PDA

View Full Version : Twintone op Marshall 1960A: hoe?



cosmos
26 maart 2005, 15:18
Dag allemaal,
Ik kan een 1960A cabinet overnemen van iemand, die ik wil aansluiten op mijn Koch Twintone combo. Nou haal ik standaard die ohmages door elkaar, en kon mijn type niet terugvinden via search.

De Twintone heeft een main speaker uit en een extension speaker uit. Ook heeft hij een switch voor 4 en 8 ohm. Normaal op 100% vermogen moet ik hem op main aansluiten, met de switch op 8 ohm.

Zo'n 1960A is: Mono (4 or 16 Ohm) of Stereo (8 Ohms per side).

Hoe sluit ik dit aan? Of eigenlijk belangrijker (want dat aansluiten is logisch): hoe zet ik de switch als ik én mijn combospeaker én de cabinet wil aansluiten?

Thanks!

pimmetje
26 maart 2005, 16:35
Koch-speaker in main en cab op extension of andersom... dit maakt geen fuck uit.
Mono selecteren op cab.
De switch op de koch moet gezet worden op de totale impedantie, die switch is niet voor alleen de extentie. De extension is parallel geschakeld met de main.
Je krijgt nooit precies 8 ohm of 4ohm met de combinatie koch+cab:
- 16ohm op cab => totaal 5,33 ohm
- 4 ohm op cab => totaal 2,67 ohm

Dus de 16 ohm ingang pakken en de switch op de koch op 4 ohm zetten.

Overigens is die Koch flink goed beveiligd tegen foutjes hierin. Daarbij kan zo'n amp een 100% fout wel aan. Dat wil zeggen dat met de switch op 4 ohm het beestje ook nog werkt bij een totale impedantie van 2 ohm of 8 ohm (en alles daartussenin). Maar het is natuurlijk beter om 't zo goed mogelijk te matchen.

Maar omdat 't toch geen perfecte match is, zou je kunnen kijken of je geluid beter is via de 16ohm ingang of via de 4ohm...

cosmos
26 maart 2005, 22:56
Hey pimmetje,
thanks, daar kan ik wat mee. Als ik in ieder geval maar weet dat het geen kwaad kan, dan kan ik uitproberen wat het beste klinkt. (waarbij ik de switch waarschijnlijk het snelst op 4 ohm zal zetten, als dat het minste kwaad kan.. :wink: )

Droffie
11 april 2005, 16:02
Eh pimmetje. Is het niet beter de cab op 8 ohm te zetten? Heb je dan geen betere match om alle ex.cabs van koch 8 ohm zijn?

Wormaap
11 april 2005, 16:06
Eh pimmetje. Is het niet beter de cab op 8 ohm te zetten? Heb je dan geen betere match om alle ex.cabs van koch 8 ohm zijn?
Dan gebruik je dus maar 2 speakers van de Marshall, omdat'ie alleen in stereo 8 Ohm per kant is.

Droffie
11 april 2005, 16:11
Ok... :)

Droffie
14 april 2005, 13:38
Koch-speaker in main en cab op extension of andersom... dit maakt geen fuck uit.
Mono selecteren op cab.
De switch op de koch moet gezet worden op de totale impedantie, die switch is niet voor alleen de extentie. De extension is parallel geschakeld met de main.
Je krijgt nooit precies 8 ohm of 4ohm met de combinatie koch+cab:
- 16ohm op cab => totaal 5,33 ohm
- 4 ohm op cab => totaal 2,67 ohm

Dus de 16 ohm ingang pakken en de switch op de koch op 4 ohm zetten.

Overigens is die Koch flink goed beveiligd tegen foutjes hierin. Daarbij kan zo'n amp een 100% fout wel aan. Dat wil zeggen dat met de switch op 4 ohm het beestje ook nog werkt bij een totale impedantie van 2 ohm of 8 ohm (en alles daartussenin). Maar het is natuurlijk beter om 't zo goed mogelijk te matchen.

Maar omdat 't toch geen perfecte match is, zou je kunnen kijken of je geluid beter is via de 16ohm ingang of via de 4ohm...

Gisteren bij Koch vertelde de tech dat je de cab beter op 4 ohm kan zetten de Koch switch ook op 4 ohm (zoals je al zei) Volgens hem was dit de best mogelijke match.

jorrit
14 april 2005, 16:23
of je cab even overnieuw bedraden... maak dr een 8 ohm cab van...
tenminste ik kan het fout hebben maar als je de 2 andere speakers van de cab paralel zet (dacht ik..) aan de andere 2 krijg je toch een 8 ohm cab?

Ray-tje
19 december 2005, 13:23
Hoi,

Is wel interessant wat ik hier nu allemaal zie staan. Wil namelijk een Twintone 2 (combo) kopen en ik heb hier een gemodificeerde Marshall kast staan (die ik eigenlijk wil verkopen). Maar jah dat vind ik eigenlijk een beetje jammer, want die kast is heeeeeeel erg goed. Ik heb het volgende: ik heb er 4x 16 ohms 75 Watt speakers inzitten. Ik kan ofwel 4 ohm mono spelen of 2x 8 ohm stereo. Kan ik dan het volgende doen?

- De main uitgang naar de 8 ohm en de extension uitgang naar de andere 8 ohm ingang van de cab laten gaan? switch op 4 ohm?
- Of: main uitgang naar de combo speaker en extension naar cab? switch op ...?
- Of: main of extension naar 4 ohm cabinet? zonder speaker in combo aan te sluiten. en dan switch op 4 ohm?

Dus kan dit en zo ja hoe moet de switch op de amp dan?

Kan hier iemand mij bij helpen, want volgens mij begrijp ik het niet helemaal.

thanx