PDA

View Full Version : Nou toch wel heel iets vreemds



RIES
24 maart 2005, 21:03
Dit las ik net op Marktplaats in een advertentie bij de gitaren.

"De gitaar is van goede kwaliteit en heeft een mooie klank.
Het bijzondere aan de gitaar ligt in het hout. Het hout heeft namelijk voor productie van de gitaar een jaar onder water gelegen waardoor vervorming zo goed als uitgesloten is.
Verder is de hals voorzien van een pin zodat het mogelijk is te (laten) stellen aan de snaarafstand zoals die voor u het prettigst is."

HOUT ONDERWATER?

Is dit juist of word ik gek?

(heb 6 jaar opleiding op gebied van hout gehad maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Hout vervormt niet mits goed gedroogd is mijn mening)

hadv
24 maart 2005, 21:29
ik herinner me een vaag verhaal over Valley Arts die swampash eerst in het water gooide om het hout uit te spoelen, daarna drogen
maar da's alles

Mattia
24 maart 2005, 23:24
Heb ik wel eens vaker gehoord, vooral met betrekking tot Cocobolo (een palissander soort, erg mooi). Ik vind 't allemaal dikke onzin, heb nooit bewijs gezien nog gelezen dat het daadwerkelijk allemaal klopt, dus ik hou het op marketing bullshit, net zoals het oogsten van spruce bomen al naar gelang de stand van de maan (gebeurt ook).

Brianmayrulezzz
25 maart 2005, 00:10
kep er geloooooof ik ook wel es eits over gehoord.... maar het fijne weet ik erniet van.

petrus
25 maart 2005, 01:18
Misschien is de gitaar van een oude kano gebouwd? :lol:

Petrus

Mienmachine
25 maart 2005, 08:27
Het was vroeger heel normaal hout eerst een tijd te spoelen voor gebruik, door de hoge productie wordt dit vrijwel niet meer gedaan.

Het verhaal gaat dat Stradivarius ook het hout eerst een jaar in een bergbeek liet liggen.

Jeroenvanhulsteijn
25 maart 2005, 09:22
houten boten leggen ze ook onder water geloof ik. Anders kan het hout gaan werken/scheuren, want het staat dan onder spanning door dat het vervormd is. En natte vezels zijn taaier. Zoiets in die richting was het geloof ik.

Maarja, dan zou je je gitaar om de zoveel tijd moeten onderdompelen om het hout een bepaalde vochtigheid te laten houden.
Doen ze met sigaren overigens ook. Anders verpulvert dat ook helemaal.

Maarja, het doorspoelen van hout klinkt vooralsnog aannemelijker.

Overigns, die pin waar over gesproken wordt. Als dat de halspen is, die word volgens mij alleen gebruikt om de kromming in te stellen. Heeft indirect natuurlijk wel te maken met de actie.

Mattia
25 maart 2005, 09:23
Ik wil niet zeggen dat het niet kan werken, alleen dat er geen consistentie is wat dat betreft. Genoeg verhalen, anecdoten, maar geen (bij mijn weten) gecontroleerde experimenten, bijvoorbeeld van een plank de helft met water 'behandelen', de andere helft niet, en dan zo identiek mogelijk instrumenten ermee bouwen. Er zijn genoeg gitaren gebouwd uit 'sunken' logs die uit meeren zijn gehaald, gedroogd, voor veel geld werden verkocht, maar ik neig er altijd naar om de maker de 'schuld' te geven voor de klank, eerder dan een speciaal behandeld stuk hout. Hout wordt ook wel eens 'gebakken' (in de oven) voor gebruik, maargoed, daar kun je makkelijk en snel voor en na opmeten (daarna is het soms iewat lichter, iewat stijver..of dat beter is staat ter discussie).

Wat Stradivarius betreft...wat betreft zijn methodes zijn er talloze wilde theorieen, rangerend van hoe hij z'n hout bewerkte tot zijn politoer, etc. etc. Ik blijf erbij dat die beste man geweldig gevoel voor hout had, en gewoonweg wist hoe hij geweldig geluid eruit kon halen. Dat, en een maar honderd jaar aan bespelen, dat helpt wel.