PDA

View Full Version : Ideale latency



galguitarist
22 maart 2005, 23:30
Is er een soort van streven aan te geven van het aantal ms aan latency waarbij je geen problemen ondervind?

Hoop dat mijn vraag niet al te vaag is ;)

Ic3gl0vE
22 maart 2005, 23:53
als je onder de 20 blijft lijkt het me wel ok...
Ik las ergens dat als je een gitaarkabel van 7 voet hebt (2,1336 meter volgens google :)) je een latency van ongeveer 5ms krijgt als je 'm op je gitaarversterker aansluit. Dan heb je ook nog de kleine tijd die nodig is om het signaal van pre-amp naar eindtrap te sturen dus als je gitaar speelt heb je sowieso al wat latency zeg maar.

Ga je dus met een vrij korte kabel naar je mengpaneel, dan zal de totale latency dus vrij klein zijn, en lijkt het me niet hoorbaar als je pc bijv. 15ms latency heeft.

Het beste zou natuurlijk gewoon zijn: alles 0ms, maar als je daar in de buurt wilt komen blijft er weinig van je geluidskwaliteit over :P

bert k
23 maart 2005, 00:13
Lijkt me dat dat 5 MICROseconden moet zijn. 5 milliseconden is wel erg veel, dat is nog net niet hoorbaar.

skabouter
23 maart 2005, 01:16
inderdaad ja...........ms zou je wel horen denk ik. een delaytje van 5ms is in elk geval al goed te horen.

maar ik weet niet zozeer hoeveel dat een probleem is, met een redelijke geluidskaart (daar zit hem het grootste probleem in geloof ik)

ik neem zelf gitaar op via een mic. nou, het is nauwelijks op te noemen wat voor weg dat gitaar geluid aflegt voor het door mijn monitoren komt (of op de geluidskaart opgenomen word).

gitaar--1--amp---2--effecten--3--amp--4--cabinet.

1=kabel van 6 meter
2=kabel van 1 meter
3=kabel van 1 meter
4=kabel van 2 meter

binnen het cabinet zit natuurlijk ook wat draad :wink:

dan nog een kleine afstand van het cabinet tot de mic
dan een micsnoer van 6 meter.
dan door de mixer
dan via 1,5 meter lange kabel naar de geluidskaart. dan word het opgenomen.

maar om af te spelen gaat het geluid terug met een 1,5 meter lange kabel naar de mixer.
daaruit gaat het met 1,5 meter kabel naar de subwoofer, daaruit met 1,5 meter kabel naar de versterker, en daaruit met 2x1 meter naar de monitoren.

heeeeel wat kabel dus, he ! maar ik heb geen last van latency hoor :)

harrie-beton
23 maart 2005, 09:15
hebben we het over geluidskaarten latency of andere dingen

bert k
23 maart 2005, 10:41
Weet ik niet. Iceglove begon over vertraging door de kabellengte.
Maar denk ook eens aan de multikabel bij een festival. 50 meter heen, 50 meter terug, en geen vertraging...

skabouter
23 maart 2005, 11:11
bwah, daarom, daarom..........al dat gezeur. in een professioneel gitaarrack, of studiorack stikt het ook van de snoeren. maar daar merk je niets van. hoogstens kwaliteit verlies, maar geen vertraging.

harrie-beton
23 maart 2005, 12:11
volgens mij gaat het met lichtsnelheid en is een vertraging alleen hoorbaar als je een kabel tot de maan aanlegt.

skabouter
23 maart 2005, 16:48
lichtsnelheid lijkt me wat overdreven, er word ook door de helft van wetenschap beweerd dat het niet haalbaar is.................(behalve voor licht dan :D )

bovendien zouden we dan denk ik niet over microseconden spreken op afstanden van +/- 20 meter snoer, denk ik.