PDA

View Full Version : Dean custom 450 of een Charvel model 5???



MegaDrive
22 maart 2005, 13:28
test

MegaDrive
22 maart 2005, 13:29
Ik heb een nieuwe backupgitaar nodig. Ik twijfel tussen een Dean custom 450 en een Charvel model 5. Ik vind de gitaren allebei erg cool en ze voldoen ook allebei aan mijn setup-eisen. Ik heb ze allebei bespeeld en ik vond de Dean wat degelijker aanvoelen, maar de Charvel is sneller en fijner bespeelbaar. Ik heb niet heel veel op klank gelet (stock pu's gaan er toch uit) maar onversterkt geeft de Dean toch wat meer body.

Wat te doen? Ervaringen?

Ibanez RuleZ
22 maart 2005, 15:49
Ik zou zelf gaan voor de model 5... die oude imports van Jackson/Charvel (jaren 80) waren geweldig, kunnen minstens concurreren met de USA kwaliteit van tegenwoordig. Ik heb zelf de model 6 en 750xl en qua geluid zijn t supergitaren, de constructie is ook megagoed en de bespeelbaarheid is fenomenaal.

maw, gewoon de charvel ;)

Harrald

Diedo
22 maart 2005, 16:02
Ik heb eens die Dean 450 bespeeld, maar ik ik heb em meteen weer terug gehangen, want de floyd deed heel gek; het eerste stukje divebomb deed ie het normaal, maar toen hoorde ik een "klik" net zoals wanneer je de deksel van een jampot indrukt, en toen schoot ie in een keer een stuk lager... ik hoop dat het exemplarisch was... hij zag er inderdaad erg puik uit en speelde ook zeker niet beroerd.

Megadeth
22 maart 2005, 16:26
^^ Zal exemplarisch zijn geweest, die van mij heeft er namelijk geen last van.
Ik ben nu al een dik jaar in het bezit van een Dean Custom450, en ik vind het nog steeds de beste gitaar in zijn price range (nieuw), als je dit type gitaar fijn vindt. (24 frets, Floyd Rose, 'shred gitaar')
Helaas heb ik nog nooit op een Charvel Model 5/6 kunnen spelen, dus kan ik hem daar ook niet mee vergelijken.

Wormaap
22 maart 2005, 16:31
Als de Model 5 vergelijkbaar is qua speelbaarheid met de Model 6, dan zou ik je die ZEKER aanraden. Mijn Model 6 speelt namelijk als een droom :)

Orpheo
22 maart 2005, 16:42
Als de Model 5 vergelijkbaar is qua speelbaarheid met de Model 6, dan zou ik je die ZEKER aanraden. Mijn Model 6 speelt namelijk als een droom :)

mee eens. ik heb die dean ook geprobeerd. was heel leuk speelgoed, maar niet echt serieus vergeleken met mn charvel...(vond ik iig :razz: )

Orpheo
22 maart 2005, 16:42
Als de Model 5 vergelijkbaar is qua speelbaarheid met de Model 6, dan zou ik je die ZEKER aanraden. Mijn Model 6 speelt namelijk als een droom :)

mee eens. ik heb die dean ook geprobeerd. was heel leuk speelgoed, maar niet echt serieus vergeleken met mn charvel...(vond ik iig :razz: )

Ritch
22 maart 2005, 17:33
Waar blijft BLOK182 nou als je hem nodig hebt? :razz:

Braindead
22 maart 2005, 19:28
Ik heb eens die Dean 450 bespeeld, maar ik ik heb em meteen weer terug gehangen, want de floyd deed heel gek; het eerste stukje divebomb deed ie het normaal, maar toen hoorde ik een "klik" net zoals wanneer je de deksel van een jampot indrukt, en toen schoot ie in een keer een stuk lager... ik hoop dat het exemplarisch was... hij zag er inderdaad erg puik uit en speelde ook zeker niet beroerd.

Dean met aardbeien jam of met perzikken dat zal me worst wezen. De Model 5 is absoluut vet (Dean ken ik niet) maar als je een model 5 kunt bemachtigen dan heb je een veel appartere gitaar volgens mij. En verder speelt ie top klinkt ie top en blijft ie top

AART
22 maart 2005, 19:53
model 5, zeker weten.

BLOK182
22 maart 2005, 19:55
Ken de Dean niet, maar Charvel Model 4 en hoger zijn leipe shit! Ben zelf nog steeds supertevreden met mijn model 6, binnenkort nieuwe pups / electronica vervangen en hij kan der weer helemaal tegen!

Negative K3 fan
22 maart 2005, 21:17
maiden michiel heeft ook een custom450 waar hij heel tevreden over is!

BLOK182
22 maart 2005, 21:33
Vor mi is de mojovibe van een Charvel ook een stuk hoger, puur eighties 8-)

AART
22 maart 2005, 22:10
Vor mi is de mojovibe van een Charvel ook een stuk hoger, puur eighties 8-)

+1 8-)

Wormaap
22 maart 2005, 23:01
Vor mi is de mojovibe van een Charvel ook een stuk hoger, puur eighties 8-)

+1 8-)
+2 :-D

Ibanez RuleZ
22 maart 2005, 23:51
+3

:D

Harrald

MegaDrive
23 maart 2005, 10:48
Bedankt voor de reacties allemaal!

Een beetje surfen levert op dat de Charvel die ik op het oog heb geen tone-knop heeft. Dat wordt wel even wennen. Hoe ervaren tone-knoploze gitaristen onder jullie dat?

Verder heeft hij een Jackson Floyd, heeft iemand daar ervaringen mee?

Het is bovendien een H/S configuratie met stock pickups, en de single spaced pickup is zo'n hotrail, ook humbucker dus. Hoe zijn de ervaringen met Jackson stock pickups?

Ibanez RuleZ
23 maart 2005, 12:06
Hoi, paar kleine dingen:

het belangrijkste is dat het dan geen model 5 is maar een model 5fx (die de opvolger was van de 5a, die alleen 1 HB had) of een 550 (kan je zien aan het logo: was dat een gitaartje, of was dat een met grote letters geschreven Charvel?)

1. de toneknop hoort er volgens mij wel bij te zijn, dus die is gemod
2. stockPUs (iig de singles) zijn zonder midbooster zwak, op zn best zwak zelfs. De HBs zijn wel goed zonder midbooster (die er stock op zat)
3. de kwaliteit van de jackson floyd hangt af van de periode. De JT6 trems zijn lang niet altijd goed, zeker na zo'n lange tijd (het geval in model 5fx), die latere zijn meestal schallers met een jackson logootje er op, die wel goed zijn (het geval in een 550). het kan ook zijn dat hij vervangen is door een andere jackson floyd, dan kan ik er niet veel van zeggen.
4. de model 5fx had GEEN rail stock voor zover als ik weet, maar een J200 als ik het correct heb, dus ik vraag me af of die stock is.

Heb je een plaatje van de gitaar? kan ik wel wat meer zeggen

grtz

Harrald

MegaDrive
24 maart 2005, 00:24
Update!

Ik heb inmiddels een leuke deal gemaakt. De verkoper van de Charvel model 5 is zelf een gitaarbouwer en een enorme LAG fan (21 stuks!!!) en hij gaat wat mods aan de charvel aanbrengen zodat hij aan mijn eisen voldoet. Zo komt er een EMG 85 in de brug en een EMG S in de (staggered) halspositie. Er komt een toneknop bij, nieuwe bedrading, straplocks en een goede koffer. Verder zit er al een Schaller Floyd op, toplocks, en heeft hij scallopings aangebracht op de hoogste 9 frets.

Dit wordt dus wel een vet gitaartje. Dit alles wordt 1 op 1 geruild tegen mijn in niet meer zo heel goede staat verkerende Ibanez JPM P4. Wellicht dat ik daarmee iets inlever, maar ik ben echt uitgekeken op de Petrucci en ik baal van de beschadigingen, die zo goed als niet te repareren zijn. Daarvoor in de plaats komt dan een hele mooie (en WEL in nieuwstaat verkerende) Charvel 5(50)!! Zaterdag ben ik de nieuwe trotse eigenaar en dan komen de foto's.

@Harrald: Onwijs bedankt voor al je hints en tips!!!

Ibanez RuleZ
24 maart 2005, 00:30
welcome

Harrald

Maiden Michiel
24 maart 2005, 08:32
Als de Model 5 vergelijkbaar is qua speelbaarheid met de Model 6, dan zou ik je die ZEKER aanraden. Mijn Model 6 speelt namelijk als een droom :)

Het is maar net waar je aan gewend raakt.
De andere gitarist in mijn band heeft een Mad6 en ik een Dean Custom 450.
Ik vind zelf dat de Charvel stroever speelt dan mijn Dean. Maar ik denk dat dit met gewenning te maken heeft.

De Dean 450 is zonder meer een superbak. Ik heb er zelf wel een Dimarzio Evolution en Air Norton in gemaakt.

bert k
24 maart 2005, 13:55
Als je de Charvel stroever vindt spelen komt dat misschien door de gelakte hals. Even een beetje opschuren met papier 800 en hij speelt supersoepel.

Wormaap
24 maart 2005, 16:01
Als je de Charvel stroever vindt spelen komt dat misschien door de gelakte hals. Even een beetje opschuren met papier 800 en hij speelt supersoepel.
Ook niet opgeschuurd speelt'ie meesterlijk hoor :-D Moet alleen even wat zweet opkomen, dan speelt'ie echt supersnel :)

Maiden Michiel
24 maart 2005, 18:05
De Dean is ook afgelakt hoor ;)

Braindead
25 maart 2005, 13:44
Update!

Ik heb inmiddels een leuke deal gemaakt. De verkoper van de Charvel model 5 is zelf een gitaarbouwer en een enorme LAG fan (21 stuks!!!) en hij gaat wat mods aan de charvel aanbrengen zodat hij aan mijn eisen voldoet. Zo komt er een EMG 85 in de brug en een EMG S in de (staggered) halspositie. Er komt een toneknop bij, nieuwe bedrading, straplocks en een goede koffer. Verder zit er al een Schaller Floyd op, toplocks, en heeft hij scallopings aangebracht op de hoogste 9 frets.

Dit wordt dus wel een vet gitaartje. Dit alles wordt 1 op 1 geruild tegen mijn in niet meer zo heel goede staat verkerende Ibanez JPM P4. Wellicht dat ik daarmee iets inlever, maar ik ben echt uitgekeken op de Petrucci en ik baal van de beschadigingen, die zo goed als niet te repareren zijn. Daarvoor in de plaats komt dan een hele mooie (en WEL in nieuwstaat verkerende) Charvel 5(50)!! Zaterdag ben ik de nieuwe trotse eigenaar en dan komen de foto's.

@Harrald: Onwijs bedankt voor al je hints en tips!!!

Hoi hey die gitaar waar jij het over hebt is geen model 5 maar een Charvel 550 XL. Als ik jou was zou ik die veranderingen er niet allemaal op aanlaten brengen maar dat is jou keus. De 550 XL heeft een wat grotere mensuur , neck through body en een hele vette sound (goede pickups) LEt wel dat als die van jou een scalloped fretboard heeft (zag de advertentie) dan is dat niet origineel.
Verder een goede gitaar ook de tremolo want dat is er een van Schaller

Kevin-D
25 maart 2005, 18:08
Wat voor 'n charvel is dit? Hij kost eigenlijk zo'n b'tje niets, maar ziet er wel leuk uit!

http://www.keesdee.nl/occie7/2253.htm#

http://www.keesdee.nl/occie7/2253.htm#

Braindead
25 maart 2005, 19:06
geen idee, maar dat is niet een van de modellen waar charvel beroemd mee is geworden in ieder geval :D