PDA

View Full Version : Andere voicing amp <> ENGL?



Raffel
25 maart 2005, 09:16
Heej haai hallo,

Ben inmiddels zo'n 2 jaar in bezit van een ENGL Powerball. Voor riffjes e.d. klinkt het ontzettend lekker; strak, niet te gekleurd, duidelijk, eigenlijk niets op aan te merken. Maar zodra ik het over lead heb, vind ik het opeens vrij iel klinken en weinig karakter hebben. (dus eigenlijk juist wat het spelen van riffjes wel goed doet klinken denk ik) Omdat je weinig keuze hebt wat betreft kleuren van de kanalen en ze toch aan elkaar gekoppeld zijn qua settings, wil ik binnen niet al te lange tijd gaan overstappen naar een preamp-poweramp systeem waarbij ik verschillende voicings kan kiezen, of hetzelfde bij een top. Maar bij voorkeur wil ik dus pre's gaan testen, vanwege gemak met rack en midi mogelijkheden.

Kan iemand mij wat leuke suggesties doen?

Zit in ieder geval te denken om sowieso alle Engl Preamps eens aan de tand te voelen, aangezien ik over het ritme geluid wat ik nu heb ontzettend tevreden ben. Ik zou het natuurlijk met een EQ op kunnen lossen, maar je kent het he, GAS wil ook wat.

Wat wil ik dus wel in een lead geluid? Een romig en wat dikker geluid maar toch de definitie houden die de Powerball wat dat betreft biedt. Misschien wat meer richting Mesa.

Het zou kunnen dat ik uiteindelijk kies om de Powerball te houden voor ritme en dan een preamp poweramp oplossing voor lead, maar ik wil uiteindelijk een zo compact mogelijke oplossing.

LordRiffenstein
25 maart 2005, 09:34
Had je hier vroeger ook 'last' van of niet? Heb je al ge-experimenteerd met de open en focused mids? Lijkt me dat je daarmee toch wel wat kan experimenteren. Misschien moet je eens kijken om er een pedaaltje voor te zetten voor lead!

Josdevos
25 maart 2005, 09:43
De smooth voicing op de Savages hun 3de/4de kanaal is excact wat je nodig hebt voor leads. Je hebt er wel wat volume verlies mee maar dat compenseer ik met de 2de volume. (Toch lead boost ook.)

Qua preamps, de 570 heeft deze voicing ook, al noemt hij daar contour denk ik, de 530 ook.

Een pedaaltje kan hem ook wat romiger maken natuurlijk.

Raffel
25 maart 2005, 09:46
het is niet zozeer dat het aan de eq settings ligt, het is gewoon de voicing. Je houdt bij een powerball altijd dat scherpe, (beter woord zou 'bright' zijn) hoeveel je ook aan de knoppen draait. Voor ritme klinkt dit dus ontzettend lekker, voor lead niet. Dat is dus misschien wel met een pedaaltje op te lossen, maar ik wil eigenlijk niet meer hoeven schakelen dan ik nu doe. Ofwel, alles via 1 druk op de knop met midi. Een pedaal ertussen zou dus alleen werken met een loop-systeem, maar dan zit je intussen al aan zo'n bedrag dat je net zo goed wat meer kan uitgeven voor een andere/extra amp.

Ik denk dat ik het altijd wel heb gehad, maar het valt de laatste tijd pas meer op omdat ik wat minder reverb/delay en andere snufjes in mijn lead geluid gebruik. Het is bij kanaal 3 en 4 eigenlijk allebei hetzelfde.

De specs van de 570 staan me overigens wel aan, misschien die toch maar eens testen :)

andoni
25 maart 2005, 10:12
tja ik denk dat dit eigen is aan vele moderne high gainers.

Op het ultra gain kanaal van mijn DSL heb ik er ook last van, maar op het classic gain kanaal (dat eigenlijk een volledig andere preamp heeft) heb ik een lekker dikke volle lead. Wel te weining gain voor mijn stijl en te modderig voor ritme, maar dat los ik op door een boost pedaal te gebruiken ic.m. het 'medium gain' standje (mode b), hierdoor krijg ik een redelijk JCM800-achtige sound dat erg lekker soleert met een boost pedaal ervoor. Nadeel is dat ik dan geen clean kanaal meer heb (je kan niet van mode veranderen op hetzelfde kanaal dmv de footswitch).
Mss dat dit met een Powerball ook zo op te lossen valt (het crunch kanaal boosten, kanaal 2 op een PB?), met je amp heb je nog het voordeel dat je nog een clean kanaal hebt ;)

LordRiffenstein
25 maart 2005, 10:14
Ik denk dat ik het altijd wel heb gehad, maar het valt de laatste tijd pas meer op omdat ik wat minder reverb/delay en andere snufjes in mijn lead geluid gebruik. Het is bij kanaal 3 en 4 eigenlijk allebei hetzelfde.

Welk fx unit gebruik je?

Probeer eens met een slapback-delay, bv 186 of 220ms met lage Feedback en laag volume zodat je de delays bijna niet hoort. Je kan eventueel (bij een G-major kan dat) ook nog een hi cut op je delays zetten. Over't algemeen krijg je dan een wat dikkere sound.

Raffel
25 maart 2005, 10:28
G-force... Zo gebruikte ik eerst ook delays, maar ik wil mijn leads niet altijd voltstouwen met effecten. Daarnaast vind ik ook dat het geluid droog al goed moet klinken, niet na effecten pas. Anders kan ik ook standaard wel een detune effect toepassen, dan wordt het ook wel dik. :)

Ik denk dat het uitzien wordt naar een oplossing waar ik rhythm en lead 100% onafhankelijk van elkaar kan instellen.

Dick Wolkendeck
25 maart 2005, 10:43
Hoi, ik gebruik ook wel de Engl Poweramp van 2 x 60 Watt. De E-930. Die heeft, naast schakelbare inputs en schakelbare volumes per kanaal, ook een schakelbare en regelbare presence. Dus je hebt per kanaal 2 presenceregelaars, schakelbaar via midi of simpel aan/uit pedaaltje. Met de presence op 12 uur klinkt de versterker ongekleurd, op 9 uur is hij vrij donker (en op 3 uur glashelder). Preampje ervoor en hoppa...

Ik kan dus van zacht, maar glashelder, clean schakelen naar loeihard donkere lead. en dan heb je nog niet eens de mogelijkheden van je preamp meegerekend.

Groetz.

BramVersteeg
25 maart 2005, 11:19
Hey Raffel,
ik denk dat er erg veel oplossingen zijn waarmee je tevreden zou zijn. Je wilt dus gewoon een onafhankelijke lead met apparte EQ.
Je kunt natuurlijk proberen het geluid wat te eq-en en wat subtiele effecten toevoegen van de G-Force maar ik denk dat je dat al wel geprobeerd hebt. Dan heb je het booster pedaal. Er zijn zó veel van dit soort pedalen op de markt dat er eigenlijk wel een geschikte tussen moet zitten maar je kunt natuurlijk niet alles proberen. Misschien moet je wachten tot er een nieuwe pedalendag komt zodat je wat kunt proberen :wink: . Ik had bij Dirk_Hendrik laatst een pedaal getest (ik dacht dat het een ST-9 was (geen TS-9) wat het geluid ook wat romiger maakte naar mijn smaak. Als je dat persé enkel met midi wilt werken moet jke idd een looper erbij aanschaffen. Nu zijn deze niet erg duur. Je hebt volgens mij van die Nobels dingen die niet erg duur zijn maar als je voor iets meer kwaliteit en mogenlijkheden wilt gaan kun je een Axess GRX-4 overwegen (www.axess-electronics). Ik heb deze zelf en het is een geweldig apparaat. Deze heb je voor 230 euro in huis.
Als je dan toch een nieuwe versterker wilt kun je misschien naar de ENGL's kijken. Je zegt echter dat de voicing je niet zo aanstaat voor de solo's. Nu weet ik niet of er ENGL's zijn waar je de voicing in kan stellen. Een andere high-end optie is de Diezel Einstein. Ik heb m natuurlijk nog niet getest maar ik heb gehoord dat je daar de voicing aan kon passen en dat die zeer gunstig geprijst is (iets van 1500/1600) ofzo.
Grz. Bram

charlie45
25 maart 2005, 11:39
misschien is het tijd om je powerball in te ruilen voor een top die iets beter bij je past, misschien heeft een savage wel de juiste combinatie van features.

losse top en preamp/poweramp is niet zo heeeel compact hoor :)

persoonlijk zou ik een pedaaltje proberen, een fijn true-bypass boost pedaaltje doet waarschijnlijk wonderen.

pint
25 maart 2005, 12:39
andere buisjes in je preamp kan ook wonderen doen
heb daar ooit eens iets over gelezen dat ze dat met een powerball deden en het karakter van de amp veranderde nog al

ff googele

BLOK182
25 maart 2005, 13:06
Ik heb ook een Powerball, met een flinke dot midfocussed op kanaal 4 klinktie toch niet echt iel voor leads, maar goed, das persoonlijk :) Misschien kan je op www.highspeeddirt.nl/nl/media eens de clip checken van "Hitman's Tale" solo daarin is Powerball kanaal 4, midfocussed aan.
Moet er wel bij vermelden dat mijn leadsound met de Powerball en de Chubster tegelijk wèl een stuk dikker/smoother is, maar goed, lekker lompe setup, dat wel :-D

Raffel
25 maart 2005, 14:12
bedankt voor de reacties tot zover :)

Ik denk dat ik mijn amp eens naast wat andere engl's ga zetten om te beginnen. Misschien dat de Savage me beter ligt, of combinatie E570+Engl Poweramp, dan heb je dus ook een enorme hoeveelheid mogelijkheden voor voicing.

Ik krijg op zich wel een goed geluid uit de PB als ik opneem en met een post-EQ krijg ik dat iele ook wel gedeeltelijk weg. Lijkt me dat jouw opnamen ook wel wat ge-EQ-d zijn of niet Blok?


Zolang ik die opties open heb, wil ik in ieder geval niet aan de stompboxes als het ff kan. Scheelt een hoop rommel op de vloer of in je rack :) De open en focused mids heb ik ook al geprobeerd.

BLOK182
26 maart 2005, 14:16
bedankt voor de reacties tot zover :)

Ik denk dat ik mijn amp eens naast wat andere engl's ga zetten om te beginnen. Misschien dat de Savage me beter ligt, of combinatie E570+Engl Poweramp, dan heb je dus ook een enorme hoeveelheid mogelijkheden voor voicing.

Ik krijg op zich wel een goed geluid uit de PB als ik opneem en met een post-EQ krijg ik dat iele ook wel gedeeltelijk weg. Lijkt me dat jouw opnamen ook wel wat ge-EQ-d zijn of niet Blok?


Zolang ik die opties open heb, wil ik in ieder geval niet aan de stompboxes als het ff kan. Scheelt een hoop rommel op de vloer of in je rack :) De open en focused mids heb ik ook al geprobeerd.
Hey Raffel, ehm, qua solosound is der vrij weinig aan gesleuteld, rhythm viel ook wel mee, vervelende was dat ik nog in Afrika zat toen de zooi gemixt werd :D Volgende week weer de studio in, en nu mix ik zelf mee :wink:

vinni
27 maart 2005, 00:08
Hee Raffel,
Zou dr een pedaaltje bijgooien wat je geluid wat dikker maakt.

Keuze zat!
Een aantal aanraders:
Xotic RC booster,
Barber LTD,
Fulltone OCD
Digitech Bad Monkey

Die laatste is in de USA een echte Hype op dit moment.
Ken'm zelf niet maar voor een euro of 40....Effe checken!

Vinni

kokeleko
27 maart 2005, 10:15
andere buisjes in je preamp kan ook wonderen doen
heb daar ooit eens iets over gelezen dat ze dat met een powerball deden en het karakter van de amp veranderde nog al

ff googele

Andere preampbuizen doen idd wonderen.
Tip ......Ei Elites Gold 12AX7.. klinken super.

Ik heb de Ei's in V1 & V2 , dat zijn mijn cleane kanalen, op V3 & V4 heb ik de Tube Town 12AX7 balanced.

Ik had eerst de stock tubes erin, het schelle en iele ging er gelijk met deze buizen , en de bassen veel strakker, ook de vervorming veel smoother :D

Ik heb btw een Egnater TOL 100 , dus 4 kanalen met twee toonregelingen, zeg maar ala' Powerball.

Raffel
29 maart 2005, 08:37
da's wel interessant. Moet ik dus misschien ook eens naar kijken :)