PDA

View Full Version : Nog een kabeltopic



amon
28 maart 2005, 22:56
Ik zit te denken om mn pedalboard en alle andere bekabelingen te vervangen door wat hoogwaardigere kabels/pluggen.

Heb met de zoekfunctie en google ondervonden dat Cordial qua kabel het meest gebruikt wordt, maar dat Tasker beter schijnt te klinken en even duur is, waarom kiezen de meesten dan toch voor Cordial, is dit misschien makkelijker verkrijgbaar?
En het beste kan ik van die coaxiale kabels (draad in een huls met de andere draad om de huls gevlochten) gebruiken?

Dan de pluggen. Ik heb nu 2 Neutrik pluggen (stereo), deze werken niet op mijn 2 pedalen met een batterij, ik denk dat dat komt omdat ik het kabeltje waar het signaal door gaat maar aan 1 pinnetje heb gesoldeerd, misschien dat ze wel werken als ik ze aan beiden soldeer (in andere pedalen etc werken ze prima): kwestie van testen. Echter, bij allebei de pluggen is het me niet gelukt om het zwarte ding wat om de draad zit en ja op aan de plug schroeft (ter voorkoming van knikken ed rond de plug) er netjes op te draaien, dit ging erg stroef en bij beiden is de schroefdraad binnenin vervormd en ze zitten er nu dus niet helemaal opgeschroefd (krijg ze niet verder). Is dit een vaker voorkomend probleem?
George L lijkt mij op het eerste gezicht het fijnst om mn pedalboard mee te bekabelen: klein en makkelijk te monteren. Echter, ik heb gelezen dat deze niet echt bestendig zijn tegen het veel erin en eruit halen bij bijvoorbeeld mijn 2 pedalen met de batterij, na het spelen. Verder las ik ook dat ze niets anders aan mochten raken, oftewel, niet tegen een ander pedaal mochten zitten ofzo. Kan iemand dit beamen?


Graag gewoon wat info mbt de bekabeling, misschien nog wat suggesties en tips: altijd welkom.


Ohja, nog een vraagje dat hier een beetje los van staat. Bij mijn Colorsound Tonebender zit de 'instrument'-input links en de 'amp'-output rechts. Ik las ergens dat je altijd alleen de linker plug eruit hoefde te trekken. Ik trok altijd alleen de 'input' plug eruit en toen was mn batterij snel leeg, tegenwoordig trek ik ze er allebei maar uit. Maar klopt het dus dat het altijd om de linker plug gaat, die de keten onderbreekt/compleet maakt? Bij mn EHX Small Clone is dit namelijk wel, aan het LED-je te zien, maar op die Colorsound zit geen LED....

robzilla
28 maart 2005, 22:58
je hoort inderdaad wel veel tegenstrijdige verhalen over de Georgle-L kabels. Ik zag laatst nog een foto van iemand die ze als gewone leads gebruikt (dus van gitaar naar board etc), misschien werkt het wel goed met die stress relief dingetjes.

Ik zit zelf ook aan Georgle-L te denken, alleen ben nog niet zeker over de leads..

Robbert
28 maart 2005, 23:04
Het is dus niet altijd de "linker" jack die aangesloten is op de voeding. Testen kan dus met beide kabels aangesloten en er dan eentje uittrekken. Als je het pedaal toch kan inschakelen moet je dus het andere kabeltje hebben.

Dan het 2e. Gitaarkabel is altijd coax. Stereo jacks werken niet omdat je dan de voeding bypassed zoals je zelf hebt beschreven. Tenzij dus de de 2e ring en de mantel (of hoe het heten mag) aan elkaar gesoldeerd is. De tip, punt, moet iedergeval het signaal dragen.
Waarom eigenlijk stereo stekkers, die zijn duurder dan de mono variant.

George-L is prima voor je pedalboard. Als je je pedalen iedere keer los moet opbouwen zou ik toch voor een soldeerbare kabel gaan.

amon
29 maart 2005, 10:30
Waarom eigenlijk stereo stekkers, die zijn duurder dan de mono variant.


Stereo, tja, was een foutje van mn ouders voor mn verjaardag.
Ik ga morgen naar beiden instrumentenzaken op 10km fietsen, daar even info inwinnen en vergelijken en kopen. George L zou ik dus wel voor de overige pedalen kunnen gebruiken, maar dan zou ik nog 2 andere, soldeerbare, pluggen moeten halen voor de 2 pedalen met batterij, bijvoorbeeld Neutrik dus.

De pluggen is dus niet mijn grootste probleem. Echter, ik denk dat je juist met de kabels het meeste van je geluid afbreekt/behoudt, dus daar zou ik graag nog wat meer info over ontvangen.

Antal
29 maart 2005, 12:38
George L zou ik dus wel voor de overige pedalen kunnen gebruiken, maar dan zou ik nog 2 andere, soldeerbare, pluggen moeten halen voor de 2 pedalen met batterij, bijvoorbeeld Neutrik dus.

Je kan toch alles met GL, of alles met tasker doen ofzo. Waarom 2 soorten gebruiken?

amon
29 maart 2005, 16:08
Dat ging over de pluggen, aangezien ik er 2 steeds in en uit zal moeten trekken en George L daar niet tegen kan, dus daar komen 2 Neutriks voor in de plaats (de twee die ik al heb).

Maar ik bedacht me vanmiddag ook dat ik niet alleen de patchkabels moet vervangen, maar uiteraard ook de kabels tussen gitaar en eerste effect en tussen laatste effect en amp. Deze wil ik dan ook maar meteen met Neutrik pluggen en goede kabel zelf maken.

Ik heb voor mezelf alles even op een rijtje gezet en schrik van de totaalprijs:

8x George L (8x4,50) ---> 36,00
4x Neutrik (de 2 die ik al heb niet meegerekend) (4x5,00) --> 20,00
3 meter kabel voor patchkabeltjes + 2x4 meter kabel voor gitaar/amp (2,50 p/m= (2x4+3)x2,50 ---> 27,50
Bij elkaar opgeteld komt je dan op een 83,50 euro...

Dat vind ik dan toch wel erg veel om mn sound te verbeteren... Dan wil ik ook nog een flightcase bouwen, zal ik toch ook al wel 50 tot 100 euro voor uit moeten trekken, oftewel 150 euro om mn pedalboard enigszins te verbeteren. En ik weet niet eens hoe drastisch mn sound zal verbeteren... Als ik nu mn gitaar rechtstreeks in de amp doe met een Proel kabel klinkt hij lekker, doe ik 2 proelkabels achter elkaar (mbv een true bypass pedaaltje) klinkt het wat doffer, maar echt neit die 83,50 euro waard.
Verder vind ik het nogal hypocriet om eerlijk te zijn, wel je pluggen etc vervangen en duur inkopen, terwijl de vrouwtjes in de pedalen nog altijd maar van 1 euro kwaliteit zijn... :-? (Of flap ik er hier een slecht excuus uit?)

Ik weet het dus nog net zo niet of ik het er wel voor over heb, het staat mooier en zal ongetwijfeld beter klinken (ik mag toch hopen dat het een hoorbaar verschil oplevert), maja, 83,50 om dat beetje 'doffe' eruit te halen...? :???: :-? :o :-(

Robbert
29 maart 2005, 16:23
8x George L (8x4,50) ---> 36,00
4x Neutrik (de 2 die ik al heb niet meegerekend) (4x5,00) --> 20,00
3 meter kabel voor patchkabeltjes + 2x4 meter kabel voor gitaar/amp (2,50 p/m= (2x4+3)x2,50 ---> 27,50
Bij elkaar opgeteld komt je dan op een 83,50 euro...

Dat moet wel goedkoper kunnen hoor!

Via Ebay kun je die Neutriks voor bijna de helft vinden. Met 8x George L bedoel je dan de stekkers of kabel?

amon
29 maart 2005, 16:27
stekkers, kabel ben ik nog niet uit welk merk, maar heb gewoon maar 2,50 p/m gepakt, gemiddelde prijs...

Bluesbreaker
29 maart 2005, 16:44
Uhm, als je george L pluggen hebt moet je daar toch ook george L kabels in stoppen?

BLOK182
29 maart 2005, 17:57
Ik heb alles met Cordial en Neutrikpluggen gedaan, niet goeiekoop, maar wel lekker degelijk :)

robzilla
29 maart 2005, 18:06
Uhm, als je george L pluggen hebt moet je daar toch ook george L kabels in stoppen?

klopt.

amon
29 maart 2005, 18:46
Uhm, als je george L pluggen hebt moet je daar toch ook george L kabels in stoppen?

klopt.
OK, bedankt voor die tip....

Maar kan ik wel aan de ene kant van de George L kabel een George L plug en aan de andere kant een Neutrik doen? Oftewel, hoef je bij de kabel niet bij voorbaad ook de pluggen te hebben, maar alleen bij de pluggen de kabel?

robzilla
29 maart 2005, 19:09
Uhm, als je george L pluggen hebt moet je daar toch ook george L kabels in stoppen?

klopt.
OK, bedankt voor die tip....

Maar kan ik wel aan de ene kant van de George L kabel een George L plug en aan de andere kant een Neutrik doen? Oftewel, hoef je bij de kabel niet bij voorbaad ook de pluggen te hebben, maar alleen bij de pluggen de kabel?

je kan de kabel gewoon solderen ja..

waarom neem je niet wat van die batterij naar adapter plugjes, kan je ze gewoon op een powersupply gooien. :)

amon
29 maart 2005, 19:36
En daar heb je nog een punt....

Tja, als ze die ook gewoon in de winkel hebben liggen, neem ik die meteen mee, maar dan moet mn daisy chain aangepast worden, die is dan niet lang genoeg meer.

Op Ebay staan een aantal van die paketjes met 10 GL pluggen en een stukje kabel voor 45 dollar. Is al meteen goedkoper, zeker als ik 2 van die batterij->DC dingetjes koop.
Maargoed, morgen even langs de winkels, misschien nog niets kopen, maar eerst even goed informeren/verdiepen.

amon
29 maart 2005, 21:10
Ik heb nu eens even op musik-productiv.de geneusd:

8x3,90 george L 0.255 mono pluggen --->23,20
4x2,60 Neutrik 0.255 mono pluggen ---> 10,40
3x2,30 George L kabel --->6,90
8x+/-2,50 andere kabel (Tasker, Cordial, Spectralex) --->20,00

Dan kom ik op een totaal van 60,50. Dat vind ik dan nog wel re-de-lijk... Mwa, gaat nog wel.


Maar wat ik niet snap:
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3029008/sid/!18121995/quelle/listen
10x3,90 per plug = 39,00, dan nog anderhalve meter kabel erbij (1,5x2,30=3,45) = 42,45..... Waarom is zo'n setje dan 53 euro...? :???: :-?

robzilla
29 maart 2005, 21:14
Ik heb nu eens even op musik-productiv.de geneusd:

8x3,90 george L 0.255 mono pluggen --->23,20
4x2,60 Neutrik 0.255 mono pluggen ---> 10,40
3x2,30 George L kabel --->6,90
8x+/-2,50 andere kabel (Tasker, Cordial, Spectralex) --->20,00

Dan kom ik op een totaal van 60,50. Dat vind ik dan nog wel re-de-lijk... Mwa, gaat nog wel.


Maar wat ik niet snap:
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3029008/sid/!18121995/quelle/listen
10x3,90 per plug = 39,00, dan nog anderhalve meter kabel erbij (1,5x2,30=3,45) = 42,45..... Waarom is zo'n setje dan 53 euro...? :???: :-?

Zitten er dan geen stress-relief jacks bij dat setje, volgens mij wel..

amon
30 maart 2005, 14:06
Ik kom net terug van een fietstochtje van 10km heen en terug om even langs de dichtsbijzijnde muziekwinkels te gaan:
Allebei hadden ze geen pluggen van George L en al helemaal geen kabel. Wel hadden ze wat Neutrik pluggen, maar niet genoeg (de ene had er geen, de andere had er 2) en nog duurder dan bij m-p.de.

Ik wil op mn pedalboard ook meteen een input output en DC inputje hebben aan de zijkant, een soort interface. Daarvoor wilde ik van die Neutrik chassis dingen met zo'n lockertje kopen (werkt dit bij alle pluggen?), die waren in allebei de winkels ook aanzienlijk duurder dan bij m-p.de
Deze:
http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/neutrik_nj_3fp6c_pimx_105172.jpg


Oftewel: dat wordt bestellen bij musik-produktiv...

amon
30 maart 2005, 14:09
Ik heb nu eens even op musik-productiv.de geneusd:

8x3,90 george L 0.255 mono pluggen --->23,20
4x2,60 Neutrik 0.255 mono pluggen ---> 10,40
3x2,30 George L kabel --->6,90
8x+/-2,50 andere kabel (Tasker, Cordial, Spectralex) --->20,00

Dan kom ik op een totaal van 60,50. Dat vind ik dan nog wel re-de-lijk... Mwa, gaat nog wel.


Maar wat ik niet snap:
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3029008/sid/!18121995/quelle/listen
10x3,90 per plug = 39,00, dan nog anderhalve meter kabel erbij (1,5x2,30=3,45) = 42,45..... Waarom is zo'n setje dan 53 euro...? :???: :-?

Zitten er dan geen stress-relief jacks bij dat setje, volgens mij wel..

En dat zijn...?
:-? :???:

amon
30 maart 2005, 14:19
die klote edit knop doet het ook niet...

Op m-p.de zie ik ook nog verschillende GL pluggen en kabels, oa 0.155 en 0.225. Ik moet die .225 hebben neem ik aan, maar die op de afbeeldingen bij de .155's zien er hetzelfde uit....?
En moet ik ook de bijbehorende maat nemen qua kabel?

Robbert
30 maart 2005, 14:28
die klote edit knop doet het ook niet...

Op m-p.de zie ik ook nog verschillende GL pluggen en kabels, oa 0.155 en 0.225. Ik moet die .225 hebben neem ik aan, maar die op de afbeeldingen bij de .155's zien er hetzelfde uit....?
En moet ik ook de bijbehorende maat nemen qua kabel?

.155 is goedkoper. Dikte maakt nou niet echt uit :wink:

amon
30 maart 2005, 14:35
Dikte maakt niet echt uit?

Die maten geven toch het verschil aan, kleine of grote jack? groot is 2 1/4"=.225, maar die kleine zien er precies hetzelfde uit. Normaal hebben die nooit zo'n rond inhammetje bij de tip, maar een schuin aflopen stuk en een stijl stukje (een driehoekje eruit)... :-? :wink:

Robbert
30 maart 2005, 14:59
Ja, ok-duh. Je moet je stekkers kopen voor de dikte van de kabel. Er zit ongetwijfeld geen hoorbaar verschil in .155 en .255 :razz:

BLOK182
30 maart 2005, 15:26
Ik kom net terug van een fietstochtje van 10km heen en terug om even langs de dichtsbijzijnde muziekwinkels te gaan:
Allebei hadden ze geen pluggen van George L en al helemaal geen kabel. Wel hadden ze wat Neutrik pluggen, maar niet genoeg (de ene had er geen, de andere had er 2) en nog duurder dan bij m-p.de.

Ik wil op mn pedalboard ook meteen een input output en DC inputje hebben aan de zijkant, een soort interface. Daarvoor wilde ik van die Neutrik chassis dingen met zo'n lockertje kopen (werkt dit bij alle pluggen?), die waren in allebei de winkels ook aanzienlijk duurder dan bij m-p.de
Deze:
http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/neutrik_nj_3fp6c_pimx_105172.jpg


Oftewel: dat wordt bestellen bij musik-produktiv...
Superdingen, heb ze ook op mijn bord! Samen met nog wat andere hippe bussen en aansluitingen :D

http://img227.exs.cx/img227/9493/dsc005658uk.jpg (http://www.imageshack.us)[/img]

Robbert
30 maart 2005, 16:15
http://img227.exs.cx/img227/9493/dsc005658uk.jpg

Wow vette shit! Jij hebt er gelijk een com-poort aangehangen! :o

BLOK182
30 maart 2005, 17:59
Die Sub-D poort is voor mijn Engl Z-5 footswitch, kan ik die meteen ook aan de buitenkant aansluiten. Ik wilde nog zoiets soortgelijks maken voor mijn Rivera footswitch, maar das een 8pins DIN, nogal een hoop gekloot en gesoldeerd, nja, een gat onder de Englconnector will do :) Thanks trouwens!

amon
30 maart 2005, 20:29
Ja, precies zo'n plaatje wil ik ook maken. Heb ook wel zo'n 220V voeding ter beschikking, maar ik kan net zo goed meteen mn 9V DC inputje daar voor in de plaats zetten....


@Robbert: de prijzen zijn hetzelfde...

En wat maakt het trouwens nog uit of hij verchroomd of van messing is? Ja verguld is het beste natuurlijk, maar dubbel zo duur....

amon
4 april 2005, 19:42
Nou, bij m-p.de komt er nog +/- 20 euro verzendkosten bij en dan wordt eht daar ineens ongeveer even duur als wanneer ik het hier in NL ergens zou halen.

BOEIEN, kabels... ik haal wel gewoon wat Neutriks (goedkopere versie uit China) en wat kabel, zodat ik het netjes kan bekabelen en het geld dat ik uitspaar kan ik weer een leuke case van maken...

ToTaL FaKe
4 april 2005, 20:07
8 euro verzendkosten om precies te zijn :-D

amon
4 april 2005, 20:10
:o :???: :-?

Bij mij vroegen ze 20, ja, verzekering etc er ook bijgeteld... Of kan ik ergens een optie aanklikken zodat het niet verzekerd opgestuurd wordt?

Guinness
4 april 2005, 21:08
Nou, bij m-p.de komt er nog +/- 20 euro verzendkosten bij en dan wordt eht daar ineens ongeveer even duur als wanneer ik het hier in NL ergens zou halen.

BOEIEN, kabels... ik haal wel gewoon wat Neutriks (goedkopere versie uit China) en wat kabel, zodat ik het netjes kan bekabelen en het geld dat ik uitspaar kan ik weer een leuke case van maken...


Euh, kabels boeien echt wel. Het is net of je volumeknop van je gitaar naar 11 draait ipv. op 10 blijft staan.

Wormaap
4 april 2005, 21:20
Als je Neutrik gaat halen, zou ik niet de goedkope Chineesjes halen (die heten tegenwoordig trouwens Rean) maar gewoon de made in Liechtenstein gevallen, die gaan tenminste een leven lang mee, terwijl die Reans (ik heb er hier een paar) echt goedkoop aanvoelen.

amon
4 april 2005, 22:52
Ja, goed, maar dan gaat het ineens weer 5 euro per stuk kosten... ik heb er zeker 14 nodig, en dan nog kabel. Voor mij wordt het dan gewoon echt te veel van het goede. Dan koop ik van dat geld liever iets anders.

Ik moet het nog maar eens goed uitdenken, 14 pluggen, 12m kabel, 2 Neutrik chassis delen. Dan zit ik alweer tegen de 100 euro aan...

Speeddemon
5 april 2005, 01:35
wat dacht je van internet/ebay?

Daarbij, genoeg addressen die die Neutrik jacks for 2,50-3,00 p.s. verkopen, o.a. Conrad.

Of je koopt 4 Neutrik pluggen en zo'n zakje George L. met 0.155 kabel en 10 pluggen voor +/- 45 euro (incl. verzenden!)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=22669&item=7312674927&rd=1

Robbert
5 april 2005, 10:02
Als je Neutrik gaat halen, zou ik niet de goedkope Chineesjes halen (die heten tegenwoordig trouwens Rean) maar gewoon de made in Liechtenstein gevallen, die gaan tenminste een leven lang mee, terwijl die Reans (ik heb er hier een paar) echt goedkoop aanvoelen.

Volgens mij was Analogman prima te spreken over Rean jacks..

amon
5 april 2005, 15:07
wat dacht je van internet/ebay?

Daarbij, genoeg addressen die die Neutrik jacks for 2,50-3,00 p.s. verkopen, o.a. Conrad.

Of je koopt 4 Neutrik pluggen en zo'n zakje George L. met 0.155 kabel en 10 pluggen voor +/- 45 euro (incl. verzenden!)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=22669&item=7312674927&rd=1

Hey, kijk, dit vind ik nou nog wel redelijk...
Ik had al op ebay gekeken, maar was nog niet geslaagd, maar dit heb ik maar gekocht. Dan heb ik alvast iets en kan ik mn pedalboard bouwen. De kabels tussen gitaar-board en board-amp komen van lievelee (?) wel...

Tujuh
16 augustus 2005, 19:08
http://img115.imageshack.us/img115/6562/prora19ju.th.jpg (http://img115.imageshack.us/my.php?image=prora19ju.jpg)

http://img115.imageshack.us/img115/2797/prora2ou.th.jpg (http://img115.imageshack.us/my.php?image=prora2ou.jpg)

Is dit een goede kabel? Ik moet er namelijk nog wat hebben. Er zitten Neutrik pluggen op en 5m kost me 10 euro.
Ik ben zelf niet goed in solderen, dus vandaar dat ik goede kant en klare kabels wil kopen.

Robbert
16 augustus 2005, 20:08
Welk merk kabel?

Tujuh
16 augustus 2005, 20:38
Geen idee. Ik heb net al een mailtje gestuurd om dat te vragen. Ik zal het ff melden als ik antwoord heb gekregen ok?

Tujuh
17 augustus 2005, 12:46
Dit kreeg ik net terug:


The cable is oxygen free, it is branded hss. This is far superior to all of the other cables I use, even evoloution mic cable. I guarantee you will not be dissapionted.

Zijn dit goede kabels en zijn ze hun prijs waard? (10 euro = 5 meter)


Of is dit misschien wat? Is nog goedkoper :)

http://www.thomann.de/cordial_cai5bk_instrumentenkabel_prodinfo.html?sn= 5983b612126886acd3f7c302ef525ba0