PDA

View Full Version : vraagje, aanpassen Dynacord Eminent buizenbak



Wouter1973
23 maart 2005, 10:08
Ik heb recent een Dynacord Eminent aangeschaft. Probleem is dat vanwege de leeftijd (bouwjaar ca. 1962) de aansluiting op de speakerkast lastig is. Speakerkast heeft een standaard jack-ingang, maar de Dynacord heeft een 16 ohms uitgang waar een soort gekke ronde plugjes in moeten (ca 3 mm in doorsnede, rond). Kan ik hier gewoon een standaard jack-uitgang aan vast solderen?
Verder wil ik de input voor de gitaar veranderen, op dit moment heb ik een verloopplug nodig van din naar jack.
Tenslotte de stekker die naar het stopcontact gaat. Deze plug je in de Dynacord met een 2-polige plug (in plaats van de 3-polige die je tegenwoordig veelal aantreft, zgn eurostekker). Is dat nog makkelijk te vervangen/aan te passen?

nicoverduin
23 maart 2005, 10:18
Je kan gewoon een speaker jack toevoegen voor de luidspreker.

Je kan overwegen om een extra jack toe te voegen aan de achterkant van de versterker voor je gitaar.

Ik weet niet of het een randaarde snoer is, anders gewoon een nieuw snoer (groen/geel is aarde; bruin is fase; blauw is nul) erin zetten met randaarde en een randaarde stekker erop. Wil je een euro connector dan wordt het boren en vijlen. Lastig werk. Er bestaan wel speciale gaten ponsers, maar zo'n ponser (niet de ronde) is eeerrrruuuug duur. Koop je 5 van die eminents voor.

Nico

bert k
23 maart 2005, 10:37
Tenslotte de stekker die naar het stopcontact gaat. Deze plug je in de Dynacord met een 2-polige plug (in plaats van de 3-polige die je tegenwoordig veelal aantreft, zgn eurostekker).
Klinkt toch niet echt als randaarde.

birt
23 maart 2005, 10:40
die gekke ronde stekkertjes zijn banaanstekkertjes en kan je idd gewoon vervangen door 1 jackconnector.

dat snoer zou ik zeker vervangen door een geaard snoer, das altijd veiliger.

welke eminent is het trouwens? ik heb hier de handleiding (+schema) van een eminent (eminent 2 denk ik) in een hoekje liggen ;)

edit: banaanstekkertjes:
http://www.hvt.nl/images/nieuws/tmp/76eeab7f3c69c0d24e0a6342702aca3d.jpg

nicoverduin
23 maart 2005, 11:41
mooi restauratie klusje.....

http://www.albertkreuzer.com/eminent.htm
NIco

Wouter1973
23 maart 2005, 12:10
Dank voor de vlotte reacties! Ik heb reeds een jack-input gehaald, dat wordt thuis even een gaatje boren en solderen. Lijkt me goed te doen. Die stekker heeft idd géén randaarde. Zo lang de stekkers bij kringloopzaken nog voor een paar centen te verkrijgen zijn lijkt me de noodzaak tot vervanging hiervan nog niet zo hoog. alhoewel het beter is om de versterker uiteindelijk te aarden, lijkt me.
Het gaat hier overigens om een Dynacord Eminent 1

Wouter1973
23 maart 2005, 12:11
Dank voor de vlotte reacties! Ik heb reeds een jack-input gehaald, dat wordt thuis even een gaatje boren en solderen. Lijkt me goed te doen. Die stekker heeft idd géén randaarde. Zo lang de stekkers bij kringloopzaken nog voor een paar centen te verkrijgen zijn lijkt me de noodzaak tot vervanging hiervan nog niet zo hoog. alhoewel het beter is om de versterker uiteindelijk te aarden, lijkt me.
Het gaat hier overigens om een Dynacord Eminent 1

Wouter1973
23 maart 2005, 12:11
Dank voor de vlotte reacties! Ik heb reeds een jack-input gehaald, dat wordt thuis even een gaatje boren en solderen. Lijkt me goed te doen. Die stekker heeft idd géén randaarde. Zo lang de stekkers bij kringloopzaken nog voor een paar centen te verkrijgen zijn lijkt me de noodzaak tot vervanging hiervan nog niet zo hoog. alhoewel het beter is om de versterker uiteindelijk te aarden, lijkt me.
Het gaat hier overigens om een Dynacord Eminent 1, zoals inderdaad op de link van Nico Verduin te zien is.

Wouter1973
23 maart 2005, 12:12
Dank voor de vlotte reacties! Ik heb reeds een jack-input gehaald, dat wordt thuis even een gaatje boren en solderen. Lijkt me goed te doen. Die stekker heeft idd géén randaarde. Zo lang de stekkers bij kringloopzaken nog voor een paar centen te verkrijgen zijn lijkt me de noodzaak tot vervanging hiervan nog niet zo hoog. alhoewel het beter is om de versterker uiteindelijk te aarden, lijkt me.
Het gaat hier overigens om een Dynacord Eminent 1, zoals inderdaad op de link van Nico Verduin te zien is.

Wouter1973
23 maart 2005, 12:12
Dank voor de vlotte reacties! Ik heb reeds een jack-input gehaald, dat wordt thuis even een gaatje boren en solderen. Lijkt me goed te doen. Die stekker heeft idd géén randaarde. Zo lang de stekkers bij kringloopzaken nog voor een paar centen te verkrijgen zijn lijkt me de noodzaak tot vervanging hiervan nog niet zo hoog. alhoewel het beter is om de versterker uiteindelijk te aarden, lijkt me.
Het gaat hier overigens om een Dynacord Eminent 1, zoals inderdaad op de link van Nico Verduin te zien is.

Wouter1973
23 maart 2005, 12:22
dat bericht was maar één keer bedoeld....mijn excuses

Robbert
23 maart 2005, 13:16
Dank voor de vlotte reacties! Ik heb reeds een jack-input gehaald, dat wordt thuis even een gaatje boren en solderen. Lijkt me goed te doen. Die stekker heeft idd géén randaarde. Zo lang de stekkers bij kringloopzaken nog voor een paar centen te verkrijgen zijn lijkt me de noodzaak tot vervanging hiervan nog niet zo hoog. alhoewel het beter is om de versterker uiteindelijk te aarden, lijkt me.
Het gaat hier overigens om een Dynacord Eminent 1, zoals inderdaad op de link van Nico Verduin te zien is.

Paar dingetjes Wouter: welkom :D
In de FAQ's staan een aantal opmerkingen over de dubbele posts, misschien effe handig om te lezen ;)


Dan on-topic: Als je leven je lief is, lijkt mij de noodzaak van randaarde toch iets hoger dan je nu inschat...

Wouter1973
23 maart 2005, 14:01
Ik zal die FAQ's eens gaan lezen...
En die randaarde komt er ook wel, lijkt me -op het vijl-/boorwerk na- redelijk eenvoudig om dat 2-pins geval door een gangbaarder 3-pins connector te vervangen. Neem aan dat die 3e pin met het chassis verbonden moet worden?

nicoverduin
23 maart 2005, 19:20
Ik zal die FAQ's eens gaan lezen...
En die randaarde komt er ook wel, lijkt me -op het vijl-/boorwerk na- redelijk eenvoudig om dat 2-pins geval door een gangbaarder 3-pins connector te vervangen. Neem aan dat die 3e pin met het chassis verbonden moet worden?
yep

matto
23 maart 2005, 22:51
Ik heb in mijn Eminent in een van de din inputs net zolang zitten pulken totdat alle bakeliet eruit was daarna heb ik er een jack chassis in kunnen schroeven, het werkt mooi en ik heb geen extra gaten hoeven boren !
Voor luidsprekeraansluiting heb ik verloopjes in elkaar gesoldeerd.
Veel plezier met je Eminent, je kunt er echt van alles op aan sluiten en het klinkt altijd goed. :P

Mr.Jay
24 maart 2005, 18:53
Ik zal die FAQ's eens gaan lezen...
En die randaarde komt er ook wel, lijkt me -op het vijl-/boorwerk na- redelijk eenvoudig om dat 2-pins geval door een gangbaarder 3-pins connector te vervangen. Neem aan dat die 3e pin met het chassis verbonden moet worden?

De Dynacord 1 ( want die is het uit 1962 ) is wel degelijk met randaarde uitgevoerd> zie de foto's van de achterzijde via de link van Nico.
De stekker heeft slechts 2 pinnen, echter ook een metalen omranding, die gaat in de metalen "doos" op het chassis > da's de aarde dus !

JaY

Wouter1973
27 maart 2005, 21:44
In dat geval....heeft mijn snoer dat op de 2-pins aansluiting past geen randaardevoorziening, aangezien het hele ding door plastic omhuld is met uitzondering van de twee gaatjes voor de pinnen. Ik wil in elk geval graag aarde voor de veiligheid, zijn er nog 2-pins snoeren in omloop waarbij de randaarde wél werkt? En in het geval dat die snoeren zeldzaam zijn wil de 2-pins aansluiting vervangen door een 3-pins. Ik ben slecht met electra, welke kleur draad moet ik waarop aansluiten? Er loopt nu een blauw draadje en een bruin draadje van de voeding naar de 2 pinnen.

Wouter1973
27 maart 2005, 21:47
En nog iets: de versterker lijkt vermogen te verliezen naarmate ie langer in gebruik is. Moet de master steeds een stukje hoger zetten. Eén EL34 lijkt ook minder te gloeien dan de ander. Versleten/aan vervanging toe? En de versterker wordt echt BLOEDheet, is dat normaal?

Mr.Jay
28 maart 2005, 11:12
En nog iets: de versterker lijkt vermogen te verliezen naarmate ie langer in gebruik is. Moet de master steeds een stukje hoger zetten. Eén EL34 lijkt ook minder te gloeien dan de ander. Versleten/aan vervanging toe? En de versterker wordt echt BLOEDheet, is dat normaal?

zeker weten dat jouw snoer niet correct is, die amps waren geaard.
HEET is normaal, ik heb de mijne vaak genoeg gebruikt en herken dat.
Verder zou ik em écht na laten kijken want hij is niet oké als je em steeds harder moet zetten.

JaY

bert k
28 maart 2005, 14:59
De buis die het hardste gloeit zou wel eens kapot kunnen zijn. Als hij helemaal vrolijk rood staat te gloeien zeker. Een goeie buis komt maar weinig licht uit, ondanks dat de Belgen ze hardnekkig 'lampen' blijven noemen... :)

Wouter1973
28 maart 2005, 19:54
De buis die het hardste gloeit zou wel eens kapot kunnen zijn. Als hij helemaal vrolijk rood staat te gloeien zeker. Een goeie buis komt maar weinig licht uit, ondanks dat de Belgen ze hardnekkig 'lampen' blijven noemen... :)

Één EL34 staat inderdaad flink te gloeien....beide EL's maar es vervangen en kijken of ie het dan beter doet...

PeeVee
29 maart 2005, 10:53
Zie gewoon "licht" van het gloei spiraaltje of gloeien de platen zelf lichtrood op? Het enige dat hoort te gloeien is het filamentje (de "heater") en het klopt dat dat effect bij sommige buizen wel eens wat beter zichtbaar is dan bij anderen. Het heeft, i.t.t. wat men vaak denkt, niets met de werking van de buis te maken. De platen (grijze / zwarte binnenwerk) mogen beslist NIET gloeien (ziet er wel mooi uit; beetje fel appelrood) of "blozen", als je dat waarneemt dan wordt er te veel vermogen gedissipeerd. Een blauwig gloed in het glas is OK (althans, niet verkeerd / verontrustend). Het is een effect dat vaak (niet altijd) optreedt bij nieuwe buizen (beetje gas dat geioniseerd raakt), het verdwijnt doorgaans na verloop van tijd.

Overigens merkte Jay (per PM) terecht op dat het omgekeerde niet per definitie waar is; blauwe gloed duidt niet altijd op nieuwe buizen, Jay heeft 40 jaar oude RCA's die nog steeds een blauwe gloed geven en ik heb zelf ook een stokoud setje GT's die mooi blauw gloeien.

Ik vermoed dat één van de buizen (of allebei natuurlijk) te heet ingesteld staat (bias) en teveel stroom trekt. Gewoon even (laten) biassen. Ook even checken of de stuurrooster weerstanden nog OK zijn, bij Fender amps zitten die vaak op de buisvoet en door het gewiebel bij vervangen van buizen kunnen de pootjes wel eens (intern) afbreken; er staat dan geen negatieve voorspanning meer op het stuurrooster; die is dan 0 (eigenlijk "zweeft" ie) dus en buis gaat dan ook errug veel stroom trekken. Dat soort dingen even (laten) checken, gewoon health check zeg maar.

Wouter1973
29 maart 2005, 17:25
Heb zojuist de versterker bij een buizen-expert gebracht voor een volledige check.

PeeVee
30 maart 2005, 10:01
M.b.t. tot die blauwe gloed misschien beter om gewoon even wat tekst te quoten dan kan iedereen er vervolgens zelf mee doen wat hij/zij wil. Ik dacht dat blauwe gloed (aan de wand, ik ken geen andere) duidde op goed vacuum maar heb de waarheid niet in pacht. Onderstaande ter info afkomstig van de volgende webpagina: http://barney.webace.com.au/~electron/tubes/blueglo.htm

Transcribed for your convenience from the "Sylvania Engineering Data Service", Volume 1

BLUE GLOW in Electron Tubes

Explanation 1:

BLUE GLOW
Blue Glows are not tube detriments per se. They are, however, suspects in the eyes of many receiving tube users for lack of a full understanding of their origins. There are several types of Blue Glow which can be described as follows:


FLUORESCENCE
This type of glow is usually violet in color and most noticeable around the inside surface of the glass bulb. It is most pronounced on power tubes and is the product of electron bombardment of the glass taking place within the tube. It generally has no adverse affect upon receiver performance, and in fact, tubes displaying this phenomenon are particularily good with respect to gas content.


MERCURY VAPOR HAZE
This is a blue-violet glow associated with those tube types which rely upon mercury vapor for proper operation. In such cases, the blue glow should be evident indicating proper operation.


GAS
Gas produces a blue haze, generally confined to the vicinity of the mount structure. The proper function of gas types such as thyratrons, voltage regulator and voltage reference tubes, requires the presence of this glow as an indication of proper tube operation. Some voltage regulators use neon instead of argon and as a result exhibit a pink-orange glow. It is, however, a distinct detriment in vacuum receiving types, where the presence of gas in large amounts can cause malfunction of the equipment.


Explanation 2:

Transcribed for your convenience from "RADIOTRONICS"Technical Bulletin No. 39 - 24 February 1936. Radiotronics was published by the Amalgamated Wireless Valve Co. of Australia using technologies derived from RCA USA, Marconi, Telefunken and others.

FLUORESCENCE and BLUE GLOW
With modern valves a blue colour is frequently observed (either steady or flickering) on portions of the bulb wall; this is a phenomenum known as "fluorescence" and is somewhat akin to X-ray fluorescence and is due to electron bombardment of the glass.

The colour of this glow and its intensity depend on the nature of the glass, the voltages employed, and the design of the valve. It has no deleterious effect, however, and actually is a sign of an extremely high vacuum.

It is particularly prominent with type 42, but may also be observed on other types, such as 6A7, 6C6, 6D6, but since in these types a black coating is used inside the bulb the fluorescence is rarley noticed.

Blue glow is a glow between electrodes caused by ionised gas. It is never observed in a really hard valve, but there are certain types in which a very slight glow may be observed which, although indicating a very small amount of gas, is not deleterious to the valve; for example this sometimes applies to type 50.

When any appreciable glow is observed inside the plate, the valve is definitely defective, due to gas, and a negative grid current will be observed if a micro-ammeter is placed in the grid return circuit. A valve reading less than 1 micro-ampere for each 10 milliamperes of anode current is quite satisfactory, and even two to three times this amount of negative grid current is usually quite permissible.

When a valve becomes very gassy, the blue glow frequently extends in the shape of streamers radiating from the ends of the anode, and the valve in this condition is completely unusable.

In high vacuum rectifiers used at voltages not exceeding 400 volts, a small amount of blue glow is not detrimental and may be rather beneficial. High voltage rectifiers, on the other hand, must have an absolute minimum of gas.

Occasionally fluorescence may be seen on the inside surface of the anode or grid; this fluorescence may be easily distinguished from blue glow by the fact that it is a thin film and does not spread through the space between the electrodes.

All types of fluorescence are completely harmless."

Wouter1973
3 april 2005, 12:01
Het blijkt mee te vallen met de Dynacord. Is volledig nagekeken: (Telefunken) buizen in orde, elco's ook, alleen sommige condensatoren niet en er bleek nogal wat onafgeschermd draad te zijn gebruikt in de versterker bij eerdere reparaties. Voor een heel geschikt bedragje wordt de versterker in orde gemaakt én voorzien van geaard netsnoer, en klinkt dan volgens de reparateur weer als nieuw :-)