PDA

View Full Version : Fender FM212 R



Enfantterrible84
26 maart 2005, 12:24
Dit beestje van Fender (FM212R) is erg goedkoop voor een 100-watter met 2 12-inch speakers. Op de site van Fender staat dat de FM-combo's gemaakt zijn als tegenzet voor alle andere low-budget-versterkers van minder bekende merken. Mijn vraag was of er mensen zijn die ervaring hebben met deze combo? Is hij geschikt voor kleinere optredens, betrouwbaar, kan de kwaliteit van het geluid ermee door (zeker in vergelijking met andere goedkopere combo's zoals de Peavey Bandit 112)?

http://www.fender.com/products/search.php?partno=2316500000

bat
26 maart 2005, 15:06
Tja, zoals ik al eens eerder heb gezegd, vind ik deze versterker helemaal niks. Hoewel ik uit vrijwel elke versterker uiteindelijk wel het door mij gewenste geluid krijg, is me dat bij deze versterker zelfs na twee oefensessies van 3 uur niet gelukt.

De Bandit is in mijn ogen beter.

Maar goed, ieder zijn smaak, dus misschien is het wel precies wat jij zoekt.

BLOK182
26 maart 2005, 15:32
Ik heb em wel eens gehoord / getest...tja, ehm, clean is het behoorlijk, en hij kan takkehard. Voor het weinige geld dat ie kost heb je wèl meteen een bandready amp, met andere merken heb je iets dat beter klinkt maar met 30 watt nog een beetje krap is om hard mee te rocken :)

Mauser
26 maart 2005, 16:11
Ik heb die FM 212R een tijdje geleden gekocht, en ik vind m super. Hij is heel erg clean, en dat is ook wat ik nodig heb, aangezien ik aparte distortions gebruik. Alhoewel de twee drive kanalen op de versterker zelf ook niet verkeerd zijn. Maarja, het is natuurlijk ook je persoonlijke smaak :D

almarvk
20 mei 2005, 16:39
Ik heb 'm ook en ga 'm waarschijnlijk verkopen. Het had niet helemaal mijn sound, maar dat kwam ook door m'n pedalen.
Maar dat ding heeft veel pluspunten

1) Goedkoop! 100 watt transitor amp voor rond de 300 euri is goedkoop vooral met deze features.
2) Loeihard! Ik heb 'm nooit verder dan 6 gehad want toen viel al vanalles van de kasten :D Jammer is dat ie van 2 na 3 knalt. Van zacht na loeihard. Afstellen is soms ff lastig
3) Goed scheurkanaal. Met de footswitch kan je 'm in 3 standen zetten. Vooral voor de beginnende slaggitarist is dat echt fijn en leer je je eigen geluid te ontwikkelen IMHO.

Ik heb 'm gebruikt bij de opnames van de demo van m'n band en hij klinkt gewoon goed naast de Hiwatt van de andere gitarist.

Voor ieder aannemelijk bod mag die weg! Wie o wie maak ik er blij mee?!?! ;)

Das Schaap
20 mei 2005, 16:47
Ik wil em wel eens horen nou. :D :wink:

Squier4ever
20 mei 2005, 18:24
Voor ieder aannemelijk bod mag die weg! Wie o wie maak ik er blij mee?!?!

Dit is Fucking SPAMMM Bannen die troep

almarvk
20 mei 2005, 20:47
Ten eerste staat er een knipoog bij, en schreeuw niet zo...
Hou het liever ff ontopic...

Das Schaap
20 mei 2005, 21:27
Ja laat dus eens horen. :wink:

Squier4ever
21 mei 2005, 10:20
Ten eerste staat er een knipoog bij, en schreeuw niet zo...
Hou het liever ff ontopic...

Ook met knipoog is Spammen! verboden

almarvk
21 mei 2005, 11:00
Ja laat dus eens horen. :wink:

Keb 'm hier jammergenoeg niet staan, staat in de oefenruimte.
Keb wel een mp3 van m'n band en daar is die Fender voor gebruikt.

linkje! (http://ongekendtalent.nl/clubs/clubstek/clubstek.asp?clubid=8844)[/url]

Das Schaap
21 mei 2005, 13:06
Klinkt lekker. 8-) Beetje lang nummer. :D
Maar ben toch nieuwsgierig hoe hard dat ding ook kan scheuren.

almarvk
21 mei 2005, 13:49
Hoe hard?? Te hard!! :D

Ik heb 'm nog nooit voluit gehad en dat was ook nooit nodig. Het geluid bleef goed en ik hou wel van een harde versterker :)

Das Schaap
21 mei 2005, 14:58
You´ve got pm. 8-)

Maar dat ding kost nieuw ook maar 300 ? :o

Globetrotter
23 mei 2005, 10:06
Ik heb hem ook, en ben er enorm tevreden van. Betaalde hem slechts 270€, bij Piens in Deinze. Vind het clean kanaal met reverb heel goed en de drives redelijk ok. Distortion is een beetje minder, maar daar heb ik mijn tube factor nog voor. Ik heb er nog wel ergens andere topics over staan, maar kan ze nu niet vinden, want de zoekfunctie hier blijkt niet te werken...
Zeker eens uitproberen, want voor dit budget vind je imo niet veel beter.
Mzzl

Bart

ijzerbroot1
25 mei 2005, 10:37
Mooi, laat ik die nou net op het oog hebben!

ijzerbroot1
27 mei 2005, 23:57
Yess....vandaag naar Feedback geweest en teruggekomen met een FM 212R.

Komende dagen maar eens flink mee aan de gang gaan, buren bergt U maar want dit gaat HARD.

http://www.feedback.nl/pixcash/ZmVuZGVyLWZtMjEycjEwNTEwNTcwZmZmYWNk.jpg

Is trouwens een zeer netjes gebouwde amp, eigenlijk ongelofelijk dat ze dit voor dat geld kunnen maken. Ook de scheurkanalen vallen niet tegen en er zit nog een degelijke footswitchbij ook. Waar moet dat heen.... :razz:

Globetrotter
29 mei 2005, 12:31
Yess....vandaag naar Feedback geweest en teruggekomen met een FM 212R.

Komende dagen maar eens flink mee aan de gang gaan, buren bergt U maar want dit gaat HARD.

http://www.feedback.nl/pixcash/ZmVuZGVyLWZtMjEycjEwNTEwNTcwZmZmYWNk.jpg

Is trouwens een zeer netjes gebouwde amp, eigenlijk ongelofelijk dat ze dit voor dat geld kunnen maken. Ook de scheurkanalen vallen niet tegen en er zit nog een degelijke footswitchbij ook. Waar moet dat heen.... :razz:
Ik heb hem ook. Verkoper wist me te zeggen dat Fender deze amps bouwt om te kunnen concurreren met andere low budget amps, bv. Ibanez, Behringer, enz... maar dan wel met enige kwaliteit. Ben der ook bijzonder tevreden van voor de 270 Euro dat ik hem betaalde...
Veel plezier dermee!!!
Cheers,

Bart

ijzerbroot1
29 mei 2005, 21:13
Bedankt, gaat lukken!

vester86
30 mei 2005, 00:37
heeft die nou maar 1 oog :razz:

Rakker
4 augustus 2008, 00:30
Ik ben ook nodig aan vervanging van m´n ruisende 15 watt versterkertje en dit leek me een leuk alternatief, zijn de meeste nogsteeds wel te spreken over deze amp? of zijn er nog wel aantrekkelijkere versterkers in deze prijsklasse?

Wat is trouwens het verschil tussen de Frontman 212R of de FM 212R?

Ohja en hoe zit het met de reverb? klinkt die een beetje okay?

Jorisch
4 augustus 2008, 01:33
Ik heb de 212FM (heb een tijdje geleden al iets over deze versterker gepost)

heb hem laatst naar de oefenruimte meegenomen en um voor de grap is op 10 gezet op het cleane kanaal

ooeehh :D wat een geluid, dan begint ie pas echt goed te klinken, er gaat een rood lampje (van de kanalen) knipperen en hij begint te knetteren (speaker overbelasting)

Ik vond het super klinken, hij pakte mn big muff ook erg goed

Ik wou hem eigenlijk wegdoen maar zo kan ik er prima mee optreden

van twee naar drie gaat ie idd van normaal naar heel hard maar daarna wordt ie wat mij betreft alleen maar dikker ipv harder (of zijn dat mijn oordoppen?)

anywho, dat is mijn duit in het zakje (zet hem op tien!)

"Ohja en hoe zit het met de reverb? klinkt die een beetje okay?"

Er zit een echte spring in (niet zo'n grote als in een fender twin maar wel een behoorlijke) en die klinkt echt super mooi, ik vind um ideaal voor instrumentele nummers als walk don't run of apache alleen voor de echte dickdale madness gaat ie niet extreem genoeg vind ik (heb nu net een holy grail van MP geplukt, komt morgen binnen, ben benieuwd!)

en misschien een tip; op marktplaats gaan ze voor rond de 200 euro

almarvk
4 augustus 2008, 07:31
Misschien een tip van mijn kant: blijf er ver van weg! En 200 euri voor dat ding? Ga toch weg, je mag blij zijn als je 'm voor 100 euri verkoopt.

Ik heb nog nooit zo'n slechte versterker gehad. Doods, niet af te stellen, reverb die nutteloos is, en alleen maar hard kan. Echt waar; je zal er geen plezier aan hebben IMHO.

Little Jay
4 augustus 2008, 10:58
Hier staat ook nog wat:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105276

Speeddemon
4 augustus 2008, 11:54
Misschien een tip van mijn kant: blijf er ver van weg! En 200 euri voor dat ding? Ga toch weg, je mag blij zijn als je 'm voor 100 euri verkoopt.

Ik heb nog nooit zo'n slechte versterker gehad. Doods, niet af te stellen, reverb die nutteloos is, en alleen maar hard kan. Echt waar; je zal er geen plezier aan hebben IMHO.
Ik vind dit wel wezenlijk anders (negatiever) klinken dan je andere posts in deze thread. :confused:

Ik heb zelf z'n kleine broertje, de FM 210R gehad... Eerst getest bij de Frietbak en toen dacht ik 'heerlijk clean en matige distortion, maar ach, ik heb zelf vette distortion pedalen (H&K Tubefactor e.a.)'
Maar wat bleek toen ik 'm had; hij accepteert distortionpedalen heel slecht. Het cleane geluid is ontzettend 'notched', d.w.z. allerlei specifieke frequenties zijn er uitgehaald op een gekunstelde manier, om maar snel die Fender-clean sound te suggereren. Alleen, hierdoor houd je weinig basis over om mee te werken als je er een goeie overdrive voor douwt. Door die FM 210R klonk m'n Tubefactor als een 3e rangs DOD distortionpedaaltje of een Ibanez L.A. Metal ofzo... Die is dus binnen 2 weken weer retour afzender gegaan. (lang leve 30-dagen-geld-terug policy van een zekere grote Duitse zaak)

JeanPaul du Vinnie
4 augustus 2008, 12:03
Misschien een tip van mijn kant: blijf er ver van weg! En 200 euri voor dat ding? Ga toch weg, je mag blij zijn als je 'm voor 100 euri verkoopt.

Ik heb de mijne verkocht voor 150 en daarvan was één van de speakers niet meer in perfecte staat...

almarvk
4 augustus 2008, 12:12
Ik vind dit wel wezenlijk anders (negatiever) klinken dan je andere posts in deze thread. :confused:

Dit is ook mijn mening nadat ik 'm het huis had uitgeschopt... Van fouten leer je weer denk ik dan.

En dat ie niet werkt met pedalen was ook mijn grootste probleem.

Kim Wilson
4 augustus 2008, 12:14
Ik vind dit wel wezenlijk anders (negatiever) klinken dan je andere posts in deze thread. :confused:

...
Ghehe, inderdaad. :D

Ontwikkeling en voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen. :satisfie:

Rakker
4 augustus 2008, 12:43
Ik merk dat de meningen nogal verdeeld zijn :) ik zal 'm maar eens testen de eerst volgende keer ik weer bij feedback oid ben.

Ohja maar nog iemand die antwoord op deze vraag heeft?

http://www.fender.com.au/amplification/guitaramps/images/2316500_md.jpg

http://www.americanmusical.com/ProductImages/Large/p48127.jpg

Wat is het verschil? behalve de resolutie

Jellyfish00
4 augustus 2008, 13:49
Nou de bovenste is een FM210R, dat is dus met 2x10" speakers. De ander is een FM212R, met 2x12" speakers. Het verschil is dus dat de tweede grotere speakers heeft, daardoor ook een wat volwassener en steviger geluid. De 212 is ook nog 100 watt geloof ik, en de 210 iets van 65 watt.

EDIT: Niet gezien dat er op de bovenste 212 staat, sorry.

Kim Wilson
4 augustus 2008, 13:50
Volgens mij staat er op die bovenste ook 212, hoor.

Rakker
4 augustus 2008, 13:56
Op beiden staat inderdaad 212R, en beiden trouwens 100 watt

Jellyfish00
4 augustus 2008, 13:57
Ohja nu zie ik het ook :chicken: In dat geval zou ik het echt niet weten..

Jorisch
4 augustus 2008, 14:03
Ja dat had ik erbij moeten zetten..

Hij pakt distortion pedalen voor geen meter en de drive van dat ding zelf is ook heel lelijk

Ik heb dat opgelost door 'm met een fuzz (big muff) te gebruiken die de versterker dan weer wel heel goed pakt

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 14:16
Wat is het verschil? behalve de resolutie

De eerste is de eerste versie, de tweede de huidige.

De laatste (met frontman op) is de versie die je waarschijnlijk in de winkel gaat aantreffen. Alleen een verschil qua uiterlijk. Qua inhoud is het juist hetzelfde, ze hebben het gewoon in een "vintage jasje" gestoken (zoals de VibroVerb, VibroKing,...)

Even algemeen m'n bevindingen hierover:

Het ding erg luid. Tot zover de goede dingen:

Het geluid is werkelijk bagger, de kwaliteit is bagger, de distortion/overdrive is bagger, evenals de reverb,...

ik raad je aan om ze eens te testen, maar koop ze vooral niet... Het is eigenlijk een schande dat de naam "Fender" daarop staat.

Rakker
4 augustus 2008, 14:50
Thanx voor de verheldering!

Als ik dan toch aan het vragen ben, enige suggesties voor een versterker die wél goed klinkt voor deze prijs? het liefst wel gigwaardig.

Kim Wilson
4 augustus 2008, 15:02
Wat voor stijl speel je en wat voor sound zoek je?

Nicolaas
4 augustus 2008, 15:06
Heb er 1, gelukkig staat die nu weg te stoffen op zolder.
Enige wat leuk is aan dat ding nouja leuk.. Grappig is de clean.

Meer ook niet, te luid te dof te irritant.

Kim Wilson
4 augustus 2008, 15:15
Jemig Nicolaas, kan die sig niet wat compacter?

Rakker
4 augustus 2008, 15:19
Wat voor stijl speel je en wat voor sound zoek je?

Er hoeft niet te veel poespas op te zitten, een mooi clean geluid die goed in combinatie gaat met wat overdrive.

een versterker waar ik van indie tot laten we zeggen Red Hot Chili Peppers op kan spelen, maar ook Hendrix etc

Mr.Fingers
4 augustus 2008, 15:29
Ik zou zeggen... Zoek iets in de Marshall-stal, maar blijf weg van de MG series, die zijn even slecht als de Fender Frontman

Nicolaas
4 augustus 2008, 15:30
Jemig Nicolaas, kan die sig niet wat compacter?

Haha voor jou altijd (| :chicken:

Nicolaas
4 augustus 2008, 15:32
Ik zou zeggen... Zoek iets in de Marshall-stal, maar blijf weg van de MG series, die zijn even slecht als de Fender Frontman

Nou die MG is wel stukken beter dan FM, zelf ook veel opgespeeld.
Maar idd zoek maar naar iets anders. Vox ofzo??

Speeddemon
4 augustus 2008, 16:36
Oh ja, schoot me ook nog te binnen van die FM210R;
als je de galm opendraaide (wat je toch wil bij die classic Fender sound), ging ie meer brommen, tot aan ronduit storend toe. :stop:

In die prijsklasse (300-350 voor een 100Watter) kun je echt beter naar een Peavey Bandit kijken (die zijn ook een stuk degelijker dan de Marshall Valvestates...)

Little Jay
5 augustus 2008, 10:50
Heb laatst op de nieuwe Frontman gespeeld (optreden waar de amp al stond), met de nieuwe styling, maar daar zitten ook andere speakers in! Volgens mij dezelfde Emminence Special Design speakers (met geel/bruine sticker) als ook in bijvoord Hotrod DLX en Blues Deluxe.

http://www.elderly.com/images/fmic/130N/FM212RV_back.jpg

Lijkt dus op een kleine upgrade door Fender, terwijl de prijs hetzelfde is gebleven?

Ik vond 't clean heel behoorlijk klinken en inderdaad genoeg power, heb er goed mee op kunnen treden (jazz/fusion/groove-shit). Het hoog temperen is een must. M'n scheurpedaaltjes (Boss Bluesdriver en Ibanez Tubescreamer uit de Tonelock-serie, TS-7 geloof ik) slikte 'ie ook prima. (Maar echt scheuren doe ik trouwens niet, beetje boosten en randje voor de sustain).

Blijft uitkijken voor schel geluid met deze amp, maar echt slecht vind ik 'm nog steeds niet als je voornamelijk clean wilt.

Rakker
5 augustus 2008, 15:34
Thanx voor de info! ben nogsteeds niet aan testen toegekomen dus ik zal het even moeten afwachten.

s0044583
6 augustus 2008, 14:19
Hey, ik heb nu ongeveer een jaar of drie een frontman 212R en ja mijn mening erover is zeer verdeeld.
Het was mijn eerste zelfgekochte gitaarversterker (speelde daarvoor alleen maar akoestisch) en in het begin was ik er zeer tevreden van. Tot mijn medegitarist een marshall AVT van 50watt kocht (ook geen top versterker natuurlijk maar ik vind hem inzake prijs kwaliteit verhouding echt goed), en het eerste grote gebrek van de versterker aan het licht kwam. De distortion trekt werkelijk op niets. Veel te plat. Ik moest me bijna dubbel zo luid zetten om mezelf hoorbaar te maken. Heb dan een Boss ME50 gekocht en ook daarmee klinkt alles veel te plat. Als je alleen speelt klinkt het nog redelijk vind ik maar vanaf er een tweede gitarist of een drummer begint mee te spelen verzuipt het geluid volledig.
Wat ik dan wel zeer postitief vind aan de versterker is zijn clean geluid, echt helemaal mijn ding. Ik moet er wel bij vermelden dat ik dan ook er een chorus en reverb van de ME50 bij zet. Clean gaat ook super luid en blijft, ja, helder :). Hier scoort hij veel beter imo dan de clean van AVT50, die het dan ook vooral van zijn distortion moet hebben.
Van de reverb die op de frontman zit ben ik niet zo'n fan, die klinkt gewoon niet zo mooi. Ik gebruik dan ook altijd de reverb van de ME50

Even ter verduidelijking, ik heb zeer weinig ervaring met versterkers en beweer ook helemaal niet de wijsheid in pacht te hebben. Ik wou maar gewoon mijn bevindingen meedelen zoals ik het aanvoel.

Little Jay
6 augustus 2008, 14:33
Op Harmony Central las ik dat iemand de korte reverbveer simpelweg had vervangen door de lange reverbveer zoals in de betere Fenders. Tulpjes los, nieuwe veer er in, tulpjes inpluggen, klaar.

Mitch
6 augustus 2008, 23:03
Volgens mij dezelfde Emminence Special Design speakers (met geel/bruine sticker) als ook in bijvoord Hotrod DLX en Blues Deluxe.
Lijkt dus op een kleine upgrade door Fender, terwijl de prijs hetzelfde is gebleven?

Da's schattig :D Nee, sorry, andere speakers betekent: de andere leverancier kon niet goed leveren of werd duurder, het contract liep af of Eminence kon nóg goedkoper leveren.
Special Desgin moet je ook niet zien als "wij van Fender willen dat jullie van Eminince precies dit of dat doen aan jullie speakers om aan te sluiten bij de briljante kwaliteit van onze versterker" maar heel simpel "we willen voor $20 een setje 12 inch speakers, kijk maar hoe je het ervoor maakt".

rjong999
6 augustus 2008, 23:29
"Maar meneer fender, voor $20 kunnen we geen fatsoenlijke speaker maken"
"Ken ut bammuh..het is voor een FM212"
"Oh, ok!"

Ik heb 'm precies twee dagen gehad, ik zat nogal omhoog omdat ineens al mijn spul bij de reparateur stond, dus ik dacht, ik koop zo'n licht luidruchtig transistording, als het niks is staat er altijd nog fender op dus dan ben je 'm zo kwijt. En dan gewoon de GT8 er voor. Ik zal je zeggen, Patrick, die FM is echt de enige versterker die ik ken waar zelfs de GT8 nog kut met peren door klonk. En dan nog vrij slechte peren.

Gelukkig klopte dat met dat fender logo wel, ik was 'm na twee dagen weer kwijt. :)

Nicolaas
7 augustus 2008, 00:17
"Maar meneer fender, voor $20 kunnen we geen fatsoenlijke speaker maken"
"Ken ut bammuh..het is voor een FM212"
"Oh, ok!"
. :)

Bwhaha, mijn FM staat er ook alleen nog maar als zit meubel. En ik moet die gene wel haten wil ik hem daar op laten zitten.