PDA

View Full Version : Elementen,..!!??!!



Glen
24 juli 2002, 15:51
Misschien een domme vraag,.. maar de verschillende sound die twee elementen op een willekeurige gitaar produceren, komt dit alleen door de verschillende plaatsing t.o.z. van de snaren,.. of betreft het hier doorgaans daadwerkelijk twee verschillende elementen.

Lacrymosa
24 juli 2002, 16:18
Het geluid dat je hoort is een product van alles wat je heb aangesloten.

Het geluid dat je gitaar maakt wordt beinvloedt door ten eerste het hout, dit is waarschijnlijk een van de meest belangrijke factoren.

je elemten ook elementen spelen ook een groote rol, maar eigenlijk alles wat op je gitaar zit heeft invloed op je klank (brug, topkam, veren, slagplaat, lak, zelfs de knopjes van je potmeters hebben in theorie invloed op je geluid)

Maar wat maakt nou het ene element verschillen van het andere?

De spoel:
De dikte van de draad, de hoeveelheid windingen, de straal van de windingen, het materiaal waarvan de draad gemaakt is, de weerstand van de draad etc etc.

De Kern:
Het materiaal (meestal AlNiCo 2, AlNiCo 5 of een ceramisch materiaal)
De sterkte van de magneet.

En dan heb je nog humbuckers, dit zijn eigenlijk 2 elementen in serie, waarvan de een RWRP is (reversed wound, reversed polarity)

De dingen waar je naar moet kijken bij een element zijn de:
DC resistance en de resonance peak.

CheerS!!

Glen
24 juli 2002, 16:30
Bedankt voor je reactie,.. maar wat ik bedoel is of er op bijvoorbeeld een Gibson Les Paul twee verschillende elementen zitten of gewoon twee dezelfden,..

PluueeR
24 juli 2002, 16:31
Vaak zitten er twee dezelfde elementen op een gitaar. De positie zorgt voor het verschil in geluid. Zo klinkt het brugelement scheller en het neck element warmer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PluueeR op 2002-07-24 16:35 ]</font>

Lacrymosa
24 juli 2002, 16:36
dit is niet echt waar.
er is meestal wel een verschil tussen brug en nek elementen, de een heeft wat meer output dan de ander.
Vaak is dit trouwens ook opgelost door het nek element wat verder van de snaren af te zetten dan het brug element.

CheerS!!

MetalliCat
24 juli 2002, 19:28
Niet waar..? Speel maar eens onversterkt op je gitaar, dan hoor je echt wel dat het bij de hals voller en warmer klinkt dan bij de brug..

Lacrymosa
24 juli 2002, 21:14
Ik bedoelde dat et niet waar is dat ze altijd het zelfde element voor de brug gebruiken als dat ze voor de neck gebruiken.

CheerS!!

MetalliCat
24 juli 2002, 21:49
Ok, verkeerd begrepen

SchaapOpJeHoofd
24 juli 2002, 22:27
Op 2002-07-24 19:28, schreef MetalliCat:
Niet waar..? Speel maar eens onversterkt op je gitaar, dan hoor je echt wel dat het bij de hals voller en warmer klinkt dan bij de brug..

Misschien ben ik heel dom, maar als je onversterkt speelt maak je geen gebruik van je elementen en kan je dus ook geen verschil horen. Of begrijp ik je reactie verkeerd?

pimmetje
24 juli 2002, 23:27
Het is volgens mij weer 'ns een geval van allebei gelijk. In sommige gevallen zal de output van de elementen (duidelijk) afwijken om het brug-element nog ff wat extra (solo-)kracht te geven. In andere gevallen zijn het dezelfde elementen.

In beide gevallen doet de plek van de elementen er ook toe; op sommige plekken langs de snaren zullen bepaalde boventonen extra (of juist minder) naar voren komen en dus het geluid beinvloeden. De mate waarin de snaar kan bewegen (in het midden iets meer dan bij de brug) helpt ook bij het geluid.

MetalliCat
25 juli 2002, 12:16
Op 2002-07-24 22:27, schreef SchaapOpJeHoofd:


Op 2002-07-24 19:28, schreef MetalliCat:
Niet waar..? Speel maar eens onversterkt op je gitaar, dan hoor je echt wel dat het bij de hals voller en warmer klinkt dan bij de brug..

Misschien ben ik heel dom, maar als je onversterkt speelt maak je geen gebruik van je elementen en kan je dus ook geen verschil horen. Of begrijp ik je reactie verkeerd?

Hehe, je hebt wel gelijk maar zo bedoelde ik het niet echt..je denkt er een beetje te veel bij na :razz:
Ik bedoel dat je gitaar bij de brug anders klintk als bij de hals (dat zal iedereen wel weten..) en dat de elementen bij de hals daarom een ander geluid produceren dan bij de hals..je snapt me wel denk ik :smile:

Glen
25 juli 2002, 12:24
Oké,... is duidelijk,.. maar hoe zit het dan met de Gibson Les Paul..!??!!

piezo
25 juli 2002, 22:11
Elementen kunnen verschillend zijn. Verder is het vooral een kwestie van BALANS tussen de lagere tonen en de hogere. De lagere snaartrillingen hebben kunnen bij de brug bijna geen uitslag meer maken, terwijl de hoge tonen daar nog buiken kunnen hebben. Bij het halselement heb je een meer gelijkmatige verdeling van laag en hoog.

Mitch
25 juli 2002, 22:24
Op de Gibson-site staat bij de gitaren keurig vermeld welke elementen gebruikt worden. En ja, dat zijn keurig twee verschillende....

weer een probleem de wereld uit

Anders Destium
25 juli 2002, 22:34
Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze twee dezelfde elementen gebruiken, ook al zijn het vaak vaste combinaties die bij verschillende merken gebruikt worden, volgens mij omdat dan de kwaliteit van de twee hetzelfde is en geen andere reden...

Als je onversterkt speelt dan merk je al dat een mahony enorm veel beter klinkt dan bijvoorbeeld een basswood

Groove
25 juli 2002, 23:30
Oke, als je het zelfde element van brugpositie naar nek positie verplaatst of andersom, zal het geluid anders zijn. Echter de meeste, niet alle fabrikanten gebruiken verschillende elementen voor nek of brug positie. Zo ook Gibson. Aan de brug een nadruk op hoge tonen en een bijtender solo geluid, het hals element zal warmer, voller en met meer bas klinken. Er kan verschil in output zijn ,maar dit hoeft niet. Strats hebben bijvoorbeeld het hals en midden element gelijk, klankverschil door plaatsing en het brugelement is anders.