PDA

View Full Version : Mal laten maken?



Snaar'n Bennie
23 maart 2005, 12:13
Hoi.

Ik ben weer van plan om een gitaar te bouwen. Een soort singlecut.

Ik wil deze keer iets meer met kunstof mallen werken. Bijvoorbeeld om de body op vorm te frezen, en voor de pup's en electra.

Zijn er mensen die ook wel eens op deze manier gewerkt hebben? Zo ja, hebben jullie de mallen dan zelf gemaakt, of door een speciaal bedrijf laten maken?

Thanx!

Fumi SG
23 maart 2005, 17:19
ff een vraagje tussendoor..... hoe wil je met mallen gaan frezen?? En nog een..... wat heb je aan een mal voor je pups??

Snaar'n Bennie
23 maart 2005, 19:54
:o

Die mal gebruik ik om langs heen te frezen. Zodat je dus een exacte replica heb. Niks bijzonders aan hoor. Doen wel meer bouwers. Maar hier blijkbaar niemand dus...

Raytheman
24 maart 2005, 08:35
Jawel hoor, maar niet van kunststof. Gewoon van mdf :-D

Snaar'n Bennie
24 maart 2005, 09:47
Kan ook hoor! Zit ik ook wel aan te denken. Maar één van pvc of plexieglas bijvoorbeeld, lijkt me iets langer mee te gaan.

Mattia
24 maart 2005, 10:16
Ik moet nog steeds 'definitieve' mallen maken voor mijn 'modellen', maargoed, ik heb tot nu toe nog geen twee identieke gitaren gemaakt, altijd net ietsjes anders (electrisch, dan; akoestisch is een heel ander verhaal), dus, tja. Ik gebruikt wel zowat ALTIJD MDF mallen voor body vorm, pickups, etc.

Mallen (of templates, hoe je dingen ook wil noemen) zijn reuze handig. Voor pickups heb ik recent gewoon een hele stapel bij StewMac besteld, want ze kosten maar een dollartje of 5, en ze zijn gewoon hartstikke precies. Ik wil uiteindelijk ook 'gewoon' plexi templates voor m'n electrische gitaren maken, vooral omdat die dingen dan bestand zijn tegen temeratuurwisselingen, vochtigheid, etc. MDF, mits gelakt, werkt echter prima.

Dingen waar je op moet letten: plastic kan smelten als je niet oppast, en als dat gebeurt is je mal vorm naar de klote. Wat ik aanraad: Maak een 'master' mal uit Lexan of anderssoortig impact-resistent plastic, en maak daar met een simpele pattern bit een MDF copietje van. Gebruik die MDF copie van je 'master' mal voor je bodies; als die wordt verneukt, nouja, de master copy heb je dan nog steeds. Geld dubbel als je een prefab template koopt (makkelijk zat te vinden op eBay en dergelijke).

Marcel2
24 maart 2005, 18:59
Kan ook hoor! Zit ik ook wel aan te denken. Maar één van pvc of plexieglas bijvoorbeeld, lijkt me iets langer mee te gaan.

Hoeveel duizend gitaren ben je van plan te gaan bouwen?

Snaar'n Bennie
24 maart 2005, 19:21
Bwehe! Daar heb je me tuk! :razz:

Nee, ik ga ook geen kunstof meer gebruiken. Maak 'm gewoon van MDF in eerste instantie.

biels
24 maart 2005, 19:57
mijn mal was van papier de gaten voor de electronica enzo heb ik gewoon zelf bedacht en de mal van een internetsite gehaalt en met autocat op a3 geprint en aanelkaar geplakt

biels
24 maart 2005, 19:57
mijn mal was van papier de gaten voor de electronica enzo heb ik gewoon zelf bedacht en de mal van een internetsite gehaalt en met autocat op a3 geprint en aanelkaar geplakt

Snaar'n Bennie
24 maart 2005, 20:29
Een mal van papier kan ook. Freest alleen een beetje moelijk... Maar het is ook een manier ja.

Ik gebruik de mal juist om langsheen te frezen.