PDA

View Full Version : BROM!



BLOK182
25 maart 2005, 19:57
wheelp!

BLOK182
25 maart 2005, 20:01
Hey dudes! Vorige week mijn pedaalbord afgemaakt, eindelijk :) MAAR ik kamp nu wel met brom uit mijn amps. Zal het ff kort proberen uit te leggen. In mijn pedalbord zit een aby switch, die naar de Rivera en Engl gaat. Prik ik één vd 2 amps in op het pedaalbord, no problem, is het stil. Prik ik de stroomdraad van de voeding vd pedalen erbij, en staat ie op hetzelfde (geaarde) stopcontact, lichte brom erbij. Goed, dit valt nog te omzeilen. Maar wanneer ik de andere amp op de aby insteek, ook al zit ie op een ander stopcontact, dan heb ik nog steeds brom op mijn scheurkanaal. Verder is het onstage vaak niet mogelijk elke amp in een ander stopcontact te hangen en ook nog eens het pedalbord in een ander, vandaar dat ik een enorm brommerige setup vrees, dit is niet mijn bedoeling! Iemand misschien ideeen over wat en hoe? Zou alles op een power conditioner en DAN richting 1 stopcontact helpen? Beetje wanhopig aan het worden, daar ik veel met highgain speel...

Guinness
26 maart 2005, 00:33
Klinkt als groundloop.

Probeer eens de aarde van een van de kabels die van de aby naar een van je amps gaat los te solderen. Dus een normale kabel naar een amp en een 'enkele' naar de andere. Je moet de amps allebei natuurlijk in een geaard stopcontact stoppen. Laat eens weten of het helpt.

Wormaap
26 maart 2005, 00:45
Groundloop bij 2 apparaten op dezelfde groep?

Guinness
26 maart 2005, 00:51
Ja, je maakt dan een helemaal een aardlus en die moet je dan toch ergens verbreken. De aarde afsluiten bij het stopcontact bij een versterker lijkt mij niet zo verstandig. Dus doe het bij een input van een amp.

Wormaap
26 maart 2005, 01:18
Een aardlus wordt gevormd door 2 verschillende aardes met elkaar te verbinden. Als je met 2 apparaten op 1 groep zit, kún je dus helemaal geen aardlus maken ;)

BLOK182
26 maart 2005, 12:37
Zal het eens proberen! Toch is er naast de groundloop (die brom had ik al) NOG een brom, deze heeft te maken met de voeding vd pedalen. Als deze op hetzelfde stopcontact zit als de amp, krijg je een 50 herz brom van het stopcontact op de amp...Vanavond wordt het dus weer experimenteren, maar iig bedankt tot zover!

Negative K3 fan
26 maart 2005, 13:43
je kunt ook proberen wat stopcontactstekkers om te draaien zodat de fase en de nul een beetje kloppen...

BLOK182
26 maart 2005, 14:46
Bevindingen tot nu toe: met de noisegate van de Engl is iig de brom bij de Engl op highgain grotendeels weg te halen (oef!). De Rivera alleen bromt nu nog wel met highgain, maaaar met een aarde tussen de 2 inputs van de amps (stuk koperdraad op elke input houden) is de brom echt nihil. Oftewel, de aardes van beide amps moeten nog doorverbonden worden, denk ik? Wie geeft uitkomst?

Mitch
26 maart 2005, 15:28
Om een groundloop te maken, bedoel je ? :D

BLOK182
26 maart 2005, 15:29
Hoe dom het ook klinkt, DAN is het wel stil ja :)

Negative K3 fan
26 maart 2005, 16:46
ind at ABY pedaal komen toch die input ahw samen, je zou daar binnen de aardes met elkaar kunnen verbinden.

ieme
26 maart 2005, 22:53
Ey arjan! leuk te horen dat je pedalboard eindelijk de nodige ingrediënten bevat, jammer dat je een opstart probleempje hebt maar dat komt vast allemaal goed!

Succes,

ieme


ps. upload eens een pic, ik ben benieuwd!

Speeddemon
27 maart 2005, 01:26
ind at ABY pedaal komen toch die input ahw samen, je zou daar binnen de aardes met elkaar kunnen verbinden.
dat zijn ze ook. :wink:

BLOK182
27 maart 2005, 01:46
http://img168.exs.cx/img168/5666/dsc005627gj.th.jpg (http://img168.exs.cx/my.php?loc=img168&image=dsc005627gj.jpg)

Bij deze trouwens pic van het board :)

Dirk_Hendrik
28 maart 2005, 18:50
Een aardlus wordt gevormd door 2 verschillende aardes met elkaar te verbinden. Als je met 2 apparaten op 1 groep zit, kún je dus helemaal geen aardlus maken ;)

Dit is dus niet (helemaal) waar. Vertaal het woord maar. Een aardlus is een situatie waar je, via verschillende apparaten die met kabels en adapters aan elkaar hangen 1 of meerdere lussen maakt. Die lussen werken als antenne voor brom.

Daarna is het een feit dat je met twee verschillende aardaansluitingen op het stopcontact ook een lus kunt hebben. Deze loopt dan naar het eerste punt waar de aardes van die twee stopcontacten aan elkaar liggen. Dat kan in het ergste geval 10-tallen meters of meer zijn.

Negative K3 fan
28 maart 2005, 19:42
ind at ABY pedaal komen toch die input ahw samen, je zou daar binnen de aardes met elkaar kunnen verbinden.
dat zijn ze ook. :wink:

hoe komt het dan dat er de brom verdwijnt als je ze op fysiek andere plekken aansluit?