PDA

View Full Version : Vraag over wattages



WillBX
27 maart 2005, 20:04
Hallo mensen,

Ik heb twee vraagjes. Ik wil misschien een laney vc50 kopen (volledig buizen), maar snap het wattage niet helemaal. Hij heeft 50 watt output power, maar 2 12" speakers. Wordt dit dan 2x 25 watt?

Nog een vraag: zou deze versterker krachtig genoeg zijn voor tenten en buitenpodia (wel versterkt door PA)?

Willem

zjanke
27 maart 2005, 20:55
Je eindtrap stuurt 50 watt uit, ongeacht wat je erachter hangt (mits het ohmage maar gelijk blijft, om de pietlutten even voor te zijn :wink: ), dus het blijft 50 watt, maar doordat je het verdeelt over 2 speakers heb je meer oppervlak om lucht in beweging te zetten zul je wat meer geluid hebben (gebruik de zoekfunctie en zie hoe uiteenlopend de meningen zijn :) ), waarschijnlijk zul je dit ervaren als het beter horen van je versterker, ook als je er niet helemaal recht voor staat.
Het is ruim voldoende voor de gemiddelde kroeg, als je met een PA gaat werken is het altijd voldoende, zelfs met 25 watt gaat het dan vaak te hard op het podium (en dat is tegen het zere been van de gitarist :-D )

WillBX
27 maart 2005, 21:23
hallo hier de topicstarter:

Maar zeg je nu dat je onbeperkt speakers aan de versterker kunt hangen, en dat het wattage dan per speaker altijd 50 watt blijft?

Ik heb namelijk op school ooit geleerd, dat als je een tweede geluidsbron bij iets zet, dat dat dan altijd 3db harder gaan (best weinig), dus er zou een groot verschil moeten zijn tussen 1x50 watt of 2x25 watt.

Maar als 25 watt ook voldoende is op het podium....dan is het zoiezo goed, maar ik wil wel weten hoe het nu zit...

dus als iemand er antwoord op weet...

vester86
27 maart 2005, 21:57
nee, de versterker heeft altijd 50 watt, en verdeeld dat over het aantal speakers (als de weerstand maar hetzelfde blijft). met 2 speakers is dit dus inderdaad2 x25 watt.

Tussen 1 x 50 watt en 2 x 25 watt (mits je met allebei over dezelfde en evenveel speakers speelt) moet geen verschil maken, vraag op school maar na, ik denk dat jij de uitleg verkeerd begrepen hebt

zjanke
27 maart 2005, 22:06
Ik heb namelijk op school ooit geleerd, dat als je een tweede geluidsbron bij iets zet, dat dat dan altijd 3db harder gaan (best weinig), dus er zou een groot verschil moeten zijn tussen 1x50 watt of 2x25 watt.


3db is twee keer zo hard omdat het word gemeten in een logaritmische schaal. Een versterker van 100 watt (zuiver signaal) gaat ook maar twee keer zo hard als 10 watt, alleen ervaar je dat heel anders.



Maar als 25 watt ook voldoende is op het podium....dan is het zoiezo goed, maar ik wil wel weten hoe het nu zit...


Het is gewoon een leuke versterker, als de prijs en het geluid je bevalt moet je hem gewoon kopen.

WillBX
28 maart 2005, 00:27
Hallo,

Ik heb nog even rondgekeken, en op http://www.gitaar.net/forum/read.php?f=7&i=10843&t=10699
kwam ik een soortgelijke discussie tegen. Hier blijken ook tegengestelde verhalen te zijn.

Hier een verhaal van een uitreksel van de universiteit Leuven:

Deze schaal verplicht ons tot logaritmisch rekenen: twee onafhankelijke bronnen van
gelijke sterkte zorgen samen voor 3 dB meer; voor 10 dB meer is een vertienvoudiging
van het aantal bronnen nodig (bij gelijke sterkte). Verdubbeling van de luidheid heeft
men dus wanneer het tienvoud van gelijksterke bronnen aanwezig is. Een verkeersweg
maakt dus subjectief pas dubbel zo veel lawaai, wanneer de verkeersstroom
vertienvoudigd! Of: men kan tienmaal zoveel bronnen laten wanneer men de individuele
bronsterkte met 10 dB kan reduceren!.

Dus eigenlijk heb je met 2x25 watt een breed geluid, maar niet zoveel power dan 1x50.

heeft iemand hier nog verdere uitleg voor? Ik snap het in ieder geval niet helemaal meer.....

Fumi SG
28 maart 2005, 00:38
Dus eigenlijk heb je met 2x25 watt een breed geluid, maar niet zoveel power dan 1x50.

heeft iemand hier nog verdere uitleg voor?

tadaa.... zie hier de moraal van dit verhaal!! :roll: :razz:

zjanke
28 maart 2005, 08:26
Het stuk wat je niet snapt zit hem volgens mij in "bronnen". Een speaker is geen bron, de versterker is de bron. heb je een versterker met twee speakers, dan verdubbelt dus het aantal bronnen niet.
Als je er een extra bron bijplaatst volgens jouw denkwijze, dan moet je exact dezelfde versterker op exact hetzelfde volume erbij zetten.

outside
28 maart 2005, 11:00
heb ook een vraagje over wattage, je hebt:

vox ad50vt (12",50watt)
line 6 spider II 110 (10", 60 watt)
line 6 spider II 112 (12", 75watt)

klinkt de ad50vt het stilst en de spider 112 het luidst? of heeft die (maar) 10" ook invloed op het geluid...

en is de spider 112 véél luider dan de vox ad50vt?

Fumi SG
28 maart 2005, 11:06
die Spider 112 zal weinig tot niks luider zijn dan de ad50vt. Die 10" zal wel invloed hebben op het geluid. Ik denk dat ie iets ieler klinkt, al moet ik zeggen dat ik hem niet gehoord heb. In volume zullen deze drie niet zoveel schelen, al zullen de Spider 112 en de Vox op hoog volume beter blijven klinken dan de Spider 110.

chennie
29 maart 2005, 00:57
Dus eigenlijk heb je met 2x25 watt een breed geluid, maar niet zoveel power dan 1x50.

heeft iemand hier nog verdere uitleg voor? Ik snap het in ieder geval niet helemaal meer.....

De versterker levert een vermogen van 50 Watt. Als je erachter 1x50 watt speaker hangt dan levert dat meer vermogen per speaker dan 2x25 watt. Of dit beter is voor het geluid is persoonlijk per oor per mens. Meestal geldt twee speakers geven een iets voller geluid dan 1.
Je kan niet oneindig veel speakers aan een versterker hangen. Ten eerste omdat je het vermogen gaat delen over alle speakers wat uiteindelijk lijkt bij een oneindig laag vermogen bij oneindig veel speakers. Wat leidt tot dat elke speaker "uit"staat. Ten tweede een gitaarversterker heeft niet oneindig veel speakeroutputs =)

Nu het andere: Geluid wordt logaristmisch waargenomen. een verdubbeling van het volume = + 3dB = 10 log (verdubbelingsfactor =2).
Echter het vermogen gemeten in Watt moet per 10 worden verdubbeld.
(heeft iemand de relatie tussen dB en Watt voor geluid? ik weet alleen nog zo het resultaat van de relaties)

Mitch
29 maart 2005, 01:13
2x25watt= twee versterkers met 25watt, niet twee speakers. Daar zit de denkfout.

Xufar
15 januari 2007, 17:25
Oh oh oh wat een vreselijke berekeningen en conclusies hier toch, hier zijn de echte feiten.

I=Pbron/A
waarbij I de geluidintensiteit is, Pbron het wattage van wat er uit je speaker komt, en A is 4pie*r² waarbij r de afstand is.

Dan neem je die geweldige I en deelt het door I0, wat 10^-12 bedraagt, dit noemen we maar even Irel, dan doe je 10*log(Irel) en dan heb je het geweldige dB. Het wattage verdubbelen verdubbelt dus de intensiteit waardoor het geluid met 3dB toeneemt, ook met twee speakers is het wattage 50 wat dus maakt het verder geen zak uit of je twee speakers hebt van elk 25 of 1 van 50, zolang je maar niet op een lijn met staat waar er antigeluid heerst wat het geheel ernstig doet afzwakken. dit is niet het geval als je er recht voor staat, maar wel als je verder naar de zijkant loopt, dan hoor je het geluid ineens afzwakken, meer dan met 1 speaker.

:gitarist:

Negative K3 fan
15 januari 2007, 18:39
ook niet helemaal goed xufar... de waarde die jij neemt voor Irel is frequentie afhankelijk en niet zonder meer altijd 10^-12. Daarnaast werken 2 speakers efficienter dan 1 speaker en maakt het een verschil in geluid, dus het maakt wel een zak uit of je 1 of 2 speakers gebruikt.

PimRocks
15 januari 2007, 20:17
ook niet helemaal goed xufar... de waarde die jij neemt voor Irel is frequentie afhankelijk en niet zonder meer altijd 10^-12. Daarnaast werken 2 speakers efficienter dan 1 speaker en maakt het een verschil in geluid, dus het maakt wel een zak uit of je 1 of 2 speakers gebruikt.

+1, maar puur theoretisch, de frequentie buiten beschouwing klopt het verhaal volledig.

de spider II 110 bestaat niet dacht ik, alleen de 210 toch. Iig toen ik mijn 112 kocht wel.

guitarnijboer
15 januari 2007, 20:36
Even in gewone boerenlullentaal komt het hier op neer:

50 watt is 50 watt........ klaar!

Het verschil tussen het gebruik van 1 speaker of meerdere speakers is dat:

2 speakers samen een hoger rendement hebben als 1 speaker alleen.

4 speakers samen een hoger rendement hebben als 2.

Zo klinkt een 15 watt versterker dus harder op een 4 x 12 kast met 97db speakers, dan op een 1 x 12 kast met een 97 db speaker.

Het vermogen blijft het zelfde maar het vermogen dat daadwerkelijk in geluid wordt omgezet wordt verhoudingsgewijs groter, waardoor de versterker harder klinkt .....

PimRocks
15 januari 2007, 20:40
en weer +1, is alleen wel afhankelijk van het vermogen van de speaker,
als je namelijk 140 watt speakerload aan een 15 amp hangt, zal dit lang niet zo vol klinken, omdat je speakers veel minder vermogen binnenkrijgen en dus niet echt lekker hoeven werken zeg maar....
klinkt toch wel vet, maar zou door speakers met lager vermogen nog beter kunnen.

Mitch
15 januari 2007, 20:41
Wat heerlijk, een betweter die een nutteloos topic omhoogschopt.

Chris Winsemius
15 januari 2007, 21:22
als ik nou 3 speakers aansluit krijg ik dan dolby surround?


























:D LOL

PimRocks
15 januari 2007, 21:24
lijkt me wel vet om gewoon 5.1 gitaarsound uit je setup te hebben!
moet op zich wel mogelijk zijn, w/d/w met een aantal heads enz...

Xufar
17 januari 2007, 21:21
ook niet helemaal goed xufar... de waarde die jij neemt voor Irel is frequentie afhankelijk en niet zonder meer altijd 10^-12. Daarnaast werken 2 speakers efficienter dan 1 speaker en maakt het een verschil in geluid, dus het maakt wel een zak uit of je 1 of 2 speakers gebruikt.

10^-12 is I0 (dat bedoel je denk ik met Irel) is bij 1000Hz, dit loopt idd anders bij vooral lagere freqenties en ook (minder) bij hogere frequenties, overigens kan I0 als constante beschouwt worden met een waarde van 10^-12 :), twee speakers zijn zeker niet altijd efficienter, dit ligt allemaal aan de afstand tussen de geluidsbronnen (anti-geluid, dit treed vooral op bij grotere afstanden, het best is om de afstand op een halve golflengte te houden maar dit is (over het algemeen) niet zo bij gitaarcombo's). Dus twee speakers is zeer zeker niet altijd beter, en als de twee speakers elkaar versterken, maakt het geen zak uit of het er één of twee zijn :rockon:



Zo klinkt een 15 watt versterker dus harder op een 4 x 12 kast met 97db speakers, dan op een 1 x 12 kast met een 97 db speaker.

Het vermogen blijft het zelfde maar het vermogen dat daadwerkelijk in geluid wordt omgezet wordt verhoudingsgewijs groter, waardoor de versterker harder klinkt .....

We hebben het hier over het totaalvermogen he, jij noemt een 4x12" van elk 97 dB, dat heeft dus een totaalvermogen van 97+3*3=106 dB en zal dan idd harder gaan dan één 97 dB speaker. Maar stel die ene speaker gaat 106 dB, dan maakt het niet uit.


Enne sorry Mitch, ik had hem gegoogelt, en dat niet door :sssh:

Negative K3 fan
17 januari 2007, 22:41
nu probeer je een beetje de wijsneus uit te hangen, 2 verschillende speakers met elkaar vergelijken en alleen 1000 hertz beschouwen :) met antigeuid op een halve golflengte afstand gaan zitten dat zegt natuurlijk ook helemaal niets, heb je het dan weer over 1000 hz???

DaveItUp
17 januari 2007, 23:31
Conclusie. Die 50w bak waar t over gaat, gaat hard zat. 4x12 (of 2 oeeeeh) eronder en gaan.

Fumi SG
18 januari 2007, 00:09
10^-12 is I0 (dat bedoel je denk ik met Irel) is bij 1000Hz, dit loopt idd anders bij vooral lagere freqenties en ook (minder) bij hogere frequenties, overigens kan I0 als constante beschouwt worden met een waarde van 10^-12 :), twee speakers zijn zeker niet altijd efficienter, dit ligt allemaal aan de afstand tussen de geluidsbronnen (anti-geluid, dit treed vooral op bij grotere afstanden, het best is om de afstand op een halve golflengte te houden maar dit is (over het algemeen) niet zo bij gitaarcombo's). Dus twee speakers is zeer zeker niet altijd beter, en als de twee speakers elkaar versterken, maakt het geen zak uit of het er één of twee zijn :rockon:

Waar gaat het hier over?! Je probeert inderdaad zoals Lennart zegt de wijsneus uit te hangen door een topic van bijna 2 jaar oud te kicken, om het vervolgens vol te schrijven met onzin. Dat antigeluid vooral optreedt bij grote afstanden bijvoorbeeld... Dat hangt van veel factoren af. Kijk eens naar noise-cancelling headphones. Die maken gebruik van antigeluid en daar spreek je zeker niet over grote afstanden. En wáárom is het het best om de afstand (welke afstand?!) op een halve golflengte te houden??

Als laatste, je conclusie is zo krom als maar kan. 'Als twee speakers elkaar versterken, maakt het geen zak uit of het er één of twee zijn.' Lees nog eens wat er staat... als je één speaker hebt zou die volgens jou conclusie een andere versterken, ik zie alleen niet welke die gaat versterken als je er maar één hebt?? Het maakt immers niet uit of je er één of twee hebt...