PDA

View Full Version : bestaat zoiets ??



wanna1
23 juli 2002, 19:57
een 2 x 10 inch marshall kast of misschien beter
een 2 x 8 inch marhall,
die wel een jcm 800 dragen kan en die tegen 100 watt kan
WIE o WIE kan mij adviseren??

Pieuw
23 juli 2002, 20:13
Waarom wil je zo'n klein speakerformaat?

BLOK182
23 juli 2002, 20:21
Je kan dan ik beter gewoon een Marshall 1922 of te wel een Marshall 2x12" speakerkast kopen. Zijn volgens mij 150 watt en zijn goed te combineren met jouw combo.

wanna1
23 juli 2002, 20:36
zo'n klein speaker formaat om het volume meer te kunnen openzetten op het podium,
ik heb nu een 4 x 12 kast waarvan ik of de linker of de rechterkant gebruik, en de kast is al gauw te luid.
vroeger heb ik eens een tijdje een 1 x 10" versterker kastje gehad die was echt super dan kan ik de top 2 x zo luid zetten en dat komt het vermogen weer ten goede "klank"
de 4 x 12 geeft veel laag.

ps blink182 het gaat om een top

BLOK182
23 juli 2002, 20:43
Ok, je zou misschien zelf iets kunnen maken?
Schijnt niet zo moeilijk te zijn en je kan je eigen speakers uitzoeken.

alhambra
24 juli 2002, 10:43
Zelf maken is toch nog wel moeilijker als dat het op het 1e gezicht lijkt. Er zijn nogal wat zaken waar je volgens mij rekening mee moet houden: materiaal/afmetingen dicht of open kast enz enz.

pimmetje
24 juli 2002, 11:47
Als je echt een HEEL specifiek geluid zoekt, dan gaat het formaat van de kast en de open of dichte achterkant meespelen. Voor de meeste gevallen is het uitzoeken van de juiste speaker(s) al genoeg.

Als je eenmaal weet welke speakers je wilt, dan is 't een kwestie van bij het kopen even op de impedantie te letten. Dan kan je je kastje bouwen.

Maar het is niet zeker zo dat iedere 10" speaker het verschil met iedere 12" speaker levert waar je nu naar zoekt. Je zal op alle andere karakteristieken van de speaker moeten letten: grootte van de magneet, het soort conus (materiaal en geribbeld of niet), vermogen van de speaker, etc.

Zo'n hele reeks van karakteristieken bepaalt de klankkleur, hoe de klankkleur verandert op verschillende volumes, het totaal aan volume dat de speaker kan leveren bij flink vermogen en ZAL leveren bij laag vermogen.

pimmetje
24 juli 2002, 12:19
Oh ja... bij het berekenen van de impedantie bij meerdere speakers, moet je wel bedenken dat serie-geschakeld iets eerder breakup vertoont dan parallel. Vooral als je speakers van ongelijke grootte neemt.