PDA

View Full Version : Invloed omgeving op geluid



Chroxy
25 maart 2005, 17:04
Vorige zomer heb ik een Marshall JCM 800 gekocht die erg modderig klonk, en dan alleen op mijn kamer.. toen ik in november een epiphone les paul er bij kocht werd het alleen maar erger..

De JCM 800 heb ik uiteindelijk verkocht, omdat ik een kleinere versterker zocht die ook veelzijdiger was, stiekem hoopte ik dan ook dat als ik op mn kamer zou spelen het niet meer modderig zou klinken

Ik heb uiteindelijk een DSL401 gekocht.. deze klonk ook totaal niet modderig, ik dus erg blij :D.. maar mn les paul was in reperatie en vanaf het moment dat ik hem kreeg klonk alles weer raar.. niet modderig, distortion klinkt gewooon strak.. maar hij klinkt erg wollig, alsof de tonepot half uitstaat..

wat kan ik hier aan doen? Ik dacht.. misschien ligt het aan mn les paul.. dus weer geswitch op mn squier showmaster die altijd erg schel klonkt.. maar neej.. wollig heid was er nog steeds.. ik heb ondertussen een andere speaker gekocht .. ipv de celestion goldback in de DSL.. een celestion g12-65.. ook dit help niet.. alles werd alleen NOG wolliger..

ik nam mn versterker meej op bandrepetitie in een andere ruimte.. en huh.. alles klonk opeens super.. wolligheid was totaal weg.. en in andere grote ruimtes was dit ook.. nu bedacht ik me: ik vond mn JCM ook veel beter klinken in een andere ruimte dan mn kamer..

ik ben dr dus nu (eindelijk :P) achter dat allemaal dat modder en wolligheid dus ligt aan mijn kamer.. maar hoe krijg ik dit weg? Ik heb de preamp op 4 en master op 7, hard genoeg dus, daar ligt het nie aan.. en mn kamer is 12 m2 groot.. dus absoluut niet klein.. maar zijn er misschien materialen die meer opvangen ofzo? en kan ik dit misschien aanpassen als ik de versterker ergens anders neerzet? Ik ben benieuwd..

deedee
24 mei 2005, 18:52
ik heb wel dat mijn geluid kut klinkt bij hogere volumes, maar dat komt door me kleine kamer (7.5m2)

Chroxy
24 mei 2005, 19:23
dit is al een oud topic..? :S

en hier stonden toch meer reacties in??

maja.. ben dr in ieder geval achter dan mn versterker beter klinkta sl ik hem wat hoger zet dan recht op de grond..

vester86
24 mei 2005, 19:26
misschien 2 x topic geopend?? de vraag komt mij ook verrekte bekend voor namelijk

pimmetje
24 mei 2005, 19:49
Zijn denk ik over de jaren heen wel meer dan twee topics over geweest :D

Maar je kan idd proberen met op de grond of juist van de grond. Of gewoon in de kleinere ruimte ietsje zachter zetten. Waar je zelf zit/staat tov je versterker maakt ook nog wel 's uit. Flink dikke deken/gordijn aan de muur kan schelen... van alles...

hadv
25 mei 2005, 00:25
dit fenomeen is alom bekend als de akoestiek van een ruimte

vester86
26 mei 2005, 00:57
we hebben tijd geleden EXACT dezelfde openingspost gehad, ook met een JCM 800 en een DSL 401 in de "hoofdrol"

Chroxy
26 mei 2005, 11:10
ja dat was mijn topic.. en nu stat ie er weer :S.. terwijl ik er al weken niks meer heb in gepost .. raar forum..