PDA

View Full Version : octavers



zium
24 maart 2005, 10:51
een octaver lijkt me een cool speeltje maar verneuken die dingen je gitaarversterker niet ofzo (ivm teveel laag oid) of kan het geen kwaad?

Phyrexian
24 maart 2005, 14:24
een octaver lijkt me een cool speeltje maar verneuken die dingen je gitaarversterker niet ofzo (ivm teveel laag oid) of kan het geen kwaad?

octavers worden al tientallen jaren gebruikt... we hadden al vaker klachten gehoord moesten deze pedalen je amp verkloten. :roll:

jpb
24 maart 2005, 15:44
een octaver lijkt me een cool speeltje maar verneuken die dingen je gitaarversterker niet ofzo (ivm teveel laag oid) of kan het geen kwaad?
Je moet niet met een basitaar over een gitaarversterker spelen. Voor de versterker is het geen enkel probleem, maar te veel laag kan je speakers mollen. Ik kan me voorstellen dat je met een octaver meer van je speakers vraag dan goed is

zium
25 maart 2005, 01:07
een octaver lijkt me een cool speeltje maar verneuken die dingen je gitaarversterker niet ofzo (ivm teveel laag oid) of kan het geen kwaad?

octavers worden al tientallen jaren gebruikt... we hadden al vaker klachten gehoord moesten deze pedalen je amp verkloten. :roll:

blasblabla jij ben vast een geweldige pro gitarist

thanks jpb :)

Bluesbreaker
25 maart 2005, 09:39
een octaver lijkt me een cool speeltje maar verneuken die dingen je gitaarversterker niet ofzo (ivm teveel laag oid) of kan het geen kwaad?

octavers worden al tientallen jaren gebruikt... we hadden al vaker klachten gehoord moesten deze pedalen je amp verkloten. :roll:

blasblabla jij ben vast een geweldige pro gitarist

thanks jpb :)

waar staat die opmerking op?
JPB spreekt trouwens ook alleen zijn vermoeden uit, ook niet iets waar je wat aan hebt (hij vermoed gewoon hetzelfde)

Er zijn trouwens ook genoeg pro gitaristen die nooit een octaver aanraken

phx
25 maart 2005, 19:50
Moet je niet gaan benden, als je een octaver hebt. Deze bend nl niet met je toon mee maar veranderd ineens van bijv d# naar e!

Diedo
25 maart 2005, 20:12
dus als je niet helemaal zuiver gestemd bent geeft ie toch een zuivere noot? dan zou er ook nog een autotuner inzitten ofzo...

of dat dan weer net niet?

phx
25 maart 2005, 20:30
nee, je moet het bekijken als.. mmm. als volgt: als je een bent maakt van bijv d# naar e dan hoor je 2 tonen: 1e toon is de snaar die je aanslaat en bend van d# naar e, 2e toon die je eronder hoort (je ge-octavede toon) gaat van d# naar e, zonder alles wat je er tussen hoort. Hoop dat je het nu snapt.

Diedo
25 maart 2005, 21:57
hmkay, dus die gegenereerde toon plopt dus in een keer van D# naar E, als ik het goed begrijp?

als dat zo is lijkt mij het dat er een zelfde soort dingetje in zit als in een stemapparaat (dat ook zegt of het meer een hoge D# is of een lage E). geinig...
misschien kan een pedalen/electronica goeroe hier even bijspringen?

ik heb nog nooit een octaver in mn handen gehad, maar het lijkt me toch wel een grappig ding...

piezo
26 maart 2005, 12:06
nee, je moet het bekijken als.. mmm. als volgt: als je een bent maakt van bijv d# naar e dan hoor je 2 tonen: 1e toon is de snaar die je aanslaat en bend van d# naar e, 2e toon die je eronder hoort (je ge-octavede toon) gaat van d# naar e, zonder alles wat je er tussen hoort. Hoop dat je het nu snapt.

Onzin!! Een octaver / octavider is een electronische frequentiedeler die een bend gewoon volgt. Er zit wel altijd een beetje vertraging in en je moet geen 2 noten tegelijk spelen, dat kan hij niet volgen. Een hele snelle bend kan daarom wel eens de indruk geven van sprongetjes in het geluid, maar dat is nogal afhankelijk van de instelling.

Ic3gl0vE
26 maart 2005, 12:13
als je een harmonizer als octaver instelt daarentegen, kan het nog wel eens problemen geven. Die snappen het niet altijd (tenzij je een héle dure hebt). Maar een harmonizer is geen octaver, hij kan alleen doen alsof.

skanky
26 maart 2005, 12:40
Een harmonizer is digitaal, het pitcht je gitaarsignaal naar de gewenste toon.

Een octaver is analoog en voegt een sinus/blokgolfachtige klank toe een octaaf onder je gitaarsignaal. Een octaver pitcht dus niet je orginele signaal!