PDA

View Full Version : Gitaar afstellen , tips?



Rock n' sad
22 maart 2005, 20:06
test

Rock n' sad
22 maart 2005, 20:06
binnenkort komt dus dat gitaartje voor erbij ( binnen een week of 2 ) maar ik verwacht wel dat ik ze opnieuw zal moeten afstellen ( iedereen op harmony central zegt dat ze (bijna ) onspeelbaar is als ze toekomt :razz:

Dus heeft iemand tips over het afstellen van een gitaar , waar moet ik allemaal op letten ?

vooral de intonatie en de actie zal moeten bijgesteld worden

Hoe zet ik de snaren dichter bij de nek ( zonder aan de nek te vijzen ofzo ) , ik weet hoe het moet bij een strat , is het dan bij een tele hetzelfde principe ? , hoe weet je nu pricies hoe ver dat de snaren van de neck moeten staan , en hoe meet je dat ?

en wat betrefd de intonatie ,dit heb ik nog nooit gedaan maar verbeter mij als ik fout ben :

-op de 12de fret zou de toon dezelfde moeten zijn als wanneer je de snaar open aanslaat

-als het te hoog is , moet ik naar rechts draaien , te laag is naar links ofzo

-Maar waar moet ik pricies aan draaen ( bij een telecaster of strat of les paul whatever ) ? zijn dat die vijzen onderaan de brug die van de snaren weg zijn gericht ? of ben ik daar mis in

-En kan de toon op de 12de fret pricies juist zijn , of zal er altijd wel een miniem verschilletje zijn?


Als alles me wat lukt zou ik m'n skwaaier ook maar eens onder handen moeten nemen :D

Marcel2
22 maart 2005, 21:18
Kijk hier maar eens:

http://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm

Rock n' sad
23 maart 2005, 17:36
nja , nog mensen ? :amp: :lp:

vester86
23 maart 2005, 17:40
gewoon zelf proberen wat je fijn vind spelen en fijn vind klinken

Intoneren kun je maar op 1 manier: zuiver...
als de toon op de 12e fret te hoog is moet je de snaar langer maken, als de toon te laag is dus korter

Actie is persoonlijk, voor mij zo laag en licht mogelijk, dit voorkomt ook dat de snaar vals wordt omdat ie naar beneden toe opgerekt wordt.

Hals afstellen: lees die site van hierboven door, daar staat het heel helder en duidelijk uitgelegd...

De snaren zet je dichter bij de nek door de brug, OF de zadeltjes die aan de brug vastzitten naar beneden te draaien. dit verschilt per type en per merk, dat moet je even kijken. op mn ene gitaar kan ik het met een kruiskop lager zetten, op de ander moet het met een 1mm imbussleuteltje