PDA

View Full Version : Beginner, nog 1!



J.J. Kay
21 maart 2005, 16:13
Beste allemaal,

Na een aantal jaar van dromen besloten om gitaar te gaan leren spelen. Sindskort ook dit forum ondekt en al veel bruikbare info weten te verzamelen/lezen.
Ik heb echter nog wel wat vragen die waarschijnlijk wel door de 'ervaren' gitaristen kunnen worden beantwoord.
Ik ben van plan om binnenkort een gitaar aan te schaffen en via lessen de basis onder de knie te krijgen. Uiteindelijk wil ik richting de blues-kant en ik heb een wat vraagjes hierover.
Ik twijfel nogal over de aanschaf van een akoustische gitaar of een electrische gitaar.
Is het verstandig om met een akoustische gitaar (een spaanse of western?) te beginnen/ het spelen te ontdekken of gelijk zo'n lekker es-335 model?

BassAgent
21 maart 2005, 16:22
Je kunt het best op een akoestische gitaar beginnen. Deze hebben een bredere hals, en daardoor zijn grepen makkelijker en duidelijker. Je kunt het best ook op een nylon-string gitaar beginnen, dan kun je de slag- en tokkeltechniek het best oefenen.

hoofd
21 maart 2005, 16:32
onzin, hij wil de blueskant opgaan, als je dan akoestisch gaat koop dan een western/staalsnarige. Als je begint op de electrische met een leuke versterker erbij heb je er sneller leuke geluiden uit (beetje scheuren enzo :wink:) en kan je ook eerder in een band spelen, maar tis maar wat je zelf wil. In ieder geval zou ik geen nylonsnarige kopen als je blues wilt spelen...

BassAgent
21 maart 2005, 16:55
O ja, sorry, overheen gelezen.

ToTaL FaKe
21 maart 2005, 17:54
hmm als ik jou was zou ik voor een squier strat gaan met een roland cube 15.

de clean is erg mooi ervan en duur zijn ze niet.

check mijn sig...
je mag mijn squier + cube wel kopen voor 170 euro

RUIS
21 maart 2005, 18:57
Idd, gewoon meteen electrisch, dat is wat je wil. Dan blijft het ook leuk.
Ik zou idd ook voor een stratje gaan. Amp gewoon kijken wat er te koop is en in je budget past.

kris555
22 maart 2005, 12:44
ik denk dat je op een acoustische beter hoort wanneer je een akkoord niet goed pakt, dus wanneer en snaren ratelen enzo. Dit hoor je bij een elektrische toch minder. En een beginners gitaar (acoustisch) heb je al voor heel weinig. Maar goed tis ieder z'n eigen keus natuurlijk. Als je van plan bent om ALLEEN maar elektrisch te gaan spelen moet je die kopen. Dan is een acoustische zonde van je geld.

succes met spelen! :)

groovyB3
22 maart 2005, 17:01
Richwood! ;)

Zie dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=51525

J.J. Kay
22 maart 2005, 17:46
Ik ga denk ik voor de Richwood RD12.
Ja, toch maar een akoestisch model. Is lekker cheap en geeft me de kans om gemakkelijk alles te ontdekken. Daarnaast heb ik natuurlijk dan iets om naar uit te leven ---> Les Paul model.

Zijn er hier nog meer mensen met een akoestische Richwood? Hoe bevalt deze?

rhirschmann
23 maart 2005, 14:04
Was will je......

Akoestisch kun je altijd spelen/oefenen. Electrisch heb je toch altijd een versterker nodig. Een akoestische gitaar is goedkoper, je hebt nl. alleen een gitaar nodig :wink:. Wanneer je b.v. niet zeker bent of je gitaar spelen leuk vindt heb je minder kosten gemaakt en kun je vervolgens, vrij eenvoudig, overstappen naar electrisch.

Ik heb zelf deze overweging gemaakt. Ik heb eerst voor 6 maanden een gitaar gehuurd, na deze periode is deze eigendom geworden (na bijbetaling). Ik speel nu ongeveer 2 jaar akoestisch en nu heb ik een electrische gitaar besteld.

Maar dit blijft een persoonlijke aangelegenheid.


Ik wil overigens niet aangeven dat ik een ervaren gitarist ben, omdat ik nu reageer..... :wink:

kris555
23 maart 2005, 14:51
ik ben ook allerminst ervaren :wink:

Geef alleen mijn mening en wat iemand er mee doet moet hij zelf weten :)

J.J. Kay
23 maart 2005, 15:32
Akoestisch it is! Ik twijfel nu alleen tussen een Richwood RD16 of een Ibanez V70. Het zijn alletwee instapmodellen, alleen welke is volgens jullie beter?


Ibanez V70
http://www.ibanez.co.jp/world/products/ag/pict/V70_BK_27_02.jpg
SPECIFICATION

* Dreadnought
* Spruce top
* Mahogany back & sides
* Chrome covered tuning machines


ALL V GUITARS feature

* Dreadnought body
* Ibanez Ivorex II nut & saddle
* Ibanez Advantage bridge pins
* Ibanez strap button for acoustic guitars
* Spruce top
* Mahogany neck
* Rosewood bridge & fretboard


Richwood RD 16
http://muziekhandeljoosten.nl/contents/media/l_RD-16-NT.jpg
* Model: Dreadnought
* Bovenblad: Massief fichte
* Kast: Nato
* Hals: Nato
* Toets: Sonokelin
* Brug: Sonokelin
* Mechanieken: Standaard gesloten
* Hardware: Verchroomd

kris555
23 maart 2005, 16:04
ik heb een Ibanex V70CE (elektrisch/acoustisch) en ben er zeer tevreden over. Er komt een mooi hard en helder geluid uit en ook versterkt klinkt hij erg goed (heb hem van het weekend eens echt hard gezet). Maar jij gaat voor de puur acoustische geloof ik he?
Qua speelbaarheid had hij iets lichter mogen spelen maar bij mijn gitaar is dat een kwestie van de topkam een klein beetje bijvijlen. Maar zoals hij nu is is hij ook prima te bespelen. Voor het geld wat je ervoor neerlegt vind ik dat je een prima gitaar krijgt.

Die andere gitaar ken ik niet en kan ik dus ook niks over zeggen. Maar nogmaals, ga naar een winkel waar ze beide gitaren hebben staan en vergelijk ze gewoon zelf eens. Dan weet je hoe ze spelen en klinken en beslis dan welke je wilt hebben. Zo van een plaatje/specificaties kan je geen goede beslissing nemen vind ik.

Succes!

Fumi SG
24 maart 2005, 18:29
ga met je akoestische vraag ff naar het akoestische gedeelte van het forum..... daar kunnen ze je vragen beter beantwoorden denk ik :wink:

SBloke
25 maart 2005, 12:07
Ik ben begonnen met een ovation celebrity, accoustisch met piezo elementjes erin. Klinkt geweldig, niet TE grote hals (geen honkbalknuppel) en verder erg degelijk...

Kost je een paar honder euro's (tussen de 200 en 400) maar je kunt er erg lang mee vooruit. Blues en zelfs jazz kun je er goed uit persen als je een versterker erbij pakt, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ravanelli
6 mei 2005, 23:21
Gewoon gelijk elektrisch ! Als je toch wilt knallen!

Na een aantal weken kom je er van zelf achter of je het leuk genoeg vind om mee door te gaan (pijnlijke vingertoppen, nummers die maar niet willen lukken, etc).

Ben je over die punten heen, koop dan gelijk een nieuwe, want dan kan het echte spelen beginnen!!! :razz:

(er is trouwens niets zo vervelend als serieus willen oefenen op een bagger gitaar)

Von-Moniek
7 mei 2005, 11:39
Ik ben eind januari begonnen met gitaren, toen kocht ik een elektriesche Stratocaster voor beginners, je kan makkelijk met elektries beginnen :strat:

SBloke
7 mei 2005, 13:50
Ik ben eind januari begonnen met gitaren, toen kocht ik een elektriesche Stratocaster voor beginners, je kan makkelijk met elektries beginnen :strat:

Elektrisch, Elektrische... Sorry kon het niet laten....

Ik deel de mening niet dat je gelijk op Elektrisch moet beginnen. Het geluid dat je dan maakt heeft veel meer te maken met je gear en niet je techniek. En je zit zo opeen gepropte met je vingers op een pielehalsje..

Accoustisch is ook nog eens (de beginnerssetjes althans) goedkoper dan elektrisch, en je kunt op meet plaatsen spelen. (Gigbagje op de rug en gaan waar je wilt)

Tuurlijk, ieder zijn, imho kun je beter accoustisch beginnen. al is het maar vanwegen het kosteplaatje.

JesseBeau
8 mei 2005, 10:43
...kun je beter accoustisch beginnen...

Had ik ook gedaan, kan je later altijd nog een electrische kopen. En dan kan je ook nog eens af en toe wisselen tussen akoestisch en elektrisch.

t0n3h^
9 mei 2005, 23:46
Ik ben ook een beetje een blues-man. Dit is echter pas gekomen toen ik het begon te spelen. Ik heb 9 jaar viool gespeeld (van 4,5 tot 13,5 jaar) en 2 jaar niks gedaan. Ik wilde ook gitaar gaan spelen...dat leek me wat. Ik naar een goeie leraar hier tegenover aan de straat gegaan(Cor Mutsers, voor de gene die hem toevallig kennen ;)). Ik kon meteen met electrisch beginnen als ik wilde. Gitaartje en Ampje meegekregen om alvast wat te gaan pielen enhet beviel me goed. Ik speel nu 3 jaar en ben een half jaar geleden ook met klassieke gitaar begonnen. Mijn eerste reden hiervoor, was voor mijn techniek. Ik besefte dat ik hierdoor een betere techniek kreeg. Ik wilde het tokkelen ook wel eens leren en dit was natuurlijk een uitgelezen kans hiervoor. Daarnaast is mijn theorie al mijn hele leven goed bagger geweest en wilde hier eens verandering in brengen. Tot nu toe bevalt mij het goed: Electrisch en klassiek tegelijk. Electrisch lig ik ver voor TOV klassiek. Electrisch speel ik Santana e.d en klassiek zit ik nog apayando en tirando uit mekaar te leren te houden ;). Nog genoeg te doen!

Svenson
10 mei 2005, 15:18
Beste allemaal,

Na een aantal jaar van dromen besloten om gitaar te gaan leren spelen. Sindskort ook dit forum ondekt en al veel bruikbare info weten te verzamelen/lezen.
Ik heb echter nog wel wat vragen die waarschijnlijk wel door de 'ervaren' gitaristen kunnen worden beantwoord.
Ik ben van plan om binnenkort een gitaar aan te schaffen en via lessen de basis onder de knie te krijgen. Uiteindelijk wil ik richting de blues-kant en ik heb een wat vraagjes hierover.
Ik twijfel nogal over de aanschaf van een akoustische gitaar of een electrische gitaar.
Is het verstandig om met een akoustische gitaar (een spaanse of western?) te beginnen/ het spelen te ontdekken of gelijk zo'n lekker es-335 model?



GA WEG!! Poepbeginners... :)

JesseBeau
10 mei 2005, 22:28
Beste allemaal,

Na een aantal jaar van dromen besloten om gitaar te gaan leren spelen. Sindskort ook dit forum ondekt en al veel bruikbare info weten te verzamelen/lezen.
Ik heb echter nog wel wat vragen die waarschijnlijk wel door de 'ervaren' gitaristen kunnen worden beantwoord.
Ik ben van plan om binnenkort een gitaar aan te schaffen en via lessen de basis onder de knie te krijgen. Uiteindelijk wil ik richting de blues-kant en ik heb een wat vraagjes hierover.
Ik twijfel nogal over de aanschaf van een akoustische gitaar of een electrische gitaar.
Is het verstandig om met een akoustische gitaar (een spaanse of western?) te beginnen/ het spelen te ontdekken of gelijk zo'n lekker es-335 model?



GA WEG!! Poepbeginners... :)

:-?

up-guitarman
21 mei 2005, 18:04
Beste allemaal,

Na een aantal jaar van dromen besloten om gitaar te gaan leren spelen. Sindskort ook dit forum ondekt en al veel bruikbare info weten te verzamelen/lezen.
Ik heb echter nog wel wat vragen die waarschijnlijk wel door de 'ervaren' gitaristen kunnen worden beantwoord.
Ik ben van plan om binnenkort een gitaar aan te schaffen en via lessen de basis onder de knie te krijgen. Uiteindelijk wil ik richting de blues-kant en ik heb een wat vraagjes hierover.
Ik twijfel nogal over de aanschaf van een akoustische gitaar of een electrische gitaar.
Is het verstandig om met een akoustische gitaar (een spaanse of western?) te beginnen/ het spelen te ontdekken of gelijk zo'n lekker es-335 model?



GA WEG!! Poepbeginners... :)

:-?

:roll:

Lenweë Míriel
21 mei 2005, 19:43
Beste allemaal,

Na een aantal jaar van dromen besloten om gitaar te gaan leren spelen. Sindskort ook dit forum ondekt en al veel bruikbare info weten te verzamelen/lezen.
Ik heb echter nog wel wat vragen die waarschijnlijk wel door de 'ervaren' gitaristen kunnen worden beantwoord.
Ik ben van plan om binnenkort een gitaar aan te schaffen en via lessen de basis onder de knie te krijgen. Uiteindelijk wil ik richting de blues-kant en ik heb een wat vraagjes hierover.
Ik twijfel nogal over de aanschaf van een akoustische gitaar of een electrische gitaar.
Is het verstandig om met een akoustische gitaar (een spaanse of western?) te beginnen/ het spelen te ontdekken of gelijk zo'n lekker es-335 model?



GA WEG!! Poepbeginners... :)

:-?

:roll:

En waar slaat die opmerking op?

Svenson
23 mei 2005, 14:05
Ik zal mijn opmerking even toelichten... De smiley op het einde verraad al dat hij niet serieus genomen dient te worden. Waarom deze opmerkingt? Het forum wordt overspoeld met allemaal zog. beginners die willen weten wat voor geweldige gitaar ze kunnen krijgen voor 150 euri. Ik werd er een beetje moe van. Dus:

GA WEG POEPBEGINNERS!! :) (<--- LET OP!!)

Luca P
24 mei 2005, 20:11
Bla bla bla....
Bedenk eens wat bijvoorbeeld Hendrix' eerste gitaar was.
Of die van Santana, Knopfler, Harrison, Clapton ,BB King.....of Luca P.
8-)

Waarschijnlijk allemaal Kabouter Plop gitaren.
En zie hoe ze er nu voor staan.
Het gaat er vooral om dat je door zet.
Ook al kan je zowat harp spelen op je gitaar.
De rest volgt later wel.