PDA

View Full Version : Marshall JCM2000 (TSL60) vs JCM800 2205



wille525
26 maart 2005, 20:26
Ik bezit momenteel een JCM2000 TSL60-top. Clean klinkt ie prima, maar als ik er een distorison overheen gooi ben ik niet echt tevreden... Ik gebruik momenteel een POD 2.0. Als ik hierbij amp-simulatie m'n JCM2000 gooi klinkt ie wel ok. Als amp-simulatie gebruik ik dan een fictieve jcm800. Daarom zit ik nu te overwegen om over te gaan op een echte JCM800-top. Daarbij heb ik een 2205 op het oog voor een redelijke prijs. Heeft iemand ervaringen met beide versterkers....wat is het verschil.
Ik speel voornamelijk 80/90's metal en hardrock.

zjanke
27 maart 2005, 08:48
Wat je nu probeert is een beetje een krom vergelijk. De simulatie uit je POD is "toevallig" JCM2000 of JCM800 genoemd, maar is daarmee geen 100% natuurgetrouwe kopie.
Als je echt wil vergelijken moet je je eigen top meenemen naar een winkel (of bekende) waar een 800 staat en dan bij voorkeur over dezelfde cab spelen. Die POD is prima voor oefen-omstandigheden of snel wat opnemen, maar is echt niet representatief voor the real deal.


Overigens heb ik nog een vraag (ik heb zelf een TSL602), je zegt dat er distortion overheen gooit, komt deze uit een extra bakje of gebruik je je scheurkanaal?

wille525
27 maart 2005, 12:50
De overdrive uit de versterker (2 verschillende overdrive kanalen) klinkt prut. Alleen voor slaggitaar misschien bruikbaar. Daarnaast heb ik oa gebruikt:
- mt-2,
- ts-9 (die klonk trouwens wel goed, maar is niet geschikt voor metal),
- md-2,
-sd-1,
- od-1,
- 3 verschillende ProCo Rats (die allemaal weer verschillend klonken),
- bigg muff en de
- ts-9dx.
Lijkt me toch wel voldoende om te kunnen beoordelen wat ik van de sound vind. Zo gauw er een overdrive overheen wordt gegooid klinkt ie niet zo als ik dat wil. Bij ons in de oefenruimte staat een Marshall 1959 Lead. Mijn god, dat ding klinkt mooi!! Daar is de TSl60 niet mee te vergelijken. Ik weet dat een POD niet geschikt is voor een buizen gitaartop, maar met een bepaalde setting ( de 'jcm800' dus..) krijg ik er toevallig heel redelijk geluid uit. Beter dan bij al m'n pedalen. Voor slagwerk klinkt ie uitstekend, maar voor solowerk mis ik de warmte van de versterker. Ik heb overigens al op meer JCM2000-tops gespeeld. Om te stellen dat de JCM2000 een slechte versterker is gaat me te ver. Clean klinkt ie nl zeer indrukwekkend....

wille525
27 maart 2005, 12:51
De overdrive uit de versterker (2 verschillende overdrive kanalen) klinkt prut. Alleen voor slaggitaar misschien bruikbaar. Daarnaast heb ik oa gebruikt:
- mt-2,
- ts-9 (die klonk trouwens wel goed, maar is niet geschikt voor metal),
- md-2,
-sd-1,
- od-1,
- 3 verschillende ProCo Rats (die allemaal weer verschillend klonken),
- bigg muff en de
- ts-9dx.
Lijkt me toch wel voldoende om te kunnen beoordelen wat ik van de sound vind. Zo gauw er een overdrive overheen wordt gegooid klinkt ie niet zo als ik dat wil. Bij ons in de oefenruimte staat een Marshall 1959 Lead. Mijn god, dat ding klinkt mooi!! Daar is de TSl60 niet mee te vergelijken. Ik weet dat een POD niet geschikt is voor een buizen gitaartop, maar met een bepaalde setting ( de 'jcm800' dus..) krijg ik er toevallig heel redelijk geluid uit. Beter dan bij al m'n pedalen. Voor slagwerk klinkt ie uitstekend, maar voor solowerk mis ik de warmte van de versterker. Ik heb overigens al op meer JCM2000-tops gespeeld. Om te stellen dat de JCM2000 een slechte versterker is gaat me te ver. Clean klinkt ie nl zeer indrukwekkend....

Nielsje
27 maart 2005, 14:30
een paar dingen:

al een DSL top geprobeerd? die zijn clean ook goed, maar scheuren veel beter dan de TSL tops

een jcm 800 heeft in hoofdlijnen verschillende versies:

non master, en master. Non master zijn de 1959 en 1987 in jcm 800 behuizing en bij master het je verschil tussen single channel en split channel

een 2205 is een split channel top (simpel te tellen aan het aantal knoppen, 6 voor een single, 10 voor een split) en klinkt gewoon lang niet zo goed als een single channel top.

DaveItUp
27 maart 2005, 17:26
Maar wel meer gain op lagere volumes.

zjanke
27 maart 2005, 18:18
Lijkt me toch wel voldoende om te kunnen beoordelen wat ik van de sound vind.

Lijkt me inderdaad ook :) Ik ben in het begin ook aan het zoeken geweest en vindt het geluid van de scheurkanalen ook erg verschillen van gitaar tot gitaar. Mijn Godin LG klinkt in de neck wel lekker vol (Tetrad Humbucker), mijn tele (SD Quarterpounder) in de neck bijt ook wel lekker, maar de strat van onze andere gitarist blijf ik ook iel vinden.

Misschien dat daar nog een stukkie van het probleem zit en misschien is het inderdaad wel niet "jouw" versterker. Als er overigens iemand zijn plexi+cab wil ruilen tegen mijn combootje kom ik hem wel halen! Afstand geen probleem! :D

stimmt
27 maart 2005, 21:38
ik heb een tsl 122 (100 watt versie) en ik been zeer te spreken over het clean, maar nog meer over het crunch kanaal. Lekker dat oude rauwe geluid, of juist zware distortion.

Ideaal voor hendrix / blues

Enige nadeel, te weinig reverb, ik hou van VEEL reverb

wille525
27 maart 2005, 23:34
Die tsl 122 is volgens mij gebaseerd op de TSL100. Hiermee kun je meer een vintage tone tevoorschijn halen dat de TSl60.

zjanke
28 maart 2005, 08:19
Die tsl 122 is volgens mij gebaseerd op de TSL100. Hiermee kun je meer een vintage tone tevoorschijn halen dat de TSl60.

Het verschil tussen de TSL122 en de TSL602 zit hem in de speakers. Als dat het probleem is, moet je misschien eens een andere cab proberen. Wat hangt er nu achter?