PDA

View Full Version : nieuwe scheurbak



deedee
26 maart 2005, 18:45
ik wil een nieuwe scheurbak.
zoals je kunt verwachten, hij moet een heerlijke punk scheur hebben, en ook een lekker metal geluid.
Mijn budget ligt nu ongeveer rond de 300 euro, maar ik wil nog verder sparen tot max. 500 euro.
Hij hoeft geen goed allround geluid te hebben, maar wel een perfecte scheur.
Het volume: hij moet goed in een band z'n mannetje kunnen staan. Ik speel nog niet in een band, maar heb wel plannen, en hij moet effe meekunnen.
Ik wil een combo omdat ik geen ruimte heb voor head + speakerkast.

Ik heb goede verhalen gehoord (via zoekfunctie) over de randall 75rg of 100rg.
Hebben jullie nog andere versterkers die ik ECHT zou MOETEN testen, die echt de moeite waard zijn en aan mijn eisen voldoen?????








p.s. ja ik heb de zoekfunctie gebruikt

andoni
26 maart 2005, 18:48
Beetje doorsparen en zien dat je een JCM800 combootje kan scoren. Indien niet genoeg scheur, pedaaltje ervoor en hoppa, punkier kan het niet en metalled ook erg lekker tenzij het super harde brute moderne metal is, maar dan hang je er gewoon een straffer pedaal voor.

deedee
26 maart 2005, 23:10
jcm combootje?
meer info, 50 watt buizen toch?
hoeveel moeten ze dan ongeveer kosten?

Fumi SG
26 maart 2005, 23:50
mwoah.... 50 Watt buizen idd. Kost 2e hands ongeveer tussen de €500,- en €600,-. Even goed het internet in de gaten houden :wink:

skabouter
27 maart 2005, 12:05
inderdaad, erg goed advies !! die amp zal je gelukkig maken ! veel beter dan zo`n randall transistortje enzo.

combo`s zie je zo nu en dan langskomen vanaf 400 euro. als ik jou was zou ik wel gaan voor het 212 model (meer volume, meer spreiding, meer laag), hoewel die misschien iets duurder zal zijn................maar zelfs die zie je nog wel eens voor 400 langskomen hoor, dus gewoon even je ogen openhouden in de tussen tijd :)

succes !

Fumi SG
27 maart 2005, 12:07
vooral omdat het geen allround bak hoeft te zijn, maar wel een hele vette scheurbak....... JCM 800 all the way......!!

deedee
27 maart 2005, 14:11
ok, zal ik zeker even naar op zoek gaan.
Zijn er nog andere versterkers van marshall die er dicht bij liggen kwa geluid?????

deedee
27 maart 2005, 14:14
als ik jou was zou ik wel gaan voor het 212 model (meer volume, meer spreiding, meer laag), hoewel die misschien iets duurder zal zijn................maar zelfs die zie je nog wel eens voor 400 langskomen hoor, dus gewoon even je ogen openhouden in de tussen tijd :)

succes !

212 model ---> 2x 12 inch speakers.(?)
Hoeveel watt is die dan? 50 of 100? meestal is 2x12 toch 100 watt?
zeg t me als ik nu onzin uitkraam :razz:

Mark S
27 maart 2005, 15:04
De 2X12 JCM-800 combo's zijn er in zowel 50 als 100 Watt, feitelijk zijn het de combo versies van de bekende tops.

2X12 - 50 Watt - 1 kanaals = 4104
2X12 - 100 Watt - 1 kanaals = 4103

2X12 - 50 Watt - 2 kanaals = 4212
2X12 - 100 Watt - 2 kanaals = 4211

deedee
27 maart 2005, 17:14
thanx!
zijn er nog andere beestjes die de moeite waard zouden kunnen zijn?
:-D

ben79
27 maart 2005, 17:25
Ik heb dit weekend samen met doncker een randal head getest, de RH 100 of zoiets, die kost nieuw een 300 Euro en damn wat en sound komt uit dat ding!
Dus als de combos net als die head klinken zou ik daar voor gaan, klinkt volgens mij veel beter dan een JCM 800.

deedee
27 maart 2005, 22:13
uhmzz, 100 watt buizen, is dat mogelijk op m'n slaapkamertje van 2,5 bij 2,5 of kan dat niet zonder een stel buren en ouders achter je aan te krijgen.
bij m'n gitaarleraar speel ik op een 100 watt buizen van fender, en dat is nauwlijks te doen in z'n kamertje.
:-D

deedee
27 maart 2005, 22:15
uhmzz, 100 watt buizen, is dat mogelijk op m'n slaapkamertje van 2,5 bij 2,5 of kan dat niet zonder een stel buren en ouders achter je aan te krijgen.
bij m'n gitaarleraar speel ik op een 100 watt buizen van fender, en dat is nauwlijks te doen in z'n kamertje.
:-D

deedee
27 maart 2005, 22:27
ik heb net een stukje gehoord op internet --> klonk precies wat ik zoek :lol:
Dus ga wel effe doorsparen en rondkijken, welk type zou ik moeten nemen????
wat zijn de verschillende types en de verschillen tussen die types????
en kan ik beter 50 of 100 watt nemen????
Ik denk wel dat ik doorspaar voor een 2x12

vester86
27 maart 2005, 22:37
een 50 watt 2x12 is mijns inziens meer dan genoeg, zeker aangezien het buizen is.. zelf heb ik een 30 watt buizenbak, en die gaat al hard genoeg voor optredens e.d.

Fumi SG
27 maart 2005, 23:05
een 50 watt 2x12 is mijns inziens meer dan genoeg, zeker aangezien het buizen is.. zelf heb ik een 30 watt buizenbak, en die gaat al hard genoeg voor optredens e.d.

tsjah..... jij hebt 30 Watt 4x12 :roll: :)

Mark S
28 maart 2005, 09:01
Gezien de recente posts (ook op andere fora) blijken er toch veel misverstanden te bestaan over het bruikbare wattage van buizenamps.

Het verschil in volume tussen 50 en 100 Watt is verwaarloosbaar, alleen de karakteristiek tussen beiden verschilt: 100 Watters hebben over het algemeen meer 'body' en klinken wat voller. 50 Watters 'breken' in het clean alleen eerder op dan 100 Watters vandaar dat m.n. veel bluesy gitaristen de voorkeur geven aan een amp met minder wattage om op het juiste geluidsniveau al DE sound te krijgen

Fumi SG
28 maart 2005, 11:01
hij slaat de spijker op z'n kop!! :)

deedee
29 maart 2005, 17:43
ik was vandaag maar eens langs de muziekwinkel gegaan.
toen heb ik ook voorzichtig gevraagd over de jcm 800, hij zei toen dat dat een jaren 80 versterker was (wist ik al, klopt), maar hij had het over dat eind(?)buizen maar 3 - 4 jaar meegaan, en dat de kans dan groot is dat ik er voor 120 euro nieuwe buizen in moet laten zetten, en dat hij mss wel een hele beurt nodig heeft van 250 euro. :cry:
Dan wordt het wel een duur geintje.
was dit een verkooppraatje of moet ik hier zeker rekening mee houden, en dan, hoe weet ik of er nieuwe buizen in zitten? :???:

deedee
29 maart 2005, 17:44
ik was vandaag maar eens langs de muziekwinkel gegaan.
toen heb ik ook voorzichtig gevraagd over de jcm 800, hij zei toen dat dat een jaren 80 versterker was (wist ik al, klopt), maar hij had het over dat eind(?)buizen maar 3 - 4 jaar meegaan, en dat de kans dan groot is dat ik er voor 120 euro nieuwe buizen in moet laten zetten, en dat hij mss wel een hele beurt nodig heeft van 250 euro. :cry:
Dan wordt het wel een duur geintje.
was dit een verkooppraatje of moet ik hier zeker rekening mee houden, en dan, hoe weet ik of er nieuwe buizen in zitten? :???:

deedee
29 maart 2005, 17:44
ik was vandaag maar eens langs de muziekwinkel gegaan.
toen heb ik ook voorzichtig gevraagd over de jcm 800, hij zei toen dat dat een jaren 80 versterker was (wist ik al, klopt), maar hij had het over dat eind(?)buizen maar 3 - 4 jaar meegaan, en dat de kans dan groot is dat ik er voor 120 euro nieuwe buizen in moet laten zetten, en dat hij mss wel een hele beurt nodig heeft van 250 euro. :cry:
Dan wordt het wel een duur geintje.
was dit een verkooppraatje of moet ik hier zeker rekening mee houden, en dan, hoe weet ik of er nieuwe buizen in zitten? :???:

Negative K3 fan
29 maart 2005, 18:07
4-5 jaar is volgens sommigen een redelijk positieve schatting, en nieuwe buizen plaatsen kan idd 120 euro kosten... en incl beurt 250 ja, maar ik weet niet of dat zo nodig is...

Mr.Bluesbreaker
29 maart 2005, 18:28
Het klopt deels wat er wordt gezegd over die eindbuizen. Maar: als ik het me goed herinner, heeft de 50 watt versie twee eindbuizen, en de 100 watt versie vier. (ook wel logisch, je kan denk ik niet 100 watt uit 2 keer EL34 pompen.) Dus als je 2 eindbuizen moet vervangen en (laten) biassen, dan ben je aan buizen zo'n 60-70 euro kwijt. (=evt bijkomend uurloon voor verdere afregeling) Een beurt van 250 lijkt me overdreven.

Hoe je kunt zien of de buizen nog nieuw zijn- gebruik even de zoekfunctie, er zijn al aardig wat topics over.

deedee
29 maart 2005, 18:43
ok, maar jullie denken dus niet dat ik de kans loop dat ik als ik voor 600 euro een jcm heb gekocht dat ik dan met een verrotte versterker rondloop en dat hij na een jaartje voor 200 euro moet worden opgeknapt, of kan ik dan beter eenjte van 350 euro kopen waarvan ik weet dat hij het niet meer doet en hem dan voor 250 euro een goeie beurt geven?

deedee
29 maart 2005, 18:44
ok, maar jullie denken dus niet dat ik de kans loop dat ik als ik voor 600 euro een jcm heb gekocht dat ik dan met een verrotte versterker rondloop en dat hij na een jaartje voor 200 euro moet worden opgeknapt, of kan ik dan beter eenjte van 350 euro kopen waarvan ik weet dat hij het niet meer doet en hem dan voor 250 euro een goeie beurt geven?

deedee
29 maart 2005, 21:01
ok, effe op een rijtje,

jcm 800 --> bovenin mijn budget, perfecte sound

Fumi SG
29 maart 2005, 21:03
ok, effe op een rijtje,

jcm 800 --> bovenin mijn budget, perfecte sound

wel een hels rijtje..... :wink: :razz:

deedee
29 maart 2005, 21:09
ok, effe op een rijtje,

jcm 800 --> bovenin mijn budget, perfecte sound
probleem --> bijkomende kosten mogelijk (nieuwe buizen)

Spider2 -> geen buizen, past beter in mijn budget, veelzijdig
line6 2x75watt probleem ---> heeft hij wel de sound die ik zoek?

Marshall MG-100HDFX + ---> geen buizen, groot (past mss net),
Marshall MG-412A relatief goedkoop (625 euro),

randall rg100 --> echte goede scheur, past goed in budget, geen buizen


ok, na een informatierondje langs de muziekwinkel zijn dit de genomineerde versterkers, wat vinden jullie?????

Ik ben een beetje bang dat een jcm 800 duur kan worden door bijkomende kosten, moet ik daar rekening mee houden????

deedee
29 maart 2005, 21:10
ok, effe op een rijtje,

jcm 800 --> bovenin mijn budget, perfecte sound
probleem --> bijkomende kosten mogelijk (nieuwe buizen)

Spider2 -> geen buizen, past beter in mijn budget, veelzijdig
line6 2x75watt probleem ---> heeft hij wel de sound die ik zoek?

Marshall MG-100HDFX + ---> geen buizen, groot (past mss net),
Marshall MG-412A relatief goedkoop (625 euro),

randall rg100 --> echte goede scheur, past goed in budget, geen buizen


ok, na een informatierondje langs de muziekwinkel zijn dit de genomineerde versterkers, wat vinden jullie?????

Ik ben een beetje bang dat een jcm 800 duur kan worden door bijkomende kosten, moet ik daar rekening mee houden????

BLOK182
29 maart 2005, 21:34
Ik zou echt voor de JCM800 gaan, is misschien wat duurder, maar serieus, je krijgt er SOUND voor terug die je enorm gaat missen/mist op de andere amps, echt waar.

Negative K3 fan
29 maart 2005, 22:49
ik zou trouwens ook niet te snel voor die jcm800 gaan want die dingen moeten gewoon HARD voordat ze lekker beginnen te klinken, te hard voor thuis iig.

V!N
29 maart 2005, 23:30
De twee-kanaal JCM 800 is alles behalve de een-kanaals JCM 800 met een extra kanaal. En ook in de twee kanaals zijn er in de loop der jaren totaal verschillende versies geweest. Geen kleine aanpassingen, maar telkens een totaal opnieuw ontworpen versterker !

De geluiden hiervan lopen erg uiteen en het enige wat deze versterkers gemeen hebben, is dat er "JCM 800" op staat. Helaas worden ze daarom allemaal over een kam geschoren.
Degene die daarentegen deze versterkers daadwerkelijk hebben gehoord en dit dus weten, zijn uiterst zeldzaam (hier). Dus voordat je jezelf een lyrisch verhaal aan laat praten, vraag even of de enthousiasteling ook weet over wat voor JCM 800 hij het precies heeft.


Hoe lang speel je als ik vragen mag ? Als je op termijn pas in (je eerste ?) band wilt en voorlopig in je slaapkamer punk en metal wilt spelen, dan lijkt mij vrijwel elke buizenversterker - waaronder alle versies van de JCM 800 - een slechte keuze voor (je eerste ?) versterker.
Hoe geweldig JCM 800's ook klinken voor rock en hard rock, voor punk en metal zijn andere versterkers veel beter geschikt.

Alle buizenversterkers hebben onderhoud en om de zoveel tijd verse buizen nodig. Als hij dat nu nodig heeft, ben je nog wat extra geld kwijt en bij veelvuldig gebruik kun je over een paar jaar weer betalen voor een vers set buizen.
Als je dit nu nog niet kunt opbrengen of niet wilt accepteren, dan is een buizenversterker niets voor je. Begin met transistoren of chips en neem een buizenversterker wanneer je daar als muzikant aan toe bent en wanneer je het bijkomende onderhoud kunt veroorloven.


Die Randall is de enige versterker in je rijtje waarbij je geen probleem noemt. Het is een degelijke versterker die weinig tot geen onderhoud vergt en het voor zowel punk als metal goed zal doen. Of het nu in je slaapkamer, in een oefenruimte of op het podium is.


Tot slot, je komt er niet met geluidsfragmenten op het internet, rondvragen in de muziekzaak en hier de zoekfunctie gebruiken. Ga erop uit en probeer de versterkers uit !

V!N
29 maart 2005, 23:31
Ik ben de walrus ..

Ibanez RuleZ
30 maart 2005, 00:17
vergeet de solid states en modellers, die komen niet in de buurt van een goede buizenamp als een JCM800. denk de oude guns n roses platen (tot use your illusion) of het nieuwere album van Velvet Revolver en je hebt de JCM800 sound, kills zeg maar

harrald

Firebird
30 maart 2005, 00:23
Ik denk niet dat je je moet laten weerhouden een JCM800 te kopen vanwege de evt. bijkomende kosten.
Ik denk dat het belangrijk is, als je een versterker 2dehands koopt, iemand mee te nemen die verstand heeft van buizenversterkers. Iemand die bv. de goede en de verrotte buizen weet te onderscheiden.

Ik heb eens een Fender gekocht via een particulier. Kwam binnen, met de versterker gerommeld. Terwijl deze meneer in zijn advertentie zei dat de buizen redelijk nieuw waren, bleek dat ze binnen niet al te lange tijd vervangen zouden moeten worden. Volgens mij had hij dat niet verwacht van een (toen) 17 jarig snotjochie en ik kreeg 75 euro van de prijs af. Daarvoor nieuwe buizen gekocht EN een goede kabel.

Wat ik hiermee wil zeggen: zorg dat je iemand meeneemt die verstand van zaken heeft... dan zit je meestal wel goed. Schroom niet om evt. af te dingen als blijkt dat de bijvoorbeeld de buizen niet helemaal oke meer zijn (hangt natuurlijk wel af van de prijs die de adverteerder ervoor wil hebben!). Succes

deedee
30 maart 2005, 14:50
ok,
ik heb geen bakke geld, ben een arme scholier, dus ik kan niet altijd als het nodig is 70 euro neerleggen. Dit wil ik ook helemaal niet.

Ik denk daarom dat het verstandiger is dat ik niet de jcm koop, ook omdat nu nog heel veel in m'n kamer speel, die niet al te groot is, en ik krijg nu al m'n moeder achter me aan soms.

Ik ga dus maar eens langs de muziekwinkel en test de andere versterkers die in het lijstje stonden.

Die JCM komt wel als ik wat meer geld heb en hem meer nodig heb voor optredens en oefening

deedee
30 maart 2005, 14:52
ok,
ik heb geen bakke geld, ben een arme scholier, dus ik kan niet altijd als het nodig is 70 euro neerleggen. Dit wil ik ook helemaal niet.

Ik denk daarom dat het verstandiger is dat ik niet de jcm koop, ook omdat nu nog heel veel in m'n kamer speel, die niet al te groot is, en ik krijg nu al m'n moeder achter me aan soms.

Ik ga dus maar eens langs de muziekwinkel en test de andere versterkers die in het lijstje stonden.

Die JCM komt wel als ik wat meer geld heb en hem meer nodig heb voor optredens en oefening

deedee
30 maart 2005, 14:53
ok,
ik heb geen bakke geld, ben een arme scholier, dus ik kan niet altijd als het nodig is 70 euro neerleggen. Dit wil ik ook helemaal niet.

Ik denk daarom dat het verstandiger is dat ik niet de jcm koop, ook omdat nu nog heel veel in m'n kamer speel, die niet al te groot is, en ik krijg nu al m'n moeder achter me aan soms.

Ik ga dus maar eens langs de muziekwinkel en test de andere versterkers die in het lijstje stonden.

Die JCM komt wel als ik wat meer geld heb en hem meer nodig heb voor optredens en oefening