PDA

View Full Version : Effect voor karakteristiek Fender



dacrow
22 maart 2005, 14:02
Ik zoek een effectpedaal wat de karakteristiek van mijn Fender Hot Rod Deluxe wat kan veranderen .
Het probleem is dat de Hot Rod karakteristiek te vlug clipt , wat een mooie gain klank geeft maar wat de versterker doet verminderen in volume ...

Bestaat er zoiets ? :cool:

jpb
22 maart 2005, 16:30
Er is geen pedaal dat van "gain" "clean" maakt; onmogelijk. Je kunt met de bias het een en ander doen ("kouder" afstellen) of andere buizen; b.v. een 12AT7 in de fasedraaier stoppen (als daar een 12AX7 in zit, tenminste) of een low-gain (b.v. 5751) in je eerste trap. Ik zou dit voorleggen aan het versterker-forum, daar kunnen ze je zeker helpen.

dacrow
22 maart 2005, 21:17
Ik lees hier: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/faq.html#tweed
dat Groove Tubes een "hardness" rating gebruiken tussen 1 en 10
waarbij de "1" het eerste 'clippen' , ik neem aan dat de 6L6 er ook thuis horen ?

dacrow
22 maart 2005, 21:18
Ik lees hier: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/faq.html#tweed
dat Groove Tubes een "hardness" rating gebruiken tussen 1 en 10
waarbij de "1" het eerste 'clippen' , ik neem aan dat de 6L6 er ook thuis horen ?

jpb
23 maart 2005, 00:19
Ik lees hier: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/faq.html#tweed
dat Groove Tubes een "hardness" rating gebruiken tussen 1 en 10
waarbij de "1" het eerste 'clippen' , ik neem aan dat de 6L6 er ook thuis horen ?
Dat weet ik niet; ik heb het niet zo op Groove Tubes, ooit veel te veel voor betaald. "C-winged" Svetlana 6L6 's vind ik het beste, of JJ's scjijnen ook wel goed te zijn. Nogmaals, ga naar het amp-forum, daar kunnen ze je cht hel;pen.

dejohan
23 maart 2005, 12:26
Dacrow, kan je eens duidelijker uitleggen wat je bedoelt?

Bedoel je dat je HRDx al begint te clippen op lage volues op het clean kanaal? De mijne begint pas rond 4/5 een randje te vertonen. Als hij het al bij pakweg 3 begint te doen is er veel kans dat je bias niet goed staat.

Wat je met deze amp ook kan hebben is dat de speaker begint te 'farten', dat hij dus in de lage tonen begint te rommelen/modderig klinkt. Is het dat?

Of bedoel je dat, als je de amp omhoog draait, er geen smooth overgang is van clean naar randje naar overdrive, zoals bij een Marshall amp? Dat laatste is gewoon typische voor amps met 6L6 buizen in. Op een standje is hij nog clean, op een net iets hoger stand is hij al aan het overdriven (op het cleane kanaal wel te verstaan).

dejohan
23 maart 2005, 12:44
Clipt je amp te snel op het cleane of op het drive kanaal? Want als het op het cleane is is er iets mis met je amp. De mijne blijft clean tot bijna halverwege het volume, en dat is al ontiegelijk hard.

Als je amp clipt op het cleane zal je om te beginnen je bias eens moeten afstellen.

dacrow
23 maart 2005, 13:06
De amp , let wel het is een Fender Deluxe Hot Rod 40 Watt 1x12“ Speaker ,
heeft op volume 3 bij het clean kanaal een randje en bij 4 begint hij al te clippen , wat het volume doet inboeten ..

Bij optredens wordt alles versterkt kan je hem bvb op 3 laten staan clean maar tijdens repetitie is het vervelend bij het spelen van 'cleane' liedjes

Misschien is dit opgelost bij het vervangen van de lampen door een ander soort . . .
Nu het is geen ramp maar vroeg me gewoon af of er geen effect voor bestond vandaar . .

:cool:

dejohan
23 maart 2005, 13:46
Ik heb dezelfde amp. Hij begint bij mij op 4 ook anders te klinken, hoewel ik het eerder een 'dynamische clean' zou noemen. Echt clippen doet hij pas rond de 6. Dat hij dan in volume omlaag gaat begrijp ik niet goed. Bij mij gaat ie al pokkehard rond de 4, ik krijg altijd problemen met PA mensen omdat ik te hard sta op het podium (zet hem standaard op 4).
Probeer hem eens wat kouder te biassen, rond de 68 mV. Zie die site (Hot Rod Deluxe Owners Guide) die je net gaf voor instructies over hoe te biasen, dat kan wel al een verbetering geven. Ik denk dat je dat al een heel stuk verder gaat helpen. Misschien eens proberen om lower gain preamptubes te gebruiken (12AT7 ofzo), maar ik geloof daar niet zo in: die buisjes geven minder volume-> moet je je amp hoger zetten-> clipt hij uiteindelijk toch nog op het volume waar hij met de originele buisjes ook clipte.

Maar is het geen simpelere oplossing dat de band wat zachter speelt? Ik vind mijn amp op 4 al héél hard gaan. En ik ben geen ouwe rukker die rustige pling plong muziek speelt, ik speel punk en stonerrock in bands.

dejohan
23 maart 2005, 13:50
Waarschijnlijk heb je dit al gelezen, maar ik geef je het toch mee:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/headroom.html

dacrow
24 maart 2005, 17:43
Ok dejohan kga het proberen , bedankt voor de raad!

strattie
24 maart 2005, 18:10
mss gare buizen? :???:

strattie
24 maart 2005, 18:10
godverrrrrr :evil:

dacrow
30 maart 2005, 13:01
Ik heb de spanning afgeregeld op 68 mV klinkt al veel beter , bedankt voor de tip Johan !