PDA

View Full Version : kennen jullie dat?



doemschaap
23 juli 2002, 22:56
hebben jullie dat ook wel eens dat je in zo'n periode zit dat je gewoon vast zit en niet verder komt (qua techniek)?. ik ben nu bezig met sweepen en alternate picken. heeft er iemand nog handige tips. ik oefen al drie uur per dag maar damn het lukt gewoon niet...

taylor
24 juli 2002, 13:55
na dat duurt behoorlijk lang hoor als je dat echt goed onder knie wil hebben,denk wel zeker 2 jaar ofzo.

dus gewoon niet opgeven.

wat bij mij altijd goed hielp was om bij andere langs tegaan en gewoon jammen of kijken hoe hun spelen.

of veel naar concerten gaan en gaan kijken wat die gitaristen doen en dan zelf proberen enzo.

Markie
24 juli 2002, 16:47
Nou tips heb ik daar niet voor maar ik kan dat gevoel van 'niet verder komen' zeker met je delen.
Soms heb ik van die technieken, of bepaalde stukjes van nummers, die je er gewoonweg niet inkrijgt. Wat je ook doet.

Dan kan ik echt heel pissig worden en wil ik het liefst iets kapot slaan (ik beheers me meestal nog net op tijd). Misschien dat Kurt Cobain ook zo'n moment had toen... maar dat terzijde.

Ik leg het meestal apart en probeer het na een aantal weken weer. Vaak gaat het dan al beter.

Maar gisteren pakte ik iets op dat ik een jaar geleden maar niet op snelheid kon krijgen. En damn, het lukte nog steeds niet.
Ik dacht echt effe dat ik in dat hele jaar oefenen geen steek verder ben gekomen (iets dat natuurlijk niet klopt). Krijg ik het ooit op snelheid vraag ik me af? Niemand die het weet.

taylor
25 juli 2002, 16:01
snelheid komt vaak eigenlijk ook "vanzelf" door gewoon elke dag zeg maar 30 min te spelen liefst meer natuurlijk.

als je daarnaast ook nog in 1 band zit +les van 1 goeie leraar ja dan ben jou gauw heel wat uurtjes bezig met muziek (gitaar).van alleen thuis zitten oefenen komt er denk ik niet veel, teminste dat denk ik omdat je dan ook niks om naar uitekijken hebt dus doe je er niet veel aan.

tis maar net hoeveel je van gitaar spelen houd voor de 1 is het hobby voor de ander alles.hier bedoel ik mee hoe serieus je ermee(hobby of) bezig gaat en dus veel tijd in moet steken.

alexgit
25 juli 2002, 22:05
Alternate picking is toch niet zo heel moeilijk aan te leren?
Dat heb je binnen een paar uurtjes door...

Thomasvv
26 juli 2002, 01:09
Wat is alternate picking eigenlijk?

taylor
26 juli 2002, 22:22
alternate snel te leren?? in 1 paar uurtjes ??was dat maar waar dan was elke beginner 1 super gitarist :smile:

alternate is opzich niet echt moeilijk(langzaam) allen je moet het op alle snelheden kunnen en super strak dat is erg moeilijk te leren.

het vraagt goeie timming ect(van beide handen)

sebass
27 juli 2002, 19:07
Nee alternate picking dat had ik echt heel snel onder de knie. Het ligt er natuurlijk aan wat je speel bijvoorbeeld een stuk in kwintolen afgewisseld met triolen en veel string skipping tja dat is wel een stuk moeilijker dan een beetje op een snaar blijft hangen. Maar sweep picking wil niet lukken. Heel veel mensen denken dan ook dat ze het onder de knie hebben (dacht ik eerst ook) en dan kijk je eens goed en dan spelen ze eigenlijk een arpeggio met een paar hammer-on's. De goede manier is in een vloeiende beweging naar onder en boven over de snaren oke dat is niet moeilijk maar de moeilijkheid zit hem in het dempen van elke aangeslagen snaar. Heel veel mensen, vooral als je een sweep over meer dan 4 snaren speelt, hebben al een akkoordgreep vast en laten de snaren dus eigenlijk ook doorgalmen. Je moet ook je vinger laten rollen dus helemaal naar achter buigen en dan over het fretboard laten rollen van de lage e naar de hoge of andersom. Nou ja een beetje moeilijk om uit te leggen. Maar in ieder geval moet men opassen met het zeggen dat je iets beheerst.

Ibanez
27 juli 2002, 19:19
He sebass je hebt op dit moment 666 berichten.... :grin:

sebass
27 juli 2002, 20:00
Haha vast een heel evil bericht >:-I

taylor
28 juli 2002, 22:15
Op 2002-07-27 18:07, schreef sebass:
Maar in ieder geval moet men opassen met het zeggen dat je iets beheerst.


ja idd, daar ben ik het helemaal mee eens.

ik vind sweepen toch iets makkelijker te leren dan alternate,omdat je bij sweepen toch minimale bewegingen maakt met beide handen.(toch deed ik daar ook wel 1 paar jaar over om het goed te kunnen)

echt super goed alternate spelen is erg moeilijk hoor het gaat vooral om je timming en de zwaartepunten die je erin legt.

ik bedoel je zult er wel veel hebben die aardig kunnen alternaten op hoge snelheid enzo maar dat wil niet direct zeggen dat ook heel muzikaal is gedaan.

sebass
28 juli 2002, 23:53
Nee dat is inderdaad waar. Maar jij zegt trouwens dat je bij sweepen een minimale beweging maakt met beide handen. Nou met mijn linker hand maak ik echt sprongen per snaar van 4 hokjes en met de rechter hand helemaal naar beneden en weer naar boven. Ik speel sweeps over 5 snaren. Alternate picking ligt mij iets beter denk ik. Ik denk dat je meestal of meer gevoel voor sweepen hebt of meer gevoel voor alternate picking aangezien de een het sweepen veel makkelijker vind en de ander het alternate picking.
Oke het is beide als je het echt goed doet, aardig moeilijk. Ik denk dat als je dat echt beheerst, dat je dan al op een technisch aarig hoog niveau speelt. Maar ja als je dan geen gevoel voor melodie enzo hebt kom je nog nergens :smile:

alexgit
29 juli 2002, 19:02
Alternate picking is toch gewoon dat je ipv elke snaar naar onder of naar boven aanslaat met je plectrum dat je het afwisselt, of heb ik nou weer iets helemaal verkeerd begrepen?
Gewoon neer op neer op neer op neer op etc etc

taylor
30 juli 2002, 13:48
ja klopt.

dat over die sprongen maken ja dat ligt er ook aan welke arpegios je speelt natuurlijk je kunt de afstanden zo gek maken als je wil, bv met min7 over 2 snaren in octaven gespeelt dat zijn behoorlijke afstanden.

maar bv met de gewoone min en maj dat moet je met je rechterhand ook minimale beweeging maken anders zul je nooit echt snel kunnen, met de linker net zo(waar je mee sweept)dus als je sweept en je bent bij de dunne e-snaar uitgekomen moet je plectrum niet veder naar beneden(drukken) sweepen maar weer omhoog snapie?

sebass
30 juli 2002, 20:28
Dat doe ik nooit. Ik haal nooit verder door dan nodig is. Ik speel inderdaad echt grote sweeps en die zijn aardig moeilijk. Dus ik ben er nog even op aan het oefenen.

alexgit
30 juli 2002, 22:00
Maaarrrrr als je toch ff veel liedjes die je kent met alternate picking gaat spelen duurt dat toch niet zo superlang voordat je dat door hebt?!?!?!
Ja sorry ik blijf zeiken.

taylor
30 juli 2002, 22:38
als ik over alternate heb dan heb ik het puur over solo stuff.

dus niet die "metallica" riffjes al is dat wel en hele goeie manier om er mee te beginnnen.

alexgit
31 juli 2002, 22:11
Nou ik denk niet dat ik alternate picking zwaar goed onder de knie heb.
Maar ik heb het 'geleerd' door pentatonische toonladders te spelen, de hele tijd, en dan alternate picking.
En dat dan toepassen om meerdere liedjes.

taylor
1 augustus 2002, 22:42
zwaar goed onder de knie hmm ik weet het niet, kun je 1 stuk van bv paganini alternate picking doen op hoge snelheid??

denk ut niet.

sebass
2 augustus 2002, 00:03
Ja ik kon het. Die Yngwie Malmsteem ook speelt ik weet niet welk en natuurlijk opus 10 no 2 van Chopin door JP die kan ik nog wel een stuk. Maar sweeps beheers ik echt niet.

taylor
3 augustus 2002, 00:03
ja oke jij misschien wel maar alexgit?

moretel
6 augustus 2002, 17:50
Alternate picking is een onderdeel van mijn spel, gewoon de effectiefste manier van spelen. Nieuwe riffjes langzaam instuderen en pas tempo verhogen als het in je systeem zit. Ook stringskipping (snaren overslaan) is daarbij een goede oefening. Oefen dit soort dingen als laatste want het kost niet zoveel energie en aandacht en kan vaak uitgevoerd worden op de automatische piloot. Oefen er dan ook wat toonladders bij.