PDA

View Full Version : toonladders. Waarom?



jvros
4 oktober 2001, 18:45
Toonladders zijn erg belangrijk in/voor je gitaarspel. Waarom eigenlijk?

Jimi Hendrix
4 oktober 2001, 22:03
omdat als je vingers vanzelf de juiste tonen weten te vinden je bezig kunt zijn met muziek maken ipv bedenken welk vakje je nou eens zult indrukken. daarom en nog 1001 andere redenen.

anoniem
4 oktober 2001, 23:07
http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/solo/inleiding.php3

jvros
5 oktober 2001, 12:16
Thanx,

deze theorie kende ik reeds, ik vraag me meer af waarom voor je gitaarspel deze toonladders zo belangrijk zijn? Het antwoord op deze vraag vind ik niet echt terug in het stuk....

Hitpoint
5 oktober 2001, 12:19
Het is ook makkelijk als je een beetje kunt improviseren en je eigen solo's creeeren, daarbij moet je wel toonladders kennen.

taylor
5 oktober 2001, 13:42
toonladers en akkoorden hebben de zelfde relatie.

met akkoorden kun je en ritmisch schema maken(ja ik zeg maar zo simpel mogelijk)

toonladders zijn eigenlijk noot voor noot akkoorden.snap je??je moet dat ook niet los van elkaar zien maar iets wat samen hangt.

als je de toonladders goed begrijpt(en kunt spelen) dus de intervallen er van kun je elk akkoord wel spelen.(zonder die akkoorden te kennen)

in het begin leer je ze recht op en neer spelen om ze te leren, dat is iets wat je later los laat je weet dan de noten overal op je hals te vinden(van die bepaalde ladder)

iets wat ook zeer belangrijk is is dat je als je de ladders en beetje kent je vrijwel direct triolen en 16e en omslag enz leert spelen.
ook zal ik niet uit en boekje leren daar staan vaak de raarste posities in.

Jos the BassBoss
17 januari 2002, 02:02
Je moet gewoon blues spelen dan heb je maar 1 toonladder om je druk over te maken :wink:

dirkw83
31 januari 2002, 11:32
Ach toonladders, zonder die dingen kun je jezelf het eerste jaar ook wel uit de strijd trekken.
Als je de A tot A reeks maar kent en dat is echt een eitje.

dirkw83
10 februari 2002, 22:04
Op 2001-10-04 17:45, schreef jvros:
Toonladders zijn erg belangrijk in/voor je gitaarspel. Waarom eigenlijk?



Because they gotta!