PDA

View Full Version : Variatie bij het oefenen



Jax
22 maart 2005, 20:12
Test

Jax
22 maart 2005, 20:12
Hee,

Ik merk de laatste tijd dat ik weer wat vastloop met oefenen. Hoewel ik weinig tijd heb om echt te oefenen wist ik tot een paar dagen terug wel de tijd nuttig te vullen, maar nu gaat het wat minder. Ik ben al een tijd bezig met het verbeteren van mijn lead gitaar. Hiervoor doe ik veel 1234 oefeningen met variaties. Daarnaast oefen ik enkele oefeningen van chops from hell, wat simpele sweepoefeningen, en enkele solo's van nummers (iron maiden, metallica, etc, dus nog niet te moeilijk.)

Natuurlijk probeer ik ook mijn rhythm gitaar op pijl te houden, dus ik speel ook wel wat funky akkoordenschematjes, wat oude chili peppers nummers, vooral van BSSM, etc.

Ik merk dus dat ik niet echt lekker aan het oefenen ben. Ik speel dan wat 1234 oefeningen, gaat op zich wel lekker, maar het voelt nog niet geheel alsof het gewoon uit mezelf gaat. Bij de sweeps gebruik ik nu nog maar één majeur sweep, aangezien ik eerst het principe goed onder de knie wil krijgen, voordat ik met moeilijke variaties begin. Alle oefeningen van chops from hell zijn meestal gebaseerd op het verbeteren van 1 techniek. Dus of ik oefen nog meer 1234-achtige oefeningen, of wat andere soort sweeps, al wil ik daar dus nog niet echt mee beginnen.

Wie heeft wat goede tips om wat meer variatie in mijn oefensessies te brengen?

sneez0r
22 maart 2005, 20:33
Ik zing de laatste tijd af en toe (solfège): best leuk en het helpt ontzettend. Ik geloof dat zelfs Troy Stetina achterin Speed Mechanics zoiets aanraadt.

Verder kan je je meer op patronen richten. Dat wil zeggen, majeur- en mineurtoonladder en modi (in eerste instantie zijn alleen dorisch en mixolydisch belangrijk) en andere arpeggio's. Die hoef je niet noodzakelijk helemaal straf te sweepen. Probeer eerder die patronen met elkaar te verbinden, er een beetje flexibel in te worden.

Ook leuk: improvisatie. Dat hoeft niet noodzakelijk jazz te zijn, ook in de rock kan je daar behoorlijk ver in gaan. Voor materiaal en literatuur zal je wel op 'jazz improvisation' moeten zijn.

Voor al het bovenstaande is op internet genoeg materiaal te vinden, anders heb ik nog wel wat links. Veel plezier, dude.

Negative K3 fan
22 maart 2005, 21:27
op een gegeven moment zat ik ook erg veel op techniek te oefenen

ik zit nu in een fase waarin ik oefen op toon, alles wat je kunt zo goed mogelijk laten klinken, ahw afstand nemen van techniek en goed met je oren gitaar spelen als je begrijpt wat ik bedoel. Iedere noot laten klinken zoals je hem bedoelt.

simpele riffs ontzettend verfijnen
werken aan je vibrato!!!!11

dat soort shit... maar ik heb het gevoel dat ik hier ook in vast begin te lopen dus ik moet eens wat nieuwe nummers gaan leren :)

Jax
23 maart 2005, 07:00
Bedankt voor de reacties.



Ook leuk: improvisatie. Dat hoeft niet noodzakelijk jazz te zijn, ook in de rock kan je daar behoorlijk ver in gaan. Voor materiaal en literatuur zal je wel op 'jazz improvisation' moeten zijn.


Dit lijkt me zeker wel wat. Toch heb ik altijd het idee dat improviseren "wel later komt". Waarschijnlijk is dit een hele foute instelling, dus ik zal er zeker naar kijken.
[/quote]


op een gegeven moment zat ik ook erg veel op techniek te oefenen

ik zit nu in een fase waarin ik oefen op toon, alles wat je kunt zo goed mogelijk laten klinken, ahw afstand nemen van techniek en goed met je oren gitaar spelen als je begrijpt wat ik bedoel. Iedere noot laten klinken zoals je hem bedoelt.

simpele riffs ontzettend verfijnen
werken aan je vibrato!!!!11


Hier zit zeker wat in, bedankt voor de tip

taylor
23 maart 2005, 10:50
ik weet niet of daar wat voor voelt maar je kunt je ook is op 1 hele andere stijl richten bv klassiek of jazz of country dingetjes en door die stijlen te leren het weer een beetje je in je eigen spel toepassen.

in het begin zul je merken dat het moeilijk is en andere stijl op te pakken maar gewoon blijven oefenen en dan lukt het wel.

aan de andere kant moet je wel eerst bv als je met techniek bezig bent dat gewoon goed kunnen beheersen een niet half afmaken en weer wat anders gaan doen daar schietje niet veel mee op.

of ga in band spelen da's altijd leuk en leerzaam :)