PDA

View Full Version : Gebruik van een Microfoon Preamp ??



skabouter
23 maart 2005, 13:02
ik heb nu bijna het geld bij elkaar voor een Preamp, kan voor leuk prijsje de Focusrite Penta preamp van een maat van me overkopen. ga ik wel doen, denk ik.

maar hoe zit het nu eigenlijk? een preamp vervangt 1 kanaal van je mengpaneel om het zo even te stellen. ik zou hem dan direct de geluidskaart in laten gaan. een mic kan er natuurlijk op aangesloten worden, maar een instrument input (jack) zit er ook op.

enig idee wat ik hier het beste (of niet) op aan kan sluiten ? ik heb bas, keyboards, synth, theremin. dit kan allemaal wel goed via die preamp toch ?

maar in hoeverre vervangt hij mijn mixer ? hij heeft natuurlijk maar 1 ingang, en geen EQ en auxen enzo. is het (goed) mogelijk om de uitgangen van de mixer bijv. naar de preamp te laten gaan, zodat je alles daar toch over gaat ? dit dan met de EQs gewoon neutraal enzo zodat de mixer-preamps zo min mogelijk invloed hebben.

de enige reden waarom ik dit zou willen is dat het heel wat omschakelen tussen al die instrumenten zou schelen.....................

wat is nou eigenlijk gebruikelijk met zo`n pre-amp ? er word toch wel vaker preamp en mixer gebruikt ?

harrie-beton
23 maart 2005, 18:11
met mijn bescheiden kennis is een pre amp een voorversterker die van een zwak microfoon signaal en lijn signaal maakt.
En daar is hij heel goed in - alleen in de allerduurste mengtafels van 10.000 euri zitten vergelijkbare pre amps.

Maar meer doet ie ook niet dan voorversterken.
Soms EQ..

skanky
23 maart 2005, 18:36
Vaak worden de termen channelstrip en preamp doorelkaar gebruikt.

Een preamp is een apparaat die het microfoon signaal versterkt zodat het opgenomen/bewerkt kan worden. Op preamps vind je vaak een gain knop, een phase switch en een laagaf filter.

Een channelstrip bestaat uit verschillende onderdelen en is hetzelfde als een kanaal van je mengtafel. Op een channelstrip vind je vaak een preamp, compressor en een EQ.

Ik zou als ik jou was niet het signaal van je mixer door de preamp sturen, dan maak je het signaalpad onnodig lang. De kans op storingen en/of andere ongewenste geluiden vergroot je zo onnodig. Je moet het opnamepad zo kort mogelijk houden, dus in dat geval direcht in de preamp.

skabouter
23 maart 2005, 21:10
hmmmm, erg lastig vind ik, om die Penta direct in mijn soundcard te doen. ik zit hier met 8 instrumenten ofzo, en heb geen zin om steeds te switch, naar de input van die preamp.

en wat is die Penta dan ? een preamp of channelstrip ? hij heeft geen EQ namelijk, maar wel een compressor.

nouja, ik ga wel even op zoek naar mensen die zo`n ding hebben, en een mixer. ik kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen met een penta dat ding direct in zijn soundcard propt, allemaal nie zo handig als je veel instrumenten hebt..........

bert k
24 maart 2005, 00:30
Wat een spookverhalen!
Ten eerste: als je met een losse pre-amp gaat werken doe je dat vanwege de betere geluidskwaliteit. Beter dan van je mengtafel wel te verstaan, dus je moet NOOIT je pre-amp ook nog eens door je mixer halen! Dan ben je alle kwaliteit echt in 1 klap weer kwijt.

Ten tweede: een pre-amp is een channelstrip. Het brengt een micsignaal op lijnlevel, en het kan nog andere trucs, zoals compressie etc. Een mengtafel kan dat ook, maal 12, als je een 12 kanaals tafel hebt. Wat een mixer ook kan is mixen. Dus een hoop signalen samenbrengen en routen en zo, maar daar gaat het nu niet om.
Ga nu eens rekenen. De prijs van je mixer gedeeld door het aantal kanalen geeft (heel ruw) de prijs van een channelstrip. Mijn 16-kanaals Behringer kost nog geen 200 euro, dus dat is 12 euro vijftig per kanaal. Logisch dat een pre-amp van driehonderd euro een stuk beter klinkt. Betere componenten, minder ruis, lekkerder sound.
In goeie mengtafels zitten goeie spullen, maar dat hoeven helemaal geen supertafels van 10.000 euro te zijn.

Lord Abortion
24 maart 2005, 08:45
Kan je de preamps van je mengtafel niet bypassen en die externe pre gebruiken om op een line level te raken? Ikzelf zou gewoon de mixer compleet laten vallen. OK, het is wat lastig met kabels, maar het zal wel beter klinken.

telecastermaster
24 maart 2005, 12:34
Lees dit en je weet alles:

Voice Channels
Frequently Asked Questions


http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/faqvoicech.htm

cheers

telecastermaster
24 maart 2005, 12:36
http://www.soundonsound.com/sos/apr00/images/monitoring1.gif

bert k
24 maart 2005, 14:07
Dat is een mooi schema, maar hoe komt het geluid van de samplers en de synths nou in de computer terecht?

skanky
24 maart 2005, 14:38
De synths & samplers gaan naar de mixer direct richting de mastering machine en de monitors.

bert k
24 maart 2005, 15:56
Dat is duidelijk. Dus heb je niks aan dit schema als je met de computer ook opneemt.

telecastermaster
24 maart 2005, 16:34
Zo dan?


http://www.soundonsound.com/sos/sep00/images/desktopsystems21.l.gif

maar dan heb je geen mixer nodig

bert k
24 maart 2005, 16:56
Doe ik het voor. Je hebt bij homerecording ook niet echt een mixer nodig, een pre is al voldoende.
Mixer is wel makkelijk omdat ik dan alles aangesloten kan laten zitten. Luiheid...

skabouter
25 maart 2005, 00:29
tja, luiheid idd...............daar gaat het mij hier om ja. ik ben echt al dat omschakelen enzo zat. die preamp wil ik idd puur voor goed geluid, en ja, ik snap wel dat deze idd echt beter is dan 1 van die 8 micpreamps op mijn mixer van 240 euro. dat is de reden dat ik hem wil.

maar aan de andere kant...............ik heb nu geen last van slecht geluid ofzo. tuurlijk, kan altijd beter. maar of ik 300 euro neer wil tellen voor dat kleine beetje extra kwaliteit, en daardoor niet meer kan mixen ............vind ik wel erg irritant, moet ik zeggen.

ik ga anders eerst dat ding maar eens lenen van die kennis, kijken hoeveel het nou daadwerkelijk uitmaakt.................nu niet zo`n goed beeld van.

skabouter
25 maart 2005, 00:48
maar er is dus geen tussenoplossing ? is het dan echt zo dat die mixer alles zo verneukt ? als je een normaal signaal door de mixer haalt met de preamps neutraal verslechterd het signaal natuurlijk wel wat. maar als je het voor je het in de soundcard laat gaan eerst door een goeie preamp laat gaan, maakt die het dan niet wat beter ? hmmm, eigenlijk klinkt dit niet logisch.........en ik hoor altijd dat je signaal zo slecht is als de slechtste schakel...........maartoch, is er geen hoop ?

harrie-beton
25 maart 2005, 10:17
Skabouter, ik zou goed nadenken.

ik neem al jaren op en heb nog nooit een pre amp gebruikt. Ik heb een redelijke mengtafel. (Yamaha).

Zelf vind ik een pre-amp voor zang een optie maar de rest van mijn spullen heeft ook niet die superkwaliteit. Dus waarom zou ik het doen.

Er zijn zoveel schakels in de muziek. Als ik een top pre amp zou kopen dan moet de rest ook omhoog...

-recording gear
-outboard
-kabels
-microfoons
-mengtafel
-akoestiek

It's a gas gas gas

bert k
25 maart 2005, 14:27
Sluit ik me helemaal bij aan. Vergeet het idee dat je mixer alles verneukt. Is echt niet zo. Mijn Behrelul mixertje is prima! Ik ga er alleen mijn CD niet mee opnemen, dat doe ik in een studio.
Wat ik ooit wel wil hebben is een goeie compressor (of een channelstrip/pre-amp) voor de zang. Het is wel fijn om een zangpartij als eerste wat te comprimeren voordat hij de computer inschiet, om onverwachte pieken een beetje op te vangen.
Probeer zeker dat ding eens uit, als je de kans hebt, maar verwacht geen wonderen.

skabouter
25 maart 2005, 15:08
ik heb even na zitten denken (huh zo snel? ja zo snel), en ik denk dat ik hem gewoon maar neem.

als ik dan ga recorden kan ik hem gewoon gebruiken, dan maar iedere keer opnieuw de instrumenten aansluiten, maar dat is nou ook weer nie zoooo`n punt. verder heb ik een prima mic nu, en die preamp zal het geluid wel beter maken, voor zang is hij erg goed, hij heeft ook een uitgebreide compressor aan boord, die ook wel erg handig is (vooral voor bas en zang).
dus de preamp zal goed zijn voor recording.

tevens hou ik mijn mixer gewoon, maar gebruik ze dan niet samen. als ik gewoon wat aan het spelen/jammen/kloten ben is zo`n mixer wel heel handig, om meerdere instrumenten tegelijk af te spelen, en apart volumes te regelen, mixer vind ik wel essentieel.

dus gewoon beide, en voor recording ALLEEN de pre voor betere geluiden en compressie :) lijkt me goeie oplossing.

alleen dan wilde ik het wel zo doen, dat ALS ik voor de preamp ga, dat ik deze niet helemaal apart hoef aan te sluiten achter aan mijn PC , in de geluidskaart. dit wilde ik via een patchbay routen. dus de output van mixer, en de output van Preamp aansluiten op patchbay, en de input van soundcard ook. en dan via een patchkabeltje aan de voorkant switchen tussen die 2.

in hoeverre is dit een slecht idee, omdat zoiets het geluid nogal beinvloed ? je krijg dan 1 extra kabel (+klein patchkabeltje), en natuurlijk die hele patchbay waar je signaal extra doorgaat. in geval van de mixer niet zo`n punt denk ik, maar voor de preamp dan ? of is dit verschil minimaal ?

bert k
25 maart 2005, 15:52
Goed plan. Patchbay is echt handig, alles onder handbereik, zeker als je veel outboard-zooi hebt.
Ik zou me geen zorgen maken over ieder kabeltje wat er extra bijkomt. In principe is een kabeltje volkomen onhoorbaar, en een patchbay ook, die is helemaal passief.

skabouter
25 maart 2005, 16:07
ok, tof, dan word dat het :)

ow, nog 1 ding wat ik me afvraag. ik krijg binnenkort ook een dynamische mic erbij. wilde ik gebruiken om tegelijk met mijn V67g (condensator) opnamens te maken...........verschillende afstanden enzo.

maar zo`n micpre heeft maar 1 ingang.........en het is wel handig om bij verschillende afstanden de volumes op elkaar af te stellen.
dit is nu zeker niet meer mogelijk ? dan zou k het stuk 2x in moeten spelen, met verschillene mics ?

bert k
25 maart 2005, 16:16
Aiii... is dat ding mono? :-( Tja, dan is het dus echt maar 1 mic tegelijk. En meerdere mics is vaak erg lekker met een gitaarversterker.

Test: speel een gitaarpartij in met 1 mic via de pre, speel dan dezelfde partij in via je mixer, maar nu met twee mics. Vergelijk, en ghij weet allesch! :D

skabouter
25 maart 2005, 17:52
hij is inderdaad mono. tja, de compressor is wel stereo (heeft ook apart audio ingangen).....maar de preamp niet. idd wel nadelig. een een 2e preamp erbij vind ik net iets te duur :D

maar dan ga ik even kijken wat Focusrite nog meer aanbied, ze hebben dacht ik ook stereo channelstrips. mss is dat beter dan.

en idd even de A/B check met de mixer........