PDA

View Full Version : Zweethanden



Brianmayrulezzz
23 juli 2002, 13:02
Heeft iemand iets tegen het probleem zweethanden? Ik heb er vooral last van als ik voor mensen moet spelen, bijvoorbeeld tijdens graadexamens op de muziekschool. Vooral voor mijn linkerhand is dit klote omdat je uitglijdt bij opdrukken of akkoorden, je wilt niet weten hoe vals dat gaat klinken :@
Alle suggesties welkom...

Matje
23 juli 2002, 15:11
soms is gitaar spelen net turnen

dus...magnesiumpoeder? :grin:

Bins
23 juli 2002, 15:16
Rexona op je handen, die heeft toch dat "cottondry" systeem? Als het niet werkt klaag je ze aan:D
Ik vind zweethanden altijd wel lekker glijden over de nek (gelakte). Als je vingers weggljden moet je misschien de gitaar wat beter "grijpen"als je een bend doet. Zeg maar je duim niet achterop de nek, maar krom om de bovenkant heen. Ik ben lekker onduidelijk zeker?

Dude
23 juli 2002, 15:20
zweethanden zijn GOED man, speelt echt veel lekkerder met beetje vocht dan droog, net als met neuken zeg maar, moet je je indenken dat je een half uur droog ligt te rijden man, blijft er niks over van je leuter....

(sorry normaal is dit niet echt het niveau waarop ik denk...)

MetalliCat
23 juli 2002, 15:27
Haha neenee...volgens mij wel :razz:

Brianmayrulezzz
23 juli 2002, 15:50
Een beetje nat is ook wel relaxed, maar te nat dan glij je door bij een beetje snelle licks.

btw, magnesium lijkt me geen goed idee (werkt als schuurpapier lijkt me) :grin:
En in die rexona bullshit geloof ik niet...
Andere tips?

Bins
23 juli 2002, 16:04
Tsss, bullshit?? Kom maar eens ff onder mijn oksels voelen dan, (reclamestem:)geen druppie zweet, ook niet na een dag hard werken!
:grin:

Ic3gl0vE
24 juli 2002, 21:39
Op 2002-07-23 15:20, schreef iamyou:

(sorry normaal is dit niet echt het niveau waarop ik denk...)


Geloof ik niet :smile:


maaruh ik vind zweethanden ook wel makkelijk, als je handen helemaal droog zijn kan je niet snel sliden en je vingers gaan sneller kapot (jumbo frets...)

alexgit
25 juli 2002, 20:52
Tja ik vind zweethanden ook vervelend, ik heb ze het liefst heel koel en droog.
Bij mij helpt altijd een beetje vlak voor een optreden je handen onder ijskoud water houden.
Dat speelt lekker!
Niet als je net buiten bij de 2 graden celsius hebt gefietst zonder handschoenen, dan kan ik ze echt niet bewegen, dat speelt helemaal niet.
Echt kut als je dan naar gitaarles fietst, dan heb je een half uur les, en het kost ongeveer een half uur om je handen op te warmen.......

SiNiSTRaL
25 juli 2002, 21:09
hmmz, ik heb ook last van zweethandjes, maar mijn snaren zijn na 3 dagen al zwart van de roest.....ook bij ernies, die rotten net zo snel

piezo
25 juli 2002, 22:00
Talkpoeder, gewoon bij de dogist vandaan

robbie
26 juli 2002, 13:48
Op 2002-07-25 21:09, schreef SiNiSTRaL:
hmmz, ik heb ook last van zweethandjes, maar mijn snaren zijn na 3 dagen al zwart van de roest.....ook bij ernies, die rotten net zo snel

robbie
26 juli 2002, 13:49
Op 2002-07-26 13:48, schreef robbie:


Op 2002-07-25 21:09, schreef SiNiSTRaL:
hmmz, ik heb ook last van zweethandjes, maar mijn snaren zijn na 3 dagen al zwart van de roest.....ook bij ernies, die rotten net zo snel

Vind ik ook. Heb daarom eens dadarrio geprobeerd. Die gaan een stuk langer mee. Wel even droog wrijven na ht spelen met een theedoek

alhambra
26 juli 2002, 14:03
?????????????
Spelen met een theedoek kent veel technieken maar kep nog nooit van deze gehoord.

Lacrymosa
26 juli 2002, 15:30
Mischien dat je wat aan je mentale instelling moet doen, je zegt dat je er erg last van heb als je moet voorspelen, dus op momenten waarop je zenuwachtig ben, probeer dus relaxed te blijven bij dat soort dingen.

Ik had ook last van zweethandjes mn eerste paar optredes, maar op een gegeven moment ben je niet meer zo zenuwachtig.

Verder hou ik van droog spelen, met een beetje fastfret of gloednieuwe snaren.

voor snaaronderhoud is FastFret trouwens een super middel.

CheerS!!

Anders Destium
26 juli 2002, 18:12
Je snaren afnemen na het spelen helpt wel de levensduur flink, dan kan het alleen roesten als je speelt
Als je ergens moet voorspelen, staan er dan ook spots of dat soort dingen aan?
Dan ga je volgens mij altijd wel zweten omdat het dan nogal warm wordt, dit is ook de reden dat vaak snaren ontstemmen tijdens optredens

musicmaniac
27 juli 2002, 18:32
Ik speel op het podium met een ventilator voor me, werkt prima...

Ic3gl0vE
27 juli 2002, 20:46
hmm als ik ga optreden heb is het de bedoeling dat ik een microfoon voor me ga hebben ipv een ventilator :grin:

Anders Destium
27 juli 2002, 21:02
Heb je ook afstandbediening en voor het nodige zappen en teletexten? :smile:

Moonchild
1 augustus 2002, 19:22
Ik ben het eens met Lacrymosa, bij mij geldt hetzelfde verhaal, de eerste paar keer dat je moet optreden/voorspelen heb je er last van.

Misschien helpt het als je wat vaker wat voor andere mensen speelt, gewoon wat casual play ofzo :smile: dan ben je al snel van je plankenkoorts af (want dat is het eigenlijk)

basswasp
2 augustus 2002, 10:32
Bij m'n linkerhand is een beetje zweet wel fijn... met m'n rechterhand fingerstyle glij ik alle kanten op... Ik zweet trouwens ook al als ik gewoon oefen...:smile:

Lacrymosa
2 augustus 2002, 11:37
Als je last heb van Plectrums die door et zweet je handen uitvliegen, moet je hars op je vingers doen (dit gebruik ik met handbal, dan heb je meer grip op de bal)

CheerS!!

Fenisi
2 augustus 2002, 16:56
als je je duim recht achter de hals zet heb je toch de beste grip ik vegis ik me nou compleet..

basswasp
2 augustus 2002, 20:43
Op 2002-08-02 11:37, schreef Lacrymosa:
Als je last heb van Plectrums die door et zweet je handen uitvliegen, moet je hars op je vingers doen (dit gebruik ik met handbal, dan heb je meer grip op de bal)

CheerS!!


Nee... ik speel bas met m'n vingers... maar m'n duim glijd nog wel eens van 't element af... Bedankt anyway :smile:

Anders Destium
2 augustus 2002, 23:43
Misschien een slecht idee om je duim er aan vast te schroeven? :smile:

basswasp
3 augustus 2002, 08:20
Idd slecht idee... 'k wil ook nog kunnen slappen :smile:

piezo
3 augustus 2002, 14:10
Op 2002-07-26 18:12, schreef Anders Destium:
Je snaren afnemen na het spelen helpt wel de levensduur flink, dan kan het alleen roesten als je speelt

NB helpt hoogstens tegen het roesten van de gladde snaren, de kern van gewonden snaren roest rustig door. Roesten van snaren is trouwens vooral een gevolg van AGRESSIEF ZWEET

basswasp
4 augustus 2002, 15:09
:smile:

Eko
4 augustus 2002, 19:55
Hi guys,
Ik speel al meer dan 30 jaar en zweet nog steeds veel. Ook met m`n linkerhand en ook zoals jullie dat noemen aggressief.
Na al die jaren roesten de snaren na een paar dagen. Als ik oefen( thuis ) speel ik niet meer dan een uur.Dan gaat het nog wel. Bij repeteren met een band speel ik ongeveer 3 a 4 uren.Daarna kan ik de snaren eigenlijk gewoon wegdoen.
In principe verspeel ik zo 1 a 2 sets per week.

basswasp
5 augustus 2002, 09:40
:eek: Da's veel...

Brianmayrulezzz
17 augustus 2002, 17:44
Op 2002-08-04 19:55, schreef Eko:
Hi guys,
Ik speel al meer dan 30 jaar en zweet nog steeds veel. Ook met m`n linkerhand en ook zoals jullie dat noemen aggressief.
Na al die jaren roesten de snaren na een paar dagen. Als ik oefen( thuis ) speel ik niet meer dan een uur.Dan gaat het nog wel. Bij repeteren met een band speel ik ongeveer 3 a 4 uren.Daarna kan ik de snaren eigenlijk gewoon wegdoen.
In principe verspeel ik zo 1 a 2 sets per week.


Misscien kan je dan toch maar beter eens elixir snaren broberen...

in_vitro
17 augustus 2002, 20:49
Misschien nog een tip.. ik doe dit ook. Maar dat is eigenlijk meer voor je rechterhand. Als je met plectrum speelt probeer dan eens een keer de 'Gatorgrip' van dunlop. Ik vind ze zelf heel erg fijn spelen omdat er een speciale cotex overheen is gebracht zodat je toch zeker voor ong. 2 uur spelen geen last ervan hebt dat je plectrum door zweethanden weg klapt.