PDA

View Full Version : stratocaster elementen



FransvandeLaak
24 maart 2005, 00:24
ik heb een hinderlijke brom over alle drie mijn strat single coil elementen. Het vreemde is dat de 'in between' standen niet brommen. Wat is de oorzaak en nog belangrijker: wat kan ik eraan doen 8-)

groovyB3
24 maart 2005, 00:35
Weinig, hooguit je cavities en pickguard shielden, dat vermindert de brom iets.

Stratman70
24 maart 2005, 08:25
Het ene soort element bromt ook meer als het andere. Je moet maar net geluk (of in jouw geval pech) hebben. Maar doorgaans volstaat het shielden idd.
Zelf heb ik gewoon ook voor compleet andere elementen gekozen, nl. de Fender Lace Sensors, die muisstil zijn en toch het herkenbare en karakteristieke Fendergeluid voortbrengen.

Ideaal. Je kunt ook denken aan de noisless pick-ups, maar die klinken nergens naar vind ik persoonlijk.

Als je kiest voor shielden, doe het dan goed of laat het doen. Dit komt erg nauw. Als er een "lek" zit ben je soms nog verder van huis.

SilverFoo
24 maart 2005, 17:53
Wat bedoel je precies met dat shielden? :???: Waxen ken ik wel maar shielden heb ik nog nooit van gehoord..

vester86
24 maart 2005, 17:55
dat is alsof je alle electronica in een soort van ijzeren potje doet, met ijzeren dekseltje erop. zo kan er gaan radio-straling e.d. in je gitaar komen en gaat de ruis eruit.

Maar bij Single Coils is ruis heel normaal hoor

Aca Ilic
24 maart 2005, 18:00
Shielden betekent:
- je slagplaat eraf halen ( elementen daarop laten zitten),en met zelfklevende aluminium folie de elementen uitsparingen + onderkant van slagplaat afplakken, zodat je zogenoemde "kooi van Faradej " maakt oftewel bromvrije ruimte .
Met een beetje geduld kun je dit makkelijk doen.

mvg

Alex

Aca Ilic
24 maart 2005, 18:03
Maar bij Single Coils is ruis heel normaal hoor[/quote]

Het klopt. Fender is geen Fender als 'ie niet ruist :-D

taylor
25 maart 2005, 10:06
shielden helpt weinig tot niks, je kunt proberen maar.........

kan wel zijn dat die brom 1 aard fout is die kun je wel verhelpen, maar singles brommer/ruizen altijd wel wat zeker in de buurt van andere elektrische apparatus.

als die brom 1 aard fout is gaat het weg als je alle metalen delen van de gitaar aanraakt bv snaar ect

guvnor
25 maart 2005, 12:22
Bij mij heeft dat shielden anders wel tot het gewenste resultaat geleid...
Is een heel stuk stiller geworden. Natuurlijk haal je niet alle ruis eruit, maar het scheelde genoeg om ook m'n andere gitaar onder handen te nemen.

Het is wel belangrijk dat je ook de elektronica anders aansluit om aardlussen te voorkomen. Vergeet je dat, dan kan het geheel averechts gaan werken...

Nielsje
25 maart 2005, 13:07
weet iemand waar je zelfklevend alluminum folie kan kopen
?

dejohan
25 maart 2005, 13:30
Wat bedoel je precies met dat shielden? :???: Waxen ken ik wel maar shielden heb ik nog nooit van gehoord..

Strats brommen altijd wat in de single pickup posities.

Om te shielden zie:
Zie:
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

guvnor
25 maart 2005, 15:14
weet iemand waar je zelfklevend alluminum folie kan kopen
?

heb het bij Gamma gekocht... is wel tape, dus je moet overlappende stukken maken vanwege de geleiding. werkt wel fijn, het is namelijk een stuk dikker dan folie en scheurt daarom niet zo snel.

bert k
25 maart 2005, 15:49
En vergeet niet om de shielding met de aarde te verbinden.

Aca Ilic
25 maart 2005, 16:32
Alu-tape hebben ze bij iedere gitaarzaak.
succes.

P.S.

En Taylor , om jou uit het droom te helpen, shielden helpt wel, of zoals iemand het al zei , de brom is niet helemaal weg maar grote gedeelten van storingen zijn weg ( denk alleen maar aan neon verlichting).

Diedo
25 maart 2005, 17:24
en voor echte krenten is er altijd nog de prittstift :)

Stratman70
25 maart 2005, 20:46
Je hebt ook speciale verf om te shielden. Wel goed dik erop smeren. Is geloof ik wel aan de prijzige kant.

guvnor
26 maart 2005, 11:20
Die verf geleidt wel een stuk minder als alufolie en schermt daarom minder goed af.