'em all gebruikt Kirk Hammet ook heel veel pentatonische / mineur ladders dus de zettingen moeten je al bekend voorkomen. Succes ermee (Tip: The four horsemen)

Reel Big Fish
4 april 2005, 17:21
Vraagje; waar vind ik toonladders? Ik speel namelijk een half jaar, krijg les maar wil toonladders op eigen initiatief leren, omdat ik van mijn leraar alleen ska/reggae wil leren :-D

arno
4 april 2005, 17:39
voila :-D
http://www.chordbook.com/guitarscales.php

Reel Big Fish
4 april 2005, 19:06
voila :-D
http://www.chordbook.com/guitarscales.php

Muchas gracias!! :-D