PDA

View Full Version : Is het moeilijk om je eigen inlay te maken????



Theije
25 juli 2002, 00:13
Ik loop al enige tijd met een uitgewerkt idee voor een gitaar rond, en heb al bij vox humana geinformeerd en die kunnen alles regelen behalve 1 ding, de inlay, daarin heb je enkel een beperkte keuze zoals dot-inlay en crown-inlay enzo maar geen eigen ontwerp, nou vraag ik me af kan ik dan zelf niet de inlay maken???? k bedoel is dit moeilijk???

Robbert
25 juli 2002, 00:41
Bel eens effe naar Robberts guitars in Hilversum.
Zij zijn geautoriseerd Fender Custom builders, dus lijkt mij, dat ze ook complete tekeningen moeten kunnen maken van abalone.

Laat wel effe weten hoe het gaat.

fakruis
25 juli 2002, 07:22
Kijk daar eens:
http://dave.weimer.com/Jan22.htm

Theije
25 juli 2002, 11:56
Hebben die ook een website??
maar dan zou ik door Vox humana alleen de body moeten laten maken?? en bij hun de hals. kan dat??

dungekste
25 juli 2002, 14:49
Kijk hier maar eens voor een hoop verschillende soorten inlays.

http://www.edromanguitars.com/custom/galinlay.htm

verder is de hele pagina een lust voor het oog qua gitaren.

Ic3gl0vE
25 juli 2002, 22:49
Op 2002-07-25 11:56, schreef Theije:
Hebben die ook een website??
maar dan zou ik door Vox humana alleen de body moeten laten maken?? en bij hun de hals. kan dat??


tuurlijk.. waarom zou je een hele gitaar moeten bestellen als je bijv. alleen een andere body om je emg's heen wilt :wink:

fred dons
26 juli 2002, 16:23
Ik doe het inlegwerk voor Marcus van Engelen
zijn gitaren en je kunt bij Marcus van Engelen ook inlegwerk laten doen voor een losse gitaarnek.
Hij bestelt dan een gitaarnek bij bijvoorbeeld Vox Humana zonder de frets die dan in zijn workshop worden ingelegd (door mij of door Marcus zelf) en die door Marcus
dan verder gefret worden.
http://www.debrugvolendam.nl/page4.html
Zoals je zult zien als je onderzoek gaat doen naar bedrijven die inleg werk doen, het is niet goedkoop, wat onder andere te maken heeft met de prijs van parelmoer en abalone en het vele handwerk dat er in gaat zitten
Als je het zelf wilt gaan doen (zoals ik ooit begonnen ben) zijn er hele goede boeken en video's over dit onderwerp verkrijgbaar (van o.a. Larry Robinson, deze heeft ook een hele mooie website)echter als het slechts voor 1 keer is wordt dit mischien een te dure investering (dremel, parelmoer, juwelierszaag,graveerbeitel, het risiko dat je je hals verpest etc)
Roberts is by the way geen Fender custombuilder (die zitten allemaal in bij Fender in Amerika) hij is mischien een authorised repaircenter maar dat is heel wat anders

Robbert
26 juli 2002, 17:25
Och, custombuilder .. foutje .. dit staat op de site:

"Robberts Guitars is het enige “Fender Custom Service Centre” in Nederland.

Een titel die wij mogen voeren omdat wij alle reparaties en customizing aan Fender gitaren exact volgens de specificaties van Fender uitvoeren."

Met andere woorden, officieel repareren ze alleen?
Had een tijd geleden wel gebeld of ze een Fender gitaar wilde maken met enkele andere elementen en een cobalt transparant blauwe (WOW!) lak. Was erg duur met het Fender logo erop. Ze konden het goedkoper maken onder hun eigen label.

Dank voor de aanvulling/verbetering trouwens.

fred dons
26 juli 2002, 22:51
geen dank (o;,
Roberts maak hele mooie gitaren en dan mag een missend fender merkje op de kop niet eigenlijk niet zoveel uitmaken.
kun je trouwens niet een bestaande fender in jouw favoriete kleur laten spuiten met de gewenste pickups erin?

Robbert
26 juli 2002, 23:28
Oh.. vast wel hoor. Maar dan moet ik wel een gitaar hebben waar ik het voor over heb.

Heb nu een US strat maar om nou te zeggen dat ik daar 500 Euro (?) voor over heb om die te laten painten, nee, daar issie niet goed genoeg voor.

Maar het is wel een tip.

Cobalt transparant blue met een inlay over je hele fretboard heen :grin:

Theije
27 juli 2002, 20:32
Op 2002-07-26 16:23, schreef fred dons:
Ik doe het inlegwerk voor Marcus van Engelen
zijn gitaren en je kunt bij Marcus van Engelen ook inlegwerk laten doen voor een losse gitaarnek................



Bedankt voor de info! heb je enig idee wat zoiets kost bij jullie een nek met custom inlay?? het gaat niet om gigantisch ingewikkelde ideeën hoor, ik bedoel ik hoef geen chinese draken over de hele lengte van mijn hals ofzoiets, als ik met het plan door ga, gaat het om een LP hals, ebben houten fingerboard en dus het eigen ontwerp inlay. een ruime schatting?? alvast bedankt

sebass
27 juli 2002, 20:34
Ja ik ben ook wel benieuwd. Ik wilde het ook al een keer laten doen.

fred dons
28 juli 2002, 22:31
hangt een beetje af of het een leuk ontwerp is, het is voor mij meer een hobby en hoe vervelender het werk hoe meer het kost (o;
De prijs van een neck durf ik niet echt te zeggen, dat is afhankelijk van je wensen (welk fretdraad, hout voor de hals, gelijmde hals etc) daarvoor kun je het beste gewoon direct met een bouwer praten (bijvoorbeeld Marcus van de Brug,een link naar zijn site staat op gitaarnet) wat betreft de inleg: ga uit van 90 tot 150 euro voor een simpele inleg (blokjes, sterren)een tree of life in wit parelmoer +/-225 euro, 250 eur wanneer in groen abalone. Dit zijn slechts ruwe richtprijzen en afhankelijk van hoe ingewikkeld je het wilt
hier wat van mijn eigen gitaren waar bij een aantal inleg werk heb gedaan (en airbrush)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_categ&categ=8&ktw=c38a0746a3d874bb7fd78ae8e 8cd9c4b

sebass
28 juli 2002, 22:42
Bij mijn les paul wil ik misschien ook nog wel een andere inlay. Maar dat wordt waarschijnlijk een duur grapje aangezien het fretdraad eruit moet dan een andere inlay en ik heb nu al blok inlay dus er is al aardig in gefreest. Dat zou dan een nieuwe hals worden. Maar als ik het hout heb voor de body en ik wil de hals laten doen dan kom ik er wel op terug.
Kijk ik wil een hals met mooie inlay zo'n dubbele trussrod dat is zelf niet te doen. Maar als ik een hals koop dan ben ik alweer 200 euro kwijt en dan nog de inlay 250 euro hmm dat word wel een duur grapje maar ik heb het er wel voor over denk ik.

Theije
28 juli 2002, 23:49
owkee bedankt! stel (sorry ik ga nog even lastig doen) ik wil een neck-thru, kan ik dan bij vox humana het gitaar dusdanig laten afmaken dat er bij jullie alleen nog het fingerboard en de inlay geplaats hoeft te worden???????? k bedoel dat de kop en achter kant van de hals al gelakt zijn?? en dat ik zelf alleen nog de verdere hardware hoeft te doen en klaar is kees.

fred dons
29 juli 2002, 09:02
ja dat kan, je kunt zelfs de gitaar/neck via de Brug bij Vox Humana bestellen zodat beide bedrijven precies onderling kunnen afstellen
wie wat doet en hoe hij moet worden afgeleverd (zou niet duurder moeten zijn dan rechtstreeks bij Vox bestellen omdat de Brug en Vox wel vaker dingen samen doen)

fred dons
29 juli 2002, 09:10
by the way, volgens mij heeft De Brug nog wat neckthough gitaren op voorraad die nog gelakt en gefret moeten worden (strat en tele's) dit zou geschikt moeten zijn voor je project, 's maandags is de winkel volgens mij gesloten maar je kunt ze eens bellen voor een prijs (0299-321277)

Theije
29 juli 2002, 11:14
oke bedankt voor alle info, ik zal er binnenkort eens werk van maken :smile: