PDA

View Full Version : Ik heb hout gekregen van me buren....... Is dit goed hout???



Daniël_san
23 maart 2005, 11:33
Hoi,

Ik heb gisteren hout gekregen van de buren, verlijmd hout. Volgens mij is het Kersen. Het is ongeveer 4 cm dik. Is dit redelijk hout om een soort van strat van te maken? En hoe klinkt het als strat? En is het goed(koop) hout om mee te oefenen om een Les Paul te maken?

Dit waren me'n vragen dus.....

Daniël

arno
23 maart 2005, 17:28
Als het kersen is, dan is het goed voor een strat. Kersen is namelijk hard en dicht hout, net als essenhout waar een orginele strat van gemaakt wordt.

Voor een LP zou hij wat minder zijn, ook omdat het wat lastiger te bewerken is.

prs
23 maart 2005, 18:01
Kijk ook even goed na of het massief is, en dat het geen multiplex is met bijvoorbeeld een kersenfineer....
Verder inderdaad wel redelijk bruikbaar voor een strat.
Iemand hier op het forum is/was ook bezig met kersenhout. Was dat niet kritsjikroedel ofzoiets :) ?

biels
23 maart 2005, 18:45
voor een strat wil het wel denk ik een les paul weet ik niet zeker. Ik denk het niet. volgens mij gaat die schakelaar nogal diep. Mijn zelfbouw gitaar is geloof ik ook iets van 4 - 4.5 cm dik.

Mattia
24 maart 2005, 10:18
Zou ook voor een Les Paul haalbaar moeten zijn, alhoewel je misschien een SG switch zou moeten gebruiken. Die zijn ook niet zo diep. Eerst uitmeten, dan beslissen. Kersen is een prima houtsoort om te gebruiken voor gitaren, helemaal niks mis mee. Het zal wel een andere klank geven dan de mahonie die je normaliter in een Les Paul tegenkomt.

Daniël_san
3 april 2005, 14:12
Hoi, ik ben al begonnen met het maken van body's. Een les paul, en strat.
Ik ga de strat body helemaal afmaken en dan er een hals en alles opzetten, de les paul ga ik toch van ander hout maken. (esdoorn en mahonie)

Het hout voor de strat: Het schijnt beuken te zijn, zei een kennis tegen me...... Kersen was lichter ofzo?? Is dit ook redelijk hout voor je eerste gitaar?

Raytheman
3 april 2005, 19:14
Beuken is eenvoudig te herkennen. Vaak zijn kinderstoelen, boxen, kleerhangers en kinderspeelgoed ervan gemaakt. Is zeer goed te bewerken maar het is niet echt klankhout. Klank slaat er een beetje in dood eigenlijk :(

Daniël_san
7 april 2005, 21:31
fuck...... Majaa niks aan te doen. Ik ga wel naar de kringloopwinkel om daar wat oud hout te scoren.

Ik heb vandaag een bovenfrees gekocht. (bij de gamma in de aanbieding) Dus ik heb wel weer genoeg hout om dat frezen mee te oefenen :) En ik ga (hopelijk nu echt eens :evil: ) volgende maand alle spullen kopen voor me'n les paul achtige. Hij/Zij wordt see thru black 8-)

Fumi SG
7 april 2005, 22:30
wou je een see-trough uit een blok hout maken?? :???:

Hoe ga je dat doen?? :razz:

prs
7 april 2005, 23:55
dubbel

prs
7 april 2005, 23:56
wou je een see-trough uit een blok hout maken?? :???:

Hoe ga je dat doen?? :razz:

hij heeft het over een see trough finish, en niet over een neck trough gitaar!

Fumi SG
8 april 2005, 00:05
wou je een see-trough uit een blok hout maken?? :???:

Hoe ga je dat doen?? :razz:

hij heeft het over een see trough finish, en niet over een neck trough gitaar!

ow een finish.... trouwens, je kunt een neck through toch JUIST heel goed maken uit één stuk hout, dat is toch eigenlijk ook één stuk hout??

neej ik dacht dat hij met see through een echte doorkijk gitaar bedoelde à la zoiets
http://www.fretnfiddle.com/images/ClearRich.jpg

Diedo
8 april 2005, 01:06
gelukkig doet dom geen pijn, anders stond ik hier nu pleisters uit te delen.... :evil: :evil: :evil:

Mattia
8 april 2005, 10:03
ow een finish.... trouwens, je kunt een neck through toch JUIST heel goed maken uit één stuk hout, dat is toch eigenlijk ook één stuk hout??

neej ik dacht dat hij met see through een echte doorkijk gitaar bedoelde à la zoiets
http://www.fretnfiddle.com/images/ClearRich.jpg

Uh, zou kunnen, maar ik zou het niet willen doen. Het is niet makkelijk of economisch niet efficient om een gitaar te maken uit een groot stuk hout. Ik heb er eerlijk gezegd bij mijn weten ook nooit een gezien (alhoewel, ik heb wel verhalen gehoord dat Parker sommige Fly modellen zo bouwde). Makkelijker is het om een mooi stuk hout voor je hals te vinden (worden ook hogere eisen aan gesteld dan body hout), en 'wings' erop te lijmen. Zo wordt een neck through gebouwd, 99.99999999% van de tijd. Het is ook vele malen makkelijker om zo te bouwen, en je kunt betere stukken hout gebruiken, omdat je niet moet gaan zoeken voor een massief groot, duur stuk kwartiers hout.