PDA

View Full Version : chords



sebass
21 juli 2002, 02:23
Kan iemand mij iets uitleggen over de theorie achter de akkoorden. Ik speel altijd wel domweg de akkoorden maar hoe het nou precies in elkaar steekt weet ik niet. De mineur en majeur begrijp ik nog wel maar daar stopt het. Ik wil echt wat meer kunnen met akkoorden. Ik hoor er verder nooit iemand over. Terwijl akkoorden toch erg belangrijk zijn. Het is hier altijd van hoe speel je dit akkoord en hoe deze. Maar ik wil eens weten hoe het nou zit en hoe ik mooie akkoorden bij elkaar vind buiten de majeur ladder want dat is gewoon MmmMMmDim en gewoon 1,3,5.

Pee
21 juli 2002, 10:55
kijk eens in de gitaar van ralph denyer. daar staat uitleg bij de maj en de min akkoorden, ook bij de septime, de none en de sext akkoorden.

nilfisk
21 juli 2002, 11:08
pee heeft inmiddels het boek cker ?

Pee
21 juli 2002, 11:17
cker :???: :???:

sebass
21 juli 2002, 15:07
Ik vond dat er in het boek veel dingen instaan die ik al weet en niet echt veel over akkoorden en ladders en daar gaat het mij om. Dus als iemand nog een boek weet dat daar over gaat dan hoor ik dat graag. Als je het weet mag je het ook uitleggen. Ik zoek dus het verband tussen scales en akkoorden. En dan vooral de niet majeur.

sebass
22 juli 2002, 01:06
Hmm niet bepaald veel reacties. Kom op is er niemand die zich echt verdiept heeft in de akkoorden. Weet niemand hoe belangrijk het is. Lees dan even het stukje bij de topic creativiteit ook onder speeltechnieken en theorie. Ten minste zo zie ik het.

pimmetje
22 juli 2002, 12:13
Ik had een paar maanden terug een paar dingetjes over akkoorden gepost in het onderwerp "uitgebreide akkoorden":
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=2947&forum=11

Misschien is dat een beetje wat je zoekt?

sebass
22 juli 2002, 14:09
Ja bedankt!! Het is in ieder geval veel informatie. Ik ga dat maar eens even goed doornemen. Daar zal vast ook wel instaan hoe je de akkoorden toepast op aparte scales zoals de harmonische mineur.

Pee
22 juli 2002, 14:33
ik heb op internet ook nog een boek gevonden.

dit is de beschrijving:

The most comprehensive and complete scale book written especially for the guitar. Divided into four main sections: 1) Fretboard Visualization, the breaking down of the whole into parts; 2) Scale Terminology - a thorough understanding of whole and half steps, scale degrees, intervals, etc.; 3) Scales And Modes - the rear of the book covers every scale you will ever need with exercises and applications; 4) Scale To Chord Guide - ties it all together, showing what scale to use over various chords.


missshien is dit boek wel beter dan scales and modes, dat jij hebt?

pimmetje
22 juli 2002, 14:58
Dat "toepassen" van ladders op akkoorden en andersom blijft een kwestie van proberen en luisteren. Je kan 't proberen te berekenen, maar dat wordt 't vaak net niet.

't Kan soms wel helpen om te weten welke tonen in de begeleiding zitten om de loopjes net wat interessanter te maken, maar zodra je 't als exacte wetenschap gaat gebruiken, kom je waarschijnlijk in de problemen... Frank Zappa heeft dit ooit een tijd lang geprobeerd en zag dit achteraf ook als een dwaling zijner zijds.

sebass
22 juli 2002, 20:14
Op 2002-07-22 13:33, schreef Pee:
ik heb op internet ook nog een boek gevonden.

dit is de beschrijving:

The most comprehensive and complete scale book written especially for the guitar. Divided into four main sections: 1) Fretboard Visualization, the breaking down of the whole into parts; 2) Scale Terminology - a thorough understanding of whole and half steps, scale degrees, intervals, etc.; 3) Scales And Modes - the rear of the book covers every scale you will ever need with exercises and applications; 4) Scale To Chord Guide - ties it all together, showing what scale to use over various chords.


missshien is dit boek wel beter dan scales and modes, dat jij hebt?


Ja het lijkt mij een mooi boek. Heb je ook de titel auteur en uitgever toevallig :???: in ieder geval bedankt.

Pee
22 juli 2002, 23:25
scales and modes in the beginning van ron middlebrook. uitgeverij weet ik niet

sebass
23 juli 2002, 00:09
Oke bedankt ik zal eens kijken.

sebass
23 juli 2002, 01:07
Ik heb net al die informatie van die site uitgeprint die pimmetje gaf. Maar ik vraag me nou nog steeds af het moet toch goed mogelijk zijn om een beetje te bepalen welke akkoorden er bij een scale moeten. Ik heb bijvoorbeeld die harmonische mineur en daar staat in het boek ook bij welke akkoorden erbij passen bijvoorbeel mineur7 kijk het akkoord kan ik wel maken maar van welke toonsoorten moet ik dit gaan bouwen. Stel je speelt in B mineur en dan?

pimmetje
23 juli 2002, 11:18
OK... we gaan 't WEL wiskundig aanpakken :smile:.
Stel je speelt in A harmonisch mineur (weinig kruizen, dus typt makkelijker), dan heb je in die ladder de volgende tonen:

A B C D E F G# A

Het verschil met 'gewoon' A mineur is dus eigenlijk die G# ipv een G. De akkoorden die bij deze ladder horen zijn te vinden door vanaf iedere toon in de ladder de 1e (toon zelf), de 3e en de 5e te pakken. Dus (theoretisch) horen de volgende akkoorden bij A harmonisch mineur:

A C E ==> Am
B D F ==> Bdim
C E G# ==> Caug
D F A ==> Dm
E G# B ==> E
F A C ==> F
G# B D ==> G#dim

Vaak werkt 't in mijn ervaring toch net wat anders. Dat harmonisch mineur komt gewoon tot uiting als je bijvoorbeeld een E majeur gebruikt in een A mineur schema. Op het moment dat die E majeur langsschuift, kan je juist het harmonische benadrukken door een G# te spelen. Bij sommige akkoorden in de rest van het schema zal een G# ook nog aardig klinken en bij andere juist niet. Vooral spelen... niet te veel rekenen.

sebass
23 juli 2002, 11:57
Ja bedankt dit wilde ik weten. Ik doe het soms ook op een andere manier. Ik kijk gewoon naar de scale op het fretboard en ik kijk welke akkoorden ik erin zie. Deze speel ik dan en daarbij weet ik precies welke tonen ik wel en niet kan spelen, want tonen die net een semitoon van het akkoord af zit klinkt meestal niet zo mooi.
In mijn boek staat dat de harmonische mineur het best klinkt met mineur, mineur 7, majeur 7 en fifths (power chords dus) klinkt. Ik zal het eens uitproberen maar ik moet straks weer werken dus dat wordt vanavond dan wel weer. In ieder geval heel erg bedankt.

sebass
23 juli 2002, 12:27
Ik heb weer wat gevonden, hier snap ik dus helemaal niets van. http://www.guitarmain.com/harmonic.html
Het gaat in het laatste gedeelte over de akkoorden bij die scale :???:

alexgit
23 juli 2002, 22:13
Ik snap van dit hele verhaal maar de helft, ben ik nou dom?

pimmetje
25 juli 2002, 18:23
't Zou kunnen dat je dom bent, maar dan ben ik 't ook. Gaat voor mij vrij ver...

sebass
26 juli 2002, 11:20
Tja ik ben net begonnen met de akkoorden theorie. Het leek mij op zich nog wel makkelijk maarja deze akkoorden halen dan ook wel het onderste uit de kan. Echt leuk wordt dat. Uhh ja en dan eerst de rootnote en de de derde maar we zitten in mineur dus dat is dan een verlaagde derde dus het zit op de derde semitoon dan de vijfde om de triad te sluiten en dat zit dan weer op de 7de semitoon maar dan krijgen we ook nog een 7th en een 11th dus dan komt de vijfde weer te vervallen en dan komt de zevende erbij maar dat is dan ook weer een mineur dus dat wordt dan weer een verlaagde 7de en dan plakken we er nog een 11de bij even uitgaand van de rootnote en dan de semitonen uittellen en kijken welke toon dat is en daar een akkoord van bouwen. Ja ik denk dat dat wel even snel lukt tijdens een improvisatie :smile: