PDA

View Full Version : =Akoestisch= Faux klassiek (Akkerman & Steve Howe)



Harald
28 maart 2005, 20:39
Twee stukken op nylonsnarige gitaar, maar wel uit de rock hoek... en ik speel zelf ook niet zo heel veel klassiek gitaar de laatste tijd, dus geen Delphiro verwachten...

Le Clochard
van Jan Akkerman uit zijn Focus tijd
http://home.tiscali.nl/haraldkoll/leclochard.mp3

Le Clochard ooit in een noodgang uitgezocht en ingestudeerd toen iemand zo vriendelijk was na het lezen van de bio op mijn website het optreden aan te kondigen als "gitaar van Zappa tot Akkerman" en na dat optreden eigenlijk weinig gespeeld, moest hier dus van blad.) Voor Zappa had ik een boom chick bewerking van Let's Make The Water Turn Black gemaakt. Moet ik eigenlijk ook eens opnemen, kreeg het toen niet op tijd ingestudeerd, maar die is wel grappig) Mijn transcriptie van Le Clochard is trouwens op de site van Akkerman te vinden. :P


Mood For A Day
van Steve Howe uit zijn Yes tijd
http://home.tiscali.nl/haraldkoll/moodforaday.mp3

Mood For A Day heb ik ooit uitgezocht toen ik een half jaar speelde (uiteraard met de nodige fouten :cry: ) en vervolgens een hele tijd zowat elke dag gespeeld. En daarna jaren niet. Was uiteraard te merken bij het opnemen :oops: Met de snaren die bij deze track op de gitaar zaten zou Segovia waarschijnlijk blij zijn geweest toen hij jong was. Toen waren ze nog vers...

De mp3 conversie maakt het er trouwens niet beter op :evil: Als iemand een goed freeware programma hiervoor weet....

delphiro
28 maart 2005, 21:29
hehe.. `verwacht geen delphiro' .. wat is dat nou voor uitspraak :D

le clochard
lekker melancholisch stuk.. mooie akkoorden en leuke sfeer. Ook een strakke tremelo! (ik haat tremelo.. maar zo als los element in een nummer kan ik het zeker wel waarderen). Netjes gespeeld hoor, ik vind het heel sfeervol klinken. Het is vast geen EADGBE stemming toch?

mood for a day
spreekt me niet zo aan.. het is wel knap maar met zo'n stuk verwacht ik een echt knalharde aanslag ala Paco de Lucia anders komt het zo flauwtjes over. Ik zou ook meer proberen om de verschillende delen anders te laten klinken (dus meer agressie waar nodig en meer mooie noten als het rustig gaat) Wel weer een leuk stuk en petje af dat je zoveel uitzoekt.

Harald
28 maart 2005, 23:15
Le clochard staat gewoon in standaard stemming. Zijn op zich ook vrijwel allemaal standaard akkoorden. Zit wel een (voor mijn kleine handen) behoorlijke strek bij een greep. x10033 valt op zich wel mee, maar het moet doorklinken terwijl je van de hoge g naar een f en dan open e gaat.

Mood For A Day speelt Steve Howe volgens mij zelfs met plectrum, en wat low budget hybrid picking. Is niet bepaald een brilliant gitarist op de klassieke eigenlijk. Het origineel klinkt niet zo heel subtiel vergeleken bij goede klassieke gitaristen. Maar vond dit soort stijluitstapjes van rockmuzikanten altijd wel leuk. Ik had hem al een tijd niet gespeeld. Kon bij de single string stukken de snelheid niet echt erin krijgen. Mijn vingers wilden niet. Zou het stuk weer eens een paar weken elke dag moeten spelen. Origineel staat op Fragile. Op een oude live 3 dubbelaar staat ook nog een versie. Luister er zelf maar eens naar, en dan nog eens naar die van mij. Maar ja, ook qua compositie haalt het het niet bij Bach of Tarrega. Vind het wel leuk om te spelen.