PDA

View Full Version : ENGL ritchie blackmore top



marcelthijssen
29 maart 2005, 13:55
Wie heeft er ervaring met de ENGL ritchie blackmore top?
voordelen? nadelen?

is ie door 't kleine aantal knoppen beperkt in de mogelijkheden/sounds??

ik speel vnl pop/rock covers


marcel

BramVersteeg
29 maart 2005, 14:49
Hey Marcel,
welkom op het forum :wink: .
Ik heb zelf een tijd de ENGL RB gehad. Ik kan je vertellen dat ie zeker veelzijdig genoeg is! Ik heb m weggedaan omdat de versterker toen te weinig gain vond hebben (metal periode :wink: ) maar hij kan het makkelijk tot hard-rock trekken (metal ook wel hoor). Al met al nooit spijt van gehad dat ik m had gekocht, eerder dat ik m heb weggedaan.
Als je er een voor een mooi prijsje kan kopen zul je er geen spijt van krijgen.

marc_o
29 maart 2005, 15:19
Ik vind 'm ook erg goed klinken, zeker beter dan de Engl Sovereign en Savage 120 die ik gehad heb. Het karakter moet je natuurlijk wel net aanspreken. Ligt een beetje aan de covers die je wilt gaan spelen, maar, ga 'm uitgebreid testen en overtuig jezelf.

marcelthijssen
29 maart 2005, 15:26
thnx...
ik heb gehoord dat ie goed door de mix komt in 'n band... hebben jullie daar ervaring mee?
Of is dit te sterk afhankelijk van 't type cab wat je d'r aanhangt?

marcel

BLOK182
29 maart 2005, 15:29
Een goeie cab doet een hoop, maar de Blackmore is een fijne amp! Heb zelf toch toendertijd voor een Powerball gekozen, nčt een stapje bruter voor het metalwerk, maar de Blackmore sta ik ook 100% achter!

Thom TK
29 maart 2005, 15:38
Ik vind 'm ook erg goed klinken, zeker beter dan de Engl Sovereign en Savage 120 die ik gehad heb. Het karakter moet je natuurlijk wel net aanspreken. Ligt een beetje aan de covers die je wilt gaan spelen, maar, ga 'm uitgebreid testen en overtuig jezelf.

:o

marcelthijssen
29 maart 2005, 17:11
Als je de ENGL blackmore vergelijkt met iets van KOCH... de multitone of de powertone??
Iemand ervaring??

marcel

marc_o
29 maart 2005, 17:14
Ik vind 'm ook erg goed klinken, zeker beter dan de Engl Sovereign en Savage 120 die ik gehad heb. Het karakter moet je natuurlijk wel net aanspreken. Ligt een beetje aan de covers die je wilt gaan spelen, maar, ga 'm uitgebreid testen en overtuig jezelf.

:o

en hiermee bedoel je precies??

marc_o
29 maart 2005, 17:17
thnx...
ik heb gehoord dat ie goed door de mix komt in 'n band... hebben jullie daar ervaring mee?
Of is dit te sterk afhankelijk van 't type cab wat je d'r aanhangt?

marcel

Over het algemeen komt Engl goed door de mix, maar zoals altijd is het een kwestie van je toonregeling, en uiteraard wil een goede cab ook helpen, je geluid is immers maar zo goed als je zwakste schakel....

mayly
29 maart 2005, 19:19
heb de RB zelf al 7 maanden en ben er nog steeds heel tevreden van. Te weinig gain heeft die zeker niet. Ik speel zelf goeie rock dus. Alleen er bestaan betere amps voor metal. Maar voor al de rest is dit een zeer veelzijdige amp. Hij komt inderdaad zeer goed door de mix. Je moet natuurlijk je mids niet gaan dichtdraaien he. Telkens ik er op speel denk ik van: goh ben ik blij dat ik hem heb :wink: koop de bijhorende pedaal er ook bij he! zeer goed en handig pedaal.

maar zoals altijd: test hem uit!!

groetjes

marcelthijssen
29 maart 2005, 19:48
heb er even kort op gespeeld... zover ik 'm in zo'n korte tijd kon beoordelen vond ik 'm erg goed en heel makkelijk om 'n goed geluid uit te krijgen.
Hij hoeft wat mij betreft maar te gaan van clean tot stevige rock-sounds. Dus volgens mij heeft ie gain genoeg voor mij :)

Ik zag dat je met dat pedaal alle 4 de kanalen direct kan kiezen en er een boost bij kunt schakelen. Welk volume pakt die boost dan eigenlijk? De master B of gooit ie er gewoon zoveel dB bovenop?

marcel

te koop: fender american strat plus uit '88

BartL
29 maart 2005, 22:40
Wat...550 euro? Deal! :-D

LordRiffenstein
30 maart 2005, 07:40
Ik zag dat je met dat pedaal alle 4 de kanalen direct kan kiezen en er een boost bij kunt schakelen. Welk volume pakt die boost dan eigenlijk? De master B of gooit ie er gewoon zoveel dB bovenop?

Hij neemt Master B. Luister ff nr de Blackmore clips op http://www.rocksolidamps.com om te horen dat je er wel degelijk metal mee kan spelen :-D

BramVersteeg
30 maart 2005, 13:52
Een ENGL vergelijken met een Koch is een wereld van werschil. Beide goede versterkers maar totaal verschillend. Gewoon zelf testen dus, daar kun je weinig zinnigs over zeggen. Je hebt eigenlijk 2 kanalen die beide een low- en high gain optie hebben. Zelf vond ik alleen 1,3 en 4 lekker klinken. En dan heb je natuurlijk nog het 2e volume dat je op alle kanalen toe kan passen.

Grave Fillé
30 maart 2005, 15:00
Er is trouwens aankomende zaterdag een Engl demo bij de muziekzaak Big One in Zwolle. Ik ga zelf even langspoppen. Mischien dat ze er ook een Blackmore hebben staan, zou jij evt ook langs kunnen gaan.

Grave

Grave Fillé
30 maart 2005, 15:01
Er is trouwens aankomende zaterdag een Engl demo bij de muziekzaak Big One in Zwolle. Ik ga zelf even langspoppen. Mischien dat ze er ook een Blackmore hebben staan, zou jij evt ook langs kunnen gaan.

Grave

marcelthijssen
30 maart 2005, 15:03
kom uit eindhoven, dus das nog al 'n eindje karren. Maar toch bedankt!
De twee gitaarboeren hier verkopen allebei ENGL, dus dat komt wel goed :-)

Maar laat vooral even horen wat je allemaal gezien/gehoord hebt daar!

marcel

Grave Fillé
30 maart 2005, 15:17
Is goed, ik woon zelf in apeldoorn en ga met de trein dus dat is niet zo'n probleem. Ik hou je op de hoogte :)

vinni
30 maart 2005, 18:24
Heb zelf ca 1,5 jaar een RB gehad.

Kon dr niet aan wennen. Heb daar een ENGL 4X12 V30 kast bij.
Wat mij enorm stoorde was het irritante hoog. Heb andere preamp buisjes geprobeerd.....nauwelijks resultaat. Een Koch loadbox en dan de eindtrap wat meer opendraaien (saturatie eindbuizen) moah helpt iets.

Wat me ook opviel:
In de loop gebruikte ik een G-major. Voor het beste resultaat moest ik die in serie zetten. Alhoewel de FX-level knop op 100% wet stond was er toch nog dry signal. Het geluid was op dat moment verre van ok.

Alhoewel het een Ritchie Blackmore amp is (strat gebruiker) ben ik van mening dat die beter geschikt is voor donkere klanken van een Mahonie houten gitaar met low output humbuckers (lees Gibsons)

Dus naast alle positieve geluiden over de RB heb ik toch wel wat mindere ervaringen. Kantekening bij deze.....Afgelopen vrijdag ook twee ENGLs gehoord....ook scherp. Wellicht het bekende ENGL geluid waar velen toch gecharmeerd van zijn.

Als je'm test....probeer dat dan ook eens op podiumniveau. Dus niet alleen een beetje zacht pingelen in de winkel. Luister dan eens goed hoe je dan de sound vind. Oh ja....neem je eigen gitaar mee!

Mijn ervaring is wel dat als je de master voorbij 5 zet de sound een stuk beter wordt.....maar neem dan wel je oordoppen mee.

Vinni

Lock en Load
6 september 2005, 17:27
Ik zag dat je met dat pedaal alle 4 de kanalen direct kan kiezen en er een boost bij kunt schakelen. Welk volume pakt die boost dan eigenlijk? De master B of gooit ie er gewoon zoveel dB bovenop?

Hij neemt Master B. Luister ff nr de Blackmore clips op http://www.rocksolidamps.com om te horen dat je er wel degelijk metal mee kan spelen :-D

Ik heb ze eens beluisterd. Was stomverbaasd.. :o Kan iemand zeggen of die Blackmore dat echt kan? (Misschien met SD-1 ervoor?)

pol
6 september 2005, 18:52
ja hallo, voor metal te spelen heb je helemaal niet superveel gain nodig, op de Savage van Josdevos had ik aan 12u op het crunch kanaal al meer dan genoeg.
leer toch gewoon hard en zuiver aanslaan en je gitaar spel niet achter een hoop distortion te verbergen.

Lock en Load
6 september 2005, 19:21
ja hallo, voor metal te spelen heb je helemaal niet superveel gain nodig, op de Savage van Josdevos had ik aan 12u op het crunch kanaal al meer dan genoeg.
leer toch gewoon hard en zuiver aanslaan en je gitaar spel niet achter een hoop distortion te verbergen.

Daar was ik al achter jah. Mag ik het toch nog vragen? Maar toch bedankt voor de info.

Josdevos
6 september 2005, 19:21
ja hallo, voor metal te spelen heb je helemaal niet superveel gain nodig, op de Savage van Josdevos had ik aan 12u op het crunch kanaal al meer dan genoeg.
leer toch gewoon hard en zuiver aanslaan en je gitaar spel niet achter een hoop distortion te verbergen.

Jep ik speel dan nog met ietske meer gain, 13u,14u max om het niet té heavy van attack te laten klinken. Maar met een pickup met redelijke output is 12u op Crunch 2/3de kanaal van de Savage SE voor strakke metal voldoende...

Lock en Load
6 september 2005, 19:23
ja hallo, voor metal te spelen heb je helemaal niet superveel gain nodig, op de Savage van Josdevos had ik aan 12u op het crunch kanaal al meer dan genoeg.
leer toch gewoon hard en zuiver aanslaan en je gitaar spel niet achter een hoop distortion te verbergen.

Jep ik speel dan nog met ietske meer gain, 13u,14u max om het niet té heavy van attack te laten klinken. Maar met een pickup met genoeg output is 12u voor strakke metal voldoende...

EMG 81 - 81 in LTD Viper 400. Moet genoeg output geven om een Fender te laten scheuren :razz: Thnx.

mayly
7 september 2005, 08:43
hetgeen wat ik wel heb bij mijn RB is dat als je met pedaal (z-5) speelt, kanaal 2 en 3 in groepsverband (iets) harder klinken bij het switchen van kanaal 1 of 2 naar kanaal 2 en 3.

best vervelend eigenlijk.

ik vermeld er even bij dat mijn contour altijd anstaat.Denk ik niks mee te maken, maar wie weet...


Hebben andere r. blackmore gebruikers daar ook last van?

mayly
7 september 2005, 08:43
hetgeen wat ik wel heb bij mijn RB is dat als je met pedaal (z-5) speelt, kanaal 2 en 3 in groepsverband (iets) harder klinken bij het switchen van kanaal 1 of 2 naar kanaal 2 en 3.

best vervelend eigenlijk.

ik vermeld er even bij dat mijn contour altijd anstaat.Denk ik niks mee te maken, maar wie weet...


Hebben andere r. blackmore gebruikers daar ook last van?