PDA

View Full Version : Nog even over dat gesloten onderwerp



Negative K3 fan
22 maart 2005, 23:02
Wat is die Zachary een eikel zeg!!!

DREAMMACHINE
22 maart 2005, 23:03
..... :-D ....foei!

Antal
22 maart 2005, 23:05
Wat is die Zachary een eikel zeg!!!

Idd. Bijna net zo erg als mensen die topics openen om verder te lullen over een gesloten onderwerp :roll:

Mitch
22 maart 2005, 23:06
Wil je er over praten ? :D

Negative K3 fan
22 maart 2005, 23:07
hah!

maar hij heeft natuurlijk wel een punt, het is sneu om geld te verdienen door dingen te na te maken die anderen hebben bedacht.

Negative K3 fan
22 maart 2005, 23:09
en antal, wat heb ik jou misdaan? waarom ga jij er in godsnaam zo hard op om mij elke keer te kleineren??????? alsof ik dat waard ben.

BartL
22 maart 2005, 23:16
Kom laten we verder praten over "de dikke lul 2 in 1" van Speedy/HWA. 8-)

Speeddemon
22 maart 2005, 23:17
hah!

maar hij heeft natuurlijk wel een punt, het is sneu om geld te verdienen door dingen te na te maken die anderen hebben bedacht.
nou dat geld VERDIENEN zit 't 'm net in. Na aftrek van materiaalkosten en arbeidskosten blijft er geen winst over.
't zelfde met m'n TB en AB boxjes. 't is dat ik het gewoon leuk vind om te solderen.

Jeroenvanhulsteijn
22 maart 2005, 23:18
ja, zo'n SDHL 2in1 lijkt me ook wel vet. En dan ook nog kunnen kiezen of de Myclone for of na de Mig komt.

BartL
22 maart 2005, 23:23
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat die gemaakt gaat worden :)

Speeddemon
22 maart 2005, 23:27
Hey jongens, misschien wel interessant om hier over te brainstormen.

Ik dacht zelf dat het beste is dat ze allebei hun eigen in en uitgangen hebben, zodat je ze zelf kan patchen.
Alleen voorzie ik dan wel problemen wanneer je de Myclone in je FX loop wilt hangen en de MiG*Boost voor je amp.

Ik ga er dan wel van uit dat de MiG*Boost iets gaat veranderen van karakter... bijvoorbeeld LED en volledig Ge clipping.

Mitch
22 maart 2005, 23:27
en antal, wat heb ik jou misdaan? waarom ga jij er in godsnaam zo hard op om mij elke keer te kleineren??????? alsof ik dat waard ben.
't Is misschien wel een tikkie flauw om na sluiting een nieuw topic te openen. Ik moest er wel om lachen, maar hij mag hierna wel weer wegzakken :)

BartL
22 maart 2005, 23:31
Ik dacht zelf dat het beste is dat ze allebei hun eigen in en uitgangen hebben, zodat je ze zelf kan patchen.
Alleen voorzie ik dan wel problemen wanneer je de Myclone in je FX loop wilt hangen en de MiG*Boost voor je amp.Dat is toch geen probleem als ze beiden een eigen uitgang hebben? Alleen heb je er dan geen zak aan om ze samen in één pedaal te kopen. Of zie ik dat verkeerd?

Negative K3 fan
22 maart 2005, 23:32
hah!

maar hij heeft natuurlijk wel een punt, het is sneu om geld te verdienen door dingen te na te maken die anderen hebben bedacht.
nou dat geld VERDIENEN zit 't 'm net in. Na aftrek van materiaalkosten en arbeidskosten blijft er geen winst over.
't zelfde met m'n TB en AB boxjes. 't is dat ik het gewoon leuk vind om te solderen.

precies! maar dat wist ik ook wel, en ik waardeer het ook erg dat jij het zo doet!

Speeddemon
22 maart 2005, 23:36
Ik dacht zelf dat het beste is dat ze allebei hun eigen in en uitgangen hebben, zodat je ze zelf kan patchen.
Alleen voorzie ik dan wel problemen wanneer je de Myclone in je FX loop wilt hangen en de MiG*Boost voor je amp.Dat is toch geen probleem als ze beiden een eigen uitgang hebben? Alleen heb je er dan geen zak aan om ze samen in één pedaal te kopen. Of zie ik dat verkeerd?

tja, dit lijkt me handiger dan het moeilijk oplossen met een stel DPDT toggleswitches.

Kijk, er zijn een paar situaties;
als je de MiG*Boost als pre-amp boost wilt gebruiken, zou je de Myclone kunnen gebruiken om:
-'m NOG harder te laten gaan (maar vervormt dan ook)
-in de fx-loop een pure volume boost te geven
-voor de MiG*Boost plaatsen voor meer vervorming

ik zie op zich niet zo snel in dat je de MiG*Boost in je fx-loop zou willen hangen, maar 't zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Het verschil met 1 of 2 pedalen is ongeveer 11 x 3cm. :wink:

Mitch
22 maart 2005, 23:38
Hey jongens, misschien wel interessant om hier over te brainstormen.
.
k ga er dan wel van uit dat de MiG*Boost iets gaat veranderen van karakter... bijvoorbeeld LED en volledig Ge clipping.

Die karakter verandering klinkt mij niet verkeerd in de oren. Hear hear !
Zeker met een strakke boost erna een semi-dirty lead sound en ervóór een beetje strakker: sounds fine !

BartL
22 maart 2005, 23:41
Jaja...aparte uitgangen zijn uiteraard wel handiger jah. Mocht je willen, zou je de myclone toch in de loop kunnen prikken. Maar ik heb die clips van yoeri gehoord...en dat klinkt erg lekker moet k zeggen :o

Antal
23 maart 2005, 00:52
en antal, wat heb ik jou misdaan? waarom ga jij er in godsnaam zo hard op om mij elke keer te kleineren??????? alsof ik dat waard ben.

Ik kleineer je niet. Ik vind het openen van dit topic alleen respectloos ten opzichte van DH, die het andere topic gesloten heeft. Gelukkig heeft dit topic al een andere wending genomen.

birt
23 maart 2005, 10:36
hey remco,
eigenlijk kan je zo een hele reeks effecten in 1 behuizing maken met aan de achterkant een good old fashioned patchbay hè :D
met wat hardpatches en een hoop kabeltjes :)

ik persoonlijk heb er ook al aan zitten denken (zoals zoveel diyers) om effecten in modules te maken die je kan inpluggen in een board met 3pdt switches maar dit lijkt me minder handig dan patchen.

en kwa originaliteit: ik zou ooit een pedaaltje willen maken dat je gitaarsignaal mengt met random radiosignaal (zoals goedkope rommel vanzelf wel eens doet) zodat je dit als effect kan gebruiken :D

Negative K3 fan
23 maart 2005, 10:42
en antal, wat heb ik jou misdaan? waarom ga jij er in godsnaam zo hard op om mij elke keer te kleineren??????? alsof ik dat waard ben.
respectloos ten opzichte van DH, die het andere topic gesloten heeft.

bulloshit, en als hij daar problemen mee heeft dan hoor ik het wel van hem en zit ik niet te wachten op persoonlijke aanvallen van een gefrustreerde volwassen man die zich op internet lekker kan laten gaan.

BartL
23 maart 2005, 10:50
en antal, wat heb ik jou misdaan? waarom ga jij er in godsnaam zo hard op om mij elke keer te kleineren??????? alsof ik dat waard ben.
respectloos ten opzichte van DH, die het andere topic gesloten heeft.

bulloshit, en als hij daar problemen mee heeft dan hoor ik het wel van hem en zit ik niet te wachten op persoonlijke aanvallen van een gefrustreerde volwassen man die zich op internet lekker kan laten gaan.
Flikker eens op met dat gezeik ofzo...doe dat maar via de PM :)


Dus...gaat Remco iets ondernemen met 2 of 3 in 1 ? :-D :-D

Antal
23 maart 2005, 10:51
bulloshit, en als hij daar problemen mee heeft dan hoor ik het wel van hem en zit ik niet te wachten op persoonlijke aanvallen van een gefrustreerde volwassen man die zich op internet lekker kan laten gaan.

Dat is een beetje jouw probleem. Jij vind alles bullshit. Behalve de onzin die je zelf uitkraamt. En als je niet tegen commentaar kan, was dan lekker in je ei gebleven. Op een forum heb je nou eenmaal met andere mensen te maken.

En geef nou gewoon toe dat het lullig is om dit topic te openen. Zoals ik al zei, het maakt niet meer uit, want het topic heeft een andere wending genomen (niet dankzij jou)

H.Manback
23 maart 2005, 13:02
+1 Antal,

Dat topic is niet voor niks dichtgegooid, iedereen heeft z'n zegje gedaan over Z-vex. Hij kan zich hier niet verweren, dus is het nogal kinderachtig om nog even door te gaan op 'wat is het een eikel'.

Gewoon laten rusten, klaar. Het topic heeft een andere wending genomen, dat is mooi, maar hou er over op, je zat gewoon fout.

Speeddemon
23 maart 2005, 13:18
wat Zvex betreft, het lijkt erop dat hij op HCFX een 2e username heeft, 'clonersmustdie' en loopt mij aardig te stangen in m'n Dunlop thread daar. :-?

Of ie zich nou hier kan verweren of niet, hij heeft aangetoond hoe ie echt is, en of ie nou geweldig originele pedalen maakt of niet (ik denk t 2e), het is een eikel, punt uit.

groovyB3
23 maart 2005, 13:50
hah!

maar hij heeft natuurlijk wel een punt, het is sneu om geld te verdienen door dingen te na te maken die anderen hebben bedacht.
nou dat geld VERDIENEN zit 't 'm net in. Na aftrek van materiaalkosten en arbeidskosten blijft er geen winst over.
't zelfde met m'n TB en AB boxjes. 't is dat ik het gewoon leuk vind om te solderen.

Misschien zie ik het verkeerd, maar zijn 'arbeidskosten' dan geen winst voor jou?

groovyB3
23 maart 2005, 13:52
Of ie zich nou hier kan verweren of niet, hij heeft aangetoond hoe ie echt is, en of ie nou geweldig originele pedalen maakt of niet (ik denk t 2e), het is een eikel, punt uit.

Precies en dat heb ik geloof ik ook wel duidelijk gemaakt in dat topic op diystompboxes. Wat een omhooggevallen graflul is dat zeg...

Speeddemon
23 maart 2005, 14:10
hah!

maar hij heeft natuurlijk wel een punt, het is sneu om geld te verdienen door dingen te na te maken die anderen hebben bedacht.
nou dat geld VERDIENEN zit 't 'm net in. Na aftrek van materiaalkosten en arbeidskosten blijft er geen winst over.
't zelfde met m'n TB en AB boxjes. 't is dat ik het gewoon leuk vind om te solderen.

Misschien zie ik het verkeerd, maar zijn 'arbeidskosten' dan geen winst voor jou?
nee. tijd=geld, in die 2 uur dat ik zo'n pedaal bouw, had ik ook 2 uur voor een werkgever kunnen werken.

je zegt het al; 'arbeidsKOSTEN'. Winst is=overgebleven geld na AFTREK van ALLE KOSTEN. Bij de luxere uitgevoerde switchboxjes zit soms een beetje winst. (of ik reken een hoger uurloon en weg winst. :cool: )

BartL
23 maart 2005, 14:12
Hehe...je draait dus (economisch gezien) misschien wel verlies :razz:

groovyB3
23 maart 2005, 14:19
hah!

maar hij heeft natuurlijk wel een punt, het is sneu om geld te verdienen door dingen te na te maken die anderen hebben bedacht.
nou dat geld VERDIENEN zit 't 'm net in. Na aftrek van materiaalkosten en arbeidskosten blijft er geen winst over.
't zelfde met m'n TB en AB boxjes. 't is dat ik het gewoon leuk vind om te solderen.

Misschien zie ik het verkeerd, maar zijn 'arbeidskosten' dan geen winst voor jou?
nee. tijd=geld, in die 2 uur dat ik zo'n pedaal bouw, had ik ook 2 uur voor een werkgever kunnen werken.

je zegt het al; 'arbeidsKOSTEN'. Winst is=overgebleven geld na AFTREK van ALLE KOSTEN. Bij de luxere uitgevoerde switchboxjes zit soms een beetje winst. (of ik reken een hoger uurloon en weg winst. :cool: )

Okay dit snap ik niet. Als je in die 2 uur voor een werkgever werkt en je krijgt er geld voor is dat toch ook 'winst'. De arbeidskosten die je dan krijgt gaan toch ook direct naar jou. Tenminste, ik neem aan dat je dat geld niet in de fik steekt ;)

groovyB3
23 maart 2005, 14:21
hah!

maar hij heeft natuurlijk wel een punt, het is sneu om geld te verdienen door dingen te na te maken die anderen hebben bedacht.
nou dat geld VERDIENEN zit 't 'm net in. Na aftrek van materiaalkosten en arbeidskosten blijft er geen winst over.
't zelfde met m'n TB en AB boxjes. 't is dat ik het gewoon leuk vind om te solderen.

Misschien zie ik het verkeerd, maar zijn 'arbeidskosten' dan geen winst voor jou?
nee. tijd=geld, in die 2 uur dat ik zo'n pedaal bouw, had ik ook 2 uur voor een werkgever kunnen werken.

je zegt het al; 'arbeidsKOSTEN'. Winst is=overgebleven geld na AFTREK van ALLE KOSTEN. Bij de luxere uitgevoerde switchboxjes zit soms een beetje winst. (of ik reken een hoger uurloon en weg winst. :cool: )

Okay dit snap ik niet. Als je in die 2 uur voor een werkgever werkt en je krijgt er geld voor is dat toch ook 'winst'. De arbeidskosten die je dan krijgt gaan toch ook direct naar jou. Tenminste, ik neem aan dat je dat geld niet in de fik steekt ;)

Speeddemon
23 maart 2005, 14:24
maar daar heb je voor GEWERKT.
arbeid kost geld.

winst maak je als je zeg maar 'extra geld verdient'.

Een auto kopen voor 10.000 en verkopen voor 15.000 (als je 't snel kan) is winst maken.

Een auto kopen voor 10.000, opknappen en verkopen voor 15.000 is geen (of minder winst maken), aangezien je kosten en arbeid hebt.

Speeddemon
23 maart 2005, 14:25
bump

groovyB3
23 maart 2005, 14:42
Okaaaay dan, nu iek sjnap :D

Jeroenvanhulsteijn
23 maart 2005, 14:48
how about een parallele booster (de Mig en Myclone, of hoe dan nu ook mag heten, parallel aan elkaar) met een blend knop?

Quink
23 maart 2005, 15:42
Een auto kopen voor 10.000, opknappen en verkopen voor 15.000 is geen (of minder winst maken), aangezien je kosten en arbeid hebt.

Oh jee, ik ga hier misschien iets erg doms zeggen, maar goed, here goes...

Het bovenstaande gaat strikt genomen volgens mij voor jou in ieder geval niet op. Als "zelfstandige" is wat er na aftrek van de kosten overblijft winst. Kosten zijn *niet* door jezelf uitgevoerde arbeid. Punt. Je kunt niet tegen de belastingdienst zeggen "ik hou er eerst een mooi salaris voor mezelf af". De belastingdienst kijkt wat je winst is en als er wat overblijft is dat mooi. Als je om gaat rekenen hoeveel uren veel kleine ondernemers draaien, en dan kijkt wat er "per uur" overblijft...pfffff. niet echt fijn. Dan is het soms idd financieel aantrekkelijker om voor een baas te gaan werken.

BartL
23 maart 2005, 15:53
Njah...winst...
Ligt eraan hoe je het bekijkt; Op de accounting of micro manier :-D

Goed boek: http://wps.aw.com/wps/media/objects/591/605492/cover.jpg

:-D



Boet me trouwens geen zak of Remco winst maakt of niet...hij maakt hele vette pedalen volgens mij :P 8-)

Quink
23 maart 2005, 16:09
Boet me trouwens geen zak of Remco winst maakt of niet...hij maakt hele vette pedalen volgens mij :P 8-)

Mij wel. Als hij geen winst maakt zal het vermoedelijk snel(ler) afgelopen zijn met de pedalen. En ik wil nog wel een HWA OD/Dist. Dus winst maken verdorie http://smile.smilies.nl/443.gif


:wink:

Negative K3 fan
23 maart 2005, 16:13
tijd is net zo goed iets wat geld kosyt, dat is zeker geen winst.

een baas moet ook loonkosten apart rekenen, je wordt niet direct betaald voor wat je aflevert maar meer voor de moeite die je erin stopt, ook een soort grondstof dus, net als de materiele benodigdheden.

Negative K3 fan
23 maart 2005, 16:16
+1 Antal,

Dat topic is niet voor niks dichtgegooid, iedereen heeft z'n zegje gedaan over Z-vex.
Blijkbaar niet!!!11 dus dan is het wel te vroeg dichtgegooid, ik denk dat je op een forum zelf wel mag bepalen wanneer je uitgepraat bent en dat hoeft een mod mij niet te vertellen, no offence ricthing dirk, want als ik voor iemand hier respect heb :)


Hij kan zich hier niet verweren, dus is het nogal kinderachtig om nog even door te gaan op 'wat is het een eikel'.
Ja dat klopt, maar ik bedoelde het niet als een rant, maar meer gewoon van tja... weetjewel? het was zeker niet de bedoeling om een 'rant' topic te maken


Gewoon laten rusten, klaar. Het topic heeft een andere wending genomen, dat is mooi, maar hou er over op, je zat gewoon fout.

ok

Negative K3 fan
23 maart 2005, 16:17
+1 Antal,

Dat topic is niet voor niks dichtgegooid, iedereen heeft z'n zegje gedaan over Z-vex.
Blijkbaar niet!!!11 dus dan is het wel te vroeg dichtgegooid, ik denk dat je op een forum zelf wel mag bepalen wanneer je uitgepraat bent en dat hoeft een mod mij niet te vertellen, no offence ricthing dirk, want als ik voor iemand hier respect heb :)


Hij kan zich hier niet verweren, dus is het nogal kinderachtig om nog even door te gaan op 'wat is het een eikel'.
Ja dat klopt, maar ik bedoelde het niet als een rant, maar meer gewoon van tja... weetjewel? het was zeker niet de bedoeling om een 'rant' topic te maken


Gewoon laten rusten, klaar. Het topic heeft een andere wending genomen, dat is mooi, maar hou er over op, je zat gewoon fout.

ok

groovyB3
23 maart 2005, 16:20
tijd is net zo goed iets wat geld kosyt, dat is zeker geen winst.



Maar wie bepaald er dan hoeveel Remco's tijd kost, of mijn tijd? Als je voor jezelf werkt.

BartL
23 maart 2005, 16:37
Zijn werkgever (Remco dus :) )

Speeddemon
23 maart 2005, 17:19
Ik houd rekening met
)wettelijk minimum loon voor een 25 jarige
)het mezelf afdragen van ziekefonds premie en vakantiegeld

ja, zelfs een hobbyist kan dingen serieus aanpakken.

Oh, kreeg net nog een mailtje van Jasmin, waarin ze verzocht de naam 'Myclone Amp' niet te gebruiken.

dus 't wordt de Clean Sanchez. (vind ik zelf ook wel een lachuh naam)

Jeroenvanhulsteijn
23 maart 2005, 17:36
en de dubbele boost, wordt dat dan de dirty sanchez? Of krijg je dan een telefoontje van MTV?

BartL
23 maart 2005, 17:41
Sorry...maar dat je de naam 'Myclone' niet mag gebruiken vind ik dus echt belachelijk.

H.Manback
23 maart 2005, 17:45
en de dubbele boost, wordt dat dan de dirty sanchez? Of krijg je dan een telefoontje van MTV?

Of een telefoontje van boze verveelde huismoeders (dirty sanchez, voor diegenen die het niet kennen, is kort gezegd een shit snor :lol:)

Negative K3 fan
23 maart 2005, 18:22
hoezo mag myclone niet worden gebruikt?

Speeddemon
23 maart 2005, 18:43
hoezo mag myclone niet worden gebruikt?



Dear Remco:

We would rather if you not use the name Myclone Amp.

Thanks again for your cooperation.

Best regards,
Jasmin Powell

Quink
23 maart 2005, 18:45
tijd is net zo goed iets wat geld kosyt, dat is zeker geen winst.



Maar wie bepaald er dan hoeveel Remco's tijd kost, of mijn tijd? Als je voor jezelf werkt.

Exactly. Tijd kost, als je zelfstandig bent *geen* geld. Personeel kost geld. Brood kost geld. Etc. etc. Het gaat er (heel kort door de bocht) alleen maar om dat je je kosten kunt betalen. Van hetgene wat er dan aan het eind van de maand overblijft kun je alleen zelf bepalen of dat ok is. Je kunt natuurlijk altijd de afweging maken dat je beter voor een baas kunt werken, omdat je dan per uur meer verdient.

Quink
23 maart 2005, 18:48
Ik houd rekening met
)wettelijk minimum loon voor een 25 jarige
)het mezelf afdragen van ziekefonds premie en vakantiegeld


Ziekenfonds, etc, prima. Zijn kosten. Maar met minimumlonen kun je rekening houden tot je een ons weegt. Als het er aan het eind van de maand niet is, is het er gewoon niet. Geen CAO, vakbond, of baas om je achter te verschuilen.

Quink
23 maart 2005, 18:51
Oh, kreeg net nog een mailtje van Jasmin, waarin ze verzocht de naam 'Myclone Amp' niet te gebruiken.


Beetje kinderachtig. Maar ja, als ik jou was zou ik denk ik gewoon terugmailen dat je idd van plan was om de naam te laten vallen.
Om die naam draaite het verder toch niet, en een beetje slijmen, sorry goodwill kweken kan vast geen kwaad. :wink:

Negative K3 fan
23 maart 2005, 18:51
hoezo mag myclone niet worden gebruikt?



Dear Remco:

We would rather if you not use the name Myclone Amp.

Thanks again for your cooperation.

Best regards,
Jasmin Powell

ik vroeg hoezo, omdat ik dat dus had gelezen.

birt
23 maart 2005, 19:45
pedaaltjes maken is idd zelden winstgevend, ik moet omdat ik er zo weinig maak ook voor elk pedaaltje naar de electronicaboer met de bus. dat is NOOIT winstgevend.

maar ik doe het wel graag :)

Bluesbreaker
23 maart 2005, 20:17
je kunt ook gaan fietsen

Jeroenvanhulsteijn
23 maart 2005, 20:47
nog even over het kopieer gedoe :-D


Speeddemon, jij bouwt toch ook van die kleine bakkies?

http://www.robertkeeley.com/images/other/2loopers.gif

Speeddemon
23 maart 2005, 21:16
ja, zonder sticker, met 1 LED, en mooi geverfd. :razz:

H.Manback
23 maart 2005, 21:20
Ik denk dat ze liever niet myclone hebben omdat het exact klinkt als micro (nou ja exact, bijna dan :razz:).

Wat maakt het ook uit, er is nog spa en fruit!

Jeroenvanhulsteijn
23 maart 2005, 21:32
heeft Robert Keeley die dan van jou ge"copy cat"? :razz: Sue him!! :-D

jero
24 maart 2005, 00:21
tijd is net zo goed iets wat geld kosyt, dat is zeker geen winst.



Maar wie bepaald er dan hoeveel Remco's tijd kost, of mijn tijd? Als je voor jezelf werkt.

Exactly. Tijd kost, als je zelfstandig bent *geen* geld. Personeel kost geld. Brood kost geld. Etc. etc. Het gaat er (heel kort door de bocht) alleen maar om dat je je kosten kunt betalen. Van hetgene wat er dan aan het eind van de maand overblijft kun je alleen zelf bepalen of dat ok is. Je kunt natuurlijk altijd de afweging maken dat je beter voor een baas kunt werken, omdat je dan per uur meer verdient.

wel eens gehoord van opportunity costs?

Quink
24 maart 2005, 00:36
wel eens gehoord van opportunity costs?

Nee. Leg eens uit.

BartL
24 maart 2005, 07:06
Nog eens dubbel.

BartL
24 maart 2005, 11:20
Als Speedy meer zou verdienen bij een andere werkgever, maakt hij (met het maken van zijn pedaaltjes) 'economisch' verlies.

Het verschil tussen het loon wat hij nu ontvangt en het loon wat hij maximaal zou kunnen ontvangen als hij bij een werkgever in dienst zou zijn, zijn de 'opportunity costs' voor Remco om zelf pedaaltjes te maken.

BartL
24 maart 2005, 11:21
Als Speedy meer zou verdienen bij een andere werkgever, maakt hij (met het maken van zijn pedaaltjes) 'economisch' verlies.

Het verschil tussen het loon wat hij nu ontvangt en het loon wat hij maximaal zou kunnen ontvangen als hij bij een werkgever in dienst zou zijn, zijn de 'opportunity costs' voor Remco om zelf pedaaltjes te maken.

BartL
24 maart 2005, 11:21
75 keer dubbel.

Bluesbreaker
24 maart 2005, 11:26
Tuurlijk verdient speedy er wat aan, dat is gewoon de vergoeding voor de tijd die hij er in stopt, maar het is wel verdienen.

Bij je baas verdien je je loon toch ook? Als je ergens geld van of voor krijgt heb je er altijd wat voor gedaan, dat is vrij normaal.

Speeddemon
24 maart 2005, 11:56
Tuurlijk verdient speedy er wat aan, dat is gewoon de vergoeding voor de tijd die hij er in stopt, maar het is wel verdienen.

Bij je baas verdien je je loon toch ook? Als je ergens geld van of voor krijgt heb je er altijd wat voor gedaan, dat is vrij normaal.
ja duh.
Maar dat verdienen is geen WINST.

BartL
24 maart 2005, 12:04
Ik verdien heel veel...









...ik krijg het alleen niet :cry:

Speeddemon
24 maart 2005, 12:06
Als je 2 april naar Judas Priest in Den Bosch komt, 'verdien' je van mij een pilsje. Goed? :wink:

BartL
24 maart 2005, 12:09
Gaat niet lukken vrees ik :razz:

Nicci
24 maart 2005, 13:56
[quote=Bluesbreaker]Tuurlijk verdient speedy er wat aan, dat is gewoon de vergoeding voor de tijd die hij er in stopt, maar het is wel verdienen.

Bij je baas verdien je je loon toch ook? Als je ergens geld van of voor krijgt heb je er altijd wat voor gedaan, dat is vrij normaal.
ja duh.
Maar dat verdienen is geen WINST.[/quoute]

natuurlijk wel. al ligt het aan je definitie van winst.
stel ik heb een winkel. ik sta als ondernemer zelf in die winkel. dan reken ik voor de boekhouding geen loonkosten voor mijzelf. het verschil tussen de kosten (zonder die beloning voor je eigen arbeid) en de opbrengsten is dus de winst.

jij maakt dus winst met je pedalen. dat die winst ongeveer gelijk staat aan het minimumloon doet er niet toe.

dat je als ondernemer die winst vergelijkt met het loon dat je bij een andere baas had kunnen verdien is vanzelfsprekend, maar het blijft winst.

LordRiffenstein
24 maart 2005, 14:05
Tuurlijk verdient speedy er wat aan, dat is gewoon de vergoeding voor de tijd die hij er in stopt, maar het is wel verdienen.

Bij je baas verdien je je loon toch ook? Als je ergens geld van of voor krijgt heb je er altijd wat voor gedaan, dat is vrij normaal.
ja duh.
Maar dat verdienen is geen WINST.

natuurlijk wel. al ligt het aan je definitie van winst.
stel ik heb een winkel. ik sta als ondernemer zelf in die winkel. dan reken ik voor de boekhouding geen loonkosten voor mijzelf. het verschil tussen de kosten (zonder die beloning voor je eigen arbeid) en de opbrengsten is dus de winst.

jij maakt dus winst met je pedalen. dat die winst ongeveer gelijk staat aan het minimumloon doet er niet toe.

dat je als ondernemer die winst vergelijkt met het loon dat je bij een andere baas had kunnen verdien is vanzelfsprekend, maar het blijft winst.

Daar zit dus de fout, je rekent ALTIJD loonkost aan jezelf want anders heb je geen inkomen omdat het geld in de zaak zit en niet van jou persoon is. Iedere zelfstandige keert zichzelf een loon uit. Het geld dat overblijft na aftrek van alle kosten, dus ook het loon aan jezelf, is winst. Die winst blijft dan ook in de firma/eemanszaak en is niet van jou persoonlijk.

Speeddemon
24 maart 2005, 14:13
precies.

Nicci, ik legde al uit dat dat geld voor arbeidsuren staat, die ik dus ook ergens anders zou kunnen verdienen.

Daarbij reken ik bijvoorbeeld geen geld voor ontwerpen etc wanneer iemand om een custom kastje vraagt en er een tekening van moet komen. En nee, dat doe je niet binnen 5 minuten.

Quink
24 maart 2005, 15:06
Daar zit dus de fout, je rekent ALTIJD loonkost aan jezelf want anders heb je geen inkomen omdat het geld in de zaak zit en niet van jou persoon is. Iedere zelfstandige keert zichzelf een loon uit. Het geld dat overblijft na aftrek van alle kosten, dus ook het loon aan jezelf, is winst. Die winst blijft dan ook in de firma/eemanszaak en is niet van jou persoonlijk.

Sorry, dit is dus pertinent niet waar, in ieder geval in NL niet. Bij een eenmanszaak / v.o.f. is wat overblijft na aftrek van de kosten (kantoor, materialen, brandstof, etc. etc.) winst. Hier betaal je *inkomstenbelasting* over. Welk deel je uitkeert aan jezelf en welk deel je in de zaak laat zitten is aan jou. Loon aan jezelf valt *niet* onder "kosten". En winst in de eenmanszaak is ook van jou. Jij bent namelijk de eenmanszaak. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon.

Quink
24 maart 2005, 15:07
Als Speedy meer zou verdienen bij een andere werkgever, maakt hij (met het maken van zijn pedaaltjes) 'economisch' verlies.

Het verschil tussen het loon wat hij nu ontvangt en het loon wat hij maximaal zou kunnen ontvangen als hij bij een werkgever in dienst zou zijn, zijn de 'opportunity costs' voor Remco om zelf pedaaltjes te maken.

Ah, ok. Is helder. Bedankt Bart.

BartL
24 maart 2005, 15:44
Als Speedy meer zou verdienen bij een andere werkgever, maakt hij (met het maken van zijn pedaaltjes) 'economisch' verlies.

Het verschil tussen het loon wat hij nu ontvangt en het loon wat hij maximaal zou kunnen ontvangen als hij bij een werkgever in dienst zou zijn, zijn de 'opportunity costs' voor Remco om zelf pedaaltjes te maken.

Ah, ok. Is helder. Bedankt Bart.
De eerste keer dat ik iets heb aan mijn studie economie :razz:

Goh...wat zijn we belangrijk :-? :cry:





:-D

Nicci
24 maart 2005, 16:37
precies.

Nicci, ik legde al uit dat dat geld voor arbeidsuren staat, die ik dus ook ergens anders zou kunnen verdienen.



dat snap ik wel. en die moet je zeker ook rekenen, maar het blijft winst.
je bent in dit geval een ondernemer. een ondernemer kan zijn eigen uren schrijven. hij zichzelf ook loon uitbetalen, maar wat hij ook doet: het blijft winst.
of je het ook elders had kunnen verdien doet niet ter zake: alle winst had elders geboekt kunnen worden.

stel ik sta met spijkerbroeken op de markt. ik koop de spijkerbroeken in voor €20 en verkoop ze voor €30. de brutowinst is dan €10.
als de marktkoopman er 100 op en dag verkoopt heeft hij €1000 brutowinst. vervolgens gaat die marktkoopman zich afvragen wat hij verdient zou hebben bij een baas. . . . . en hij bedenkt zich ook dat hij 10 uur in de weer geweest is. het doet er allemaal niet toe. de winst is in dit geval die €1000 minus alle kosten. en dus niet zijn 'loonkosten'.

waarom tiep ik dit eigenlijk?
:D

Nicci
24 maart 2005, 16:42
en opportunity costs hebben weinig van doen met of het wel of geen winst is. jammer dat ik je moet teleurstellen Bart. . . . .

winst is winst. ook al bleek het achteraf niet zo veel.

Nicci
24 maart 2005, 16:49
Daar zit dus de fout, je rekent ALTIJD loonkost aan jezelf want anders heb je geen inkomen omdat het geld in de zaak zit en niet van jou persoon is. Iedere zelfstandige keert zichzelf een loon uit. Het geld dat overblijft na aftrek van alle kosten, dus ook het loon aan jezelf, is winst. Die winst blijft dan ook in de firma/eemanszaak en is niet van jou persoonlijk.

Sorry, dit is dus pertinent niet waar, in ieder geval in NL niet. Bij een eenmanszaak / v.o.f. is wat overblijft na aftrek van de kosten (kantoor, materialen, brandstof, etc. etc.) winst. Hier betaal je *inkomstenbelasting* over. Welk deel je uitkeert aan jezelf en welk deel je in de zaak laat zitten is aan jou. Loon aan jezelf valt *niet* onder "kosten". En winst in de eenmanszaak is ook van jou. Jij bent namelijk de eenmanszaak. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon.

en deze jongen heeft dus gelijk

Dirk_Hendrik
24 maart 2005, 20:10
Alle dank voor de complimenten aan mijn persoontje :-D

De reden om het dunop topic Dinsdagavond te sluiten was dat er op dat moment weinig nieuws meer uit kwam. Wat er nog wel uit kwam maakte de sfeer van het topic niet beter.

Lennart besloot dit topic te openen en gezien de 5 pagina's die daar op volgden was daar behoefte aan. Ik denk dat een vervolgtopic op zich verfrissend werkte. Daarnaast heeft de gehele discussie me een stuk wijzer gemaakt én behoorlijk aan het denken gezet over het Clone fenomeen.

Rest een par vragen: ten eerste de opmerkingen die gemaakt werden over de heer Vex. Ik vermoed (er loopt op een Duitse DIY site nu ook een topic gerelateerd aan het Dunlop topic daar Olivier Noblis (die volgens mij ook mr banzai effects is en vanuit die hiedanigheid een hoop credits zou moeten krijgen) er ook behoorlijk van lang kreeg aals zijnde copy-cat) dat meneer Vex enigzins aan credits heeft moeten inboeten.

Los daarvan doet meneer Vex een aantal uitspraken die het overwegen waard zijn.
Hij maakt geen punt van het nabouwen van effecten anders dan het niet origineel te vinden. Hij maakt wel een punt van het nabouwen én verkopen van effecten die op dit moment gewoon in de handel zijn van de originele fabrikant. Hij heeft daar een punt. Het is tenslotte een combi van on-originaliteit én broodroof. Dit ongeacht alle argumenten van "verbeteringen" en "te duur". Er is niemand die jou verplicht dat dure effect te kopen.
Een ander punt is zijn stelling dat er in Europa zo gemakkelijk gekopieerd wordt. Ik heb hem gevraagd daar concrete voorbeelden van te geven en niet gekregen. Als je daarna eens naar de houding van de Dunlop thread en deze versus die op Diystompboxes kijkt ten aanzien van kopieen ben ik geneigd te zeggen dat er hier in Europa inderdaad veel gemakkelijker gekopieerd wordt.

Vervolgens een opmerking die ook op DIY voorbij komt die ik de moeite van het herhalen waard vond:
Op het moment dat iemand een parodie maakt en verkoopt op een bestaand en commercieel geproduceerd apparaat kan het gebeuren dat de kopie gebreken vertoont. Dat kan tot gevolg hebben dat hij of zij die zich niet van de parodie bewust is bij het originele produkt reageert dat het gebreken heeft. Ook op plaatsen als fora. Dit onterechte anti-reclame voor de originele fabrikant.

Dan tenslotte:
"Wees origineel" is een lege opmerking. Ik was Dirk en ineens bouwde in originele effecten!?? Niet dus. Het ontwerpen van anything is een leerproces en komt niet van de ene op de andere dag. Niet anders dan gitaar spelen. Je doet eerst na wat anderen hebben gedaan en gaat daar langzaam maar zeker je eigen inbreng aan toevoegen. Het vreemde aan die dualiteit tussen gitaarspelen en ontwerpen is dat niemand vreemd opkijkt van een coverband .... :wink:

Samengevat,
Doe wat je wilt maar denk na over consequenties voordat je besluit geld te vragen voor je bouwwerkjes. Ook een bedankje voor Speeddemon voor het, misschien op alternatieve wijze, wakker schudden van denkpatronen. Ik ben er wijzer van geworden. Ik hoop dat ik niet de enige ben.

Robbert
24 maart 2005, 20:17
Vervolgens een opmerking die ook op DIY voorbij komt die ik de moeite van het herhalen waard vond:
Op het moment dat iemand een parodie maakt en verkoopt op een bestaand en commercieel geproduceerd apparaat kan het gebeuren dat de kopie gebreken vertoont. Dat kan tot gevolg hebben dat hij of zij die zich niet van de parodie bewust is bij het originele produkt reageert dat het gebreken heeft. Ook op plaatsen als fora. Dit onterechte anti-reclame voor de originele fabrikant.

Dan tenslotte:
"Wees origineel" is een lege opmerking. Ik was Dirk en ineens bouwde in originele effecten!?? Niet dus. Het ontwerpen van anything is een leerproces en komt niet van de ene op de andere dag. Niet anders dan gitaar spelen. Je doet eerst na wat anderen hebben gedaan en gaat daar langzaam maar zeker je eigen inbreng aan toevoegen. Het vreemde aan die dualiteit tussen gitaarspelen en ontwerpen is dat niemand vreemd opkijkt van een coverband .... :wink:

Ik ben het met beide statements eens. Zeker met de tweede opmerking; zowel Analogman als Keeley hebben een mooie start kunnen maken door hun Ross compressor clones en mods. Nu zijn ze beiden zover dat ze eigen ontwerpen maken en zo hoort het ook.

H.Manback
24 maart 2005, 21:15
Alle dank voor de complimenten aan mijn persoontje :-D

De reden om het dunop topic Dinsdagavond te sluiten was dat er op dat moment weinig nieuws meer uit kwam. Wat er nog wel uit kwam maakte de sfeer van het topic niet beter.

Lennart besloot dit topic te openen en gezien de 5 pagina's die daar op volgden was daar behoefte aan. Ik denk dat een vervolgtopic op zich verfrissend werkte. Daarnaast heeft de gehele discussie me een stuk wijzer gemaakt én behoorlijk aan het denken gezet over het Clone fenomeen.

Rest een par vragen: ten eerste de opmerkingen die gemaakt werden over de heer Vex. Ik vermoed (er loopt op een Duitse DIY site nu ook een topic gerelateerd aan het Dunlop topic daar Olivier Noblis (die volgens mij ook mr banzai effects is en vanuit die hiedanigheid een hoop credits zou moeten krijgen) er ook behoorlijk van lang kreeg aals zijnde copy-cat) dat meneer Vex enigzins aan credits heeft moeten inboeten.

Los daarvan doet meneer Vex een aantal uitspraken die het overwegen waard zijn.
Hij maakt geen punt van het nabouwen van effecten anders dan het niet origineel te vinden. Hij maakt wel een punt van het nabouwen én verkopen van effecten die op dit moment gewoon in de handel zijn van de originele fabrikant. Hij heeft daar een punt. Het is tenslotte een combi van on-originaliteit én broodroof. Dit ongeacht alle argumenten van "verbeteringen" en "te duur". Er is niemand die jou verplicht dat dure effect te kopen.
Een ander punt is zijn stelling dat er in Europa zo gemakkelijk gekopieerd wordt. Ik heb hem gevraagd daar concrete voorbeelden van te geven en niet gekregen. Als je daarna eens naar de houding van de Dunlop thread en deze versus die op Diystompboxes kijkt ten aanzien van kopieen ben ik geneigd te zeggen dat er hier in Europa inderdaad veel gemakkelijker gekopieerd wordt.

Vervolgens een opmerking die ook op DIY voorbij komt die ik de moeite van het herhalen waard vond:
Op het moment dat iemand een parodie maakt en verkoopt op een bestaand en commercieel geproduceerd apparaat kan het gebeuren dat de kopie gebreken vertoont. Dat kan tot gevolg hebben dat hij of zij die zich niet van de parodie bewust is bij het originele produkt reageert dat het gebreken heeft. Ook op plaatsen als fora. Dit onterechte anti-reclame voor de originele fabrikant.

Dan tenslotte:
"Wees origineel" is een lege opmerking. Ik was Dirk en ineens bouwde in originele effecten!?? Niet dus. Het ontwerpen van anything is een leerproces en komt niet van de ene op de andere dag. Niet anders dan gitaar spelen. Je doet eerst na wat anderen hebben gedaan en gaat daar langzaam maar zeker je eigen inbreng aan toevoegen. Het vreemde aan die dualiteit tussen gitaarspelen en ontwerpen is dat niemand vreemd opkijkt van een coverband .... :wink:

Samengevat,
Doe wat je wilt maar denk na over consequenties voordat je besluit geld te vragen voor je bouwwerkjes. Ook een bedankje voor Speeddemon voor het, misschien op alternatieve wijze, wakker schudden van denkpatronen. Ik ben er wijzer van geworden. Ik hoop dat ik niet de enige ben.

Tsja, wat kan ik zeggen, helemaal mee eens.

Saai he :wink:

Enige wat ik zo jammer vind is dat het zo lastig is om er over te discussieren, vooral omdat velen zich er mee kunnen identificeren (op diystompboxes.com ten minste), en zich dus al gauw persoonlijk aangevallen voelen.

Wat me ook mateloos kan irriteren is die (mijns inziens) nogal Amerikaanse hierarchie houding. Z-vex en RG kunnen volgens velen niks fouts zeggen, maar de rest wel :???: (misschien dat ik een verkeerde indruk had, maar zo komt het toch vaak op me over). Begrijp me niet verkeerd, ik weet ook wel dat sommige mensen uiteraard meer gewicht in de schaal brengen door dingen die ze hebben gedaan in het verleden, maar om dan niet meer kritisch te kunnen kijken naar hun reacties? Merkwaardig...

Dirk_Hendrik
24 maart 2005, 21:27
:-D :-D

Lees dan nog even deze quote van RG naar mijheeer vex hoog van de toren gedrag. Van R.G. mag je best wat fout zeggen. Waar hij alléén heel veel moeite mee heeft is inbreuk op copyrights. Gezien de hoeveelheid materiaal die hij verschaft aan de DIY community denk ik dat hij de credits daarvoor ook wel verdient.

o ja, quote dus, ik vond em hilarisch, zeker de slotzin:


Zach, you may want to chill.

So let the other children abuse you verbally. If you're truly the benefactor of mankind, a genius of monumental standing, a creator on a par with Leonardo, and as fundamental to the New Way in music as you've said, it won't hurt much, or shouldn't. Your work is your proof and your legacy, and should stand on its own without a lot of argument needed to protect it.

What you probably don't want to do is to give the other children an emotional incentive to legally buy your pedals, legally reverse engineer them, and legally post their non-infringing schematics, vero layouts, pcbs, and other ephemera that all over the net. It seems like that might be one outcome of continuing this mess.

One should never try to match spite with a juvenile. They don't have the history or the vision to see the ramifications, and just may do anything. Either let juveniles yammer and shout, sidestep them, or make them ashamed of their youth. But don't match spite.

There's a saying I saw on the cash register of an auto parts store that ought to get more play than it does. It said "Never mud-wrestle with a pig. You can't win, and after a while, you begin to realize that the pig *enjoys* it."
_________________
R.G.

Robbert
24 maart 2005, 22:19
Inderdaad, die quote had ik ook al opgeschreven (alhoewel ik hem iets anders opvat dan misschien de bedoeling is).

Speeddemon
24 maart 2005, 22:31
Inderdaad, die quote had ik ook al opgeschreven (alhoewel ik hem iets anders opvat dan misschien de bedoeling is).
ik kreeg ook het idee dat RG Zvex wilde geruststellen op zo'n manier van "ach wat weet die Speeddemon er nou van. Laat 'm lekker, jij bent ouder en wijzer". :-?

En dat terwijl ik niet degene was die begon met opschepperij, schelden etc.

Oh, ander leuk nieuwtje; als 't goed is stuurt Jasmin me een gratis MXR shirt op. Hoe vind je die? :cool:

H.Manback
24 maart 2005, 22:46
Hehehe, ja ik had die reactie ook gelezen, en daar doelde ik ook een beetje op.

Het begin kan je nog twee kanten op lezen, maar ik vind dat ie tegen het eind toch wel duidelijk lijkt te maken van laat ze maar lullen zach. Heel lastig te bepalen of het nou een ironische ondertoon heeft.

Maar de openings alinea, ik denk toch dat dat inderdaad de ironie aangeeft, the benefactor of mankind, a genius of monumental standing, a creator on a par with Leonardo, and as fundamental to the New Way in music as you've said...

Dat kan toch haast niet anders dan ironisch zijn :lol:

Dirk_Hendrik
24 maart 2005, 22:54
agreed, more than.

Laat mij één algemene vraag:
Wat, als je zo verschrikkelijk ervaren en authoriteit bent, voer je nog uit op een DIY forum??? Het lijkt me dat de "my fuzzface sounds like a delay" topics toch wel gaan vervelen?

Speeddemon
24 maart 2005, 23:10
hey Barend 't is "rest mij 1 algemene vraag". :cool:

Maar Zvex can go suck cocks in hell for all I care.

Hij is gewoon jaloers dat Jim Dunlop's dochter mij persoonlijk belt. :razz:

Weet je wat ik doe? Als ik dat t-shirt binnen krijg, print ik een pre-CAD Myclone Amp op de achterkant, Jasmin d'r handtekening eronder en dan paraderen op NAMM 2006. :seriousf:
Hey Zvex? Zee sux!

Bluesbreaker
24 maart 2005, 23:13
Ik wil niet vervelend zijn ofzo, maar ik vind dat je er zelf ook wel vreselijk over door blijft zeiken.

BartL
24 maart 2005, 23:13
en opportunity costs hebben weinig van doen met of het wel of geen winst is. jammer dat ik je moet teleurstellen Bart. . . . .

winst is winst. ook al bleek het achteraf niet zo veel.
Lol...als je niet weet waar ik het over heb, kan je me ook niet corrigeren :-?

Boekhoudkundig gezien maakt 'ie wel winst.
Micro-economisch gezien (zeer waarschijnlijk) niet. En daar hebben oportunity costs dus mee te maken.

Speeddemon
24 maart 2005, 23:25
Ik wil niet vervelend zijn ofzo, maar ik vind dat je er zelf ook wel vreselijk over door blijft zeiken.
da's jouw mening. de mijne is anders.
ZOals H.Manback al schreef; volgens velen kunnen Zvex (en wat anderen) geen woord fout zeggen.
En na zijn veelvuldige beledigingen aan mijn adres heb ik nu de morele plicht dat taboe uit de wereld te helpen. :cool: :lol: :razz:

Bluesbreaker
24 maart 2005, 23:39
Ik wil niet vervelend zijn ofzo, maar ik vind dat je er zelf ook wel vreselijk over door blijft zeiken.
da's jouw mening. de mijne is anders.
ZOals H.Manback al schreef; volgens velen kunnen Zvex (en wat anderen) geen woord fout zeggen.
En na zijn veelvuldige beledigingen aan mijn adres heb ik nu de morele plicht dat taboe uit de wereld te helpen. :cool: :lol: :razz:

Maar kun je dat niet daar doen in plaats van hier? De discussie over zvex is gesloten, dit topic ging weer normaal verder over je 2 in 1 klaplul ofzo, kom dan ook niet meer terug op die discussie over dunlop/zvex. (weet niet wie er weer over begon hoor, maar dat andere topic was gewoon niet voor niets gesloten)







Ik begrijp ook wel dat je stiekem gewoon alleen maar trots bent op al die aandacht van pedalenmannen met bekende namen hoor :)

Speeddemon
24 maart 2005, 23:43
dat laatste valt reuze mee. Zeker omdat zo'n Zvex nou zo overtuigd is van z'n eigen geweldigheid en dat Speeddemon maar een domme cloner is. :-?

En aangezien op DIY stompboxes het topic juist IS gesloten vanwege dat gemuts....

het stomme is, RG doet het klinken alsof het is om Zvex te beschermen, terwijl hij IMO de 'instigator' was.

Dirk_Hendrik
24 maart 2005, 23:46
Ik begrijp ook wel dat je stiekem gewoon alleen maar trots bent op al die aandacht van pedalenmannen met bekende namen hoor :)

Doe me een lo Bluesbreaker,
Als ik dit soort lege/uitgekauwde opmerkingen wil lezen kan ik m'n lol wel op op harmony central. Liever niet hier

Bluesbreaker
24 maart 2005, 23:58
Ik begrijp ook wel dat je stiekem gewoon alleen maar trots bent op al die aandacht van pedalenmannen met bekende namen hoor :)

Doe me een lo Bluesbreaker,
Als ik dit soort lege/uitgekauwde opmerkingen wil lezen kan ik m'n lol wel op op harmony central. Liever niet hier

Dat was geen serieuze opmerking, maar ik begrijp dat je daar geen zin in hebt...

Ik moet wel zeggen dat ik het gezeur over dunlop/zvex ook behoorlijk uitgekauwd vind.

Nicci
25 maart 2005, 08:38
en opportunity costs hebben weinig van doen met of het wel of geen winst is. jammer dat ik je moet teleurstellen Bart. . . . .

winst is winst. ook al bleek het achteraf niet zo veel.
Lol...als je niet weet waar ik het over heb, kan je me ook niet corrigeren :-?

Boekhoudkundig gezien maakt 'ie wel winst.
Micro-economisch gezien (zeer waarschijnlijk) niet. En daar hebben oportunity costs dus mee te maken.

sorry jongen, maar ik weet daar meer over dan jij schat ik zo in.
of je winst maakt of niet is niet afhankelijk van wat je elders kan verdienen. de afweging of je de activiteit winstgevend genoeg is een ander verhaal. en dan ga je je winst vergelijken met een loon dat je elders had kunnen verdienen. of je gaat het rendement van je onderneming vergelijken met het rentepercentage dat je bij een bank had kunnen krijgen.
in dit draadje ging het er om of de vergoeding van speeddemon als winst moet worden beschouwd. het antwoord daarop is ja. of speeddemon 'slim' onderneemt is een ander verhaal. waarschijnlijk had hij bij macdonalds meer kunnen verdienen.
wie weet was ik de docent die je uitlegde hoe dat zat met opportunity costs. je moet beter opletten bart!
en nu heb ik paasweekend!

:D

BartL
25 maart 2005, 08:56
en opportunity costs hebben weinig van doen met of het wel of geen winst is. jammer dat ik je moet teleurstellen Bart. . . . .

winst is winst. ook al bleek het achteraf niet zo veel.
Lol...als je niet weet waar ik het over heb, kan je me ook niet corrigeren :-?

Boekhoudkundig gezien maakt 'ie wel winst.
Micro-economisch gezien (zeer waarschijnlijk) niet. En daar hebben oportunity costs dus mee te maken.

sorry jongen, maar ik weet daar meer over dan jij schat ik zo in. Prima...ook economie gestudeerd?
of je winst maakt of niet is niet afhankelijk van wat je elders kan verdienen.Boekhoudkundig gezien niet inderdaad de afweging of je de activiteit winstgevend genoeg is een ander verhaal. en dan ga je je winst vergelijken met een loon dat je elders had kunnen verdienen. of je gaat het rendement van je onderneming vergelijken met het rentepercentage dat je bij een bank had kunnen krijgen.
in dit draadje ging het er om of de vergoeding van speeddemon als winst moet worden beschouwd. het antwoord daarop is ja.Boekhoudkundig heb je gelijk of speeddemon 'slim' onderneemt is een ander verhaal. waarschijnlijk had hij bij macdonalds meer kunnen verdienen. DUS maakt hij economisch verlies, hetgeen niet betekend dat hij geen boekhoudkundige winst behaald of er geld aan overhoudt...dat is zeker zo.
wie weet was ik de docent die je uitlegde hoe dat zat met opportunity costs. je moet beter opletten bart!
en nu heb ik paasweekend!

:D
Zalig Pasen Drs. Kerckhoffs :razz:



:-D

Nicci
25 maart 2005, 11:02
kan het toch niet laten . . .
jij maakt een vergissing. en je hebt het nog steeds niet.
opportunity costs betrek je in een bedrijfseconomische analyse van de resultaten. je vergelijkt de behaalde winst (let op. winst!) met resultaten die je met dezelfde investering (tijd, geld) elders had kunnen behalen. dit heeft niets met boekhouden te maken.

als ik nu een aandeel koop voor €30 en ik verkoop die een jaar later voor €31 dan heb ik 1 euro winst. punt. einde discussie. nu kun je daar een bedrijfseconomische analyse op los laten en zeggen: als ik die €30 op de bank had gezet, dan had ik zeker 3% rente kunnen vangen. sterker nog: ik had die €30 in een ander aandeel kunnen investeren. je kan na die analyse tot de conclusie komen dat je het heel slecht gedaan hebt. je kan zelfs stellen dat je verlies hebt geleden, want als je die €30 in een ander aandeel had gestopt dan had je wellicht €3 winst kunnen maken! je verlies is dus €2! auw!

helaas doet dit hele verhaal niets af aan het feit dat je gewoon €1 winst had. boekhoudkundig, maar ook op de bank.

H.Manback
25 maart 2005, 12:12
...
Laat mij één algemene vraag:
Wat, als je zo verschrikkelijk ervaren en authoriteit bent, voer je nog uit op een DIY forum??? Het lijkt me dat de "my fuzzface sounds like a delay" topics toch wel gaan vervelen?

Ik denk dat die experts er gewoon zo een lol in hebben dat ze toch steeds terug komen en wachten op die ene interessante vraag, en in de tussentijd blijven bijdragen en een eindeloos geduld hebben. Als je ziet waar R.G. op reageert, dan zie je dat ie nooit te moe is om een 'n00b' vraag te beantwoorden, als diegene ten minste serieus zelf tijd er in steekt.

Ik denk dat dit soort mensen de zeldzame voorbeelden zijn die nooit vergeten hoe ze zijn begonnen, en dus nooit te beroerd zijn om nieuwelingen op weg te helpen.

Nu moet ik zeggen dat ik met het maken van die millenium 2 bypass ik flink heb lopen schelden op R.G. Keen :razz: (bleek achteraf uiteraard m'n eigen stomme fout :oops:).

BartL
25 maart 2005, 13:49
kan het toch niet laten . . .
jij maakt een vergissing. en je hebt het nog steeds niet.
opportunity costs betrek je in een bedrijfseconomische analyse van de resultaten. je vergelijkt de behaalde winst (let op. winst!) met resultaten die je met dezelfde investering (tijd, geld) elders had kunnen behalen. dit heeft niets met boekhouden te maken.

als ik nu een aandeel koop voor €30 en ik verkoop die een jaar later voor €31 dan heb ik 1 euro winst. punt. einde discussie. nu kun je daar een bedrijfseconomische analyse op los laten en zeggen: als ik die €30 op de bank had gezet, dan had ik zeker 3% rente kunnen vangen. sterker nog: ik had die €30 in een ander aandeel kunnen investeren. je kan na die analyse tot de conclusie komen dat je het heel slecht gedaan hebt. je kan zelfs stellen dat je verlies hebt geleden, want als je die €30 in een ander aandeel had gestopt dan had je wellicht €3 winst kunnen maken! je verlies is dus €2! auw!

helaas doet dit hele verhaal niets af aan het feit dat je gewoon €1 winst had. boekhoudkundig, maar ook op de bank.
Ik snap je verhaal...

Maar weet je wat 'economisch-verlies' betekent in Micro-economische zin? Daar heb ik het namelijk over...ma goed :)

Mitch
25 maart 2005, 20:12
Als ik jullie nog even mag vervelen met een samenvatting: tuurlijk is het wel een beetje interessant als je door Dunlop wordt gebeld, da's toch lachen ?! Dat ze de lol van de hommage niet zagen is een beetje jammer, maar het is natuurlijk wel cool dat je zo serieus genomen wordt.
Hoe dan ook blijft het, hoe leuk bedoeld ook, jatwerk. Beter dan origineel boeit niet, clonen = jatten. Net als liedjes downloaden, ook héél stout en niemand doet het :D

Maar één ding: waarom is er nog geen Belg binnengekomen in dit topic om de zuinige Nederlanders hier eens wakker te schudden uit hun oeverloze discussie over of het nou wel of niet OK is dat Remco geld verdient :-? Hoe kan het nou dat we drie pagina's vollullen over over het feit dat -ie het eigenlijk gratis moet doen....Heet -ie soms Salvation Army Electronics of zo ?!?!?!?

Robbert
25 maart 2005, 21:43
Het gaat niet over geld verdienen, het gaat over geld dat 'ie níét verdiend!

:razz:

Quink
26 maart 2005, 00:16
Maar één ding: waarom is er nog geen Belg binnengekomen in dit topic om de zuinige Nederlanders hier eens wakker te schudden uit hun oeverloze discussie over of het nou wel of niet OK is dat Remco geld verdient :-? Hoe kan het nou dat we drie pagina's vollullen over over het feit dat -ie het eigenlijk gratis moet doen....Heet -ie soms Salvation Army Electronics of zo ?!?!?!?

Blijkbaar vindt je het af en toe zo saai vindt worden dat je er van in slaap valt en het lezen niet echt goed meer gaat; die stukken waar in staat dat men Remco zijn winst niet gunt kan ik niet terugvinden.....

Robbert
26 maart 2005, 00:27
Blijkbaar vindt je het af en toe zo saai vindt worden dat je er van in slaap valt en het lezen niet echt goed meer gaat; die stukken waar in staat dat men Remco zijn winst niet gunt kan ik niet terugvinden.....

Hehe, blijkbaar ben jij niet zo goed in Nederlands :razz:


Maar het is inderdaad niet boeiend of het nu gaat om opportunity costs of micro-economie. Betaald krijgen voor iets wat je leuk vind om te doen, in je vrije tijd..

Quink
26 maart 2005, 00:50
Hehe, blijkbaar ben jij niet zo goed in Nederlands :razz:


Nee, daar zou je jammer genoeg wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar goed, laat maar eens zien waar ik de fout in ga, quote maar een post uit dit topic waar in staat dat het niet OK is als Speedy winst maakt.....

jpb
26 maart 2005, 01:12
Speedy heeft de hele collectie pre-dunlop MXR's die geschiedenis hebben geschrevn (EvH etc etc), dus hij heeft hart voor MXR en is geen opportunist. Dunlop kocht de hele handel op omdat ze bij MXR gewoon hele goeie pedalen maakten maar geen "corporate attitude" hadden (outsourcing; on-demand-business; ying-yang; apres-ski; zie www.managementbook.nl :( ), Vervolgens verkloot Dunlop de boel met goedkope MXR-reissues die na tien gigs uit elkaar vallen omdat alles aan de PCB's zit vastgesoldeerd. Ze zijn zelfs in al die jaren niet eens in staat geweest een behoorlijke wah te ontwikkelen....
Lijkt verdacht veel op hoe het bij Fender ging, waar NOOIT meer een versterker is gemaakt die zo goed was als de pre-CBS versterkers omdat de zaken belangrijker waren dan een goed product.
Ik zou ook een 'lawsuit' model maken dat WEL klinkt. Thumbs up Speedy!!!

Mitch
26 maart 2005, 10:38
Noch Quink, noch Bart etc. hoeven het persoonlijk op te vatten, maar het gaat me zwaar de keel uithangen als het op het Effectenforum drie pagina's over geld verdienen gaat. Dat was mijn punt.

Speeddemon
26 maart 2005, 14:05
nog NIET de HELE collectie, maar het gaat wel hard nu. :)

Distortion +
Distortion II
DynaComp
6 band EQ
Limiter
Analog Delay
Chorus

hopelijk binnenkort de Flanger en een Micro Amp, en dan ben ik weer effe klaar. (weet nog niet of ik de Micro Flanger en Micro Chorus wil, laat staan the 3 Phase pedals, aangezien ik geen phaser fan ben. )

Speeddemon
26 maart 2005, 14:05
bump

jpb
26 maart 2005, 15:27
[.........], laat staan the 3 Phase pedals, aangezien ik geen phaser fan ben. )
WAT??? Geen phaser?! :o Ik heb nog een phase 45 liggen, met "JPB" erop in script-logo :D :wink: